´Voerzak´


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-06-2004 00:24

Misvatting Mitsz, voor 3 dagen tegelijk voer erin gooien wil niet zeggen dat het voer niet binnen één dag opgevreten wordt /zou kunnen worden.
Als het geleidelijk uit een voerzak 'lekt' is dat wel 3 dagen effectief.
Is beslist geen kwestie van 'erin trappen' maar gewoon op een andere manier (en beslist niet minder effectief maar wel veel tijd besparend) voeren.
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

29-06-2004 00:52

Volgens mij is het best wel mogelijk om het drie dagen langzaam eruit te laten sippelen, met de methode die ik aangaf, is even testen hoe grootte voerbom (gigantische pellet) in je voerzak moet en hoelang je de voerbom moet drogen, is een beetje uitproberen maar je moet er iets voor over hebben.

Maar nog even een ander vraagje, hoe krijg je de voorzak op de goede plaats. 5 kilo gooi je niet eventjes zomaar 30 meter uit de kant bijvoorbeeld. Het komt er dan dus eigenlijk op neer dat je dichtbij de kant moet vissen of een boot moet hebben.... Of zie ik dat nu verkeerd....

Niels
jan van kranenburg

29-06-2004 02:33

Volg deze discussie vanaf het begin.

Word er echt niet goed van.

Zakken gevuld met tussen 5 a 20 kg voer om een karper te kunnen vangen?

Waar is de sport gebleven? Of is dit ook sport?
Vergeef me; misschien beleef ik mijn sport te nostalgisch of te ouderwets.
Geef 't maar een naam. Wat jullie willen.

Vissen is voor mij vooral het ontdekken van en dan bejagen van vis.
Evt. met wat lokvoer om de gespotte stek te ondersteunen.
Snel moven als 't niet werkt.

De voerzak methode? Voederen der dieren, noem ik dat. Dierentuinwerk!
Evenals meerdaagse voersessies met vele tientallen kilo's voer per dag.

Er is dan altijd wel een karper die er intrapt. Succes heet dat dan voor de gelukkige vanger.

Wie over de meeste tijd beschikt en veel pecunia kan investeren in voercampagnes zal altijd wel een karper weten te vangen.
Begrijp niet of wil niet begrijpen wat dat met sport te maken heeft.

En daarna mopperen over dressuur? Kom nou.

Val maar over me heen!! Of niet.
Ik koester wat ik waardevol vind.

mvg

Jan

PS. Vergeet niet; dit is een discussie!!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-06-2004 04:40

He mitsz ( alles goed ? )
Hier op 't board kan ik veel zijn, tussen m'n werk door, naar de waterkant zal ik toch echt in m'n eigen tijd moeten gaan !

Koen, zoiets had ik al in gedachten maar leek mij nog niet ideaal.
CarpeR Diem
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-06-2004 08:21

Jan,

Wat is het verschil tussen, zeg dagelijks, een kilo bollen voeren en dan vissen. Zeg bij elkaar 5 kilo of in 1 keer 5 kilo voeren?

Nu kom ik uit het rivieren gebied, maar als er iets nostalgisch is, is het deze manier van voeren.

Witte brood, liefst met melk aanmaken, in de zak en aan de boot laten zakken.

Snee witte brood, tussen 2 bakstennen en laten zakken. Eigenlijk uit dezelfde periode als de dakpannen met stroop.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-06-2004 08:53

Ik lees nu pas de postings op pagina 3 :oops:

Ja Jan, ieder z'n eigen beleving van z'n hobby. Als ik op een andere manier als nu effectiever KAN voeren, een paar honderd kilometer per maand minder hoeft te rijden, wil ik altijd wel meer hier over weten om te kijken of dit voor mij interessant KAN zijn !

Wat mij aanspreekt is dat ik waarschijnlijk ( nog ) minder hoef te voeren dan dat ik nu doe. Als het dan over een langere periode op m'n stek blijft lijkt mij dat een betere manier als volstorten en een paar uur later is de stek leeg gevreten ( brasem + hopelijk karper ? ! ).

Ik heb hier nog nooit van gehoord en dus ook geen ervaring mee, zie ook nog wel nadelen, maar toch......
CarpeR Diem
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-06-2004 09:58

Jan,

Ik kan me helemaal vinden in jouw posting. Kennen wij elkaar van het kadevissen?

Mzl,

Bas
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-06-2004 11:05

Oja Jan,
over de hoeveelheden voeren per keer.

Ik voer nu 1.5 tot 2 Kg per keer, dit dus op dinsdag en donderdag, in het weekend dus echt vissen en dan weer tot 2 KG. Is nog geen 6 Kg per week. Niet echt veel denk ik, gemiddeld genomen. Zeker op 't stuk ( doorgaand water )waar ik zit, geen karpervissers in de buurt.

Op een water waar ik wel regelmatig kom, maar niet om te vissen, word er echt door een HELEBOEL vissers emmers vol in 't water gegooid, niet normaal meer. Ik heb me weleens laten vertellen dat er gasten bijzitten die meer als 10 KG per voerbeurt erin pletteren (meerdere keren per week ). :(

Het echte "jagen" op karper en dan belagen zoals je hebt beschreven is ook wel aan mij besteed, maar ik vis vaker statisch als met de pen/ vlok.

PS Ergens niet goed van worden gaat wel erg ver hoor ! :wink:
CarpeR Diem
jan van kranenburg

30-06-2004 00:00

Bas,

Denk 't niet. Helaas.
Mijn "kade-tijd" is zeker 30 jaar geleden.
Maar wat niet is, kan nog komen, toch?

Foos,

Met jouw voermethode kan ik heel best leven.
Maar er werd gesproken over voerzakken van tot 20 kg.
Knap millieu verpestend overigens, lijkt me.


mvg

Jan
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-06-2004 07:49

Jan,

met het milieu valt het wel mee. Dat voer gaat echt wel op. Zeker in het geval van pellets en particles.

Het grote nadeel van zo'n voerzak vind ik, dat je je aangevoerde vis concentreert op 1 vierkante meter. misschien juist wel interessant voor jouw penvisserij?

Het najagen van de vis zoals jij dat graag doet is natuurlijk de mooiste manier. Is voor mij helaas vaak onmogelijk, daar ik altijd met een hyperactief kind van 9 aan de waterkant moet zitten. Ben je vlug uitgejaagd :-? .

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-06-2004 08:07

Milieu, ik kom uit een voortreffelijk milieu ..... Hahahaha

Als men ( ik ga 't toch niet proberen, ga wat anders doen ) minder kilometers hoeft te rijden is dat toch juist beter voor 't milieu ? :wink:
CarpeR Diem
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

01-07-2004 13:16

je moet de voerzak er wel uit kunnen halen inderdaad.. anders ligt staks elke vijver vol met panty's, plastic zakken, netten enz... dat is niet goed voor het milieu!!! :(
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-08-2005 23:15

Binnenkort met Jacco N. op de rivier vissen...dus ik dacht.... :D
Heb nog een flinke zak havermout liggen ...Jacco!!

Robert Campbell...heb je het al geprobeerd met de voerzak en wat zijn je ervaringen tot nog toe?

Bas Breedtveld...zal dat nog werken bij die haringkar...ga ik daar ook eens vissen, heb ik i.i.g. een geldig excuus om daar rond te hangen 8) Heb me laten vertellen dat die vissen daar zelfs op die rode neonverlichting afkomen!! :lol:

Jan...tja voor de rivier lijkt het me een zinvolle voertactiek....that's all
Penvissen is ook erg leuk...een beetje afwisseling en andere vistechnieken op zijn tijd ook.

Verder nog mensen met dergelijke ervaringen met de voerzak??
gr
Hans Brinkel
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

16-08-2005 01:59

Ik heb in het verleden ook wel eens gebruik gemaakt van de zogenaamde "voerzak"(als volgd)
Had ook een soort grote bewaarzak gevuld met een kilo of 5 hondenbrokken,brood en wat pellets voor de geur(moest er wel een flinke kei bij doen om het zootje te laten zinken)
Ik deed dit met de gedachten dat de brokjes en het brood langzaam zouden afbrokelen zeg maar,en dat de vissen dan tegen de zak aan zouden stoten en er vervolgens allemaal kleine deeltjes door de kleine gaatjes van de zak vrij kwamen.
Ik dacht ook dat de vissen door die kleine deeltjes dan niet vol zouden raken en mijn haakaas eerder zouden pakken.
Meteen toen ik de 'voerzak' te water liet ben ik er met 2 hengels tegen aan gaan vissen ,een strak tegen de zak aan met een pellet als haakaas en een op ongeveer 1,5 meter er vandaan met een boillie en een 10-tal boillies er om heen.
Ben vanaf dat moment 2 nachten en 3 dagen blijven vissen,heb wel een keer met het haakaas gewisseld maar een aanbeet kwam er in die dagen niet!!!
Ik zeg er wel nog ff bij dat het op een stilstaand water was en de 'voerzak'
op 2 meter diep lag en het rondom die plaat langzaam afliep tot 5 meter.

Miss. dat ik het in de toekomst nog eens probeer met "de voerzak" :wink:


Ik heb zelf nog weinig ervaring met stromend water maar zijn jullie dan niet bang dat die zak onder water blijft bewegen en dat het de vis zal afschrikken ?????
Miss. een stomme vraag hoor maar ben toch benieuwd naar jullie antwoord hierop.


mvg......
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-08-2005 07:49

Robbie Faber schreef:

Ik heb zelf nog weinig ervaring met stromend water maar zijn jullie dan niet bang dat die zak onder water blijft bewegen en dat het de vis zal afschrikken ?????
Miss. een stomme vraag hoor maar ben toch benieuwd naar jullie antwoord hierop.


mvg......

Robbie...weet vrijwel zeker dat een bewegende zak (Wat een woordspeling valt hiervan te maken :P ) in het water de vissen niet zal afschrikken...je moest eens weten hoeveel troep er in het water ligt dat ook met de stroming mee beweegt
gr
HB
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

16-08-2005 15:32

verwijderen aub..
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 10-12-2005 03:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-08-2005 15:12

Hans,

Bij de haringkar is een zak niet nodig, gaat genoeg in.

Je moet wel de nodige brasem op de koop toe nemen, tot een jaar of 5 terug kon je overal in de grachten de witvis " uitfilteren" door een gehele bint aan te knopen, nu helaas merk ik dat vriend karper het ook liever kleiner zoekt........(als ze al zoeken)

wel een mogenlijkheid is om de haringkoppen als aas te vragen, neem geen stukjes fillet, da's garantie voor een brasem binnen de 10 seconden.

Heb bij de kar zelf trouwens altijd al een overmaat aan brasem welkom geheten.


Gr Vincent.
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-08-2005 23:42

vinnie kuiper schreef:Hans,

Bij de haringkar is een zak niet nodig, gaat genoeg in.

Je moet wel de nodige brasem op de koop toe nemen, tot een jaar of 5 terug kon je overal in de grachten de witvis " uitfilteren" door een gehele bint aan te knopen, nu helaas merk ik dat vriend karper het ook liever kleiner zoekt........(als ze al zoeken)

wel een mogenlijkheid is om de haringkoppen als aas te vragen, neem geen stukjes fillet, da's garantie voor een brasem binnen de 10 seconden.

Heb bij de kar zelf trouwens altijd al een overmaat aan brasem welkom geheten.


Gr Vincent.

Vincent...een pb is onderweg!
gr
HB
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

23-08-2005 12:41

De volgende tip kreeg ik van een vismaat uit België.

Zak een grote voerzak met 25 kilo trouvit pellets af bij de inlaat van de fontijn. Binnen 't uurtje gaat de fontijn van kleur en spuit een donkere, stinkende vloeistof over het water.
Blijf zo onschuldig mogelijk :roll: na dit schouwspel kijken ivm de aangetrokken of beter, gezien de geur afgestoten omstanders. Vervolgens blijkt het verrassend simpel om een groot deel van de populatie op de mat te krijgen mbv een pellet op de hair.

Succes ermee, :wink:
Zelf nog niet getest, laat me je ervaring weten.

Ps, ik sta niet in voor verstopte waterpompen.
Rob
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

23-08-2005 13:58

Dan moet je ook een potje boterzuur over die pellets gooien, dan heb je helemaal een spektakel :) een bruine ruftende fontein :lol:

Toevallig ben ik vorig jaar begonnen met het gebruik van een voerzak op een rivier.
Het is wel even uitdokteren over hoe die zak op de plek te houden want ik zit dus op een zeer drukke waterweg. Maar een baksteen met gat bood de oplossing.
Ik heb beduidend betere resultaten behaalt dan mijn maat terwijl we constant van stek wisselde.
Zelfde aas, zelfde rigs alleen hij voerde 'normaal' aan en ik gebruikte de zak.

Wat wel apart is is dat dit jaar de 'normale' voertechnieken beter werken dan de zak. Kanttekening, het is sowieso slecht op het moment aan de rivier :(

Met vriendelijke groet,
Jeffrey
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-08-2005 14:34

Whauahahaha Rob,

Wat een geweldige actie! Dat is er 1 om te testen :P

Bart