Knollen


Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-07-2004 18:01

Hallo Allemaal.

Ik vis best wel veel. Maar ik vang alleen maar knollen. Vroeger ving ik bijna elke sessie wel een 20+ vis. Nu hebben de 15 ponders de overhand.
Echt waar, ik kan er niet meer tegen.

Mensen,
Is dit de instelling van tegenwoordig?
Ik weet niet welke randebiel uberhaupt al het woord: "Knol" in de "karperwereld" heeft gebracht, maar ik zou 'm persoonlijk in z'n bek schijten :evil:

Ik wordt echt helemaal gek van de instelling, men ziet echt alleen maar cijfertjes, kleine karpers zijn er niet meer, knollen zwemmen er rond. Volgende week maar een potje pokon aan m'n hair knopen, want ik vang ze wel graag.

Heb laatst een topic gestart, "Wat is karpervissen". Klein beetje kwam het naarboven, het vissen is meer dan enkel vangen en foto's en cijfertjes.
Een gevoel, een sfeer.

Is dit nou de moderne visserij?

Zo ja...

Wanneer vind er iemand een tijdmachine uit?....

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

07-07-2004 18:17

ben het met je eens koen.. zoals we al hebben besproken in de chat.. Ik vind het ook zeer onrespectvol...
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

07-07-2004 18:28

Zeg Koen, als jij nu ineens geen 20+ers meer vangt ben je het vissen (en vangen van 20+ers) verleerd, dus wen maar vast aan het leven met vissen van maximaal 15 pond!

En daarbij vind ik een knol van 15 pond, (laat staan een van 20 pond) best veel voor een grote radijs! :o

enne, als antwoord op je voorlaatste vraag: "ik weet het niet"

antwoord op je laatste vraag:"zie suske & wiske vanaf de 1e aflevering met ene prof Barabas"


Met tegenwoordig "in de knollen werkende" groet;


WouteR StegginK


ps. het schijnt dat ik niet altijd normaal ben......... haha & :D
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

07-07-2004 20:32

hallo,
die zogezegde knollen worden ook groot hé.
idd wie heeft in godsnaam het woordje knol in de karperwereld gebracht.
Vang je nu kleine vis zo'n 15pond is dat ni erg voor mij.
Ik van gliever iedere sessie 3van die "knollen" dan om de 3weken 1 van 20pond :P :P je hebt dan ook een bepaald gevoel al je vis vangt of niet.
Karpervissen is idd niet alleen vis vangen
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

07-07-2004 21:16

Koen,

Het gaat mij niet eens zozeer om het woord KNOL maar meer om hoe die KNOL behandelt wordt.

Laat ik maar gewoon eerlijk wezen en stellen dat ik het liefst zo groot mogelijk wil van vangen. Dit wil echter niet zeggen dat ik kleine vis zonder respect zal behandelen. In tegendeel zelfs. Iedere vis wordt bij mij met het gewenst respect behandelt. Of het hier nu gaat om kleinere karpers of andere(ongewenste) vissoorten. Helaas zie je ook figuren die geen respect hebben voor kleinere vis(vaak gaat dat ook samen met minder sociaal gedrag.... toeval????). Iemand die de term knol of gup gebruikt maar de vis normaal respectvol behandelt, ach daar zit niet zoveel kwaad in denk ik.

Nogmaals het zit hem niet zozeer in de term maar meer in de behandeling die iemand aan die term verbindt.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-07-2004 21:32

Koen,

Ik gebruik ook vaker het woord knol... Maar wanneer is dat? Toch alleen als ik bijvoorbeeld een vis van 10 pond vang op een water waar eigenlijk bijna alle vis richting het dubbele ervan of zelfs daarboven zit.. Maar op veel wateren waar ik heb gevist was 10 pond een gemiddelde vis... En daar was je dan blij mee.

Maar als jij een schub van 10 pond vangt en je buurman een schub van 20 pond, welke zou je dan liever hebben (beiden even mooi en gaaf)? :wink:

Als laatste wil ik dan ook nog vertellen dat als ik met de pen vis de formaten me niet zo boeien. Dan gaat het er alleen om dat die pen zo mooi waggelt. Maar ga ik met vastlood.. Dan maar uren voor die 20+er. :D En zo ben ik er tevreden mee.

PS. morgen ga ik misschien penvissen op een mini-water. En als ik daar een 10 ponder vang kan ik echt uit mijn dakgaan (als het dan die koi is die ik vandaag zag zwemmen).
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
ralf haasjes
Berichten: 101
Lid geworden op: 05-05-2004 22:43

07-07-2004 21:39

er wordt inderdaad vrij negatief over kleine karper gepraat wat dus met 'knol'tot uitdrukking komt. Ik geniet van elke vis en sommige vissen van 15 pond zijn mij mooier dan de 20+ vissen. Heb een water bevist waar we 3 dagen en nachten aan het blanken waren de 1e keer...de eerste vis was er 1 van 13,8 pond maar dat geeft echt een voldaan gevoel hoor, meer als een aantal 20+ vissen die ik heb gevangen......!
Ik zit aan het water voor een aantal dingen, sociale kant met mijn vismaten, rust die je er vaak vindt, en het uitoefenen van een mooie hobby die voor sommigen een TE grote obsessie is geworden.

WIE HET KLEINE NIET EERD IS HET GROTE NIET WEERT!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-07-2004 22:18

Sinds wanneer is een 15 ponder een knol, Koen?

Verzin jij dat nu even. Nogal denigrerende benaming voor een volwassen vis. Een knol is een kleutervis. Een karperkoter. Niks kinderlijks aan een vis van 15 pond. Laten we wel de juiste benamingen blijven gebruiken. Een knol is al sinds mensenheugenis een karperkindje en een karperkindje is niets meer of minder dan een knolletje. :wink:

Groet
Hugo Bovenmars

07-07-2004 22:44

Gaat dit niet wat ver jongens? Een kleine karper noem je (ik tenminste) een knol, ongeacht het formaat van de gemiddelde vis op een water. Dit heeft niets, maar dan ook niets te maken met respect voor deze karper. Ik denk dat dat voor 99% van de karpervisser die mening deelt.

Verder vind ik vind dat we eens moeten stoppen met discusseren over normen en waarden binnen het karpervissen en die eeuwige kritiek op de manier waarop het karpervissen tegenwoordig beleefd wordt. Veel reacties klinken me bovendien wat hyprocriet in de oren. Het lijkt wel alsof het merendeel van de boarders liever klein dan groot vangt.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

07-07-2004 22:58

Toch zit me iets ontzettend dwars he.....

Op de eerste plaats kom ik alleen maar mensen tegen die op zoek zijn naar grote vis.

op de tweede plaats hoeveel van jullie hebben een target op het oog voor dit jaar (of meerdere). Zijn dat vaak niet de grotere vissen van een water?

Nog zo eentje, hoeveel van jullie fotograferen alleen maar de grote vissen?

Waarom zou bijv. van bijna ieder water nou bekend zijn wat de zwaarste vis is?

Natuurlijk overal is een maar voor te bedenken. Maar zeg nou eerlijk het ligt er toch wel erg dicht tegenaan of nie?

Persoonlijk.... Kan ik je mededelen dat ik zeker bewust op zoek ga naar grotere vissen. De zogenaamde "knol"die ik er dan bij vang is leuk maar niet meer dan dat, daarvoor zit ik niet aan de waterkant. Als sportvisser probeer ik namelijk steeds groter te vangen.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-07-2004 23:27

Kees,

Ik zit regelmatig in de chat, dutchcarp.
Kom mensen tegen, tjah..onder de 20 is al een knol. Geloof het of niet, maar er zijn mensen die er zo tegenaan kijken. Kom er genoeg van tegen in de chat. Is het toeval dat ik toevallig die mensen daar tref?
Of mag ik een heel klein beetje de ervaring in de chat e.d. over Nederland uitspreiden?

Een "knol". Sinds mensenheugenis?
Het moet niet gekker worden. De boerenkarpers...wat? Je bedoeld die hard trekkende knollen? owjah..die.. :-?

Een kleine karper, is een kleine karper.

Arno,

Ik vind dat als je een kleine karper een "knol" noemt, dat je 'm dan zonder respect behandeld. Bekijk het in perspectief.

Rene,

Groot? Niets mis mee.
Maar een kleine ergenis van me...Kijk eens op het forum: Vangsten op datum.
Men vangt daar toch alleen maar cijfertjes? Correct me if i'm wrong... :roll:

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-07-2004 00:46

Heren,

waar gaat dit over? Gaan we weer over het behandelen met respect van karper discussieren?

Als ik een knol vang, ga ik er met m'n klompen aan op staan dansen! Ik trap ze allemaal harstikke dood :D

Ik wil monsterkarpers.

groet Mitsz
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

08-07-2004 08:50

als alles onder de 20 pond een knol is

heb ik in 3 jaar tijd nog nooit iets anders gevangen

wat betekend knol

k=knullige :oops:
n=niet :lol:
o=overvoerde :roll:
l=lieverd :oops:

word de betekenis van het woord knol ineens een stuk vriendelijker :wink:
gerrit koop

08-07-2004 08:56

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-07-2004 09:09

Als ik groot wil vangen betekend dat voor mij hoge cijfers en Idd ben ik daar dan blij mee. Weeg jij je vissen niet koen? Als je zou wegen gaat het jouw toch ook om de cijfertjes. Of..... Weeg je alleen de grotere vissen? Want bij het laatste geval zou het wel eens zomaar kunnen zijn dat je een kleinere vis niet de moeite vindt.

Leg mij nu maar eens uit waar de grens ligt? op een chat kan iemand knol schrijven maar zonder lichaamstaal kan jij nooit zien hoe iemand over zo´n vis denkt. Dat een persoon graag grote vissen wil vangen is aan die persoon en niet aan jou om te beoordelen. Laat een ieder in zijn waarde doe ik ook met jou en met andere.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

08-07-2004 09:11

Knol is toch zo'n werkpeerd..?
©
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

08-07-2004 10:24

Knollenbiefstuk, ook lekker!

Als je geen kleine karpers wilt vangen (zo noem ik knollen) vis dan niet op wateren die er vol mee zitten. Als er in dat water wel degelijk grote karpers zitten dan doe je mischien iets fout (Koen), verander je aas of aasgrootte.
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

08-07-2004 10:25

Als ik denk dat de vis onder de 20 (soms tot een pondje of 23) pond is, weeg ik hem niet eens. Ik vis voor de grote vis, de knollen worden respectvol onthaakt op de mat en meteen teruggezet zonder footoo.

Ach... boeie.. ieder vist op zijn eigen manier. Toch? Waar maak je je druk over?

Martin
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

08-07-2004 10:34

persoonlijk maak ik van alle minder grote karpers ook niet allemaal een foto,tenzij het natuurlijk een super mooi exemplaar is of iets van een best wel duidelijk kenmerk,

lijkt me echt geweldig om over 20 jaar een vis te vangen ide mischien wel dik 30 pond weegt en dat ik hem dan ook op de foto heb toen hij nog maar 8 of 9 pondjes is

iedereen mag vissen op zijn eigen manier
voor mij persoonlijk is een karper een karper

sta soms verbaasd hoe een karpertje van 4 pondjes een 18 mm boilli heeft weten te pakken
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

08-07-2004 10:46

Wat een gezeur, een kleine karper kan je gewoon een knol noemen dat heeft er niks mee te maken of je ze graag of liever niet vangt. Mogen we een dikke vis dan ook geen big meer noemen omdat je het dan vergelijkt met zo'n rose lelijk varken???
Ik ga voor groot en zwaar maar heb er totaal geen probleem mee om knollen te vangen......
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-07-2004 11:16

Wat is er lelijk aan een roze varkentje?????? ik vind ze wel grappig die varkentjes. :P

Nee sorry maar dit gaat nergens meer over,ik kan aan een kant wel begrijpen waar de schoen wringt maar moet tevens bekennen dat dit wel heel ver gezocht is.

Persoonlijk vang ik graag knollen,mijn delkim geeft weer eens geluid en er volgt een dril,vis word geland dus mijn net word ook weer eens nat vervolgens gaat de knol op de onthaakmat waar ie word onthaakt en dan word de knol terug gezet zonder te wegen en zonder foto.
Alles bij elkaar heb ik weer eens een minuutje of 10 afleiding in mijn wachten op een big en ik ga weer eens naar huis toe zonder in mijn boekje te hoeven te schrijven dat ik een blank aan mijn broek heb nee dan staat er in dat een knolletje heb gevangen(is overigens niet helemaal waar want ik schrijf karper maar zeg knol)

Wat de fuck is er fout om nu knol of karpertje te zeggen?????????

Ik vraag het me eerlijk af want ik zie het probleem niet.

Van mij mogen ze knollen zeggen.

Zelf vang ik ook graag groot maar ben blijer met een knol als met een blank.
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

08-07-2004 11:19

Sorry als ik de varkenliefhebbers onder ons beledigd heb :wink: En dat is precies wat ik bedoel Wil.......
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-07-2004 11:37

Heer o Heer, geef me een beer
enne doe me een lol
me maat een knol


Vrij naar Aart de B. (ex?)- karpervisser

Maar misschien is onze vrind de karper toch gedevalueerd. Vroeger was een 80 - er vangen een hele kunst. Later hoorde je wel eens van 20 ponders. En nu? 20 kilo is al net zo zeldzaam als zeg 25 jaar gelden een 20 ponder.

Tja en als je niet anders "gewend" bent, weet je ook niet beter.



MVG

Klaas
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

08-07-2004 12:00

Hallo allemaal,

Rene,
Ik weeg en fotografeer helemaal niets. Dat ter zijde.

En ben ik nu dus de enige die het woord "knol" negatief vind klinken?

Rene,
Lichaamstaal is veelal niet nodig. De kleine karpertjes worden in de zin afgedaan als irritante kleine karpers die de moeite niet waard zijn.
Eigenlijk niet eens als karpertjes. Meer als..brasems :o

Het punt is iig dat ik het woord "knol" respectloos vind tegenover de karper. Men vist toch op karper ofniet?
En als je dan een kleinere vangt dan is het nog niet goed.

mvg

Koen

PS: Rene, ik laat mensen in z'n waarde, wanneer ze dat bij de karper(tjes) ook doen.
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

08-07-2004 14:03

Hallo Koen,

wat wil je hiermee bereiken? Wat wil je zeggen? Iedereen maakt toch zelf uit hoe hij een kleinere karper noemt, iedereen moet toch zelf weten hoe hij het vissen bekijkt, iedereen maakt toch zelf uit op welke manier hij zijn hobby bekijkt en beoefent. Wil je meer aanzien krijgen door een topic als deze, je bij de oudere garde voegen? Distangeren van de rest van je leeftijds categorie? Het is en blijft een hobby.. vissen

mVg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.