De kunst van het werpen


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-06-2004 22:16

Een opmerking in een ander topic was dat er veel betere manieren zijn om op afstand te vissen dan met 3 lbs afstandstokken. Ik ben er niet uitgebreid op ingegaan, maar vermoed het antwoord. Uitroeien en anders is er wel de baitboat. Hou ik toch iets zeurends over in mijn achterhoofd. Het op grote afstand op de vierkante decimeter plaatsen van je aas is alleen mogelijk na veel oefening. Iets wat ik reken tot de “hoge school” van het karpervissen. Een kunde die je net die ene karper doet bereiken, waarvan je de rug in de verte kortstondig het water zag breken. Of anders de karpers die onder de takken liggen van de boom op dat eilandje een dikke honderd meter bij je vandaan. Ik kan er nog wel en paar verzinnen, maar verliezen we niet de kunst van het werpen?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-06-2004 22:46

Ik in ieder geval niet Kees.
In een andere topic heb jij mij het eea nog kunnen bijleren over maximale worpen, bedankt nog daarvoor.

Eerlijk gezegd is dat "mijn" visserij Kees, ik geniet daarvan.
Al helemaal als ik zie hoe precies dat mij allemaal afgaat.
Uiteraard heb ik met werpen jaren lang ervaring.
Ik kon mijn aasje en voerboilies al heel precies krijgen waar ik het allemaal hebben wilde (en ik ben een zeikerd wat dat betreft).

De laatste paar maanden ben ik veel bezig om echt het maximale er uit te halen.
Ik ben er min of meer (wilde de boot niet gebruiken) noodgedwongen mee begonnen.
Nu heb ik er echt schik in, is mijn ding geworden.
Het is een kunst en ik haal daar voldoening uit.

In dat geval dat ik ze niet wilde uitvaren, ben ik er van overtuigd dat het mij meer vissen heefd opgeleverd.

Die kunst moet ik nu even lings laten liggen omdat ik een totaal andere aanpak nodig heb voor het water die ik nu ga bevissen.

Maar ik ben wel altijd een soort van trots geweest hoe precies ik dat allemaal kan.
Maximale worp geven en dan met de werppijp boilies bijschieten en 1 voor 1 zien hoe ze bovenop elkaars kringels neerkomen.
Ja, mischien raar maar ik krijg daar toch wel een warm gevoel van.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-06-2004 22:59

Mij precies eender,
Oke het kan wel een aantal keer fout gaan. Maar dan draai je irriterend binnen en doe je er een nieuw foampie aan en gaan met die banaan.
Heeft mij laatste tijd wel een aantal loodjes gekost.
Moet noodgedwongen met waadpak 5 meter het water in gaan om te gooien. ivm allerlei takkebossen etc.

In het water staand verlies je totaal je inzicht en diepte.
Dat is wel enorm wennen. Daardoor laatste tijd ook wat loodjes etc verspeeld. Maargoed, door schade en schande leert men zeggen ze.

Nog even een offtopic,
Vorige week met een oude visvriend wezen vissen.
Hij wist dat ik vroeger (6 jaar geleden, begin periode voor mij het karpervissen) dat ik totaaaaaal niet kon gooien.
Hij stond werkelijk versteld dat ik die dag op de halve meter nauwkeurig het systeempje toch tegen het boompje aan kon gooien.

Dus genoeg oefenen, dan komt het vanzelf... en laat die voerboot maar lekker thuis!

Alleen op de langere afstanden vind ik het nog wel lastig om het zaakje goed neer te leggen...

Met altijd lerende groet,
Frank
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

20-06-2004 23:01

die kunst begin ik nu gelukkig ook onder de knie te krijgen,
alleen zou ik wel eens willen weten hoe ik met de juiste taktieken en technieken nog verder kon komen, daar ik op redelijke dresuurrijke wateren vis waar de vis altijd zwemt daar waar je net niet komt.

Daar komt nog eens bij geen boot(jes) toegestaan.
Maar dan is het wel instant vissen want die afstand haal ik van mn leven niet met een werpbuis, en met pva haal ik de afstand weer net niet.

dus Kees als je mij ook zou willen helpen met het uitleggen van een betere werptechniek haal ik misschien dat kleine beetje extra wat mij de mooiere (uit ervaring gebleken) vissen van de verder weg gelegen plekken kan bezorgen.

en ja Kees, het vissen gaat er wel een beetje vanaf tegenwoordig met fishfinders en smartcasts en bootje zus en bootje zo.

De echte watersense gaat hierbij verloren, vind ik.
om de vis zover te krijgen te azen op de conventioneel bereikbare plekken.
Denk hier eens over: Altijd willen vissen onder tegenoverliggende (200meter) oever, maar wat als je nu aan die kant zat ??? nou bij mijn redenering zou je dan weer hetzelfde doen en dus, onder je eigen kant vissen

in feite spreek ik mezelf deels tegen met wat ik nu zeg.
Maar het is waar dat er soms voor de mooiere exemplare juist dat beetje extra afstand gehaald moet worden om net op die bank/plaat te kunnen vissen.

MVG TOM
knollenvanger 1ste klas
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

20-06-2004 23:04

ja.. ik kon ook precies werpen.... maar sinds mijn nieuwe molens en hengels (toch veel beter van kwaliteit) gaat het me even minder af.. en omdat ik ook een zeikerd ben betekent dit dat ik af en toe pas de 3de keer tevreden ben....ach ja weer even wennen en dan wordt dat van zelf beter... :P

Toch vind ik het inderdaad wel belangrijk dat ik precies gooi.. zeker bij het eiland, waar je af en toe precies in een kom kunt gooien...
laatst ook een keer precies op de kant gegooid (was zo bedoeld), ben naar de overkant gelopen (50 m ofzo) en vanaf daar het lood precies voor de rietkraag gelegd en boilies erbij... dat werkte ook perfect...
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-06-2004 23:08

Nog even snel een korte post.

Marco,

Bij dat laatste moet je alleen oppassen dat je de kromming uit de lijn haalt he.
Dus zoiets werkt et beste met zn 2'en. Kan je em altijd nog even strakdraaien.

En daarna genoeg lijn geeft als je het zooitje laat zakken, bij teveel spanning knalt het boeltje zo nog ff een aantal dm door de bagger.

Groeten,
Frank
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-06-2004 23:11

Tom

Ik mag altijd graag tegen overkanten vissen en voeren.
Waarom? Omdat je veel beter je vissen van een voerplek vandaan kan trekken dan dat je ze op je voerplek uitdrild.
Dit leverd je gewoon veel meer vissen op.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

20-06-2004 23:15

robert,

en wat als je nu eens een meter of twintig links of rechts van je de stekken hebt liggen of zelf nog verder?
dan is het hele princiepe alweer hetzelfde,
je trekt ze direct van je voerstek(ken) af en je hebt hetzelfde als tegen de overkant.

of heb ik het daar grandioos mis?

misschien zou jij me ook nog even iets over de "verre"worp techniekken kunnen vertellen?

MVG TOM
knollenvanger 1ste klas
Gunther van Marwijk

20-06-2004 23:23

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 00:42

Tom

Bedenk je nu eens dat de vissen die jij in de kanten weet te haken, waarschijnlijk de kanten op en neer zwemmen.
De kans is klein dat die vissen uit het midden rechtstreeks naar jouw voerplek in de kant zwemmen.
Zit jij in die kant dan onderbreek je als het ware hun zwem roete.
20 meter zwemmen is voor een karper niks.

Zit je aan de overkant dan kan je een lange stuk kant aanvoeren.
Veel vissen trekken, niet de zwemroete onderbreken en ze er vandaan blijven trekken.
Op "jouw" manier zul mischien 1,2 of 3 vissen pakken tot dat ze hun zwemroete aanpassen.
Op "mijn" manier kun je een hele dag constant blijven vangen.

Vr.gr.

RC
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 21-06-2004 01:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

21-06-2004 01:29

is voor mijn geen probleem dat preciezie gooien
zal wel komen dat ik ook zeer veel zeevis op de pier van hvh...waar verwerpen een must is....en omdat ik ook veel snoek/zeebaars met kunstaas...zowel met de plug als met de spinner...waardoor je aardig precies moet gooien...tussen en onder takken moet gooien voor resultaat
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 12:55

Kees

Mischien kun jij die topic even hier neer zetten voor Tom.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

21-06-2004 13:04

Haloa,


Het werpen is voor mij niet een probleem, zowel het ver als het precieze...
Ik heb voordat ik begon met karpervissen een aantal jaren intensief gefeederd en daar doe je echt je voordeel mee! :D
Als ik zo eens andere karpervissers bekijk die bakken er niks van betreft het werpen, af en toe wordt ik nog de brasemkoning genoemd door verschillende vissers, maar laat die Koen maar gooien denk ik dan :lol:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2004 13:42

Mannen,

Zo te zien tref ik de casters onder de forumleden. Ben blij dat die er zijn. Maar ik verwacht wat reacties van notoire uitroeiers. Die moeten er toch zijn? Ik weet niet hoe het nu is met het uitroeiverbod van de AHV, maar zelfs op de Sloterplas zag ik regelmatig karpervissers uitroeien. Op voorwaarde dat je het aas daar niet 500 meter aan de overkant wilt plaatsten (sic) is echt ver werpen op de meeste stekken onnodig. Op groot water is uitroeien haast standaard en ben ik één van de weinigen die het alleen met werpen afdoet. :-?

Met Robert ga ik mee. Op een kanaal of vaart prefereer ik te werpen naar een rustige kant. Bij voorkeur een plek aan de overkant die niet toegankelijk is. Van het kantvissen weet ik dat absolute rust op de kant een belangrijke voorwaarde is en bovendien, als een karper daar snel weg gedrild is, heb je minder verstoring bij de nog aanwezige kapers. Precies werpen is dan goed om het aas pal op een aantrekkelijke plek onder het kantje te krijgen.

Een ander puntje is dat uitroeien mogelijk erg uitnodigt tot afwachten. Vaak zie je dat er in de avond en ochtend uitgeroeid wordt om de voerplek bij te houden en het aas te deponeren, waarna de rest van de dag in de tent op een run gewacht wordt. Neigt dit niet tot een erg statische aanpak? De keren dat ik uitroei merk ik altijd tegenzin en beperk het ritueel zo veel mogelijk. Uitroeien kost tijd, en ik ben ook niet blij met de verstoring van de stek door gerommel met de boot (alweer die rust). Verder heb je in de tent natuurlijk geen blik op het water en eventuele activiteit van karper mis je zo. Ik moet bekennen overdag altijd buiten de tent te blijven. In de tas heb ik een kleine verrekijker waarmee ik regelmatig over het water tuur. Zodra ik iets waarneem, offer ik één van de ingelegde hengels op om erop te werpen. Hoe zit dat met de baitboat, of is dat meer speelgoed? :roll:

Groet, Kees

Ps. We moeten maar eens een apart interactief topic over werpen opzetten, zodat we wat van elkaar kunnen leren. De vorige discussie waar Robert naar verwijst was: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=13987
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

21-06-2004 13:54

nou kan een bootje ook handig zijn om juist wel wat extra verstoring (omwoelen bodem enzo) op het ondiepe aan de overkant, wat de karper nieuwsgierig maakt, maar tog vis ik liever onder men eigen kantje zol;ang het maar er iig op de kant maar rustig is
mt vr gr xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

21-06-2004 16:07

Mijn ervaring met een bootje is dat de karper er zich maar weinig van aantrekt. Bovenstaande ervaring is wel op een kanaal met weinig dressuur dus waarschijnlijk geen associatie met gevaar.
Ik peddel regelmatig naar de overkant en wanneer ik daar stil lig tegen de overkant of net aan kom varen zemmen er regelmatig rustig karpers onder mijn kanariegele intertoys-luchtboot door. Totaal onverstoord gaan zij door met zonnen of azen. En dat op nog geen 4 meter afstand !

De reden dat ik mijn lijnen uitvaar is dat ik er met werpen simpelweg niet kan komen. Het betreft een kanaalinham die bijna de dubbele breedte heeft van het kanaal zelf en dat haal ik met mijn 2,5 stokken niet.
Bovendien is het makkelijker met bijvoeren en ligt je rig natuurlijk altijd op de goede plek. Het enige nadeel is en blijft de tijd die je er mee kwijt bent om twee lijnen uit te varen. Ik hoef niet meer naar de sportschool :D

Waarom ik tegen de overkant vis en niet aan de eigen kant ligt hem juist in de moeilijke bereikbaarheid van de stek. Minder andere karpervissers nemen de moeite hun lijnen uit te varen en er wordt dus minder gevist.
Daarbij liggen er ook een stel lelievelden en verzonken bomen om van te likkebaarden. Dat de stek minder verstoord wordt bij een aanbeet is een derde bijkomstigheid die bij mij ook slechts op de derde plaats komt. Het is mooi meegenomen.

MVG Stefan
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

21-06-2004 16:24

Nog even een aanvullende reactie op de posting van Kees

Dat het statischer zou zijn ben ik niet met je eens. Waarom zou iemand die zijn lijnen uitroeit in zijn tent gaan zitten en een werper op het puntje van zijn stoel? Omdat de een sneller kan en zal reageren op activiteit van karper op een andere plek is jou antwoord. Zelf heb ik nooit veel moeite om een lijn binnen te draaien en weer opnieuw uit te varen wanneer ik een stuk verder karper zie springen. Met een beetje training en een stel goede peddels (of motortje) ben je geen vijf minuten kwijt. Wanneer je met een maat vist kan deze vlak na het inleggen de zaak al goed afstellen en ben je helemaal weinig tijd kwijt.

Nu is mijn werptechniek niet je-van-het, maar ik lees uit reply's van Robbert ook al dat hij twee keer inwerpen ook geen bezwaar vindt.
Daar gaat ook tijd in zitten. Bovendien ook eerder aangehaalde verstoring. Een herhaaldelijk harde plons op het wateroppervlak verstoort volgens mij meer dan een heel behoedzame schipper.

MVG Stefan
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 16:55

Daar ga ik niet in mee Stefan.
Ik durf zelfs te beweren dat de plonzen van je lood de vissen aantrekken.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-06-2004 17:04

Ik gooi in... het foampje raakt de oppervlkate... en nog geen seconde daarna krijg ik een run.. Dan zal die vis toch echt geschrokken zijn he? :-?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Hugo Bovenmars

21-06-2004 17:25

Kees,

Ik denk dat ik degene was uit dat andere topic.... :wink:

Zelf ben ik ook zo'n iemand die graag zijn lijnen uitvaart. Eigenlijk is het ontstaan uit noodzaak. In veel gevallen vis ik namelijk met kubusvormige boilies (aangezien een kubus alles behalve aerodynamisch is, heeft het gebruik van een catapult ook weinig zin (als we het over afstanden van 60+ meter hebben)). Heel toevallig is het water waar ik op die afstanden vis een zandput waar het talud op de meeste plaatsen een helling van rond de 45 graden maakt. Ronde boilies zijn hier compleet waardeloos.

Een andere reden dat ik graag uitvaar is het feit dat ik vaak relatief veel voer. 3 (dagen) x 400 boilies (bijv. 2000gr per dag / 5 gr per 20mm knikker) over een afstand van 80 - 100 meter werpen zie ik niet zitten (hiermee vergeleken is het uitroeien een eitje).

Verder moet gezegd worden dat je dmv uitroeien je aas perfect kunt presenteren. De bodem kan gemakkelijk geinspecteerd worden (op veel wateren wisselt de plantengroei (waaronder wier) sterk door het seizoen heen) en gecontroleerd worden op hoeveelheden (weggevreten) voer. Je hebt dus altijd een perfect beeld van je stek. Diepte en helderheid van het water moeten dit uiteraard wel toelaten.

Maar okay....instant vissend met ronde boilies op een relatief vlakke stek rond de 80 - 100 meter uit de kant (red ik dat? geen idee, moeilijk in te schatten die afstanden)....dan zou ik het mezelf ook niet moeilijk maken. 8)

Werp ze!

groeten,
Hugo
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

21-06-2004 19:28

Plonsen lokt karpers zoals plonzende karpers, daar zit wat in ja.
Maar dan zeggen jullie eigenlijk ook dat de bewering van Kees dat een boot meer verstoord onjuist is. Toch?

Nog een voordeel van uitroeien: je kunt met een hengel vissen die meer actie heeft en toch op grote afstanden vissen. Er zijn vast wel hengels die hetzelfde biedden, maar dat zijn meestal geen koopjes.

Xavier
Nadat je een beetje hebt lopen vroeten met je peddel. Duurt het dan gemiddeld langer voordat je een aanbeet krijgt? Nadat het wat meer bezonken is?

MVG Stefan
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 19:41

Stefan

Er is wel een groot verschil tussen een plons van een lood en een boot die over een voerplek heen vaart.

Ik deel Kees zijn mening hierin.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

21-06-2004 19:49

Het verstoren van het water, valt volgens mij reuze mee.
Er zijn plassen waar ook wordt gezwommen. Zelfs tijdens het zwemmen (plonsen etc.) worden er karpers gevangen vlakbij de zwemmers.

Op de DVD van Korda is ook te zien dat na het ingooien de vissen vrij direct alweer op de stek zitten.

Wat het gooien betreft. Oefening baart kunst. Ik heb zelf geen boot en vis momenteel op een water waar ik met het optimale loodgewicht het uiterste uit mijn hengels moet halen om op de gewenste plek te komen.
Zonder bood en met enig gedult levert het me toch veel mooie vis op.

Pascal
Hugo Bovenmars

21-06-2004 19:55

Of een boot een storende factor is op de stek zal afhangen van het formaat en materiaal ervan. Ook de waterdiepte zal een rol spelen. Het enige wat ik hierover kan vertellen is dat een gele tubberboot boven een stek op 2 a 3 meter water geen invloed heeft op de aanwezige karper. Heb zelfs eens de rig tussen de azende karper laten zakken. Halverwege de weg terug was het al raak :P . Roeien dat je dan opeens kunt.....

groeten,
Hugo
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

21-06-2004 20:13

Robbert

Ik 'vaar' ook niet over mijn stek heen, ik drijf er overheen.
Wanneer ik in de buurt ben laat ik mij gewoon drijven of ik peddel heel voorzichtjes. Die waterverplaatsing is wel zo klein dat dit niet meer dan een plons van 90 gr kan zijn. Zoals eerder gezegd heb ik een klein ondiep liggend bootje en de karpers stoorden zich er zichtbaar niet aan.

MVG Stefan