bevochtigen van onthaakmat


Plaats reactie
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

01-07-2004 23:10

Hallo,

Ik heb sinds kort een hele grote onthaakmat en als ik een karper vang dan gooi ik 1,5 liter water over de mat heen om te voorkomen dat de karper zijn slijmlaag verliest.

Nadat ik vanavond een karper teruggezet had, zag ik dat er toch een deel van de slijmlaag op de mat te zien was. Komt dit doordat ik er 'maar' 1,5 liter over heen gegooid heb of is het normaal dat een spartelende karper een deel van zijn slijmlaag verliest op de mat?

Na het wegen zag ik dat er ook slijm op de weegzak te vinden was. En dit terwijl ik die helemaal nat had gemaakt. Hoe kan dat?

Joris
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

01-07-2004 23:24

Of er wel genoeg water op de mat lag is lastig te bepalen.

Wat ik altijd doe is het volgende,

Aan mijn onthaakmat heb ik 2 meter touw vastgeknupt, en wanneer ik beet krijg gooi ik de onthaakmat (tijdens het drillen) in het water, maar het touw houd ik vast, dmv dat touw haal ik de mat weer uit het water, en de hele mat is dan gewoon kleddernat.

Het bevochtigen van de mat (in het water gooien en er weer uithalen) kan natuurlijk ook voordat je beet krijgt. Maar altijd voordat je het net met vis op de mat neerlegd.

Met groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-07-2004 23:27

Dat is nou weer sneu, ik heb een waterafstotende mat. :(

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

01-07-2004 23:36

hahahaha hoe kommie daar aan dan !

in principe blijft de plas water dan wel liggen ? als er een deuk in je mat ligt
Laatst gewijzigd door Martin Nederlof op 04-07-2004 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

02-07-2004 00:41

[quote="Wouter Steggink"]
Aan mijn onthaakmat heb ik 2 meter touw vastgeknupt, en wanneer ik beet krijg gooi ik de onthaakmat (tijdens het drillen) in het water, maar het touw houd ik vast, dmv dat touw haal ik de mat weer uit het water, en de hele mat is dan gewoon kleddernat.

[/quote]

Dat doe je handig Wouter. Voor mij is dat echter geen optie. Ik vis langs vrij hoge begroeiing en mijn mat ligt dan ook niet vlak langs de waterkant. Ik kan tijdens het drillen dus niet bij mijn mat.

Misschien moet ik een emmer meenemen. Die kan ik dan met water vullen en naast mijn onthaakmat neerzetten. Handig is het niet, maar als ik met de auto ga dan kan het wel.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-07-2004 07:40

adrem Kees,

precies de reden, waarom ik ook zo'n ding heb is de volgende: Al die mooie karperbedden zijn ontwikkeld voor maximaal comfort voor onze vangst, maar absorberen vocht. Dus ook de slijmlaag. :o

Mijn mat is ook van waterafstotend kunststof. Stoot dus ook slijmlagen af. Die blijven netjes aan de vis.

aanrader

Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-07-2004 08:39

Martin,

Gewoon gekocht in mijn winkeltje.

Feitelijk, net als Mitsz al toelicht, een mat met een oppervlak die de slijmlaag niet opneemt. Die dus ook niet door en door nat wordt, zolang de naden niet lekken. En dat doen ze niet. Verder niks bijzonders.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

02-07-2004 08:54

Kees,

zou je misschien het merk van deze mat op de site kunnen zetten. Mijn mat wordt altijd door en door nat en dus ook erg zwaar. Als ik aan een nieuwe toe ben zal het de waterafstotende worden!

Alvast bedankt,

Martijn
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-07-2004 09:38

Nou Martijn, dan ben je relatief goedkoop klaar ook.

Die van mij is namelijk gewoon de Ultimate mat. De oprolbare waar je de vis ook in kunt dragen. Enige kritiek die je kunt hebben is dat de mat niet zo dik is als een matras. Verder kan de vis eraf rollen als je er niet bij blijft. Maar ik heb niet het gevoel dat dit voor mij een probleem oplevert dat geeft dat ik de vis niet netjes onbeschadigd terug kan zetten. :wink:

Zo wel, dan zou ik zoeken naar een dikkere mat met eenzelfde coating.

Groet, Kees
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

02-07-2004 11:21

[quote="Kees Ouwehand"]Martin,

Feitelijk, net als Mitsz al toelicht, een mat met een oppervlak die de slijmlaag niet opneemt.

Groet, Kees[/quote]

Kees,

Kan ik hieruit opmaken dat het normaal is dat op een goed bevochtigde waterabsorberende onthaakmat altijd een deel van de slijmlaag achterblijft? Of neemt een dergelijke mat nauwelijks slijm op als hij echt goed bevochtigd is?

Joris
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-07-2004 11:36

Ik maak mijn onthaakmat gewoon zeiknat als ik ga vissen. De mijne is door het vele gebruik semi-waterdoorlatend, maar er blijft toch altijd een plas water op de mat staan. In mijn ogen nat genoeg. Veel belangrijker is dat je de vis niet met droge handen vastpakt, of tegen je droge kleding aan houdt.

mvg
stefan
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-07-2004 11:41

[quote="Stefan Slechten"] of tegen je droge kleding aan houdt.
mvg
stefan[/quote]

Dat vind ik nou echt een probleem, als die vis gaat spartelen ontkom je er bijna niet aan. In een reflex druk ik zo'n vis altijd tegen mijn borst aan. Vind ik zelf een betere optie dan die vis ongecontroleerd op je mat laten butsen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-07-2004 12:12

Joris,

Zal van het materiaal afhangen. Sommige (grovere?) weefsels zullen meer water absorberen dan andere (fijnere?) weefsels. Ik kan mij voorstellen dat bij die weefsels het water opgenomen wordt in de porïen en er geen filmpje achterblijft dat de slijmlaag beschermd. Bij het materiaal waar ik over praat zijn de porïen dicht gecoat. Verder allemaal erg theoretisch.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-07-2004 12:28

Bas,

speciaal hiervoor draag ik tegenwoordig een regenjas of waadbroek. Kun je zorgeloos knuffelen :D

groet Mitsz
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

02-07-2004 12:31

Kees,

bedoel je zo'n mat alleen dat niet van X2?
http://www.raven.nl/Catalogus/Html/Images/RVNZ0710.jpg

zo'n eentje heb ik namelijk ook, en het enige minpuntje is dat ie niet dik is. Maar na mijn gevoel neemt de mat geen slijm op.


Groeten Rick.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

02-07-2004 16:24

hallo,

De otkaakmat van Proline is een waterdichte mat. Deze mat is goed gevuld zodat de vis er mooi in wegzakt. Door de mat vooraf goed nat te maken zal je de slijmlaag van een vis niet beschadigen.

Zelf vul ik aan het begin van de sessie een emmertje met water zodat je deze voor het landen over de mat kunt gieten.

Tevens is het verstandig om de vis nat te houden als deze op de othaakmat ligt.

Vriendelijke groet,

Martin Post
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

04-07-2004 01:18

Mannen,

Ik heb ook een vrij dunne mat die je ook als weegzak kan gebruiken. Alleen de ritsen zijn helaas overleden en wegen met twee open uiteinden is me wat te link :roll:
Lange tijd legde ik het schepnet in het begin van de dril in het water en dan haalde ik het er diverse malen uit en liet het gros van het water op de mat vallen. Nu heb ik een maand of wat terug een weegzak van ultimate gekocht en de combinatie van beiden is stukken beter en het scheelt je weer de ruimte van de emmer (met name voor de fietsers onder ons 8) ). Ik begin dan weer met de truc met het net. Zodra ik dan de karper geland heb en ie op de mat ligt, klap ik deze dicht. Dan neem ik snel een flinke schep water met de weegzak uit het water en zo ligt er meteen 5 tot 10 liter water op de mat, ruim voldoende in mijn optiek. Maar dit is natuurlijk alleen nodig bij droog weer en als je alleen bent want anders zorgt het weer of je vismaat natuurlijk voor het nat maken van de mat. :)
Mijn mat is werkelijk zeiknat en loodzwaar in natte situaties maar dat ligt meer aan het feit dat de naden na een jaar of 2 goed door zijn en er dus zo liters tegelijk intrekken. Duidelijke slijmresten tref ik in ieder geval niet aan op dat dunne goedkope matje.

Mvg Rob
gerrit koop

04-07-2004 07:59

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

05-07-2004 08:03

[quote="Wouter Steggink"]
Aan mijn onthaakmat heb ik 2 meter touw vastgeknupt, en wanneer ik beet krijg gooi ik de onthaakmat (tijdens het drillen) in het water, maar het touw houd ik vast, dmv dat touw haal ik de mat weer uit het water, en de hele mat is dan gewoon kleddernat.

WouteR StegginK[/quote]

Wouter, goeie oplossing :D
Corne van Huigevoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 29-06-2004 12:30
Locatie: Tilburg

05-07-2004 13:11

je mat dient geheel vochtig te zijn, lukt dit niet probeer hetvolgende.

Smeer je mat in met Vaseline blijft hij toch vet en kan de vis minder beschadigen ook je weegzak dien je zodra je aan het water aankomt gewoon in het water hangen kan hij goed absorberen, de weegzakken van Nash en Fox zijn de betere op de markt ook de chub´s zijn zeer goed.

Koop iets duurder dat is vaak ook wat beter.
Gebruikersavatar
Sem v Wijk
Berichten: 349
Lid geworden op: 07-11-2003 01:00
Locatie: Barneveld

10-07-2004 19:36

Ik denk dat ik dezelfde mat als Kees heb aleen ik heb hem van Ultimate.

Heb wel last van ''glijders'' maar voor de rest is ie prima!.

Ik weeg de vissen ook in de mat schilt me een hoop moeite en tijd.
MVG SVW
Plaats reactie