penvissen versus statisch vissen


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-07-2004 07:58

Heren,

ik kan helaas niet meer zo vaak gaan penvissen als ik zou willen. Ik zou gaarne de volgende stelling willen lanceren:

Penvissen is gemiddeld over een jaar genomen, per uur vistijd en voorbereidingstijd, productiever dan statisch vissen. Door mobiele aanpak dus veel lucratiever..

brand maar los Mitsz

alleen de Heer P. Vogel mag niet mee doen (1 per uur? :o )
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

02-07-2004 08:18

Juiste forum ?

Maar in ieder geval;

JA,
ik heb ook een aantal jaren terug veel "gepent en gevlokt".
Ik heb meer gevangen mobiel als statisch, maar heb relatief meer "grotere" vissen op de statische manier weten te vangen.

In verhouding weinig voorbereiding ;
geen boilies maken
bijna niet voorvoeren
sessies van hooguit een paar uurtjes,
echt op zoek naar de vis.

Niets mooier als een karper onder je vlok omhoog ZIEN komen en te horen slurpen !

Tegenwoordig vis ik meer statische ( luier geworden ? :-? )
CarpeR Diem
Andre Hackenitz
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-01-2005 00:23
Locatie: Haarlem

09-01-2005 23:49

Ben begonnen op Karper te vissen met het pennetje en dat zal ongeveer
zo'n 20 jaar geleden geweest zijn inmiddels.
Na 5 jaar jaar te hebben gestruind ben ik samen met mijn maatje overgestapt op het statische vissen en heb dat 7 jaar volgehouden en heb mooie vissen gevangen en een hoop lol gehad en veel geslapen.
Na 7 jaar was ik deze wijze van vissen eigenlijk een beetje zat aangezien
het een beetje een obsessie aan het worden was en ik doordeweeks alleen maar boilies aan het draaien was om het weekend weer te kunnen
bivakeren.
Dit werd mij thuis uiteraard niet altijd in dank afgenomen en ik heb daarom besloten om 5 jaar geleden het hele zwikkie te verkopen en wat anders te gaan doen zo zat was ik het.
Totdat begin vorig jaar het lampje weer zwak begon te branden en ik langzaam aan weer aan vissen begon te denken maar dan niet meer op
de oude wijze maar met het pennetje.
Na flink wat overuren bij de werkgever weer een mooie penhengel aangeschaft inclusief alle andere benodigdheden en god wat kost het allemaal een hoop centen tegenwoordig.
Vorig jaar in April weer begonnen met het pennen en man man wat heb ik het weer ongeloofelijk naar mijn zin gehad op deze wijze.
Lekker struinen, sluipen, en goed het water bestuderen en gelukkig mooie
vissen gevangen.
Het penvissen geeft mij dus toch de meeste voldoening moet ik zeggen
en dat de vissen misschien wat kleiner zijn maakt mij geen ene r...t uit
het gaat er toch om dat je je hobby kan uitvoeren op een prettige manier
en met voldoening thuis kan komen.
Gelukkig heb ik ook geen aanhanger meer nodig om al die zooi aan de
waterkant te krijgen.
Tassie mee hengeltje en schepnet en wegwezen maar.
Kortom penvissen maakt mij zeer gelukkig.

Groetjes,

Andre Hackenitz
Matthijs Meerkerk
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-01-2005 15:24
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

10-01-2005 15:36

Ik vis de laatste tijd vooral statisch, maar in de zomer vind ik het heerlijk om je passie te bedrijven in ongerepte stukjes polder. gewoon mooie vissen vangen op een eigenlijk hele eenvoudige manier :D Ook leer je vaak weer dingen bij, ook al lijkt het allemaal simpel. Bij vissen die nooit gevangen zijn, maak je vaak toch lijnschuwheid en andere zaken mee. Op die manier ga je weer dingen uitprober zoals; langere lijn over de bodem, dunner vissen, of zelfs met kleine stukjes wier aan je lijn! en is het heerlijk om in de natuur te zijn zoals altijd eigenlijk :)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-01-2005 15:45

Ik vis al jaren meer statiesch dan met de pen, maar ben het dit jaar toch weer wat vaker gaan doen. Pennen en vooral oppervlaktevissen blijft mooi, alleen helaas zijn de meeste echt interresante wateren hier in de buurt er niet echt geschikt voor. Op die wateren waar het wel goed gaat vang ik er veel mee, maar helaas meer kleine vissen. Overigens heb ik het enige target wat ik dit jaar gevangen heb (een goudkarper) wel struinend gevangen. Mooier kan echt niet!
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-01-2005 17:54

Pennen kan met goede omstandigheden effectiever zijn dan statisch vissen! Als je voorbereiding etc. meetelt zal dit zeker zo zijn. Als het weer mee zit kan ik bij mij in de buurt sneller een karper aan de pen vangen als statisch.

Waar ik van baal is dat je bijna nergens rustig meer kunt vissen met de pen, zit je kort onder de kant ofzo te vissen zijn er altijd wel een paar van die gasten met een grote bek die bij je komen staan slappe verhalen te vertellen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-01-2005 20:43

Frank bosman schreef:Waar ik van baal is dat je bijna nergens rustig meer kunt vissen met de pen, zit je kort onder de kant ofzo te vissen zijn er altijd wel een paar van die gasten met een grote bek die bij je komen staan slappe verhalen te vertellen.


Ik heb ooit eens een foto zien staan waarbij de karpervisser naast zich een bordje het geplaats met de volgende tekst :

NEE, IK HEB NOG NIETS GEVANGEN EN HET WEER IS OOK SLECHT!

En rustig dat hij het had.


Ik ken een aantal vissers die veel met de dobber op pad waren en leuk vingen, hoewel het de kleinere vissen waren.
Eenmaal het licht gezien zijn ze niet meer achter de statische stokken weg te slaan en vangen ze ook grotere vissen, maar dat is voor mij persoonlijk minder van belang...

gr H.K.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-01-2005 21:20

Als je effectief gaat penvissen dus meerder stekjes op een dag gaat bevissen maak je zeker meer kans om te vangen dan achter de statisch stokjes! allebei heeft het zijn charme vind ik! een fluitende pieperrrr in de nacht is heerlijk maar een weg lopend pennetje in de ochtend zon geeft mij nog meer voldoening ! puur genieten dat penvissen vooral als je een mooi watertje hebt :P

Ik ben toch meer een penvisser dan een stretcher visser! maar ook dat doe ik wel eens ho'r ;)

mzl
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

10-01-2005 22:12

Als je met statisch vissen het vastloodvissen bedoeld, waarom zou je als je met vastlood vist dan op één stek blijven zitten :-?

Struinend met vastlood vissen is pas effectief. Kun je ook nog eens wat verder van de kant af vissen dan met een pennetje.

Vraagje: Waarom zou je vissend met een pennetje vooral de kleinere vissen vangen? Ik kan die ervaring echt niet delen.

Groeten,

Bas
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-01-2005 22:22

Het schijnt dat de grote vissen toch vaker op bollie's worden gevangen! maar dit wil niet zeggen dat je met de pen alleen de kleintjes vangt ;)
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-01-2005 22:22

Leg eens uit hoe doe jij struin je met je loodhengels?
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-01-2005 22:27

Kevin er wordt ook meer met boilies gevist dus zal het aantal grote vissen ook wel hoger liggen.

Struinen met loodhengels kan wel, per stek 1 uur of hooguit 2 uur vissen en dan verkassen. Het is mijn hobbie niet maar kan wel effectief zijn.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-01-2005 22:32

En het maakt niet uit dan of je met licht of zwaar lood vist?
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

10-01-2005 22:39

Kevin van Etten schreef:Leg eens uit hoe doe jij struin je met je loodhengels?


Alle overbodige troep thuis laten en gewoon lekker gaan vissen.
Dus:
-2 (of 1) hengeltje(s) in losse foudraaltjes met handvat (ik heb daar van die Rozemeier dingen voor) en een lekker licht net.
- Klein tasje met al je troep en een handzame camera.
- Vier korte steuntjes zonder piepers. Zelfs deze gaan vaak niet mee uitsluitend als er eventuele voorbijgangers langs kunnen komen die zo graag op je hengel gaan staan.
-Enigzins handzame onthaakmat.
-Lichtgewicht alu stoeltje.
-Vooral lichte loodjes gebruiken om het inplonsen te beperken en dan het liefst schuivend gebruiken zodat je altijd weet of er vis aan je aas zit te rommelen.

Zo kun je uiteindelijk wel aan 1 vis per uur komen :D (alleen nu ff niet 8) )
Laatst gewijzigd door Bas B. op 11-01-2005 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-01-2005 22:57

Dan nog grote vissen vangen met de pen:

maak boilies of koop goeie freezerbaits. Koop in het tweede geval ook wat mix en attractors, die ook in de boilies zijn gebruikt.

Maak wat voerstekjes van een pond aas op plekken, die je met de pen wil bevissen. Drie dagen volhouden dat voeren.

Voor het haakaas een deegje maken van de mix en toevoegingen. Ongekookt dus. Beetje boiliekruim op de stek en je deegje ertussen vissen.

komen ook de grotere vissen er wat vlotter uit.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-01-2005 23:14

Mitsz,

Je hebt gewoon gelijk. Alleen heb je na een uurtje of 8 penvissen staar aan je ogen en kun je inpakken. Statisch is meer relaxt en dagen vol te houden. Die grote jongens vallen door de bank genomen toch tegen ten opzichtte van statisch en dat heeft mijn inziens niet zoveel met het aas of voorvoeren te maken. Ietsje meer met locatie. Maar soms kom je voor verassingen te staan.

Pen ze, Kees

Ps. Wees statisch wat meer mobiel. Met de pen kun je in een half uur een stek afvissen. Waarom dan 24 uur op dezelfde stek?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-01-2005 23:26

Goeie Kees,

vorige week heb ik statisch vissend 5 stekken op een dag bevist.

Nog mobieler? :o

Dan kan ik net zo goed met m'n hengeltjes om de plas blijven rijden.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-01-2005 23:30

Neuh,

Vijf keer verplaatsen in een dag is mobiel zat. Maar als er geen beweging in zit, waarom dan toch alles strak op de plek houden. Ik krijg graag wat tekens van de aanwezigheid van vis. Gaat daar 4 uur overheen, dan begin ik te zoeken.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-01-2005 07:56

Aha!

Dus ik ben niet zo gek als sommige mensen mij voor willen verslijten?

Ik denk ook na een paar uurtjes (varierend van 2-5) dat ik blijkbaar niet op de juiste plek ben en dan wil ik ookg graag verkassen. Merendeel van mijn vismaatjes zijn onverzettelijke statische vissers, die kijken mij dan ook aan alsof ik gek ben :P

Ah misschien ben ik wel gek, maar gelukkig heb ik medestanders.

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

11-01-2005 08:08

Pennen,heel leuk,alleen de meeste wateren hier in de buurt zijn er niet voor geschikt(kom aub niet aan met dat het wel kan want ik zie je hier op de stroming waar 200 gram lood 10 meter uit de kant net blijft liggen niet pennen)

Liever sluit ik me bij Bas aan en vis met vastlood mobiel,veel effectiever en veel meer mogelijkheden dan met de pen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-01-2005 08:56

Er is gewoon voor elke omstandigheid de juiste viswijze. Toch?

Ik zou dat pennetje voor geen goud willen missen.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-01-2005 09:04

Mitsz,

Penvissen kan inderdaad meer vangsten opleveren dan alleen statisch achter stokken te gaan zitten, maar van dat statisch vissen ben ik een beetje lui geworden...

Wel ga ik er in de zomermaanden vaak met een penhengel en een tas brood op uit, dat vind ik zelf veel spannender dan penvissen.
Na 3 uur pennen krijg ik echt wel pijn in mijn ogen...

In mijn oude woonplaats deed ik niks anders dan pennen, iedere avond een uurtje of 2-3 pennen en ja, er werd gewoon veel gevangen. Het is en blijft een mooie manier van vissen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-01-2005 09:58

Marijn,

als je nu eens een aantal van die partikels, die door je grondvoer gaan op je eigen menu zet. Denk hierbij aan gerst, linzen, soja, tarwe en volkoren rijst.
Wat minder dierlijk vet en vlees.

Gaat de concentratie ten goede en ook de vermoeidheid :D
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-01-2005 12:31

Mitsz,

Mij krijg je nooit aan die gore linzen... :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-01-2005 13:33

Lekker hoor! stukje warme geitenkaas erop en wat balsamicoazijn.

Aanrader!