murzen/mug in ieder geval vrij irritant !!


Plaats reactie
Lucas Alkemade
Berichten: 37
Lid geworden op: 21-05-2002 02:00
Locatie: Den Haag

21-05-2002 13:27

Afgelopen vrijdag heb ik es lekker vrij genomen, met idee, je raad het natuurlijk al ff relaxed vissen.
Relaxed was het zeker want ik toen ik om 05.45uur aankwam had ik de plas voor me zelf en de vissen waren volop a/h azen.
Echter bij het opzetten van mijn spullen kwamen er steeds "murzen"(?) op mijn handen en gezicht ze waren niet weg te slaan !!
Met het gevolg dat er een halfuur erna allemaal rooie schijfjes verschenen.
's-avonds werden het bulten en jeuken wat het doet !! Mijn vraag is : kennen jullie deze insecten en heten ze ook murzen (o.i.d.)
En wat kan je er tegen doen, autan en deet werken bij mij niet, vorig jaar heb ik zelfs een sessie in Nieuwkoop met 2 dagen verkort omdat ik toen helemaal onderzat.
Hebben jullie hier ook last van ??

ps. Een pleister op wonde (bult) : ik had drie mooie vissen binnen 5 uurtjes vissen.

gr. Luke
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-05-2002 17:29

Een ui versnipperen en naast je leggen, of je met ui insmeren. Die beesten hebben normaal gezien een hekel aan de geur.

MVG, Mark
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

22-05-2002 20:02

murzen kan je geloof ik ook immuun voor worden, een aantal mensen die in nieuwkoop wonen schijnen dat verschijnsel al te hebben. Dus je gewoon drie jaar lang non-stop laten steken en dan ben je wel immuun.

Maar ff serieus tegen murzen bestaat een middeltje wat eigenlijk voor muskieten is, moet je even aan de nieuwkoopvissers of mensen uit nieuwkoop vragen.

Bovendien een kleine troost murzen zijn over het algemeen na 21 juni vertrokken, de langste dag is dan geweest of zoiets???

Niels
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

22-05-2002 20:12

hoi ,

het volgende middel heb ik met succes gebruikt geloof me dit helpt echt.
na vele potjes en smeerseltjes kwam deze als beste eruit.

jaico tropische muggenmelk
deze melk voorkomt namelijk dat je gededecteerd wordt , dat is namelijk wat ze doen 1x smeren voor een uurtje of 8 geen last van die ellendelingen.
m.v.g. ruud

_________________
I LIKE IT BIG

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ruud laros op 2002-06-08 22:16 ]</font>
Gebruikersavatar
michel lubberts
Berichten: 91
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

23-05-2002 05:04

goeiedag allemaal,

ik zit nu in verwegistan (ben op uitzending) en wij hebben hier een antimuggen of beter gezegt anti insecten middel dat de naam DEET heeft en als ik de doktoren moet geloven dan schijnt dit het beste te zijn tegen ongedierte ....

ik weet het verder ook niet ik heb het zelf nog niet gebruikt omdat het nu nog mee valt met de vliegen en muggen.

met voorjaar missende groet *%#@$^

michel
Lucas Alkemade
Berichten: 37
Lid geworden op: 21-05-2002 02:00
Locatie: Den Haag

23-05-2002 13:34

thanks guys voor jullie reactie, ik ga die muggenmelk maar es proberen, ik hoop dat, dat middel bestand tegen @#^%@ beesten.
Van 21 juni is helaas niet waar ik had vorig jaar nl die sessie rond 25 juni en kwam toen thuis als een krentenbol.
Ik heb ook gehoord dat als de lisdodde(die sigaar achtige planten) uitbloeid dat ze dan verdwijnen.
Maar mocht iemand nog meer weten te vertellen
over die beesten of tips zijn altijd welkom!


May the Carps be whit you ! And me naturlijk!
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

25-05-2002 11:33

Bedoelen jullie die piepkleine steekmugjes? Die noemen wij hier in FRYSLÂN gnop.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Lucas Alkemade
Berichten: 37
Lid geworden op: 21-05-2002 02:00
Locatie: Den Haag

27-05-2002 12:15

Waarschijnlijk wel Henri, echter heb op de site gekeken maar kon niet zo snel iets vinden.
Kwam wel je foto's tegen en na wat zoeken via de zoekmachine ook o.a. nog foto's uit 96 (geinig gedaan trouwens).
Als ik wat meer tijd heb zal ik es(beter) kijken op de heerenveense.
Maar bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

27-05-2002 12:37

Ik moet al janken bij de gedachten aan die ui, Geef mij maar muggenmelk, werkt goed alleen niet tegen knutjes en dazendaar helpt echt niets tegen.
volgens mij zijn die zgn Murzen van jou dus Knutjes murzen bestaan niet dat is een bijnaam. Kijk even op het internet onder de zoekfunctie knutjes dan vind je er info over.
Het zijn hele kleine kut vliegjes die bijten als de pest met honderden tegelijk. komen vooral voor in veengebieden de een heeft meer last dan de ander van de beten, ikzelf wordt ook lekgebeten maar ik houd er geen plekken aan over. Ze kunnen wel je dag aan het water aardig naar de mallemoer helpen. Juni is inderdaad einde knuttentijd.
Wel eens gehoord dat het merk DEET een middel er tegen heeft maar die krengen zijn zo hardnekkig dat ik mijn twijfels heb of het echt goed werkt, ze bijten zelfs in je oorschelp en aan de binnenkant van je neus.
Kutknutten dus.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-05-27 12:44 ]</font>

P.s. ik kom net terug van een avondje vissen in Loosdrecht, Ik werd voor de verandering weer eens gedwongen op te houden voordat ik mijn hengel op kon tuigen.
Allemaal dankzij vriend knut from hell.
Dan maar een stukje wezen varen, op het water heb je er stom genoeg geen last van alleen bij de oeverzone.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-05-28 00:42 ]</font>
henk de boer
Berichten: 50
Lid geworden op: 16-05-2002 02:00
Locatie: meppel
Contacteer:

28-05-2002 07:52

als echt niets meer helpt, kan je nog een streng knoflook en een houten kruis proberen.
at your service !!
asalaam aleikum !!
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

29-05-2002 00:26

Gisteren een witviswedstrijd gehad in een vaart in een veengebied........ik zit onder de bulten............

Die AFTER_BITE rommel help ook voor geen meter..........
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Bram Vries
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-04-2002 02:00

08-06-2002 17:10

Wat ik altijd doe tegen muggen ik weet niet van die murzen is dat ik men eigen insmeer met het sap van een verse citroen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-06-2002 10:50

ik gebruik altijd autan uit een flesje makklijk te smeren en heeel goed!

mvg martijn
triesie van de geer
Berichten: 1
Lid geworden op: 25-01-2006 12:40

25-01-2006 12:53

ik zat eens te kijken of er iets over die irritante beesjes stond ergens en zag dit forum. en dan heb ik het over die nare murzen. maar goed ik heb dus wat informatie over die nare beestjes woon zelf in een gebied aan het water in de buurt van nieuwkoop waar we als het net mooi weer word niet buiten kunnen zitten omdat je weggejaagd word door die ettertjes. allereerst even wanneer ze nou weggaan. dat heeft niks met de langste dag te maken maar zodra de pluimen in het riet schieten zijn ze verdwenen. niemand weet hoe en waarom maar pluimen in het riet betekent verlichting namelijk geen murzen. verder helpt het om onder een zeil te gaan zitten want murzen zijn namelijk buiten lastig en niet binnen daar overleven ze niet ga dus in je tent zitten of zo . ze zullen daar ook nog wel lastig zijn maar een heel stuk minder. als je naar binnen gaat klop dan je haren en kleren eerst goed af. als jeniet binnen kan zitten dan is er nog maar een oplossing. in de wind gaan zitten dan heb je er geen last van. als het een dag waait zijn die diertjes er niet dus misschien een waaier op batterijen? en immuun worden voor murzen zoiets belachelijks heb ik nog nooit gehoord. woon hier al tien jaar en daar wen je nooit aan. en wat voor geurtje je ook opspuit zal niet veel helpen hebben we hier allemaal al uitgeprobeerd. nou veel succes er mee hoop jullie geholpen te hebben. groetjes tries
Gebruikersavatar
Lars Akkermans
Berichten: 185
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00

25-01-2006 14:20

Ik heb er nu gelukkig geen last van :lol:
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

25-01-2006 14:41

lol nee ik ook niet. maar ik gebruik altijd van dat insecten spul met deet erin, bevalt best wel goed
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-01-2006 17:48

Henri van der Wal schreef:Gisteren een witviswedstrijd gehad in een vaart in een veengebied........ik zit onder de bulten............

Die AFTER_BITE rommel help ook voor geen meter..........


Tsja, het heet dan ook niet voor niets AFTER-BITE :lol: Je zult wel gestoken worden maar de last zal minder zijn.

Bij mijn weten, ben geen knut kenner, komt iedere bloedzuigend vliegneest op je af door de koolmonoxide die jij uit ademt. Oplossing zou dan zijn niet meer uitademen, als je dit lang genoeg volhoud los je vanzelf ook het andere aantrekkingsmechanisme op "warmbloedig zijn".

Knut schijnt trouwens een rietmug te zijn en komt alleen maar voor in rietgebieden. Dus dat ze weggaan als het riet in de pluim schiet kan ik me wel iets bij indenken.

Misschien helpt een klein maar ontzettend rokend vuurtje wel (niet slim bij een droge rietkraag) maar ik heb meestal ook niet zo'n last als ik een shaggie of sigaar aansteek.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Plaats reactie