..


Gunther van Marwijk

03-06-2004 19:30

...
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-06-2004 19:42

Wat boeit het materiaal uberhaupt eigenlijk???

Maar goed...heb je er misschien al eens aan gedacht dat naar verhouding ook meer mensen met materiaal van topmerken vissen en er daardoor ook minder reactie is op vragen over minder bekende/populaire merken!?
Er wordt gewoon veel gevist met Nash en Fox e.d.
Die negatieve reacties op topics over materiaal van "mindere" merken zijn natuurlijk ook niet zomaar uit de lucht gegrepen (meestal) er zit ook veel waardeloze zooi bij. (niet dat die bij Fox niet aanwezig is)

Volgens mij maak je van een mug een olifant en maak je je druk om niks, maar dat moet je zelf weten.

Groeten uut Wehl
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

03-06-2004 20:06

Hmm, ik heb hierover ongeveer 2 jaar geleden ook al eens een (grappige) topic over gestart op carpweb.com (nu .nl).
Alleen benik die topic op een iewat vreemde manier begonnen, en ja, daar werd ook veel op gereageerd (en vast wel nog meer op gekeken).

Jammer dat ik die discussie niet meer digitaal heb (heb alleen nog enkele printjes en carpweb heeft die discussie ook niet meer in het archief...jammer).


Maar nu ik er zo over nadenk, is het feit dat "topmerk-topics" vaak worden bekeken een gevolg op de eigenaardigheid van de gemiddelde mens dat ie "erkenning" wil hebben voor zijn of haar doenen laten.

Ik bedoel:

Jantje koopt een dure tent van merk **X, hij heeft daar lang voor gespaard, veel gewikt en gewogen, en her en der info opgevraagd voordat hij tot aanschaf is overgegaan.

stel: -> Pietje begint een topic over dezelfde tent van merk **X.

dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
1.-> Pietje zegt dat de tent een kl*te tent is
of
2.-> Pietje zegt dat de tent een go*ie tent is

gevolg van 1.-> Jantje huilt (en heeft geen erkenning gevonden voor z'n dure aanschaf, hij twijfeld of de aanschaf van die dure tent wel zo'n goede actie van hem was, hij kan die aanschaf niet meer zo goed verantwoorden naar zichzelf)


gevolg van 2.-> Jantje lacht (en heeft erkenning gevonden voor z'n dure aanschaf, hij kan het nu beter verantwoorden naar zichzelf toe dat ie die tent gekocht heeft)

denk daar maar eens over na, ik ga koffie drinken!
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-06-2004 20:24

Of Jantje heeft iets meer denkvermogen en staat boven het commetaar van Pietje. Laat zich niet zo snel beinvloeden. En denkt, laat die piet maar lullen. Ik ondervind zelf wel of het een slechte tent is of juist een goede tent.

Dat moet ie toch wel doen als er nog een derde zijn mening geeft. Bijvoorbeeld bij geval 1 zegt Henkie dat de tent wel een goeie tent is....

Het gaat weer eens nergens over... :D

Groeten uut Wehl
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-06-2004 20:25

Hoi Gunther,

We leven in een dolle wereld, waarin veel mensen op de wereld maar weinig hebben. Weinig mensen hebben veel, een aantal daarvan voeren een complete oorlog om aanzien (wat dat ook mag wezen) Wie is er nog te vrede vandaag de dag, de overheid doet niets goed, collega’s op je werk zijn vaak (zakken). Viscollega’s, gunnen elkaar een visje niet, stekken pezers. Stop maar Peter, zwart kijker ben je. Zal wel, toch zit er mijn in ziens een stukje waarheid in. Als oude knar kan ik wel zeggen, vroeger hadden we met ze alle alleen een droge boterham. Er was gewoon weg niks om jaloers op te zijn, die verschillen vallen ons op.

Dan mijn vader en moeder. De crisis tijd hebben ze meegemaakt, in de oorlog lekker bloembollen eten. Jurken kregen toen een drie dubbel leven, eerst kreeg moeder hem aan toen de wat oude kinderen voor kind nummer acht kon er na een aantal jaren ook nog wel iets moois van gemaakt worden. Jaloers kon je niet worden, ook al zou je het willen. Of die tijd beter was, zou niet willen ruilen. Is alleen jammer dat veel jeugd nooit geleerd heeft om met elkaar te delen. Daar ligt het probleem denk ik.

MVG,

Peter,

PS, Te vrede mensen zijn rijke mensen, rijke mensen zijn vaak arme mensen.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-06-2004 00:33

Haha, leuke topic.

Van een heel aantal van mijn spullen weet ik niet eens welk merk het is. Sommigen zijn uit de beginperiode en die nog steeds functioneren, sommigen zijn toevallig verkregen en sommigen bewust gekocht. Maar hey, het functioneert; ik vis nog, ik geniet nog, ik vang nog.

Nieuwe aankopen zullen steeds weer van betere kwaliteit zijn, die vast en zeker beter zullen functioneren, maar ik vang er geen donder meer om...


vr gr Sjoerd
jan van kranenburg

04-06-2004 02:12

Ik heb me na mijn "herintreding" in het karpervissen (na bijna 20 jaar), ook laten leiden door reclame en merken. Had geen andere optie.

Kon me dat permitteren.

Nu na ca 1 1/2 jaar, na veel verkoop en aankoop, heb ik materiaal dat ik prettig vind; fijn om mee te vissen.

Merk?, ik zou 't echt niet weten.

mvg

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-06-2004 08:25

Heren,

Daar ik mij stoor aan soms absurde prijzen van merk artikelen, probeer ik regelmatig vervangende producten uit. Het liefst shop ik bij de witvis afdeling.

lood tot 50 fr
wartels
connectors
tubes
siliconeslang

Zijn zo een paar voorbeelden. Vaak tegen de 1/2 van de prijs van een merk.

Daarnaast probeer ik ook onbekendere merken die karperasseccoires aanbieden.

Goede ervaringen met

bolienaalden, alle merken
loodclips van f4u
strechtcher, ok wel een beetje zwaar
materialen van tnt
lood, zelf maken

Zelf heb ik iets van hoe goedkoper hoe liever. Neem mijn zelfbouw hutasiefrutsie rodpot. 5 kilo rvs, 1e klas. fl. 200 materiaal (lassen was het duurst) Ziet er niet uit, maar op de kade vis ik wel geblokkeerd, zonder allerlei elastieken.

Meestal vis ik met losse steunen, kleine anekdote wil ik niet onthouden.

Meneer? Ja jongen. U heeft wel mooie spullen. Ja he? Wat voor merk hengels zijn dat er staat geen naam op? Jongen, dat zijn eigenbouw ( lees Bob vd Meiracker) hengels. De blank is van sportex. Oooh. He het net is bijna hetzelfde. Ja leuk he? Nou meneer suc6 hoor. Dank je jongen. Wel jammer dat u nog geen rodpot heeft, daag.

MVG

Klaas
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

04-06-2004 08:49

Sorry Jan,

Ik kan me niet voorstellen dat als je iets koopt dat je niet weet wat voor een merk het is want ik neem aan dat je toch enigzins nadenkt over wat je koopt (duur of Goedkoop maakt me niet uit). En anders merk je het wel met afrekenen.

En nee, een karper ziet echt niet met welk merk je zit te vissen en het gaat hoofdzakelijk om je inzicht en inzet maar omdat ik veel vis wil ik op de momenten dat het eropaan komt wel op mijn materiaal kunnen vertrouwen en dit dan graag voor langere tijd.
Ik ken teveel voorbeelden waar het met goedkopere merken fout ging dat ik toch naar de duurdere merken grijp.

Als men niet zo heel vaak vist kunnen de goedkopere merken een goed alternatief zijn.

Verder wil ik best reageren op een topic over goedkoper materiaal maar het zal waarschijnlijk negatief zijn en ik weet niet met welke bedoeling ze iets willen kopen.

Jan, een groet met respect voor de oudere jongeren onder ons. (Merkloos en gratis)

Mark
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

04-06-2004 09:06

Klaas,

Mag ik vragen welk merk molens je hebt? En je beetmelders?

Hand afgebouwde hengels, ook niet echt goedkoop en 200 gulden voor een eigenbouw rodpot vind ook niet echt goedkoop.

Dat je voor het kleinere spul naar goedkopere alternatieven zoekt is leuk, doe ik ook. En daardoor blijf je ook nadenken over je visserij en wat je er bij nodig hebt. Als zoiets goed uitpakt kun je het anderen ook adviseren om te gebruiken, zoniet dan moet je dat ook kunnen zeggen zonder dat je als merkenfreak wordt bestempeld.

mvg Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-06-2004 10:03

Mark,

fl. 200. 12 jaart oud. en gaat nog wel 12 jaar mee.

fl. 1000 dacht ik 3 hengels en een net. 8 jaar gelden een trent per stuk dat bedrag.

4500's 10 jaar oud denk ik. fl. 250 de 3.

Big's 3 jaar oud, tja alle goedkopere alternatieven werden na 1 sessie aan gort gedraaid.

piepers. Denk de 1e met knuckelheads (werden alleen nog in Dordt verkocht) Nu txi's. Wilde perse draadloze, helaas waren de knuckelheads nog niet op de markt. Geen geld genoeg om een goedkoop alternatief te proberen. Stel dat het niet werkte?

Moraal? Wat is duur? 50 eurie 1 jaar wegpletteren of 250 eurie en 5 jaar plezier?

Molens en hengels moeten goed zijn, de rest is in principe luxe.

Tja en heel soms wil ik me verwennen.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

04-06-2004 11:58

toen ik 12 was en net begonnen was met het vissen op karper was ik in de eerste jaren tot mijn 15 ong ook merkgeil !!

ik kocht alles van fox, nash, shimano zelfs nog wichwood, en ik moet zeggen dat heeft zo wel zn vruchten afgeworpen want ik viste tot voor kort nog steeds met het zelfde materiaal !

ik ben over dat hele merk gedoe nu wel anders gaan denken, omdaT ik het tegenwoordig toch al zo belachelijk duur vind koop ik vaak dingen van ultimate of x2 ofsow ! ik heb bijvoorbeeld nog ergens een bivvy liggen van x2 van raven ! geweldig ding voor 100 euro !!!! zelfde geld voor een stretcher van ultimate ! was nog geen 80 euro !! heb m al 3 jaar ! geweldig ding werkt perfect !

ik zou me in ieder geval nooit schamen om voor mijn materiaal uit te komen ! ik heb 6 jaar langs met Andy Little Carp Fighters gevist !! terwijl iedereen uit de karperwereld om mij heen met Sportex, CJW , FOX, armalite, etc.. hengels viste ! ik schaamde me echt niet hoor ! het zijn voor mij altijd top hengels geweest ! en ik heb ook zeker niet minder gevangen als die mensen met duurdere hengels.

en dat er over minder bekende merken negative uitlatingen komen dat is vaak deels wel terecht en deels niet ! ik hoor vrienden van mij ook weleens zeuren als ze iets goedkoops kopen dat het na enkele dagen uit elkaar pleurt, dan krijg je al gauw dat een merk over het algemeen als SLECHT wordt beschouwd !

als de een een rodpod van ultimate koopt ! en die pleurt uit elkaar ! dan is ultimate al gauw een SLECHT merk ! terwijl ik er een stretcher van heb die PERFECT werkt ! dus ik vind ULTIMATE weer een goed merk !
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

04-06-2004 12:24

Hele leuke discussie mensen,

Maar hier komt ook nog eens bij dat er "vroeger" vaak wel betere/duurzamere materialen e.d. gebruikt werden zowel voor de duurdere merken als de wat goedkopere. (Waarom zeg ik hier vaak wel: dit omdat er natuurlijk altijd wel uitzonderingen zijn). Want daardoor kunnen ze nu hun producten tegen relatief lage prijzen aanbieden terwijl ze toch nog hun beoogde winst kunnen behalen.

Bijvoorbeeld: ik kocht circa 5 a 6 jaar geleden een tas en foudraal van ultimate, ze zijn het laatste jaar goed aan het verslijten doordat ik ze veel gebruikt heb. Maar dit valt te noemen onder de normale slijtage. Maar vorig jaar kocht ik dus een nieuwe tas van Ultimate, ben ondertussen al 2x terug geweest omdat hij uitscheurde op de naden (die naar mijn mening van slechte kwaliteit zijn). De garantie daarentegen was echter wel super want ik heb 2x zonder problemen een nieuwe meegekregen. Maar bij de winkel vroegen ze me wel of ik hem niet te vol laaide, maar mijn oude tas laaide ik evenvol en die kende het probleem dus niet.

Het is jammer van de tijd die ik er mee kwijt ben geweest van het terug gaan naar de winkel. Maar het zou de vraag zijn geweest dat als ik dit bij een tas van een A-merk had gehad of ik dan ook zo snel en goed was behandeld, of dat ik de tas niet 4 weken kwijt was geweest en dat ze dan tot de conclusie zouden komen dat het geen garantie was.

Maar vaak zie je aan de producten zelf wel of ze van goede, redelijke of zelfs slechte kwaliteit zijn. En dan is het aan jezelf om de keuze te maken hoeveel geld je eraan uit wilt geven, want niet iedereen heeft hetzelfde budget (over) voor een bepaald product. Zeker niet als deze maar een aantal x per jaar wordt gebruikt.

Groetjes,

Arjan
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

04-06-2004 12:51

Welk merk je gebruikt (duur of goedkoop) maakt geen hol uit. Het materiaal moet gewoon funtioneren voor het doel waar je het voor gebruikt.


Kleine opsomming van mijn materiaal:

2 stuks (20 jaar oude) B&W 'ers. 9 jaar geleden op de kop getikt. Kort daarna nog een derde weten te bemachtigen. Viste op dat moment met sportexen. bewuste keuze omdat ik de sportexen "bonestaken" vond.

4500 usa's 8 jaar geleden aangeschaft i.p.v de sigma's. Reden van vervangen: de sigma's hadden een te kleine spoel voor de dikkere lijnen die ik toen begon te gebruiken

Fox sx 'en 8 jaar geleden aangeschaft i.p.v. de ouderwetse optonics. reden van vervanging: de optonics waren veel te vochtgevoelig

Roestvrijstalen rod pod. Door bekende bankwerker 9 jaar geleden gemaakt voor 150 gulden. Super degelijk, licht en ook mooi ding dat ongelooflijk goed funtioneert. Ik gebruik wel als het even kan, net zoals Klaas, losse steunen.

Oud vaag tentje dat ik m.b.v. klitteband onder mijn 20 jaar oude paraplu kan bevestigen (paraplu is helaas langzaam aan vervanging toe)

15 jaar oude stretcher van fox (allereerste model!!! een echte ruggeterger)

Eén of andere vage rugzak van de dump

Nog een oude (20 jaar) glasvezel Hardy die ik voor penvissen gebruik. Nieuw gekocht toen ik 15 was. Hard voor gespaard.


Dit materiaal kan dus bijna naar het museum maar functioneerd wel echt goed. In de praktijk beproefd. Maar was natuurlijk ook niet echt goedkoop!

Wat ik wil zeggen, behoeftes ontstaan in de praktijk en niet vanuit een catalogus of in de winkel. Ik heb het idee dat er veel mensen rondlopen die een bepaalde status denken aan te meten met duur materiaal.

Ik heb absoluut niets tegen dure spullen, dat moet iedereen echt zelf weten maar duur betekent niet altijd goed (of geschikt). En het geeft al helemaal geen garantie voor goede vangsten.

Maar ja, het oog wil ook wel wat, daar ben ik het ook wel mee eens.

Gr.,
Raym :wink: nd
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

04-06-2004 13:56

merken geil??????????

absoluut niet dus

vind het karperen een leuke hobby maar er zijn grenzen

zelf vis ik met alle merken dwars door elkaar en zolang het werkt vind ik het prima
heb 3 verschillende hengeltjes waarvan de duurste geloof ik 30 eurrie's was
maar als je er een beetje voorzichtig mee bent werkt het prima
en ja x2 word altijd als bagger beschreven maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

geloof niet zo in de kwaliteit van het materiaal maar meer in de kwaliteit van de gebruiker
Peter Feddes
Berichten: 163
Lid geworden op: 28-05-2004 11:34
Locatie: Oosterhout N.Br.

04-06-2004 14:13

Kwaliteit van het materiaal is een enigszins relatief begrip, 't is maar net wat de eisen van de gebruiker zijn ... als je bv een stretcher zoekt waar je op kan liggen (en met mijn 60kg is wat betreft draagkracht elke stretcher geschikt) dan hoef ik niet perse een lichtgewicht frame (die duurder zijn dan de "zwaardere" stretchers). Dus is een goedkoper merk voor mij kwalitatief goed (genoeg). Er zijn natuurlijk zat gevallen waarvan de matige kwaliteit van sommige merken duidelijk is aangetoond en zal er geen twijfel bestaan dat puur rationeel gezien de kwaliteit van een andere merk gewoon beter is. Gewoon omdat het is aangetoond. En dan nog kunnen gebruikers het matige kwaliteits merk goed vinden, omdat het voldoet aan hun eisen. Nou, prima toch. Iedereen moet gewoon kopen wattie wil en in de praktijk zal blijken of bepaalde producten/merken wel of niet aan de eis van de gebruiker voldoen. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen in ieder geval (aangezien ik 11 jaar eruit ben geweest en nu weer begin met vissen). Veel objectiever kun je het niet krijgen denk ik :D
hallo, ik ben een onderschrift-virus. kopiëer mij en zet me in je onderschrift, dank je!
Gunther van Marwijk

04-06-2004 21:09

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

04-06-2004 21:46

Gunther,

Mijn CJW blanks, Fox banksticks (europod kit wanneer nodig), Delkim txi beetmelders en shimano molens voldoen aan mijn eisen.

De materialen en merken die jij daar allemaal opnoemt gaan zelfs mij te ver.

Als jij daar plezier mee hebt in jouw visserij... mijn zege heb je. Zo ook degenen die het met veel minder materiaal moeten of willen doen.

Wat mij betreft over en sluiten.

gr. Mark
Gunther van Marwijk

06-06-2004 03:58

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
jan van kranenburg

06-06-2004 13:49

Natuurlijk weet ik de merken wel, Mark.

Staat er op nietwaar? Danwel, er staat niets of weinig op, maar ken ik de herkomst. B.V. bij eigenbouw hengels.

Laat me nu leiden door mijn gevoel en ervaring als ik een produkt koop;
probeer 't eerst uit. Kan dat niet, dan houdt 't op.

Ook steek ik veel op van visvrienden.

Ik wil maar zeggen dat "merken" niet langer bepalend zijn voor mijn keuzes.

mvg

Jan
Gunther van Marwijk

06-06-2004 14:17

...
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Leon Mertens
Berichten: 158
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00

06-06-2004 14:54

Ik vis 6 jaar actief op karper, ik heb dus een heel stuk mider ervaring als menig ander mens die al veel langer op karper vissen en veel meer verschillend materiaal gehad.

In die 6 jaren heb ik toch wat materiaal versleten, en niet omdat ik ruw met mijn materiaal ben.

Ik probeerde altijd zo goedkoop mogelijk spul te kopen, maar bij mij heeft het gewoon uitgewezen dat goedkoop vaak duurkoop is.

Voorbeelden: Wat heb ik aan molens waarmee onder een run in 1 keer de baitrunner eraf gaat.

Of een rucksack koop waarna 3 keer vissen hengsels afbreken.

Of swingers die blijven hangen als je aanslaat, en daardoor een vis verspeeld.

Of een rodpod kopen waarna 1 seizoen vissen alle bouten van zin doorgedraaid.

Of optonics die er plots mij stoppen.

Ik ben in die jaren veel wijzer geworden wat je nou wel niet goedkoop kunt kopen. Door deze ervaringen is er bij mij een knop omgeslagen
Ik schaf tegenwoordig liever kwaliteit aan. Dan moet ik er maar wat langer voor werken. Ik heb het ervoor over. Je moet plezier hebben met het vissen, en niet in de steek gelaten worden door materiaal. Het heeft me genoeg frustraties gekost.

Ik ben hierdoor wel wat merkgeil geworden, maar dat komt mede omdat ik niet weet of ik sommige producten wel kan vertrouwen op degelijkheid. Ik heb hierdoor de laatste 3 jaar alleen nog maar dure producten gekocht. Waar ik nog geen spijt van heb gehad. Het vist gewoon al een heel stuk lekkerder als je weet dat je op je materiaal kan vertrouwen.

Ik weet dat er producten zijn van goede merken die ook waardeloos zijn, en dat goedkopere merken zijn die aan mijn eisen voldoen. Toch ben ik nu veel bewuster ervan geworden. Vroeger was het ook het eerste de beste product wat ik zag dat ik dat kocht. Tegenwoordig zoek ik eerst uit wat de voor en nadelen zijn van ieder merk.

Zeker voor beginnende vissers zou ik niet meteen voor dure aanschaf gaan, omdat karpervissen vaak een opwelling is. Waarna je met je spul zit te kijken. ik weet voor me zelf dat ik de komende jaren nog zal blijven vissen en dat ik mijn materiaal houd. Ookal zou ik een tijd niet meer gaan vissen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2004 16:10

Gunther,

Je zou de lezertjes heel erg helpen als je wat minder algemeen bent en eens verteld welke precies dezelfde spullen van het dure merk A ook geleverd worden door het goedkope merk B. Vertel bijvoorbeeld eens welke blanks van de hengels van merk A ook door merk B gebruikt worden.

Vertel dan ook eens welke door merk B gekopieerde artikelen veel goedkoper zijn en bovendien van aantoonbaar betere kwaliteit dan de door merk A geleverde en zelf ontwikkelde artikelen.

Er zijn hier namelijk heel wat karpervissertjes die hun dure spaarcentjes liever twee dan een keer uitgeven, maar door minder ervaring niet weten waar te beginnen. Ze willen graag voor vol aangezien worden, maar zijn best wel bereid om wat van je te leren.

Met benieuwde groet, Kees
Gunther van Marwijk

06-06-2004 17:41

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2004 19:04

Ok Ghunter,

Je ziet wel meer dat verdelers de producten die ze verdelen stickeren. Product blijft hetzelfde en de prijs ook. Of je moet een winkelier treffen die om de verdeler heen goedkoper kan leveren. Lavis verdeelt Cormoran…

Jouw voorbeeld van een molentje uit de massa productie is een bekende. Veelal een fabrikant in Taiwan of Korea. Deze worden gevoerd door merken die van huis uit geen molens produceren. De Nash en de X2 baitrunner bijvoorbeeld lijken verdacht veel op een Tica fabrikaat. Dit is voor velen een reden om alleen van de gerenommeerde molenfabrikanten als Shimano of Daiwa te kopen. Die doen dit namelijk niet met het assortiment wat ze voeren. Maar een merk dat zelf geen molens fabriceert kan wel een molen voeren uit de Shimano fabriek. Die wordt echter nooit door Shimano zelf gevoerd. Kunst is om die gerenomeerde molens goedkoop te kopen. En dat lukt nog best.

Maar ik zal ook wat voorbeelden noemen. Ik koop graag van Solar. Nu produceerde Solar de succesvolle globetrotter rod pod. Een paar jaar later kwam Ultimate met net zo een rod pod op de markt. Veel goedkoper en volgens sommige winkeliers precies dezelfde uit dezelfde fabriek, alleen met een Ultimate sticker. Ja, ja, leek mij al twijfelachtig omdat de reden dat Solar wat duurder is dan rest wordt veroorzaakt door het feit dat ze de productie in eigen hand houden. Bij de eerste gelegenheid dat ik ze naast elkaar had heb ik ze dus nauwkeurig vergelijken. Weliswaar zelfde model, maar grote verschillen in staal kwaliteit en afwerking. Duidelijk een kopie uit een lagelonenland. Bruikbaar, niks mis mee, maar duidelijk anders en daarom goedkoper.

Ander voorbeeld van iets bedenkelijker jatten. Gaffer is een Engelse karpervisser die ook op forums bekend is. Nu had Gaffer een idee om een hangende waker minder windgevoelig te maken. Gaffer zocht op internet naar een zo dun mogelijke fietsketting en monteerde die als alternatief voor het touwtje. Gaffer maakte wat werkende prototypes en ging ermee naar een bekend merk van een Engelse karpervisser. Maar die had geen belangstelling. Voor hem moest de prijs tenminste 5 keer over de kop kunnen en daarmee werden ze te duur. Wat schets de verbazing van gaffer toen een tijdje later VMC met een RVS versie van zijn hanger op de markt kwam. Blijkt dat de Engelse karpervisser het principe in licentie aan VMC had gegeven. Inmiddels voert het merk van de Engelse karpervisser zelf ook deze hangers. Toen Gaffer ernaar vroeg werd hij midden in zijn gezicht uitgelachen en hij heeft geen poot om op te staan want niets vastgelegd.

Ergo, ik koop de goede spullen waar ik een tijd mee wil doen slechts origineel bij merken met een reputatie op gebied van originaliteit en kwaliteit. Ik ben niet merkengeil, maar allang niet meer naïef. Maar ik kan het mij veroorloven. Voor de rest kijk ik bij de gebruiksartikelen wel naar alternatieven. PB voert bijvoorbeeld haken en wartels uit dezelfde fabriek als de Engelse merken voor minder geld. Maar als het om gevlochten lijn voor rigs gaat koop ik weer liever Kryston. Daarmee steun ik de innovatie die dit bedrijfje al jaren heeft getoond op dat gebied. Veel gekopieerd, maar nimmer overtroffen. Daar hecht ik dan weer wel aan. Al dat geconcurreer en gekopieer is namelijk de dood voor innovatie.

Groet, Kees