Hersenkrakers gezocht!


Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-06-2004 13:55

Heren,

We gaan weer een watertje bevissen zoals deze in een echte situatie ook te bevissen zou kunnen zijn...

Het betreft een oude fortgracht, waar ooit hele zware vissen op hebben gezeten. De vissen van de eerste uitzetting (1950) hebben toch regelmatig tegen de 40 pond aangehikt of zijn er overheen gegaan. Helaas is dat bestand uitgestorven en moeten wij het doen met een relatief klein bestand van om en nabij de 30 vissen. Gemiddelde gewicht 25 pond, enkele uitschieters tot ver in de 30 pond.

Het water loopt om een oud fort heen, diepte gemiddeld 1.5 meter, veel grote zeelt aanwezig en een aantal uit de kluiten gewassen brasems.
Gemiddelde afstand van de kant waar wij vissen tot aan het fort is 30 meter, loopt uit tot 80 meter

In de loop der jaren is er veel gevist op dit water aangezien de exemplaren van ongekende schoonheid zijn. In Frankrijk vang je ze absoluut niet mooier! E is al van alles gebrobeerd in de loop der jaren, verschillende soorten boilies, tijgernoten, pinda’s, aardappelen, kikkererwten, noem maar op...

De vis heeft voldoende natuurlijk voedsel, veel mossels en larven. Op boilies azen ze erg voorzichtig, aangezien ze de klappen van de zweepp in de loop der tijd hebben leren kennen. Kortom, een water met moeilijk vangbare vissen.

Nu iets over de stekken:
Aan de zijkant ligt een boom in het water, echter, deze groeit rustig verder in het water, er liggen veel takken in het water en onder water heeft de boomm voldoende takken aan zich zitten. Regelmatig word er vis gespot, maargoed... een gehaakte vis is er erg lastigtevangen i.v.m. de obstakels die de boom met zich meeneemt.

Niet veel verder ligt een andere boom in het water, deze boom is dood en afgestorven, hij is geheel kaal! Hij ligt inhet water tot zo’n 10 meter uit de kant, een paar grote takken zitten er nog aan, zowel onder als boven water zijn de takken een ‘probleem’.

Aan de andere kant van het fort liggen nog een 2-tal van deze bomen in het water.
Aan de westzijde van het water ligt een kleine sloot, ondiep, ongeveer een halve meter diep. Vooral een paaistek.
Op het wijd liggen een aantal mosselbanken, waar regelmatig een grote karper rolt.

Naar het fort toe loopt een oude gammele brug, Op de palen zitten veel slakjes en mosselen, ook ligt er veel troep onder de brug, fietsen, takken, emmers, van alles wat... In de warme periodes kan je de vis onder de brug zien zwemmen omdat het water daar weer een stuk ondieper is.

Aan de Oostzijde is er een hele brede rietkraag van 50 meter lang, daarvoor ligt een hele harde bodem op 1 meter diepte. Deze plaat loopt 3 meter dan, alvorens de diepte naar 1,80 daalt. Een mooi talud.

Aangeizen er veel obstakels aanwezig zijn in en op het water, en er een behoorlijke dressuur heerst is nu de vraag... Hoe gaan wij de vis op de kant krijgen?
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

29-06-2004 14:22

Heej Marijn,
Ik heb afgelopen jaar ook een (moeilijk) water bevist waar in een hoek een behoorlijk aantal bomen in het water lagen. Voor de karper is dit natuurlijk de meest veilige plek op dit water. En door de takken is het daar moeilijk vissen. Ik heb een aantal karpers kunnen verleiden met de korst. Maar ook kattebrokjes zullen wel werken. De situatie die jij beschrijft lijkt enigzins hierop, dus ik zou in ieder geval met de korst proberen en dan de korst zo dicht moegelijk bij de takken proberen te krijgen.
Maar als je op de bodem wilt gaan vissen wordt het denk ik een stuk lastiger door de vele rommel. Omdat er nogal veel dressuur heerst, kun je misschien proberen zonder lood te vissen. Gebruik alleen een haak en als aas kattebrokjes uit blik of mais op de haak. Dit is ook een van de manieren hoe ik op bovengenoemd water vis heb kunnen vangen.

Ik zou als eerst deze manieren proberen. Als het dan niet zou lukken zou ik dit forum raadplegen want dan weet ik ut verder ook niet. :P :P :P
Ik ben wel benieuwd naar reactie's omdat ik een vergelijkbare situatie in de buurt heb :lol:

mzzzzls Bart
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

29-06-2004 14:37

je kan proberen te voeren en dan elke keer als je voert iets verder van de boom, de vissen kunnen het voer steeds meer gaan vertrouwen en komen zo iets los van de bomen zeg maar ! zo is het mij vaak gelukt om ze enkele meter voor obstakels te laten azen.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-06-2004 14:54

Gewoon met een pennetje vanaf die brug of vanuit die boom? (ik ken het water :wink: )
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

29-06-2004 15:38

Wat ik zou zeggen... op zowel de mosselbank en de rietkraag met een single hookbait, bijvoeren met duivenvoer of hennep, en dan een smaakje wat erg onbekend moet zijn... Denk aan annanas of octopus :wink:
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-06-2004 15:57

Simon,


Het bijvoeren met duivenvoer en hennep is denk ik niet zo'n goede oplossing is aangezien er grote zeelt en grote brasem rondzwemt! :wink:
Voeren met boillie's(home-made's) lijkt mij veel effectiever aangzien er veel witvis rondzwemt :wink:
Verspreid voeren met je boillie's lijkt mij het meest doorslaggevend(aasgewenning) om de vis te kunnen vangen, met doordacht voeren krijg je de meeste vissen op de kant! Dat is een zeker iets......Met rigs ben ik wel bekend maar of dat altijd doorslaggevend is....? :roll:
Hou je rig simpel en een goede scherpe haak! :wink: (Korda Longshank X is zeker een aanrader 8) ) Je kan ook met schuivend lood vissen als die karper er nog niet meej geconfronteerd is.......
Om op het voeren terug te komen: Een week of 2 verspreid voeren met een X aantal boillie's moet hopelijk voldoende zijn! :)


Succes ermee Marijn :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-06-2004 16:01

Heren,

ter verduidelijking.... Het is geen bekende situatie, maar een situatie welke zou kunnen bestaan!

Simon, waarom single hook-bait en dan bijvoeren met hennep of duivenvoer? Dan is het geen single hook-bait meer!

Wat Koen ook al aangaf... Hennep en duivenvoer levert alleen maar brasems op... vergeet niet dat een 20 mm boilie voor de brasem geen enkel probleem is...

Koen,

Verspreid voeren, om aasgewenning te kweken lijkt me een goede mogelijkheid, aangezien ik niet de enige zal zijn die het water wil bevissen... Er liggen nog wel meer kapers op de kust!

Nog meer ideeën?

Wat voor rigs gaan we inzetten, kort, lang, stijf, soepel of combi, en waarom?
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

29-06-2004 16:04

Marijn, dat klopt, maar het heet nu eenmaal een single hookbait he :wink:

Voor jou een popup dan... Die duivenvoer en hennep hebben voor je eerste sessie (bij mij dan) toch meer vertrouwen dan een moederziel alleen singletje 8)
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-06-2004 16:20

Ok Marijn,


Bij mij vallen stiffrigs al af omdat die overal in de bek inslaan waardoor het lossen al een stuk groter wordt.....Een combi is in mijn ogen dan wel de beste optie!Je kan zo veel met combi-links doen waardoor het al interessant wordt..... :wink: Teflon haakje erop met een langere hair en een LA erop moet werk doen denk ik, vis je onderlijn eens kort of juist weer lang :wink:

Wat ik vorig jaar als tip heb gehad van een visser die op drukbevist water z'n vissen ving is alleen met een kurkbolletje vissen....Overgelood popup vissen en dan zo'n 2cm van de bodem af.....Kurk een lange tijd(3 maanden) in de visolie of dip laten staan en dan met sneloplosbare pellets bijvoeren....Door het hoge drijfvermogen van het balletje(veeeeel hoger drijfvermogen als een pop-up) kan die karper eenmaal in bek nooit dat balletje kwijt, en daar zit et em in :wink:
Ik heb hier nog niet mee gevist maar het moet super werken heb ik van die visser gehoord....een ander vangt ze niet en hij met zn kurkje juist wel! :roll:

Betreft de stek kan je makkelijk zijn.......zoek een "vergeten hoekje" op en bevoer die een tijdje met je boillie's en vis dan met je kurkje op die voerplek :wink:
Is er geen "vergeten hoekje" dan wordt het moeilijker......Tegen elkaar opvoren is ook geen optie denk ik.....Luc de Beats schreef in zn boek een heel toepasselijk zinnetje: " Je kan een karper net zoveel leren met 5 boilie's als met 100 boilie's" dus hier bedoelt ie mee, als ze jou aas kennen en je vist op de stek waar gewoonweg karper zwemt moet je eindpresentatie en je aas het gewoon doen. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

29-06-2004 17:23

Hoi,

Als er van die dikke brasems en zeelten zitten kunnen dat er nooit veel zijn... Ok genoeg om af en toe voor een slapeloze nacht te zorgen, maar voeren met hennep en ander klein spul lijkt mij geen probleem.

Ik refereer weer aan de dvd's waarop duidelijk is te zien dat alle soorten vis gewoon op dezelfde plek kunnen azen.

Heel belangrijk; is het water helder of niet?

Wil je een bepaalde vis vangen of de hele populatie?

Als je voor één vis gaat kun je er voor kiezen de overige vissen te voeren en niet te vissen als je denkt dat die éne er niet tussen zit. Veel observeren en een actieve visserij passen hierbij.

Om zo veel mogelijk te vangen zou ik steeds op een andere plek vissen om het water goed te leren kennen. En voor een meer statische aanpak kiezen.

Hoe dan ook, observeren blijft verschrikkelijk belangrijk op een dergelijk langgerekt water. (Dat het in een rondje loopt maakt voor de vissen niet uit)

Jeroen
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-06-2004 17:48

[quote="Jeroen houdijk"]

Als je voor één vis gaat kun je er voor kiezen de overige vissen te voeren en niet te vissen als je denkt dat die éne er niet tussen zit. [/quote]


Hoe doe jij dat Jeroen......? :roll:

Ik denk eerder dat je heel de populatie moet vangen om zo ook je target boven water te krijgen..... :wink:
Gericht vissen op een put lukt niemand.....een grotere kans heb je als de vis kan selecteren aan de oppervlakte(met de korst voor zn neus gooien) maar dat is ook niet het makkelijkste :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-06-2004 18:30

[quote="marijn ham"]Heren,

We gaan weer een watertje bevissen zoals deze in een echte situatie ook te bevissen zou kunnen zijn...

Naar het fort toe loopt een oude gammele brug, Op de palen zitten veel slakjes en mosselen, ook ligt er veel troep onder de brug, fietsen, takken, emmers, van alles wat... In de warme periodes kan je de vis onder de brug zien zwemmen omdat het water daar weer een stuk ondieper is.
[/quote]


Ik zou beginnen met deze slakjes van de brug af te peuteren en deze langs een paal vd brug het water in te laten zakken, tesamen met een pennetje en rustig afwachten......
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

29-06-2004 20:07

Hallo Marijn

We missen een aantal belangrijke gegevens:

-Hoeveel wordt er nu gevist, op welke stekken, en hoeveel per stek gemiddeld? Hoe ziet het vis-verleden van de stekken eruit?
-Wordt er overdag gevist of snachts? En hoe zit dit verleden in elkaar?
-Is iedereen druk en veel aan het voeren, of juist niet? En in het verleden?
-HOE vist men gemiddeld?

Ik hoop dat jij deze gegevens bij de hand heb, anders zou deel 1 van mijn plan zijn: Bovenstaande uitzoeken.

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

30-06-2004 09:03

Chris,

De stekken die in het verleden (en heden) worden bevist zijn de boomstekken, laat ik ze zo maar even noemen.

In het voorjaar zijn er gemiddeld per jaar zo'n 8 á 10 karpervissers actief op het water.. Veel karpervissers taaien af na 3 blanks achter elkaar, waardoor er weer een paar weggaan.

Aan de andere kant is het in de zomer daarentegen erg druk op het water. Verschillende karpervissers uit verschillende omgevingen komen naar het water toe om te vissen en te voeren.

Er word voornamelijk s' nachts statisch gevist en overdag word er door een aantal fanatiekelingen met een pennetje gevist en gestruind. Echter, ieder jaar komen er nieuwe vissers bij op het water en ieder jaar vertrekken er weer een paar omdat de vangsten dusdanig tegenvallen.

De vissen die gevangen worden zijn van ongekende schoonheid en daarom trekt het water natuurlijk aan!

Er zijnjaren geweest dat de vis op de boilie goed te vangen was, maar dat is 'verleden' tijd. Tijgernoten heeft het een tijdlang ook erg goed gedaan, maar word ook als gevaarlijk gezien door de vis.

Als de vis aast, azen ze erg voorzichtig, niet geheel onbelangrijk om te weten...

Omdat bijna niemand weet wat de ander op een water doet, denkt iedereen dat diegene het water 'voor zichzelf' heeft, maar helaas... Dat de boomstekken door bijvoorbeeld meer dan 2 personen worden bevoerd kan gebeuren.

Hierdoor krijg je dat de boomstekken een veel te groot voedselaanbod krijgen, plus het feit dat er natuurlijk erg veel op word gevist, weet de vis deze plekken te herkennen als gevaarlijk. Voor mij zal deze stek afvallen.

De rigs van de aanwezige vissers ken ik niet, aangezien we niet in de rigwallet van de concurrent gaan gluren...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

30-06-2004 09:14

Jeroen,

Selecief vissen lijkt me geen optie! Met iedere vis mag je blij zijn op het water. De Volschub van 37 is natuurlijk de targetvis, maar nieet van mij alleen...

Als je op dit water met klein aas gaat voeren en je krijgt brasem en zeelt op je stek, dan zal de karper hier ook wel tussen zitten en mee-azen, maar als je een brasem haakt... dan zal de vis schrikken en niet terugkeren. Dan kan je een brasem vangen en een karper verjagen, dat lijkt me niet de bedoeling.

hennep om mee te voeren is niet zo slecht, maar hoe hou je de brasem weg van je haakaas? Waar wil je mee vissen..?

En Jeroen... het water is niet helder, beetje troebel. In de zon, staande vanaf een hoogte kan je regelmatig de grote brede ruggen en schimmen door het water zien glijden.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

30-06-2004 09:39

Single hookbait, geen boilie. Kijk eerder in de richting van steurkreeft/rivierkreeft etc (gekookt of rauw). wordt zonder argwaan genomen en is witvisongevoelig. Vissen aan een lange schuivende rig, (of met een pennetje)gewoon lekker standaard. In mijn ervaring nl niet zo'n goede combi met zelfhaaksystyemen... Pas aanslaan op volle aanbeten, de meeste vissen vh water zullen er nl wel interesse in tonen maar krijgen het (meestal) niet weg, Ciprio we...l
wel belangrijk dat je eerst leert waar onze vrienden azen(vertel eens iets nieuws), daar is altijd wel achter te komen natuurlijk....

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
hansje Brinker
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-06-2004 10:06
Locatie: velserbroek

30-06-2004 10:18

Hoi Marijn,
Ik vis zelf ook graag op dit type water.
Zelf zou ik proberen om zoveel mogelijk herkennings punten weg te nemen.
Het gebruik van leadcoard en sliding backleads is dan ook aan te raden.
Ook zou ik gebruik maken van en slappe lijn in combinatie met een hele lichte waker.
Vaak zitten de mensen aan dit soort wateren met 3 hengels te vissen en dicht bij elkaar,zelf denk ik dat in dit soort gevallen minder beter is.
Dus hoog uit een of twee hengels.
En zo als eerder genoemd ga eens met ander aas vissen dan anderen,maar aan je eerder postings te zien doe je dat al regelmatig.
succes Hans
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

30-06-2004 13:04

Marijn,

Al eens geprobeerd om een paar meter van je voerstek af te vissen ??

Gewoon op de plekken waar je weet dat de karper aast. Je schreef al, dat je regelmatig vis zag draaien op de mosselbanken, ik denk dat ze daar ook gewoon azen, maar alle voerplekken mijden (de meeste voeren meestal toch teveel in mijn ogen) !!

Dan zou ik een klein voerstekje maken van verschillende soorten aas, van particles tot boilies.

En dan een ca. 20-28 mm kneitersharde (met i.i.g. vismeel)boilie (zelf) maken en met een pva-netje een stuk of 2 dezelfde boilies bij je haak.

Dit geheel dan zeker een meter of 5 van je voerplek leggen !!

Op zulke wateren zien de karpers volgens mij toch in elke boilie gevaar, maar dat betekent niet dat ze ze niet eten !! En dan zullen naar mijn idee eerder een paar boilies buiten een voerplek nemen, dan dat ze op een voerplek zelf gaan azen !!!

Kwa onderlijn? Ik hou het altijd zo simpel mogelijk. Korte onderlijn en zeer scherpe haak !!

En waarom vismeel ?? ja, persoonlijke voorkeur denk ik (veel goede resultaten op super!!dressuurwateren)

Succes in ieder geval,

Sportieve groet,

Ferdi
HIJ KWAM op mijn voerplek
HIJ ZAG de binnenkant van mijn net
HIJ OVERWON mijn stoutste dromen
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

05-07-2004 09:17

Die jongen met dat baardje, die bij de rieten aan het vissen is, dat ben ik :o

Gezien de de verdere bezetting (dikke zeelten en dito brasems), lijkt het mij in principe minder zinvol om met zoet aas te vissen cq voeren. Maar alleen vertrouwen op HNV of HP doe ik niet graag, vandaar dat 1 hengel beaasd wordt met de good old trouvit, en de ander met een zogeheten blablaboilie.

Temeer daar er regelmatig gevoerd en gevist wordt (en de nodige kg's aan boilies/etc in het water gemikt worden), acht ik het niet wenselijk om voor te voeren. Dit kan zelfs averechts werken.. Instant dus, met een boilie of 25 per hengel erbij. En slechts bijvoeren als ze er daadwerkelijk op azen.

Nu is dit gebaseerd op lezen en logisch deduceren. Echter de praktijk blijkt soms drastisch anders te zijn. Daarom is ook het kapje van de middelste pieper erafgehaald, zodat in een paar stille uurtjes er nog een 3e hengel inligt met mais op de hair, op een bedje duivenvoer.
fishing rocks
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

05-07-2004 10:58

Hoi,

Gericht vissen op een bepaalde vis is wel degelijk mogelijk hoor Koen.
Ik kan nu wel met tips gaan gooien zoals uitzoeken met wat voor aas en op welke plek bepaalde karpers in het verleden zijn gevangen, maar hier is al het e.e.a. over geschreven, bijvoorbeeld in de VBK rotary.

In dit geval gaan we proberen om eerst maar eens één vis te vangen.

En daarvoor moet je wel aan het water zitten natuurlijk, ik ben weg...

Jeroen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-07-2004 11:46

heren,

Diverse mogelijkheden gehoord tot nu, wel voeren, maar verspreid, f zelfs helemaal niet voeren.

Afgelopen weekend hebben we maar een nachtje gezeten op dit water, binnen 2 uur een mooie spiegel van 25 pond op de kant.... Op een zoete vismeelboilie, met daarbij een stringetje van 6 bolies, zo'n 10 meter voorbij de 'dode' boom.

In de nacht kwam er een volle fluiter bij mijn maatje, maar de vis zwom razendsnel de dode boom in... helaas werd de vis gelost. Voor de rest was het stil, behalve in de ochtend, toen werd er nog een 32 spiegel gevangen onder de 'levende' boom op een bed van hazelnoten.

Nu is het niet slecht om 3 aanbeten te krijgen, maar de verspeelde vis baart ons dan toch zorgen... Binnen een korte tjd de boom invluchten, waarschijnlijk heeft hij dit eerder gedaan. Wat zou je hieraan kunnen doen, hoe kan je een vis stoppen die zo snel de obstakels inschiet?

Gevlochten lijn.... Voorslag van Amnesia o.i.d..... of misschien een methode om de vis te dwingen te keren? Heb zelf een paar iedeeën, maar ben benieuwd naar wat reacties...

Blijft nog over te vermelden dat er met grote boilies wer gevist, 35 mm om zo de brasem en zeelt weg te houden!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-07-2004 13:04

Marijn,

Wakker blijven en hand op de hengel.

Fluiter reduceren tot 1 of 2 piepen dus.

MCG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-07-2004 14:40

Hoi Marijn,

hier Mitsz. Leuk om over je visserij te lezen. Zelf bevis ik al jaren een soortgelijke stek. Voor deze stek maak ik een uitzondering, omdat ik er zo lekker zit. Ik heb inmiddels ook geleerd, hoe er bijna geen vis te verspelen. Over het algemeen probeer ik de obstakelvisserij tot een minimum te beperken. Erzijn een aantal dingen erg belangrijk:

-vis nooit meer dan 1 hengels op het obstakel. Die tweede licht altijd in de weg

-zet de hengel op losse steunen, precies in de richting van het lood, voor optimale beetregistratie.backlead geen slecht idee.

-vis zwemt bijna altijd weg van de druk na het haken. Probeer hiermee rekening te houden bij stekkeuze

-vis bij voorkeur met nylon(35-40/100). eventueel een amnesia voorslag, zonder tube natuurlijk. dikdradige haak.

-zet de molen op de gevechtsslip en laat de baitrunner uit.Wel stevig afsteunen dus.

-vis met een zo strak mogelijke lijn.Backlead voorkomt dit, maar de gevolgen van een slappe lijn lijken me duidelijk :cry:

-let tijdens het vissen op de top en blijf dus bij voorbaat wakker. De top gaat altijd eerder dan de rest.

-bij een aanbeet de hengel oppakken en direct kontakt maken, vervolgens de top zover mogelijk onder water steken en de hand op de molenspoel(af te raden met gevlochten lijn!). Hierdoor komt de druk van onder op de vis te staan, wat vaak "kantelen" tot gevolg heeft. Indien dit is gebeurd, direct een aantal passen naar achteren lopen en het pleit is beslecht. In de meeste gevallen heb je dan al gewonnen.

-indien je toch wenst te slapen, is de hengelopstelling van groot belang. Zet de hengel(volgens eerder genoemde criteria) zo neer, dat je er in geval van een aanbeet, vanaf je stretcher bij kan. Bevis het obstakel anders niet, maar neem een paar uurtjes rust en ga dan verder.

Gebruik ook bij voorkeur een zachte edoch sterke hengel. Zelf gebruik ik voor dit werk graag een ouderwetse, taaie glashengel.

ben benieuwd naar het vervolg

groeten uut Amsterdam Mitsz
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

05-07-2004 19:31

Geef Mitsz een hamer, en hij rost 'em zo op z'n kop! De spijker weliswaar :) maar toch. Vissen bij opstakels = kantelen. Zodra de karper een schot kan maken, ben je de klos. Al is ie 10 pond of 30 pond, zodra hij er voor ligt, is het gebeurd. Daarom moet je hem altijd uit z'n evenwicht halen, scheelt jou 2 meter én je hebt controle, in plaats van dat hij zich tig keer om een dikke tak wikkelt.

Verder was het nachtje niet rustig verlopen. Heb m'n 3e hengel van ellende maar binnengedraaid, 5 brasems in het eerste uur was meer dan voldoende. Kreeg om 03.20 een paar piepen op mn trouvit-hengel, nadat ik binnen no-time paraat stond, was het stil, maar zag ik nog wel (dank u meneer 5-leds hoofdlamp) wat forse tikken op m'n top. Aanslaan en jawel hoor, 26 pond schub. Vrij donker gekleurd en bijna puntgaaf. Wat verder in de ochtend nog een paar piepen, met direct daarna een mooie kolk op m'n stek, wat erop duidt dat de karper hier zeer voorzichtig aast.

Frappant is dat m'n rechterhengel (strawberry squid) de hele nacht doods geweest is. Maar voordat ik over ga schakelen, eerst nóg een kans geven. Je weet immers maar nooit..

Zo dadelijk maar eens een rondje lopen, en de penhengel mee..
fishing rocks
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-07-2004 08:55

Mitsz,


Heb zelf een kleine aanvulling.

Piepers: op zijn allergevoeligst. 2 cm lijkt een fluiter. Mocht je eens achterom kijken.

Waker: stukje onder de hengel, zodat er een optische beet kan ontstaan zeg maar.

Nylon, ivm met dat meterje of 2 rek extra, dit jaar bezig met gevlochten spul. Gaat beter, maar elk foutje kan zorgen voor een losser. Er zijn zowel voor- als nadelen. Voorlopig "wint" de snellere beetregistratie

MVG

Klaas