welke diepte..?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

30-06-2004 14:44

ik ga aankomend weekend vissen op een mooi water van ongeveer 10 hectare groot, bestaat uit twee soort van kommen, de een is neit zo groot en heeft een eiland in het midden van het water ong 50 meter uit de kant.

het water is op het diepste punt 10 meter diep .

op welke diepte zouden jullie gaan liggen? rekening houdend met de temperatuur van afgelopen dagen en aankomend weekend !?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

30-06-2004 15:08

Hey die Martin,

Aangezien de temepratuur de laaste paar dagen al boven de 20graden is kun je gerust ondiep vissen(tussen de 1 en 2,5 meter) want ondiep water warmt snel op...... :wink:
Het zonnetje komt niet goed door maar de ondiepte blijft producere met deze temperatuur :wink:
Wat me nog beter lijkt is om de windkant te bevissen en dan op ondieper water. 8)

Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld een andere hengel wat dieper leggen met een beetje voer, zo kan je altijd je diepe hengel verplaatsen als het ondiepe gaat produceren :)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

30-06-2004 16:08

hmzz oke ik ga het proberen.

ik ga vanaf vrijdag tot zondag dus ik heb de tijd om het een en ander te proberen. ik weet alleen nog niet welke stek ik precies zal bevissen, aangezien er maar een aantal mensen mogen vissen en ieder dus soort van zn eigen stek heeft.

maar de windkant lijkt me ook een goede keus.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

30-06-2004 16:15

Martin,

Ik zou proberen een talud op te gaan zoeken en deze te bevissen, zowel op het talud als eronder. Als je met een maatje gaat vissen zou ik 4 verschillende dieptes bevoeren en bevissen, je zal snel genoeg merken op welke diepte de vis zit!

Om op 1 meter diepte te gaan vissen... je kan het allicht proberenb, maar doordat we vorige week een zware strom over het land hebben gehad is het water nu gemixed en zal de temperatuur op 1 meter echt niet veel verschillen met de temperatuur op 5 meter... Vandaar dat je het beste kan proberen een talud te vinden en deze te bevissen.

Succes
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

30-06-2004 16:23

hmzzz daar zit wat in !

ik ga altijd met mijn broer vissen en we bezitten ieder over een 4tal hengels dus we zouden met ieder 3 hengels kunnen gaan zitten dus 6 in totaal ! want 8 hengels vind ik weer zo overdreven ! en dan liggen er nogal wat lijnen in het water.

je hebt idd gelijk, alleen een talud vinden is trouwens erg lastig ! er mag niet gevaren worden, geen voerboot, niet zwemmen.

dan maar 100 keer ingooien op zoek naar een talud met mn pijldobber
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

30-06-2004 18:03

je mag er vast ook niet met 3 hengels vissen
groeten Leon :o
geert vangils
Berichten: 105
Lid geworden op: 01-05-2004 21:08
Locatie: weelde (belgie)
Contacteer:

30-06-2004 18:35

[quote="marijn ham"]
Om op 1 meter diepte te gaan vissen... je kan het allicht proberenb, maar doordat we vorige week een zware strom over het land hebben gehad is het water nu gemixed en zal de temperatuur op 1 meter echt niet veel verschillen met de temperatuur op 5 meter... Vandaar dat je het beste kan proberen een talud te vinden en deze te bevissen.

Succes[/quote]

sorry hoor maar hier ga ik niet mee akkoord
gisteren ben ik met mn maten ergens op een put gan zwemmen en ik merkte echt de temeratuurverschillen
ik weet niet of het hieraan ligt hoor mar je kan gelijk hebben omdat :die put in het bos licht, ongeveer een half hectaar groot en niet in nederland
(wel in weelde ,vlak bij de grens)

als ik niet gelijk heb zeg het dan he
[url=http://www.dahharahn.com]Mechelaar pups te koop (met stamboom)

Moeder: Dracey van Balderlo
Vader : Zulu van Balderlo

http://www.dahharahn.com[/url]
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

30-06-2004 19:11

[/quote]

sorry hoor maar hier ga ik niet mee akkoord
gisteren ben ik met mn maten ergens op een put gan zwemmen en ik merkte echt de temeratuurverschillen
ik weet niet of het hieraan ligt hoor mar je kan gelijk hebben omdat :die put in het bos licht, ongeveer een half hectaar groot en niet in nederland
(wel in weelde ,vlak bij de grens)

als ik niet gelijk heb zeg het dan he[/quote]



je heb geen gelijk, want je bent er nog niet met jezelf over uit zo te lezen...................................

Eerst ga je er niet mee akkoord en 3 zinnen later zeg je "maar ja kan gelijk hebben..."

Weet jij het of ik het???? :( :( :(

Gr. Ed
Hold the line......
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

01-07-2004 08:54

Geert,

Prima als je niet akkoord gaat, maar onderbouw dat dan eens.
Ik ga nu niet een heel verhaal opschrijven over spronglagen, en dat soort dingen, maar waar het om gaat is het volgende...

Door het warme weer verwarmd de bovenlaag van het water, maar het water wat daaronder zit is nog koud, met een harde strom Zuid-West, dan zaullen de waterlagen gaan mixen, waardoor het warmere water ook de diepere stukken zal verwarmen. Het water op 1 meter is natuurlijk wel warmer, maar de temperatuur op 6 meter is warm genoeg (door het gemixte water) dat de vis er actief is, dus gaan azen...
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

01-07-2004 09:53

ik ga proberen op 5 meter op 3 meter en de andere ergens op n plateautje
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

01-07-2004 11:46

ik las net trouwens een heel interessant stukje over dieptes en spronglagen etc.....

http://www.karperwereld.nl/artikel/mlieverdink1.php

ik citeer ....[Het ontstaan van de spronglaag berust op het feit dat water bij verwarming een lager soortelijk gewicht oftewel dichtheid heeft/krijgt. Bij het opwarmings-proces overdag blijft dit lichtere water aan de oppervlakte drijven, en `s nachts koelt het weer af en zakt naar beneden tot op een niveau van gelijke dichtheid. De ligging van de spronglaag of thermocline hangt echter af van de windwerking, bijvoorbeeld op een groot meer zonder bomen ligt hij dieper dan op een klein meer met veel bomen. ].....einde citaat

dus dat het water zich kan mengen en zo dus minder temperatuurverschil zal krijgen op verschillende dieptes zou dis in principe waar kunnen zijn.

marijn heb je hier toevallig ook ervaring mee !?
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

01-07-2004 12:42

(quote koen de been) ...[ Wat me nog beter lijkt is om de windkant te bevissen en dan op ondieper water ] ...... (/qoute)

hmmz interessant, maar kun je ook uitleggen waarom koen ? waarom op ondieper water liggen aan de windkant ( ik neem aan dat je hiermee de kant waar de wind op staat bedoeld)

doordat er de laatste dagen een sterke wind heefst gestaan heb je de kans dat er een waterstroming ontstaat die aan de aanlandige windkant van het oppervlak naar de bodem loopt (dus met de wind mee) en langs de bodem weer tegen de wind in, wordt het warme, zuurstofrijke water naar beneden 'meegenomen' ?

waardoor de spronglaag dus een stuk dieper kan liggen dan normaal, en dus niet op ondiep water gevist moet worden, maar op wat dieper water, omdat de vis hier nu ook kan gaan azen !?

graag reactie

Groetjes MArtin
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

01-07-2004 12:46

Martin, niet om de spronglaag ofzo, maar de wind zorgt ook voor stroming in het water. Kleine beestjes als garnaaltjes, kreeftjes, dierlijk plankton, tubifex en muggenlarven kunnen niet altijd even goed tegen stroming, zeker niet als ze gewend zijn aan stilstaand water. Door die storm was er echter flink stroming in het water en is er veel (let op niet alles dus) voedsel naar de windkant gestroomd wat zich daar gevestigd heeft. Dan heb ik het nog niet eens over drijvend voedsel :wink:
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

01-07-2004 13:39

Simon daar heb je natuurlijk groot gelijk in !

doordat de spronglaag zakt vanwege de waterstroming kunnen de vissen dieper gaan azen waar ze normaal niet azen, op deze plekken ligt dus genoeg voedsel en waarschijnlijk ook het voedesl wat jij beschrijft.
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

01-07-2004 14:44

op een rivier werkt dit hierboven natuurlijk weer totaal anders...
maar goed das weer offtopic
Plaats reactie