aqarium


Plaats reactie
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

27-05-2004 09:50

mijn karpers in me aqarium azen vooral in het donker.
weet iemand welk licht je kunt gebruiken om te zien wat de karpers doen, en om ze niet te laten afschrikken.
zodra het licht aan gaat stoppen ze meteen met azen.

mvg coen
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

27-05-2004 10:42

eej coen,
mischien kun je iets rond het aqarium heen zetten dat het wat donkerder lijkt dan kun je er van boven nog altijd in kijken???

wat geef je de vissen te eten?

of een lamp erboven hangen dan kunnen ze niet in het donker azen dan moeten ze wel.

veel succes nog sjorske :wink:
marco hoedeman
Berichten: 153
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: purmerend

27-05-2004 15:29

sjors

ik weet niet wt voor een voer je gebruikt
maar mijn eigen ervaring is als je zinkend voer gebruikt dat ze dan pas s`nachts gaan aazen
ik gebruik altijd koi voer dat drijft ,en voer ze om de dag of soms om de tweedagen
dit houd de vissen hongerig en als ik ze voer komen ze gelijk naar me toe
af en toe steek ik ook wel eens m`n vinger in de bak en kan ze dan zo aan raken zonder dat ze in de stres raken ( 4 schubs,1 spiegel,2 volschubs en twee koi`s )
dit zit bij mij in een bak van 140-50-50 met een pomp die 36l water per uur min ververst

met andere woorden om de twee dagen voeren en voer dan ook noiet teveel

ze moeten het binnen een half uur op hebben anders heb je teveel gevoert of er is dan iets mis met je water
(te veel nitraat )

bij verdere vragen kun je me altijd even mailen

mvg marc
Laatst gewijzigd door marco hoedeman op 27-05-2004 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-05-2004 20:05

... of dan heb je teveel gevoerd... :wink:
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

28-05-2004 10:20

Hmmm,die van mij juist niet,als ik mijn licht aan doet komen ze telkens weer uit hun slaap,drooment van hoe ze zouden zijn over 20 jaar als 30 pond zijn en mij in het ochtend licht mogen terug zien,liggent op een of andere groen zachte mat... :P
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

31-05-2004 14:37

ik voer met kleine pellets en kleine eigen gedraaide boilies 3 mm.

ik wil de vissen niet tam maken maar gewoon kijken wat de vis onder water doet.
en azen is daar ook een onderdeel van, maar ik zie ze nooit azen in het licht en das wel jammer.

mvg coen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-05-2004 14:49

Coen,

Ik zou toch ook af en toe met een volwaardig koi-voer voeren, tenzij je zeker weet dat je boilies en pellets een samenstalling waarin alle belangrijke voedingsstoffen e.d. voorkomen...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

31-05-2004 23:51

hallo heren, wat raar ik heb ook karpertjes een rijen, volschub, en een leder maar deze beestjes azen gewoon ook overdag, ze ploegen me hele bak rond, misschien is het een kwestie van gewenning en gewoon overdag gaan voeren. Als ze hongerig genoeg zijn pakken ze het overdag op een gegeven moment vanzelf wel. Het is leuk om te zien hoe ze azen op bijv pellets of miniboilies, ik denk alleen niet dat je dit moet gaan vergelijken met een situatie in bijv. een sloot en daar dan op inspelen. Dit is een totaal andere situatie de beestjes in je aquarium die pakken eigenlijk alles wat maar in de bak ligt of valt, azen gewoon op zicht enzo.

Groeten Mike
coen zwaans
Berichten: 261
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: volkel

01-06-2004 09:23

hey mike,
heb je ook planten in je bak staan.
en hoevaak voer je ze per week.
ik voer overdag en savonds.
ik heb ze nu 1 maand ongeveer.

sjoerd,
ik voer met mainline pellets en draai boilies van mainline mix. (de opal mix)
of daar de perfecte voeding in zit weet ik ook niet.
drijft koi voer is is dat zinkend.(of bestaat zinkend).

mvg coen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-06-2004 10:32

Zinkend koi voer bestaat ook, is bij de betere vijverzaak te verkrijgen.
Naar mijn ervaring stappen vissen vrij snel over op drijvend voer.

Gewoon een paar dagen, een dag of 4, en dan wat drijvend voer strooien, in een zo klein mogelijke maat (drempelverlagend). Wat me wel opgevallen is is dat je ze vooral niet op de vingers moet kijken, laat het gewoon lekker drijven en kom na een uurtje weer kijken... óf, richt je webcam op het aquarium en kijk via de computer mee :)

Maar probeer dat eens, is me tot nu nog elke keer gelukt, met koi, gekweekte karpertjes, en wilde karpertjes...

Succes,

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-06-2004 12:31

Hm Coen,

Ik gebruik zinkend voer voor mijn koi en ze eten gewoon overdag net als met drijvend voer overigens. Jouw koi lijken een aversie tegen de aanwezigheid van daglicht/mensen ontwikkeld te hebben. Hoe rustig (of onrustig) is het bij het aquarium? Is het voer wel weg als je ze een tijdje met rust laat?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

02-06-2004 18:43

Ik ben een ervaren aquariumhouder, en heb al veel soorten vissen gehad. Maar nog nooit gewone kleine karpertjes. Maar hoe kan ik hieraan komen? Want snel vanh ik ze niet zo klein, is me nog nooit hebeurt. Maar misschien heeft iemand daar ook tips voor! Ik wil graag kleine karpers houden, dus waar kan ik ze vandaan halen?

Pim Dijkgraaf.

(Stuur me plz ff een persoonlijk bericht!)
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

02-06-2004 23:30

ik heb een aquarium gehad met karpertjes uit de sloot.
die aasten de hele dag door.maar idd vooral snacht gingen ze echt op pad.misschien lukt t met een blacklight.die zijn over t algemeen niet zo fel
.en anders een nachtkijker. :D
groeten nico
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

03-06-2004 07:31

[quote="marco hoedeman"]sjors

dit zit bij mij in een bak van 140-50-50 met een pomp die 36l water per uur min ververst



mvg marc[/quote]

Marc,

ik ken niet zo heel veel van aquaristiek, maar ik meen me wel te herinneren dat (voor tropische vissen althans) je een filter nodig hebt die ongeveer twee maal per uur de inhoud van het aquarium erdoor haalt. Als ik zo vlug reken heeft jouw aquarium een inhoud van 350 liter. Dat zou willen zeggen dat de filter 700 liter per uur zou moeten trekken.
Verbeter me als 'k fout zit.

Algemeen:
hoe lang is een karper 'houdbaar' in een doorsnee aquarium (3-400 liter)? Ik schat, als het er niet teveel (2-4 stuks) zijn, een jaar of twee, drie? Nu neem ik aan dat er niet al te veel van jullie het water koelen, dus vroeg ik me eigenlijk af hoe bevorderlijk het is voor de gezondheid van een karper om deze twee jaar, dag in dag uit, op zomertemperatuur te houden? En wat is de invloed op zijn weerstand als hij, eenmaal uitgezet, krijgt af te rekenen met de temperatuurschommelingen en wintertemperaturen (en ziektekiemen) in 'the real world'?
(En wie van jullie is überhaupt gemachtigd om vis uit te zetten?)

Wel leuk om te zien hoe ze azen natuurlijk...

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

03-06-2004 12:15

ik kan me niet herinneren dat je gemachtigd moet zijn om je karpers uit te zettte.
eens in de zoveel tijd bekijken ze de visstand toch en wat er yte veel in zit halen ze er wel weer uit.lijkt mij.
groeten nico
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-06-2004 12:50

Nico,

Probeer hier eens!

http://www.ovb.nl/cms/publish/content/s ... ?pageid=84

Niet gehinderd door enige vorm van kennis, wordt momenteel de karperstand vakkundig om zeep geholpen.

MVG

Klaas
marco hoedeman
Berichten: 153
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: purmerend

03-06-2004 13:37

rob

ik heb schijnbaar een typ fout gemaakt maar het moet 36l per min zijn

en wat het water betreft :ik ververs het 1 maal per maand
en zorg dat het niet boven de 24 graden wordt

mvg marc
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

03-06-2004 18:02

Marc,

heb niks gezegd. Lijkt me idd ruim voldoende. En met het bodemgewroet van karperachtigen zelfs geen overbodige luxe, om het water enigzins helder en gezond te houden.

Voor de rest wou ik gewoon de mensen even aan het denken zetten. Het enigzins natuurgetrouw nabootsen van een inheems zoetwaterbiotoop een van de moeilijkste vormen van aquaristiek is. Totaal niet te vergelijken met het houden van bv enkele guppy's, molly's en zwaarddragertjes met een algenetertje op de bodem.

Ik kan me heel goed inbeelden dat het enorm boeiend is om die karpers bezig te zien in een aquarium. Maar aquaristiek is een vak apart, en heeft op gebied van technische kennis geen enkel raakvlak met (karper)vissen. Dus als je beslist om ze te gaan houden, dan doe het goed en zorg je dat je de nodige kennis van zaken hebt (of krijgt), anders laat je het gewoon. De vissen zullen je alleszins dankbaar zijn.

Mvg, Rob.

PS: @ Coen. Geen planten. Karperachtigen hebben nogal de neiging om deze ofwel uit te halen of af te vreten. Opzich niet zo 'n probleem, maar geeft veel rommel in het aquarium. Met wat ik er nog van ken zou ik zeggen gewoon kale bodem. Fijn, gewassen zand (grove steentjes kruipt teveel vuil tussen), eventueel enkele stronken of takken als beschutting.
C' est la pêche, quoi.
Gebruikersavatar
Bas de Groot
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-06-2004 17:01
Locatie: Groningen

03-06-2004 23:11

Ik heb jarenlang een aquarium gehad en werkte met meerdere lampen en timers. Zo kun je kunstmatig zorgen voor een schemering en een opkomst van licht. Je moet hiervoor meerdere tl-lampen boven je aquarium hebben die verschillende wattages hebben. Je begint met een hele zwakke en 2 uur later schakel je deze uit en zorg je dat een sterkere aangaat. Hetzelfde doe je met het donker worden net anders om. Om het aasgedrag te herkennen in het donker heb je een kleine tllamp nodig die zorgt voor een beetje licht in de bak.

succes ermee
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

04-06-2004 08:37

Ook in deze topic stelt er iemand een vraag waar hij geen antwoord op krijgt.
namelijk: Waar haal je kleine karpers vandaan?

Deze vraag komt zo vaak voor op dit forum en steeds krijg je of geen antwoord of als antwoord: Gebruik de zoekfunctie...

Ik heb dus die zoekfunctie gevonden en wat blijkt... echt overal wat als antwoord gegeven dat je een forum moet lezen van een paar weken terug... dit heb ik uitgepluisd tot ongeveer 6, 7 forums en toen ben ik gestopt... misschien wordt het tijd om dat antwoord op die vraag een keer te herhalen.....
dus bij deze: Waar haal je kleine "rijen" karpertjes?
Gebruikersavatar
Bas de Groot
Berichten: 18
Lid geworden op: 01-06-2004 17:01
Locatie: Groningen

04-06-2004 13:20

ovb een optie?
Gebruikersavatar
paul engel
Berichten: 69
Lid geworden op: 03-06-2003 02:00
Locatie: amersfoort

04-06-2004 20:55

zijn er ook kleine hoeveelheden aftehalen?
ik kan het namleijk niet vinden op de site van de ovb :oops:
schoonheid blijft... ponden vervagen... dus laten we aub niet op ponden gaan jagen zodat de schoonheid kan vervagen
Marius Rouveroy
Berichten: 103
Lid geworden op: 15-03-2004 19:04

04-06-2004 21:17

Rond de paaitijd kan je ook gewoon kuit scheppen.
Het kuit komt meestal na een week uit.
Ik heb zelf ook weer kuit, en zit te wachten tot het uitkomt.
Spannend wat het gaat worden, ik hoop op spiegels.

Mvg. Marius
Plaats reactie