Discussie: Dikke vissen = aanzien?


Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

22-06-2004 11:53

Dit lijkt me een leuke discussie: "Iemand die veel dikke vissen vangt, krijgt/heeft meer aanzien, dan iemand die minder/geen dikke vissen vangt."

Wat denken jullie ervan?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

22-06-2004 12:24

Zit idd wat in Bassie!

Maar om je hier op blind te staren vindt ik ook niet helemaal terecht.
Wij kennen beide een visser die zowel dikke vissen heeft gevangen maar die ook zelden blankt! :o
Om zoiets voor elkaar te krijgen op verschillende soorten waters heb ik meer waardering voor dan iemand die alleen de dikke vissen weet te vangen in een overbezet betaalwater(of raak ik nu iemand z'n gevoelige snaar? :oops: )!
Gelukkig ieder z'n meug! :wink:
Maar iemand die veel voor z'n grote vangsten doet dwingt mij meer respect af!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

22-06-2004 12:44

Bas

Daar heb je helemaal gelijk in, vooral die gasten die een paar dertigers in hun fotoalbum altijd bij hun hebben. Al schijnt het ook van materiaal af te hangen. Vis je met delkims ben je gelijk beter dan als je met strikers zit.

Hoorde laatst een mooie uitspraak van iemand aan de waterkant waar ik het helemaal mee eens ben. Iedereen kan een gelukje hebben en een dertiger vangen. Maar zie het rijtje twintigers maar es vol te maken in een seizoen, dat is vaak nog moeilijker en dat zegt veel meer dan een paar grote vissen.

Heb zelf ook een aantal mooie vissen gevangen en een aantal kunnen dan alleen daarnaar kijken en voor de rest niet. Dat aanzien is ook niet goed voor je visserij denk ik. Nee laat iedereen die langs komt maar denken dat ik bagger vang en mijn pr 15 pond is....

Niels
Arjan Swinkels
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Klaaswaal/Rotterdam

22-06-2004 12:51

Hoi Bas,

ik denk dat, dat de graatmeter is voor sommige karpervissers. Zolang je minimaal geen dertiger/hoge twintiger heb gevangen, wordt je door sommige collega karpervissers toch iets minder serieus genomen. Blijkbaar behoor je dan volgens deze karpervissers tot de iets minder bekwame vissers. Ik moet zeggen dat ik het hier in de buurt maar enkele keren heb meegemaakt, en nou vind ik het geen ramp dat ze mij niet serieus nemen, ik doe toch mijn eigen ding, maar dan wel graag om een andere reden dan mijn pr.
Echter, zoals ik al zei in de eerste zin, dit gaat op voor sommige karpervissers. Een andere factor waar sommige karpervissers overigens erg aan hechten is het materiaal waar iemand mee vist. Ik denk dat iemand met dure spullen meer aanzien geniet, dan iemand die vist met spullen van een iets minder duur merk. Hierbij moet ik wel vermelden, dat ik me hier soms ook op betrap. Als ik iemand zie in een kampeertentje op een luchtbedje, met een X2 setje op een gare rodpot, dan zal ik iets minder snel van deze persoon aannemen dan van iemand met hengels van een of andere duur merk op een solar rodpot. Het is fout ik weet het, maar als ik iemand zie op een luchtbedje, dan zie ik iemand die zich bevindt in een stadium dat ik achter me heb gelaten (niet ver want ik beschouw mezelf ook nog als beginner) en daarom neem ik automatisch aan dat deze persoon minder kennis heeft dan ik (ten onrechte). Ik neem aan dat meer van de hier aanwezige karpervissers dat onbewust doen.

met vriendelijke groet Arjan Swinkels.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

22-06-2004 14:14

Ook dit is een leuke...

Ik vind het onterecht dat je iemand `beter` kan noemen omdat deze persoon meer dertigers of meer op zijn naam heeft dan een iemand die er geen of 1 op zijn naam heeft.
Waarom? neem nou bijvoorbeeld de kop van N-H, enorm veel wateren, polders, meren ect... Maar met een enorme lage potentie van grote karpers.
eens in het jaar wordt er een dertiger gevangen en meestal nog een lucky shot ook. Prima, iemand die al zijn uren, ervaringen ect in dit deze gedeelte van Nederland stopt zal respectievelijk minder `grote karpers´ vangen dan iemand die bijv in Maastricht woont en de zelfde moeite ect neemt.

Het ligt er volgens mij dus aan waar vis je... Je kan 30 jaar lang steeds de zelfde put leegtrekken (zelfde dertiger) bijv... en je ´de beste noemen omdat je zoveel dertigers gevangen hebt...???
Iemand die door heel Nederland vist en zijn vissen vangt en ook dertigers is die dan wel beter...??? Nee vind ik ook niet.

Niet elke karpervisser is in het bezit van tijd, geld, apparatuur ect noem maar op. Je hoeft niet een goede karpervisser te zijn omdat je allemaal duren spullen hebt dat is onzin. (je hebt gewoon meer geld of vind het belangrijker om vispullen te kopen dan bijv op vakantie te gaan)
Wel kan het zo zijn dat iemand die erg gemotiveerd is veel van zijn geld in zijn spullen stopt maar daarom hoeft het nog geen slechte of goede karpervisser te zijn.

Dus wanneer kan je nou zeggen of iemand goed of slecht is...
1. Omdat hij/zij veel grote karper vangt?
2. Omdat hij/zij slechte spullen hebt?
3. Omdat hij/zij nooit karper vangt?
4. Omdat hij/zij duren spullen heeft?
5. Omdat hij/zij in een afgelegen plaats woont in Nederland?
6. Omdat hij/zij aan de Nieuwkoopse plassen woont?

I dont know...
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-06-2004 14:24

hoorde van de week bij raven een leuk trucje om wat grote karpers toe te voegen aan je lijstje

ga naar het ijselmeer dump op een leuke stek een maand lang iedere dag 3 kg boilli's(let op wel 36 mm boilli's)

en ga vervolgens vissen met een 28 mm boilli

vervolgens het knap vinden dat je een flinke karper vangt

het gaat er niet om hoeveel je vangt of hoe zwaar

belangrijker hoe je het vangt en hoe je er mee omgaat

ik ben dus van mening dat iemand die alleen maar knolletjes vangt een stuk beter kan zijn dan iemand die een dikke 30-er vangt en hem dwars door het riet de kant op sleurt.

gewichten zijn leuk maar een vis blijft een vis

ook een brasem verdient respect
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

22-06-2004 15:04

Aanzien als karpervisser?

Iedreen die op wat voor manier dan ook, hetzij als jeugdbegeleider, hetzij als VBC lid, hetzij als bestuurslid van een HSV, hetzij als controleur, etc. een bijdrage levert aan het behoud en bevordering van onze prachtige hobby.

Vangsten uit het verleden bieden geen enkele garantie voor de toekomst :lol:

Groeten,

Mark
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-06-2004 15:08

Ben ik blij dat ik geen dikke vis vang :lol: :roll:

Maar even serieus. Mensen die op constante basis op verschillende wateren steeds weer dikke vis weten te vangen, daar heb ik zeker weten respect voor. Maar dat geld ook voor de jongens waarvan ik zie dat ze serieus de moeite doen, en ondanks alles geen dikke vis vangen, maar toch door blijven "vechten". Mensen die een dertiger vangen of wat dan ook, en zich daardoor ineens een heel stuk "beter" dan de rest voelen, daar heb ik geen respect voor. We zijn met z'n allen al gek genoeg, doe dus maar gewoon normaal, dan is er niks aan de hand. Alles is zo enorm relatief, en is alleen een foto boek niet genoeg om een "oordeel" te kunnen vellen over desbetreffende visser.

mvg
stefan
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

22-06-2004 15:12

even inhakend op niels zijn post.

ik ben van mening dat als je een rijtje 20ers kunt vangen je ook niet in aanzien zal stijgen, je moet gewoon geluk hebben met alles binnen je visserij, als je het geld niet hebt om delkims te kopen kun je met strikers ook heel goed uit de voeten, zolang het maar piept, toch?

tog kan ik er niet inkomen dat mensen afgaan op de foto's, het zal mij werkelijk aan me reet roesten wat een ander vangt, ik vis voor mij en niet voor een ander.

ben daarom ook van mening dat als er geen foto's van de visserij gemaakt worden, of die worden slecht binnen besloten kring eens een paar x uitgwisseld, de visserij een stuk gelijker zou zijn.
heb je in ieder geval geen last meer van mensen die denken beter te zijn omdat zij een dikkere vis hebben gevangen dan de ander.

tot slot wil ik nog even benadrukken dat je vist voor je eigen lol en niet voor de lol en het vermaak van anderen.
hou je visserij lekker voor jou.

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

22-06-2004 15:14

Sorry camiel,
als je denkt dat het zo makkelijk is om op het ijselmeer op deze manier een aantal dikke vissen toetevoegen aan je lijstje zit je jammer genoeg echt fout !
Maar dat ijselmeervissen dat is natuurlijk een heel ander verhaal :wink:
Wanneer ben je goed ? iedereen zal hier een andere interpratatie voor hebben, ben je goed als je 3 50ers in een jaar vangt ? mischien wel omdat je die 50ers heb gevangen maar wat voor water is dit ?
Of als je in een jaar meer dan 7 30ers vangt op een water ?
Dit zijn natuurlijk enkele voorbeelden, maar een ieder vind het wel goed maar dit is toch echt een combinatie van factoren, namenlijk moeilijkheid van het water, dressuur, bezetting van het water door vissers, aantal vis wat er zwemt, natuurlijk voedels aanbod, en ga zo maar door.
Vis je op een put van 3 ha. met weinig natuurlijk voedel, en een hele rits aan 30ers (al betwijfel ik of dat dan echt mogenlijk is maar goed :wink: )
Dan is het natuurlijk makkelijker dan op een water van 200 ha met zat natuurlijk voedsel en een lage bezetting aan vis.

Wanneer ben je dus daadwerkelijk een goede vissen ? in mijn optiek ben je een goede visser indien je overal en constant kan vangen, het hoevel geen dikke vissen te zijn, maar de continuiteit dat zal doorslag gevend zijn (behalve op de eerste de beste voedel arme en papegaaien bek-achtige put natuurlijk, daar kan ik ook heel constant vangen wie niet ?!!)
Maar zoals ik zei als je overal goed en constant kan vangen, indien je respect heb voor de natuur en de vis en je de vis natuurlijk goed behandeld dan ben je voor mij een goede visser
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

22-06-2004 15:19

Lees net de post van stefan, ben het dus met jou eens, maar ik was zelf aan het typen en kan dus niet lezen wat een ander precies op dat moment post maar goed :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

22-06-2004 15:33

Ben het met Mark eens...

Gewoon iedereen die zorgt voor de belangen van de karpervisserij...

Dikke vis goede visser? Dat is een beetje dom om te zeggen vind ik, het moet maar net die ene dikkerd zijn die jouw bol pakt, dat kan iedereen gebeuren. Leuk natuurlijk en knap dat je hem vangt, maar daardoor een goede visser zijn? Nee sorry...

Verder zijn voor mij de vissers met aanzien ook de vissers die (al dan niet positief) commentaar maken op de veiligheid van de karpers van jou of die er zelf echt heel zuinig op zijn. Dit kan ik echt waarderen. Die mensen zetten zich tenminste echt in voor het vissen. Ik zie liever iemand een visje van 10 pond onbeschadigd terugzetten na zorgvuldig met deze vis om te zijn gegaan dan dat er een of andere idioot een karper van 50 pond terugzet met een kromme bek nadat hij hem onder een brug op de stenen heeft onthaakt zonder tang... (bij wijze van spreken dan, denk niet dat er velen zijn die dit doen.)

Als je goed voor de karper en het karpervissen bent kun je op aanzien van mij rekenen, niet gewoon door per ongeluk die 40er of 50er te pakken :roll:
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

22-06-2004 18:28

ik heb respect voor karpervissers die op een mooie manier een vis vangen, met respect en voorzichtigheid behandelen en als ze naar huis gaan er nooit iemand meer kan zien dat hij daar gezeten heeft (geen rotzooi dus)

wel is het zo dat op water van dikke vis meestal het bestand lager zit (lees goed: MEESTAL) en in dat geval is het knapper een vis (dikke) te vangen dan in een parkvijvertje waar het stikt van de karper van rond de 15 pond.

een goede karpervisser is voor mij iemand die in alle wateren kan vissen, de juiste keuzes maakt qua voer, tactiek enz en daarmee meer vis vangt dan iemand anders... ( dat kan betekenen 1 kleine karper als de rest niks vangt!)
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

22-06-2004 19:01

Beste Marco,

Ook mij definitie van een goede visser is dat hij (zij) overal en onder verschillende omstandigheden een of meerdere vissen kan vangen. Maar toch is dit niet zo zwart/wit. Er zijn bijvoorbeeld vissers die ervoor gaan om juist die dikke vissen er tussen uit te pikken en zitten daardoor waarschijnlijk en onvermijdelijk vaker te blanken, maar om dan te zeggen dat die andere mensen nu weer betere vissers zijn...? :o

Weer een dimensie erbij! :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

22-06-2004 20:03

Leuke interessante discussie!!!

zal ook wat toevoegen

Sinds enkele jaren vis ik al op karper.

Mijn eerste karpers waren een kleintje en een vis rond de 28 pond, een mooie lederkarper welteverstaan. Ik was erg jong, en toeval is met de domme zul maar zeggen.

Heb ieder jaar een mooie reeks vissen in de 20 pond, en heb ieder jaar 1 of meerdere dertigers. Ik ben meer van mening dat buiten de bekwaamheid van de visser, een beter argument is waar we vissen, en of er op dit water wel grootte karpers zwemmen.

Groot??? wat is groot....hoor een voorbijganger over die 12 ponder!!!

Buiten dit is materiaal iets wat de visser maakt, ik vis zelf met mooie spullen, maar is dit nodig???? nee maar zo'n mooi setje willen we op den duur toch allemaal wel hebben. Maar als ik een goedkoop setje leen, en hetzelfde doe met vissen als voorheen vang ik er echt niet minder om!!!

Ik ken een visser die niet veel te besteden heeft, geen dure spullen maar meer vangt dan een heleboel anderen. Heeft veel kennis, en techniek en bovenal durft te experimenten en vangt echt goed.

Ik ving op mijn 16e jaar een karper van 20.2 kilo. Een mooi spiegelkarper, klein en dik. Ik was helemaal in de wolken!! Maar ik was toen 16 en bracht dit natuurlijk naar buiten.

Resultaat, een jong tering ventje.... zo werd ik bestempeld door een aantal vissers in de regio....waarom???? jaloezie????
Ik viste niet met een aqua bivvy en fox extreme hengels icm met fox rx digitals en een solar globatrotter hoor!!!. Zij wel......

Ik respecteer iedere gevangen karper, en karpervisser en het boeit mij niet wat anderen denken als ze weer voor de zoveelste keer naar je PB in NL vragen en je met een verfromfraaid gezicht aankijken als je het gewicht noemt.. Jij met die spulletjes vroegen ze mij toendertijd recht in het gezicht. Nu, geloven ze het ineens wel, omdat mooie spullen hebt, of omdat ik nu ouder ben. Tegenwoordig is mijn PB 29 pond en vang nooit 30igers!!!!!! mochten ze het weer vragen.

Wisten jullie dat Haaien langs elkaars flank zwemmen om de kracht van de concurerende haai in te schatten??? Vissers doen dit ook!!! Maar lopen met hun flank langs jouw materiaal......vragen iets of niet......maar aan de hand van de spullen schatten ook wij elkaar in. M.A.W, hoe serieus ben jij met je hobby wordt gemeten aan de spullen. Tevens hangen vangstresultaten hier aan vast he....BULLSHIT

Ik viste van de week nog even, (met mijn inmiddels dure spullen)
Verderop zaten jonge jongens, samen onder een overwrap, losse steunen en (goedkope) piepers en molens zonder bait'runner. We viste op dezelfde put, ik ving er 2 hij veel meer!!!!
Ik vindt dit leuk voor die jongens, andere haten ze wellicht!!
Pure jaloezie, iets waar het in dit wereldje om draait

1 Spullen maken niet de visser...maar het geeft je meer zelfvertrouwen, of je er meer door vangt lijkt mij inmiddels omstreden.

2 Grote vissen vangen hangt puur af van het water, zitten ze er wel???

3 Kennis

4 materiaal icm het type water, Cassien met een 1 3/4 pond hengel vraagt natuurlijk om verspelen.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

23-06-2004 13:57

Dat vind ik dus zwaar gelul.
Krijg jij meer aanzien als jij 2 40 ponders vangt in een jaar en voor de rest nog een paar kleintjes. Of je vis hele putten leeg vist en er meer als 100 weet te vangen in het jaar met een hoop 20 ponders ertussen. Daar heb ik meer aanzien voor want zo iemand weet wat die doet en daar komen zelf de grote tussen door.
Maar dit is mijn mening.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Cor Blokhof

23-06-2004 14:51

[quote="Bas Hofkens"]Dit lijkt me een leuke discussie: "Iemand die veel dikke vissen vangt, krijgt/heeft meer aanzien, dan iemand die minder/geen dikke vissen vangt."

Wat denken jullie ervan?[/quote]

Ja

Zo werkt het hier in de omgeving bij vele vissers wel.
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

23-06-2004 15:10

idd cor !

meeste mensen ontkennen het wel, maar toch gebeurt er bij hun hetzelfde! wanneer ze iemand tegenkomen die ff paar foto's laat zien van 2 dikke 30+ers dan associeren ze deze persoon meteen met een goede karpervisser! terwijl elke idioot twee dikke vissen kan vangen ! de een heeft gewoon wat meer geluk
Gebruikersavatar
erik pronk
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-02-2004 00:07
Locatie: zoetermeer

23-06-2004 17:39

Het maakt toch niet uit of je nu een paar dikke vissen of dat je een paar kleinere vissen vangt......
Het gaat erom dat je je hobbie(leven)met plezier uitoefend en dat je ongeacht de grote van de vis elke vis met dezelfe respect en voorzichtigheid behandelt of hij nou 10 of 50 pond is!!!!!!
En als iemand je meer aanzien geeft als jij een dikkere vis hebt gevangen dan begrijpt diegene niet waar het omgaat..
Het gaat volgens mij om het begrip vis vangen of hij nou groot is of klein dat maakt in mijn opzicht niks uit :lol: 8)
als ze me missen ben ik VISSEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Dennis Toet
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-02-2004 21:00

23-06-2004 17:50

ik heb aanzien voor een karpervisser die altijd een vis weet te vangen op verschillende wateren waar zijn collega karpervissers blanken

niet omdat een visser vele dikke vissen vangt
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

23-06-2004 19:29

juist Dennis... Iemand die altijd op hetzelfde water zit en daar al 3 keer de hele put heeft leeggetrokken vind ik ook niet super... ik had het eerder ook al over verschillende wateren vis kunnen vangen...
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

23-06-2004 21:08

Valt het toch op dat de vissers die zware vissen vangen door het slijk worden getrokken achter hun rug door een groot aantal vissers eh..... Niet bepaald "aanzien" dus.

Of is dit alleen in maar in het Belgenland zo???
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-06-2004 23:38

Een beetje off-topic. Maar al vaker is bewezen dat voor een water waar geen grote vissen inzitten er geen/nauwelijks vergunningen te verkopen zijn. M.a.w. het gros van de vissers is wel degelijk geinteresseerd in grote vissen...
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

24-06-2004 00:00

Meestal zijn het vissen uit een bekend bestand van een water ,als je er maar lang genoeg tijd erin steekt komen ze ervan zelf uit.
Voorbeeld De Zwaan, Nieuwkoop,en nog veel meer wateren die met naam en toenaam in bladen en sites staan.
Het zelf zoeken is meestal te veel gevraagd, kijk maar eens naar wateren die kort geleden 30 plussers geproduceerd hebben en in bladen en sites hebben gestaan, je kan over de bivy`s en tenten lopen.

Het is net als Mark zegt ,de mensen die ook hun vrije tijd in zaken steken die bevorderd zijn voor onze sport ,hebben mijn achting.

groet Henk
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

24-06-2004 08:14

Leuke discussie, waar ik nog wel iets aan wil toevoegen.

T.o.v. aanzien: waarom vraagt iedereen altijd wat je zwaarste vis is??
Dit heeft dus deels met aanzien te maken lijkt mij.

Pascal