Is verschil in loodmontages van invloed op beetindicaties?


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-06-2004 14:49

[quote="Raymond Tilmans"]Aart en Kees,

Op een bepaald water vis ik altijd met een wartellood, wat via een zijlijntje vast aan de hoofdlijn is bevestigd. Op dit water stroomt het bij tijden behoorlijk.
Dat zijlijntje (+/- 5 cm) heeft als voordeel dat mijn hoofdlijn strakgetrokken is op het lood maar dat ik bij het minste of geringste gerommel aan mijn boilie toch tikjes op de top zie. Iets dat ik dus zéér belangrijk vind.

Gr.,Raymond[/quote]

Raymond,

Ik heb in het verleden ook met een soortelijke montage geexperimenteerd
en het werkt opzich goed. Wel heb ik hierop wat aanvullings wat betreft de
beetregistratie: Bij de montage kun je naar mijn mening de zij-lijn het be-
ste de helft korter houden dan de onderlijn. Ook vis je naar mijn mening
dan het beste met de hengeltop richting het aas en de hengel hoog met de
top de lucht in. De lijn spande ik licht op, dus net op spanning.
Met dit systeem zie je dus inderdaad eerder wat van de beet (tikken). Het
enige nadeel hiervan is is dat je eerder "lijn schuwheid" teweeg brengt. En
een ander nadeel is dat de "werkelijk prik" minder word, in tegenstelling
tot een inline montage ( tenminste wanneer je bij een zij-lijn montage niet
goed oplet of te laat reageerd :wink: ).

groetjes Benny
Edo Beltman
Berichten: 41
Lid geworden op: 07-04-2004 13:56
Locatie: Heino
Contacteer:

23-06-2004 17:35

Met de pen of met de korst(lees: freelinen met zichtbaar aas),

dan krijg je pas echte beetindicaties 8) mits je natuurlijk een b-tje op blijft letten he. Bij vrijwel elke andere montage zie je de aanbeet pas een stuk later, namelijk als de vis zich al gehaakt heeft. In die gevallen zie je namelijk ook geen directe ontspannen verbinding van het aas met de beetindicator, omdat hier het zware lood nog tussen ligt, en dat moet eerst door de karper verplaatst worden, nadat hij het aas heeft genomen. En hier kan heel veel tijd tussen zitten, als de karper zich nauwelijks beweegt en rustig dooreet, en je met een lange onderlijn vist. Bijvoorbeeld met een lange onderlijn op een compacte voerplek die goed bevalt.

Mvg,

Edo Beltman

Edit: Ik zie net dat het specefiek om loodmontage's ging. In dat geval: Korte onderlijnen en geen compacte voerplek dus, en een zo direct mogelijke verbinding met het lood, zonder allerlei wartels e.d. ertussen, bijvoorbeeld met het inlinelood. Maar of dat nou echt zo noodzakelijk is, om een aanbeet enkele tellen eerder te zien, vraag ik me af. Ik geef mijn prioriteiten aan andere zaken bij mijn montage's, namelijk visvriendelijkheid en doeltreffendheid
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

23-06-2004 18:26

Ligt het "succes" van wartellood via een zijlijn niet in het feit dat het hier een schuivend lood systeem betreft?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-06-2004 19:09

Ron,

Ik viste toen de zij-lijn montage "vast"!
Ik schoof een run-ring op de lijn, daarna een stukje rig-sleeve, daarna de
wartel van de onderlijn. Ik trok daarna de wartel in de rig-sleeve en de
run-ring schoof ik weer over de sleeve. De zij-lijn werd aan de run-ring
geknoopt (0,20mm). Dus een "vaste" montage....!
De werking van de zij-lijn montage qua betere beetregistratie (dit is de
enige vastlood montage waarbij je de beet al ziet voordat het lood ver-
sleept word!), is te danken door de speling die je creeerd door die zij-lijn.
Wel is het zo, dat je moet zien te bereiken dat het lood die aan de zij-lijn
zit richting het haakaas op de bodem beland. Dit is eenvoudig te bereiken
door de rig voor de worp met pva tape te zekeren. Dus het lood moet
naar onder, richting de haak komen te liggen; op de bodem.
Door de extra speling van de zij-lijn zijn voorzichtige "aanbeten", eerder
op te merken; ondanks dat je met een vastlood montage vist. Zwemt de
een klein stukje van je weg, dan word de zij-lijn als het ware een extra
verlenging van het lood die ervoor zorgd dat er enige speling onstaat tus-
sen "haak en hengeltop" mits de hoofdlijn niet te strak gespannen. Wan-
neer de vis de zij-lijn montage omver trekt, komt ie als nog in contact met
het vaste lood; maar als het goed is moest je dan al lang gereageerd heb-
ben......!

Tot slot: Wel een beetje ingewikkeld uitleggen....! :D :P

groetjes Benny
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

23-06-2004 19:18

[quote="Benny van de Werfhorst"]Ron,

Wel is het zo, dat je moet zien te bereiken dat het lood die aan de zij-lijn
zit richting het haakaas op de bodem beland.
[/quote]

En nu heb ik 'm! Bedankt.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

23-06-2004 19:22

Benny,

Je hebt 100% gelijk.

Maar je moet je voorstellen dat het een water betreft waar ik net graag de lijn van de bodem houd in verband met mosselen en ander lijnbeschadigende rommel. (nou ja, mosselen rommel... :wink: )

Een ander punt is de vaak zware stroming. Die wil ik ook het liefst uit de lijn houden. Verder houd je sowieso de lijn vrij moeilijk laag in deze situatie.

Het betreft hier een water waar ik ook veel op zéér ondiepe stukken heb gevist. Hier heb ik al vaak geconstateerd dat vissen de lijn gewoon met de vinnen, flank of rug raakten, met als gevolg flinke tikken op de toppen. Maar schrikken, ho maar.
Het betreft hier dan ook absoluut geen dressuurwater, dat mag duidelijk zijn. De meeste vissen ervaren contact met een lijn absoluut niet als gevaar.
Vandaar dat dit systeem hier werkt.

Trouwens, ik zou niet weten of dit niet op een dressuurwater werkt (wel de lijn laag houden om lijnzwemmers te voorkomen). Niemand gebruikt het daar...!!! Misschien iets om over na te denken. Het is namelijk weer een geheel andere insteek...

Gr.,
Raymond
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

23-06-2004 19:23

Ron,

Kwestie van lijn strak trekken op lood.

Gr.,
Raymond
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-06-2004 19:28

Raymond,

Zou eventueel kunnen het lijn strak trekken op het lood, maar er bestaat
dan ook een kans dat je haak vuil pakt. Dus de montage in tapen met pva
tape lijkt me beter, hoef je de montage niet te vertrekken.....! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

23-06-2004 19:41

Benny,

Dit zou je inderdaad zo kunnen doen. Maar ik ben inmiddels zo bedreven hierin geworden dat ik de lijn zo voorzichtig strak trek dat ik het lood net niet veplaats. Want inderdaad, je trekt het zo tussen de stenen in. De haak vasttrekken valt wel mee, hoewel dit natuurlijk geen garantie is.

Nog een ander voordeel dus, je trekt het dunne zijlijntje kapot bij vastzittend lood, en de rest van je montage blijft gespaard.

Gr.,
Raymond
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-06-2004 22:53

Mensen,


N.a.v deze topic zit ik nog met een vraag.
Bij het vissen met wartellood, knippen jullie dan de wartel eraf?
Ik heb gehoord dat je dan preciezer en verder gooit maar ik heb zo mn twijfels of dit ook inderdaad het verschil maakt als je je wartel eraf haalt.
Klopt dit?

Eigenlijk off-topic maar om hier een nieuwe topic voor te openen.... :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-06-2004 23:46

Koen,

Het enige wat ik kan bedenken waarom men de wartel eraf knipt, is het
volgende: Wanneer je met een safety clip + wartellood vist, zit er tussen
lood en clipje enige speling; wat het prik effect iets verminderd (het volle
gewicht van het lood word pas later benut tot de "prik"; in tegenstelling
tot een inline lood!). Door nu de wartel eraf te knippen, word het prik ef-
fect verbeterd, het volle tegen gewicht van het lood, komt eerder op de
haakpunt.....!

groetjes Benny
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

24-06-2004 12:49

Het valt me op dat nog zoveel mensen ervanuitgaan, dat de vis geprikt wordt op het lood !!
Maar aan de hand van al die onderwaterbeelden, die ik heb gezien, kan ik toch met zekerheid zeggen, dat de vis het aas opneemt, vervolgens uitspuugd (om welke reden dan ook, onraad / testen aas ??) en dan al geprikt wordt !!!
Dan is er dus nog geen enkel contacht met het lood geweest !! Van die prik schrikt de vis vervolgens (OF NIET !!).

Ervanuitgaande dat de vis schrikt, laten de beelden zien, dat de vis probeert, d.m.v. blazen/zuigen, zich van de ongewenste situatie te ontdoen (Misschien verklaart dit een paar piepen).
Lukt dit niet, dan gaat hij ervandoor en maakt dan pas echt contact met het lood, die de haak alleen maar verder laat indringen. Zo denk ik erover :o :D

Hoe meer weerstand, des te dieper en sneller de haak prikt, dus zwaarder lood en strakkere slipafstelling helpen hier ook aan mee, denk ik

In het geval de vis dus niet schrikt, maar waarschijlijk bekend is met de situatie. Ja, dan pas komt het lood, onderlijn, afstand, soort lijn enz. enz. ter sprake denk ik.

Sorry voor het off-topic verhaal, maar ik wou het gewoon ff kwijt, nogmaals sorry !! Maar aan dit verhaal kun je wel afleiden, hoe de beetindicatie verloopt, bij verschillende situaties.

O.K. dit is hoe ik erover denk, nu mogen jullie weer (zullen er vast veel zijn, die het niet met me eens zijn 8) )

Succes,

Ferdi
Aart Appel

24-06-2004 17:17

Wel is met huisdier brokjes aan de oppervlakte gevist, nog nooit gezien dat de vis zich haakt als hij het aas uitspuugt.
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

24-06-2004 22:01

Is dat niet een heel andere situatie ?!!!

Heb je de video van Korda gezien ?? Zo niet, zou ik zeker de moeite nemen om hem te zien, veel nuttige informatie !! Ik heb mijn visserij op sommige fronten in ieder geval drastisch aangepast.

Ik heb zeker veel aan de opp.vlakte gevist. En in de situatie die jij noemt, komt de karper naar de opp.vlakte, zuigt je brokje op en draait zich dan meestal weg, waardoor de haak vlees pakt, lijkt mij (Als de vis uberhaupt al de kans krijgt om weg te draaien). Je snapt vast wel wat ik bedoel. Andere situatie vind ik !!!

Maar ook dit is allemaal weer off-topic, sorry heren :wink:

Sportieve groet,

Ferdi
HIJ KWAM op mijn voerplek
HIJ ZAG de binnenkant van mijn net
HIJ OVERWON mijn stoutste dromen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-06-2004 10:54

Aart,

Dat zegt niet meer dan dat jij niet vist met een oppervlaktepresentatie die feilloos inhaking bewerkstelligt. De haak is binnen. Vlees genoeg om te prikken. Als karpervisser zou ik nastreven op dat moment inhaking te bewerkstelligen. Zoveel vangen we nou ook weer niet dat we vissen zo maar kunnen laten lopen.

Oppervlaktevisserij heeft overigens zijn eigen mechanische wetmatigheden. De presentatie is grotendeels gewichtsloos en er is niets dat de kracht kan leveren om de haak in te drijven. Dat wordt nog een hele puzzel. Maar als je van tevoren stelt dat het onmogelijk is, zul je nooit dichter bij een oplossing komen. Gelukkig zijn er altijd een paar mensen die dat niet willen doen. Uit jouw postings lees ik dat jij daar niet bij hoort. Nou worden die hardnekkige 'positievelingen' wel extra gemotiveerd door wat tegenstand... :wink:

Groeten, Kees

Ps. Probeer ook eens met meer dan 1 zin te reageren
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-06-2004 00:40

Edo, bij het vissen tegen b.v. obstakels kan een 'enkele tellen' eerdere beetindicatie wel degelijk van belang zijn...
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

28-06-2004 09:42

en hoe zit het dan met los lood?

vissen jullie vaak met los lood... dan heb je wel een directe beetindicatie....

Of heeft los lood te veel nadelen volgens jullie??? (geen prik??)
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

28-06-2004 10:24

[quote="Benny van de Werfhorst"]Koen,

Het enige wat ik kan bedenken waarom men de wartel eraf knipt, is het
volgende: Wanneer je met een safety clip + wartellood vist, zit er tussen
lood en clipje enige speling; wat het prik effect iets verminderd (het volle
gewicht van het lood word pas later benut tot de "prik"; in tegenstelling
tot een inline lood!). Door nu de wartel eraf te knippen, word het prik ef-
fect verbeterd, het volle tegen gewicht van het lood, komt eerder op de
haakpunt.....!

groetjes Benny[/quote]


Ok Benny,

Zonder die wartel zit er idd minder speling op het systeem waardoor die vis eerder geprikt wordt op t lood, maar of je echt verder en preciezer gooit....... :roll: Daar geloof ik nog steeds geen barst van! :lol:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

28-06-2004 11:42

Wat constateringen vanuit de praktijk. Wat ik diverse keren heb meegemaakt en gezien is dat als je op zeer ondiep water vist en de moeite neemt om te kijken over het water als je aan het vissen bent, er enige seconden zitten tussen de kolk/golf van de vis en het afgaan van je pieper. Je ziet dus de aanbeet van de vis (de Prik?) alvorens je een run krijgt.
Twee: het maakt m.i. niets uit of je inline of met wartellood vist. Ik vis altijd met wartellood omdat de bodem vaak zacht is en zo meer weerstand creëert en je makkelijk van lood kunt varieren. Mijn idee is als de vis "besloten"heeft om te bolten, het niet zoveel uitmaakt of je inline of los lood vist. Heb vorig seizoen met veel met schuivend lood met zijlijntje gevist op kortere afstanden. De runs gingen prima door. Nu kun je wel beweren dat je vissen mist, maar degenen die met vastlood vissen ook, alleen je merkt er niets van. We weten allemaal dat veel karpers herhaaldelijk ons haakaas in de bek hebben gehad zonder dat we het merken, laat staan dat je pieper het registreert. De vis moet dus gaan zwemmen. Veel van ons vissen met stifrigs en/of combi's. Je kunt mij niet wijs maken dat de karper onze onderlijn niet voelt, dus die ene centimeter speling door de wartel maakt voor mijn gevoel niet zoveel uit. Je kunt de wartel verwijderen en je lood aan het oogje doen, maar ik hou wel van enige spelling, want het lood zakt toch iets de bodem in als je werpt. Wel heb ik het idee dat de manier van azen van grote karper anders is dan van de kleinere exemplaren. Grote vis richt zich naar mijn idee op en daarom zou bv een kortere onderlijn een optie zijn. Bij het enigzins oprichten van de kop volgt direct de prik en dan kunnen er twee dingen gebeuren: bolten of stilstaan en spugen.
Drie: ik vis de laatste twee jaar met zwaarder vastlood en ik heb het gevoel dat de vis zich dieper prikt ( ook door zonder weerhaak te vissen en je haak te slijpen) en zo de runs beter doorgaan. Met name wanneer ik onder de kant vis met een slappe lijn.
Ik kan niet echt onderbouwen of een bepaalde loodmontage betere beetregistratie weergeeft. Er zijn nog andere factoren: afstand, lijnsoort, mate van hengeldruk, wijze van voeren, aassoort en haaksoort/type.
Ben wel benieuwd naar informatie hierover.

Arend