plotseling erg veel lossers .. help!


Hugo Bovenmars

17-06-2004 21:53

Mark,

Misschien heeft het te maken met je aanslag. In het verleden heb ik een tijdje de gewoonte gehad om mn baitrunner-gevechtsslip nagenoeg vast te draaien om deze gelijk na het zetten van de haak (tus tijdens het rekken van het nylon) weer losser te draaien. Mijn bedoeling was om hiermee de haak van begin af aan goed te 'zetten'. Het heeft me destijds een behoorlijk aantal karpers gekost. De lijn hield het in alle gevallen maar vaak scheurde de haak al in het begin van de dril uit.

Tegenwoordig houd ik het gewoon simpel. Ik pak gewoon de hengel en laat de karper door de (redelijk strak ingestelde(maar niet vastgedraaide)) slip heenzwemmen. Zelfs mijn Gamakatsu European Boiliehook die ik in 90% van de situaties gebruik is in de meeste gevallen volledig gevuld. Deze Gamakatsu-haak is dikdradig en heeft een zeer lange punt (goed voor de krachtverdeling). Ik gebruik hem in de maat 4......zoek de oplossing dus niet alleen in die miniscule haakjes, zeker niet wanneer je te maken hebt met zachte bekken.

In ieder geval succes!

groeten, Hugo
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

18-06-2004 21:13

Fijne haken en rigs? met dat gras onder water zou ik het iig eens proberen met een combirig-popup op zo'n 7cm van de bodem (2cm soepel, dan stijf.) En dan met een gamakatsu method hook (vanaf maat 4, 6 en 8 buigen vaak uit!)

Probeer gewoon wat en kijk wat je bevalt :wink:
Mark van Dinter
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-05-2004 00:18

21-06-2004 17:27

Vannacht weer gevist op de betreffende stek.
Met 120 gr lood langere hair en haak maatje 6

Resultaat: Rond acht uur 's morgens een snoeiharde run. Na 20 seconden drillen verdwijnt de vis de graskraag in en beestje is los.
Aan mijn haak zat trouwens ook een grote pol gras toen ik hem indraaide.
Ik denk dat het puur het gras is, de volgende keer zal ik hem niet richting gras laten vluchten.


MIsschien nog iemand aanvullende gedachten?

mvg mark
dimitri sadones
Berichten: 18
Lid geworden op: 30-01-2004 19:05
Locatie: ronse

21-06-2004 17:44

waarom wandeel je je lijn niet uit en als je daar dan toch bent kan je het gras dinges een vierkante meter uittrekken en daar je haakaas leggen
Mark van Dinter
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-05-2004 00:18

21-06-2004 18:07

heb ik gedaan, uiteindelijk neemt de karper een run na het gras verderop en daar raakte ik hem kwijt. Al het gras weghalen is geen optie.
Gebruikersavatar
Marco Havelaar
Berichten: 104
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

22-06-2004 00:43

Vaak komen losschieters ook door de manier waarop een karper in een bepaald jaargetijde of op een bepaald water het aas oppakt ik heb wateren bevist waar je in het voorjaar veel lossers kreeg en waar dat in de rest van het jaar gewoonweg met hetzelfde systeem vissend niet gebeurde.

Ook zijn er wateren (vooral waar de bodem erg zacht is) waar de vissen een zachtere bek hebben waardoor de haak er sneller uitscheurt.

Op wateren met een harde bodem waar mossels of andere schaaldieren tot het hoofdgerecht behoren zijn de bekken vaak veel harder en scheurt de haak nimmer of nooit uit.

Probeer eens met een hoge POP-UP te vissen of juist met erg groote bolies te voeren.
silures:
"If the earth didn't suck, we'd all fall of you know!"
http://www.silures.nl