Knollen


Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

08-07-2004 14:31

laat maar......

doeg......


:cry:
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-07-2004 14:47

Koen e.a,


Afgelopen nacht had ik nog 2 knollen gevangen! :wink: :lol:

Onder knollen versta ik kleinere karpers tot een pond of 14 a 15(lang gerekte schubjes) :roll:

Zowel de grote als de kleinere karpers krijgen bij mij het volle respect! :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-07-2004 15:58

Beste Koen W,

Het zou jammer zijn als je het zo afsluit. Een ieder beleefd zijn of haar sport nu eenmaal anders. Kritiek is goed mits je het correct kan onderbouwen.

Je hebt het idee dat mensen negatief aankijken tegen een knol. Dat is vervelend als je dat zo ervaart. Gelukkig ervaar ik wel steeds meer dat mensen wel met respect omgaan met deze vissen maar niet als een volwaardige vangst zien.

Het feit dat ze een respectvolle behandeling hebben zou voor jou en mij al voldoende moeten zijn. Hoe zij het ervaren is niet aan ons om te bepalen.

Wees een man en probeer het correct af te sluiten. Je punt is duidelijk maar in veel ogen niet gedeeld. Ook dat kan gebeuren volgende keer beter toch? :wink:

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

08-07-2004 16:28

Vanaf een pondje of 6 mogen ze bij mij aan mn afstandsstokken komen zonder commentaar, de rest svp op de pen-, korst- of feederhengel :wink:

Zonder dollen, ik hoor ook steeds meer dat karpers van onder de 15 pond niet meer op de foto mogen 'omdat ik er toch al zoveel foto's van heb'... Is die foto niet een geheugensteuntje aan een mooi avontuur? Het lijkt er onderhand meer op dat het een gewichts-database wordt bij sommige vissers. Ik geniet van een 10 ponder die onbeschadigd is misschien nog wel meer dan van een beschadigde 18 ponder. De mooie vormen van een nog slanke schubkarper (meestal de kleinere bij mij, zal aan het water liggen :wink: ) met een gave bek, die ongekende kracht voor een vis van dat formaat, schitterend :D

Simon
Gebruikersavatar
Daniel Toet 21
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00

08-07-2004 17:01

Ik vang liever een mooie knol dan een twintiger met bijvoorbeeld papagaaien bek!!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-07-2004 19:41

Zonder dollen, ik hoor ook steeds meer dat karpers van onder de 15 pond niet meer op de foto mogen 'omdat ik er toch al zoveel foto's van heb'...

Simon[/quote]

Simon na een behoorlijk aantal jaren aktief te zijn als karpervisser (meer als 23 jaar) behoor ik ook tot de caterogie vissers die geen foto's meer maakt van kleinere karpers(knollen?)maar ik zal het maar eens erger maken,ik maak zelfs geen foto's meer van vissen onder de 15kg of het moet wel een hele speciale vis zijn.
Ook ik heb schoendozen vol van karpers en ben er achter dat je een foto niet nodig hebt voor een mooie herinnering.
Waarom wel foto's van vissen boven de 15 kg???
Voor mezelf Simon want er is maar een heel select groepje mensen die mijn karperfoto's zien.

Ik denk dat als je er eens een 20tal jaren op karper vissen achter de rug hebt dat je wat anders omgaat met foto's van vissen.
Dit wel of niet maken van een foto heeft trouwens helemaal niets maar dan ook niets te maken met het plezier en de waardering die ik aan en voor de vissen heb,groot en klein.

Wil.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-07-2004 19:48

[quote="Lexus Cuyten"]Hallo Koen,

wat wil je hiermee bereiken? Wat wil je zeggen? Iedereen maakt toch zelf uit hoe hij een kleinere karper noemt, iedereen moet toch zelf weten hoe hij het vissen bekijkt, iedereen maakt toch zelf uit op welke manier hij zijn hobby bekijkt en beoefent. Wil je meer aanzien krijgen door een topic als deze, je bij de oudere garde voegen? Distangeren van de rest van je leeftijds categorie? Het is en blijft een hobby.. vissen

mVg Lex[/quote]

Lexus deze opmerking vind ik nergens over gaan lees AUB de topic nog een keer door en als je dan nog steeds niet snapt waar dit over gaat lees hem dan net zo lang door tot je het wel snapt
Het gaat in elk geval zeker niet om meer aanzien te krijgen of zich bij de oudere garde te willen voegen, want dat is cker niet de intentie waarmee koen deze topic heeft geopend !

Maar dat terzijde
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

08-07-2004 20:01

Karpers zijn net tieten, iedere vent heeft ze het liefst zo groot mogelijk, maar als ze iets kleiner zijn, kan hij er ook van genieten!

Echt waar, jullie moeten gaan vissen ipv lullen over knollen..


Enne Lexus, ik hoop dat jij meer verstand van vissen hebt dan van voetbal! :lol:
fishing rocks
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-07-2004 20:07

Mag ik dan vermelden dat ik vandaag dan op de foto ben gegaan met een 2 pondertje?

Ik was namelijk samen met mijn vismaat gaan penvissen... En de vangst, ieder een ZEUGJE (als big mag, waarom zeugje dan niet he? En nu zonder gekheid... ieder een prachtig schubkarpertje) van 2 pond. Wel jammer dat we ieder nog minimaal 1 grotere vis verspeelden.

Wel wil ik dan nog vermelden dat het de leukste sessie van het seizoen was. En dat op een lullig watertje dat helemaal vol zit met schuwe verwilderde schubs (geen boilie-beren van 30+ dus) die de 20 pond dus echt niet halen. Zelf hebben we er net tot een pondje of 12 zien zwemmen. Maar mede dankzij het feit dat 2 daarvan koi's waren, we er de enige zijn die er serieus vissen (en de enige karpervissers :wink: ) en het er lekker rustig vissen is zal ik er nog geregeld aan het pennen zijn...
En er zullen dus nog genoeg miniatuur-knuffelbeestjes uitkomen-----> ik bedoel mooie schubkarpertjes. :P
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
gerrit koop

08-07-2004 20:15

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

08-07-2004 21:05

[quote="Toon Fokkema"]Karpers zijn net tieten, iedere vent heeft ze het liefst zo groot mogelijk, maar als ze iets kleiner zijn, kan hij er ook van genieten![/quote]


LOL :D
En je behandeld de grote met net zoveel respect dan de kleinere :lol:


Noem de kleinere karpers zoals je ze noemen wilt, maar behandel ze met respect en net zoals de grotere exemplaren. Daar zullen ze meer aan hebben dan de naam die je ze geeft, dat interesseert ze vast niet :lol:

Iedere visser heeft het jachtinstinct in hem zitten, als je nu snoekvisser, brasemvisser of karpervisser bent. Vissen was vroeger (heel vroeger) noodzaak om te kunnen eten. En met grote vissen kon je meer hongerige magen stillen dan met de kleintjes.
Dat je dus als visser de droom hebt om een grote te vangen is niet vreemd. Al doen we het nu niet om te kunnen eten (ik niet in ieder geval) maar voor de sport.

Van de kleinere exemplaren maak ik ook al geen foto's meer. Je blijft aan de gang. Je krijgt fotoboeken die tot het plafond komen en je weet van de meeste niet eens meer hoe zwaar hij was enz.
Je kunt het ook van de andere kant bekijken. Wanneer je een foto maakt dan is hij langer op de kant dan wanneer je het niet doet. Kleintjes gaan na de meet en weegbeurt gelijk weer terug, dus hebben minder te lijden dan wanneer je je er nog een fotosessie er tegenaan gooit.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

08-07-2004 22:15

[quote="Gideon Bolink"]Ik vind een knolletje een karper van rond de 50 cm en heel hoog en eeen mooi buikje
zoals : http://www.awhb.nl/JOOST_BREUK.JPG
ik geniet ook meer vna zon vis als een lelijk geschubte 20-ponder met blauwe bek

hoewel ik wel liever een beschadigde 40 ponder heb :D[/quote]

Jeugdige onnozelheid dat laatste?
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

08-07-2004 22:29

Joh je ben pas 14, je hebt nog alle tijd. :wink:
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

09-07-2004 00:02

[quote="Hugo Bovenmars"]Gaat dit niet wat ver jongens? Een kleine karper noem je (ik tenminste) een knol, ongeacht het formaat van de gemiddelde vis op een water. Dit heeft niets, maar dan ook niets te maken met respect voor deze karper. Ik denk dat dat voor 99% van de karpervisser die mening deelt.

Verder vind ik vind dat we eens moeten stoppen met discusseren over normen en waarden binnen het karpervissen en die eeuwige kritiek op de manier waarop het karpervissen tegenwoordig beleefd wordt. Veel reacties klinken me bovendien wat hyprocriet in de oren. Het lijkt wel alsof het merendeel van de boarders liever klein dan groot vangt.[/quote]

200% Mee Eens !
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

09-07-2004 08:58

Het is vrijdagmiddag, nog een uurtje en dan mag ik mijn buro weer verlaten, PC uitschakelen en lekker naar huis...
Thuis staat alles keurig klaar. Opgetuigde hengels in het foudraal, rigwallet netjes opgeruimd in de vistas, kookstelletje... alles in gereerdheid gebracht om weer te gaan vissen!

Heerlijk de natuur in, genieten van al het moois om mijn heen! Zelfs van de koeien die af en toe te dichtbij komen, maar goed... we staan immers op hun terrein! De vogels die die aan fluiten zijn, de wind die het water laat kabbelen en de zon die zijn laatste uurtjes van de dag te gaan heeft.

Alles spullen klaarzetten voor gebruik, heerlijk, ik hoor geen auto's, geen mensen om mij heen, behalve mijn vismaat... Geen gelul van alle dag, maar ik en mijn vismaat in de natuur...

Nadat de spullen en de tenten zijn opgezet gaan we koffie maken, een goed begin is immers het halve werk... De lijnen liggen op de voorgevoerde stekken en we hebben er vertrouwen in, we fantaseren over de vangsten en spreken beide onze verwachtingen uit... Wat gaat het worden, zullen we überhaubt wat vangen op dit o zo moeilijke water...

We wachten geduldig af, roken af en toe een shaggie en om 22.00 uur vaste prik een dikke Cubaan, traditie...

En dan, zomaar uit het niets begint de baitrunner lijn te verliezen. Zingen een van mijn Knuckleheads zijn mooiste lied. Snel naar de hengel, aanslaan en... Ja hoor, hangen!!

Na een spectaculaire dril laat de vis zich voor het eerst zien, het is een spiegel zo te zien... De vis verspeeld zijn laatste krachten laat zich niet veel later in het net glijden...

Op deze manier beleef ik mijn visserij, tuurlijk vang ik liever de grote vissen van het water, maar een vis van 15 pond is mij net zoveel waard! Een vis is een vis, en uiteindelijk vis je voor je plezier, rust en noem maar op...
ruud stoop
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-01-2004 15:23
Locatie: wouw

09-07-2004 10:19

ik vind elke karper van minder dan 15 kg een knol...... maar dat is mijn mening 8)
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

09-07-2004 11:00

Ik vind het formaat wel degelijk belangrijk, echter het water waar de vis wordt gevangen gaat bij mij ook steeds meer tellen. Gesloten wateren (putten etc.) waarvan het bestand bekend is geven mij steeds minder voldoening.

Richard
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

09-07-2004 11:05

voor mij telt het gewicht niet, ik vind het echter wel leuk om de vis op foto te zetten, misschien is dit ook wel om dat ik het fotograferen erg leuk vindt.

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-07-2004 11:26

Knollen, guppen weet ik veel. Maakt geen reet uit hoe je ze noemt. Respect, dat telt.

Enne... ga me nu niet wijsmaken, dat er iemand is, die liever vissen onder de 10 kilo van dan er boven.

We willen toch allemaal zo groot mogelijk vangen? Ik wel.

MVG

Klaas


Chips... ik lieg. Momenteel vang ik het liefst een spiegel liefst nummer 100. Zelf uitgezet. Maar mocht die 10 kilo zijn: wooow


http://www.karperstudiegroep.nl/Spiegel ... s/mooi.jpg
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

09-07-2004 13:04

Klaas slaat de spijker op z'n kop. Waar het om gaat is respect. Natuurlijk zijn benamingen als "knol" of "wipper" een beetje denigrerend, maar we zeggen er ook niks van als de "boilliehoer" er weer uit komt op dik 45 pond ofzo.

Wat Gerrit Koop schrijft vind ik overigens ook schitterend om te lezen. Jullie mogen rustig weten dat fotografie bij mij, meer en meer een grote hobby aan het worden is. Ik schroom er dan ook niet voor om midden in de nacht de tent uit te gaan om foto's te maken van de volle maan, of om extra vroeg op te staan om die zonsopgang te vereeuwigen. Zelf maak ik van bijna iedere vis een foto, maar dat heeft er meer mee te maken, dat ik voor mezelf een logboek gemaakt heb, waarin ik alles noteer. Dus ook de foto van de vis. Nu speelt het ook mee dat ik een digitaal heb, en dat de foto's me dus niks kosten. Of ik een kleinere vis met minder respect zal behandelen, dat is niet zo, juist de kleine vissen moeten goed behandeld worden, omdat die vissen over 5 of 10 jaar de volgende generatie vissers gelukkig zullen maken.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

09-07-2004 13:30

Het is voor een karper erg belangrijk dat je respect voor hem toont op dit forum. Verder krijgt een karper die wordt teruggezet, zonder te zijn gefotografeerd, hier ongetwijfeld een flinke psychische knauw van.

Dus noem die vijftienponders a.u.b. geen knollen meer, ze gaan er beslist aan onderdoor!
Wiek Heck
Berichten: 197
Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
Locatie: Uden (Nbr)

09-07-2004 17:00

mannen, waar hebben we het eigenlijk over????
De benaming knol is toch alleen maar een naampje. We noemen een brasem toch vaak ook een slijmbak of slijmjurk. Dat vindt iedereen prima. Alleen als we "onze geliefde karper" !!!! ( mag ik een teiltje) een naam geven zijn we allemaal van streek. Wat een onzin.

groet Wiek
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

09-07-2004 17:15

noem mijn vriendin altijd trutje
heeft ook wel eens een discussie opgeleverd maar zeker niet zo lang als deze

mischien wat voor de nieuwe druk van de dikke van dale

onder het woord knol ff toevoegen:

kleine karper

hele discussie opgelost

laten we er over ophouden heren,
deze discussie komt nooit tot een hoogtepunt en zal nooit eindigen

het maakt niet uit hoe je het beestje noemt,zolang je hem maar een xje geeft voordat je hem terug zet
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-07-2004 17:36

Camiel,


Dat kusje vergeet ik nooit voor de karper voordat ik em terugzet, net zoals de woorden:"Bedankt maatje" of "Ga je opa maar halen" komen regelmatig te horen aan de oever :D

Zolang het karper is geniet ik van de vangst, de grootte speelt hierbij een minder grote rol, al vang ik ze het liefst wel zo groot mogelijk! :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-07-2004 19:16

Ik heb van de week "sletje" weer gevangen, ze was 5 pond gegroeid :D

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#