Dressuur op de maas???


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-06-2004 23:21

Heren,
afgelopen donderdag heb ik tot en met zaterdag op een fijne stek gezeten aan de maas in de buurt van Den Bosch.Lekker varend met mijn bootje naar de overkant en van niemand geen last meer.
Gezien de rommel van vorige vissers :evil: blijkbaar geen onbekende stek.
Vanuit de maas liep er een ondiepe kolk welke geschat na zo''n honderd meter dood loopt.
De eerste nacht en ochtend ving ik twee karpers van elk 22 pond waar ik zeer tevreden over was ..zeker na mijn eerste serieuse riviersessie ooit..en zoiets geeft je nu eenmaal vetrouwen...toch. Ik viste met nylon vanaf een krib gebruik makend van een backlead vrij dicht onder de kant net voorbij de stenen.
De maas was erg helder en je zag de nylon lijn dan ook als een kabel door het water lopen...nu zag ik toch echt meerdere vissen azen (kopvoorns /brasems en een enkele karper) op mijn voer maar helaas kon ik geen extra bonusvis meer bijvangen (wel 1 verspeeld door lijnbreuk). ik schat dat dit komt door de strakke lijn die door het water liep en na mijn eerder vangsten van 2 karpers op deze stek deze meer dan normaal op hun hoede waren...en dat had ik nou weer niet verwacht op een rivier...wellicht komt het ook door deze stek en eventuele eerdere vangsten op deze stek
mijn vraag luid dan ook..hoe kan ik lijndressuur in deze situatie omzeilen als ik toch graag onder de eigen kant wil vissen..besef wel dat er stenen onder de eigen kant ligt tot op zo''n 5 meter uit de kant.


Ik hoor graag jullie input hieromtrent. :wink:

Met nieuwsgierige groeten
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-06-2004 12:05

Hey Hans,


Echte dressuur kan er niet voorkomen op zo'n groot water lijkt mij!
Lijndressuur en stekdressuur komen in mijn mening wel regelmatig voor, ook op hele grote rivieren maar daar is best wel wat aan te doen!
Lijndressuur is en blijft een probleem als je dicht onder je eigen kant vist.....Probeer eens met slappe lijnen te vissen zodat je tube ook daadwerkelijk op de bodem ligt met op je lijn een olliveteloodje van een gram of 8(oftewel een pin-downloodje) niet vrij gemakkelijk als het stroomt maar een andere oplossing kan ook zijn als je een lange leadcore-leader pakt van zo'n 1,5 of 2,5 meter....aangezien je zo dicht onder je eigen kant vist moet dit geen probleem zijn want je gooit onderhands in lijkt mij! :wink:
Je kan ook een backleadje van een gram of 20 nemen die is voorzien van een dun breeklijntje(steen aan een breeklijntje als backlead) omdat je toch hebt te maken met stenen waar je backlead vast kan komen met alle gevolgen van die als je een run krijgt.
Stekdressuur ontwikkeld zich wel veel sneller als je je lijn zichtbaar houdt voor de karper!
Ik ben ook altijd vrij kritisch in het "camoufleren" van mn lijn+tube! :wink: Goede zinkende tube die echt zwaar is heb je van E-S-P Anchor rigtube, deze is ook echt zwaar!

In ieders geval succes met je riviervisserij! :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

09-06-2004 13:54

Ik heb eens gelezen in de Karper dat een jongen een rietstengel op zijn hoofdlijn zette net boven het lood, dmv een naald. Je kunt zo'n rietstengel ook gewoon langs je lijn leggen en dan bijv. op 5 punten vastknopen met nylon eromheen. Wanneer je nu ingooit kun je je lijn lekker strak draaien, want als er een karper je aas nadert zal zijn lijf de rietstengel aanraken en omdat dit wel vaker gebeurt, zal hij niet schrikken (althans: that's the theory). Zeker het proberen waard! :)
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

09-06-2004 14:02

ik heb ook weleens na zitten denken om rietstengels of leliestengels over mijn lijn te laten lopen, maar ik ik zit dan nog met een dingetje. namelijk dat een gewone stengel gewoon mee zal bewegen met de karper en dat de stengel die aan je lijn zit toch enigzins op zijn plek blijf en niet natuurlijk beweegt. Maar ik denk dat ik nu wel te ver doorredeneer.
maar het kan zeker de oplossing zijn voor het probleem.

mgv patje
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-06-2004 14:33

Simpel Hans,
Je geet al aan dat je een boot bij je hebt.
Gewoon je hengel uitvaren/gooien en daarna een toplood op de gewenste afstand uit de kant laten afzinken.
Of een voerbootje met twee voerbakken kopen,eentje om je toplood te droppen en de ander om vervolgens je lijn/aas/voer verder uit te varen.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

09-06-2004 15:34

hoi,

lijkt me niet echt verstandig om op de maas een toplood te gebruiken.
de vele mosselbanken zullen je lijn zo nog meer raken, en verspelen zal het gevolg zijn.
hengels zo hoog mogelijk houden en zoveel mogelijk van de bodem af.
succes roy
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

09-06-2004 16:06

Rietstengels?????,de vis schrikt niet zozeer van de nylonlijn alswel van het gegeven dat de nylon diagonaal strak door het water loopt,zelfs maagdelijke karpers heb ik zien schrikken van strakke lijnen.
Strak en diagonaal is de boosdoener en niet zozeer de nylon zelf.

Maas en toploden heb ik nooit zien zitten zeker ziet in onze buurten waar een toplood gebruiken vragen om problemen is.

Oever vissen kan ook op afstand,nee ik bedoel niet de overzijde,maar wel stroon opwaarts,door de stroming word je lijn neerwaarts geduwd en probleem is opgelost.
Omgedraait werkt ook perfect,stenen met mosselen gewoon stroom afwaarts vissen en de stroming houd juist je lijn van de grond af.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

09-06-2004 16:29

Soms vergeet men wel eens dat vissen schrikken van onnatuurlijke troep in het water, zelfs van onbekend aas.
Plaats reactie