Bliksem


andy schroeder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: groningen

28-07-2002 16:15

nou,ik moet zeggen dat drillen met onweer en bliksem niet echt aan te raden is...
maar als je een volle run krijgt zoals dat mij is overkomen dan denkt je toch nog ff naar of je zal aan slaan of niet!!!!!
ik moet zeggen ik heb gedrild met die onweer en heb er zelf een 31 ponder aan over gehouden......

nog veel vangplezier..
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

28-07-2002 16:40

Micheal,

Op welk punt geeft Bart Jansen mij een koekje van eigen deeg?? volgens mij was het meer een sneer naar Rob. Maar jah, en wat doet Rob zijn leeftijd er eigenlijk toe? Ken genoeg mensen die ouder zijn en zich een stuk onvolwassener gedragen, maar jah daarbij komt dat ik Rob wel goed ken en jij kent hem totaal niet. Misschien dat het daardoor voor jou eigenlijk onmogelijk is een goede inschatting te maken van iemands persoonlijkheid.

Verder weet ik exact welke risico's het onweer met zich meenbrengt, ik weet de gevolgen maar al te goed, die zijn hier namelijk al genoeg besproken. Toch vind ik het nog steeds geen reden om daar voor mijn hengels op te ruimen en op ruime afstand van mij te deponeren, Want ja binnendraaien en gewoon op de steunen laten liggen heeft dan ook geen nut. Ik ken de risico's en ik accepteer die dan ook.

Met donderende groet,

Kiron
Ps, sorry Micheal, typfoutje moet kenne toch :wink:nobody's perfect.
Nicky Duivewaarde
Berichten: 15
Lid geworden op: 02-07-2002 02:00
Locatie: Kapelle

04-08-2002 20:29

Mijn maat heft ook is zitten vissen toen et onweerde hij lag ongeveer te trillen op zijn stecher en tien meter van hem vandaan waren 2 paarde getroffen en ook dood dus.
Als aan rader zou ik als ik jou was niet geen vissen als et onweerd of als het voorspeld word.
Het kan de eerste en de laatste keer wezen dat je met onweervist.
mvg Nicky
DE WEG NAAR SUCCES: Een cocktail van kennis, aanpak, inzicht, planning en doorzettingsvermogen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-08-2002 22:10

Hoe je het ook wendt of keert, zo is het! en niet anders!
want immers:

"10 keer gaat het goed, 1 keer gaat het fout. dan eindig je koud, tussen zes stukken hout!"

groetjes, Sjoerd Groot
Gebruikersavatar
Theo Smids
Berichten: 177
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

04-08-2002 23:07

Beste Kiron en Rob

Willen jullie mij opnemen in jullie testament.

Ik zoek nog een stel goede baitrunners :smile:
Fishing, an excuse for being there
Nick van duuren
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Rotterdam-Zuid

04-08-2002 23:15

hahaha..


de nieuwe 'black-and burned' serie van shimano!!

mazl
Arjen Lans

06-08-2002 13:22

Mijn complimenten voor Rob en Kiron om de wijze waarop ze door hun onzinige postings een meute weten te boeien.

Ik vraag me wel af of deze posting, met discussie, niet beter overgeplaatst kan worden naar "beginnershoek" of "oeverpraat". De eerste gezien de wijze waarop de poster(s) reageren en het gebrekkig ABN. De tweede gezien de aard waarin deze "discussie" is beland.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arjen Lans op 2002-08-06 13:22 ]</font>
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

06-08-2002 13:48

Heerlijk al die mensen die tijdens onweer gaan vissen. Als jullie dat nou lekker blijven doen dan kan ik op een gegeven moment lekker rustig vissen zonder dat er nog andere karpervissers zijn. Ik vind dit zo'n domme discussie. Iedereen met een redelijk verstand weet wat de gevolgen zijn van een inslag (ookal is dat op grote afstand!). Waarom zou je dan gaan vissen of doorgaan? Misschien voor de aanbeet na het onweer, die vang je ook wel op een dag met lekker weer. Mijn motto: onweer wegwezen!!!!!
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

06-08-2002 14:46

heerlijk, die mensen zeggen dat je dan moet wegwezen.

denk nou eens na bij wat je zelf zegt.

als je moet gaan stoppen, kan je , midden in de hevige onweersbui, al je spullen gaan opruimen.
meestal regent het bij onweer, dus sta je ook nog eens in de regen op te ruimen.
maar dat is nog maar een bijkomstigheid.
als je gaat opruimen, moet je alles ook binnen halen, dit is niet gevaarlijk ? dit is idd ook gevaarlijk.
ik zou zeggen, blijf gewoon in je tent tot de onweersbui vertrokken is, meestal duurt deze geen uren, maar vaker een aantal minuten.
Krijg je toch een run, dan is het je eigen keuze om er uit te gaan ja of nee.
Ik zou 't ook erg moeilijk vinden om er in te blijven. maar er is een verschil tussen onweer boven je hoofd, of aan de andere kant van de stad.
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

06-08-2002 17:15

Beste Christiaan,

Je kan meestal van te vooren al zien (horen) of er onweer aankomt. Dus dan kan je mooi optijd je spullen ophalen en naar de auto gaan. Als je geen mogelijkheid hebt om weg te gaan of geen auto hebt dan toch altijd lijnen inhalen, want waarom erin laten liggen als je van te voor weet dat je geen aanbeet wilt tijdens het onweer. Je kan moeilijk niet naar buiten gaan en de karper aan z'n lot overlaten, terwijl je dat makkelijk had kunnen voorkomen!

Groetjes,

Marcel
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

06-08-2002 17:22

Ik heb trouwens helemaal geen problemen met jongens die wel tijdens onweer door blijven vissen. Alleen wees dan wel mans genoeg om naar buiten te gaan wanneer je een aanbeet hebt. Ik vind het onverantwoordelijk en raad ook iedereen aan om het niet te doen. Maar jullie beslissen natuurlijk zelf. TIP: kijk eens op discovery channel> de laatste tijd wordt daar een documentaire herhaald dat gaat over onweer. Heel informatief en ik denk dat je dan wat minder makkelijk erover gaat nadenken. Zit ook een stukje in over een visser die getroffen wordt!!!

Met anti-donderende groet :wink:,

Marcel
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

06-08-2002 18:11

Als het onweert zal ik zeker proberen mijn aanbeet te verzilveren, ik dril mijn vis wel gewoon af, wel met mij top zo laag mogelijk en indien mogelijk zelfs onderwater. Mocht ik dat door omstandigheden niet kunnen doen dan gaat mijn top toch gewoon omhoog.

Je hengels binnendraaien (en dus op de steunen laten liggen) als er in de verte onweer aan komt heeft weinig nut, zolang ze op je steunen liggen weet de bliksem ze toch wel te vinden.

Mte groet,
Kiron
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

06-08-2002 21:49

Op 2002-08-06 18:11, schreef Kiron Zaal:
Je hengels binnendraaien (en dus op de steunen laten liggen) als er in de verte onweer aan komt heeft weinig nut, zolang ze op je steunen liggen weet de bliksem ze toch wel te vinden.


De bedoeling van het binnendraaien is natuurlijk: Geen runs krijgen tijdens het onweer. Wat betreft de bliksem weet de hengels toch wel te vinden slaat natuurlijk nergens op. Je verhoogt wel degelijk de kans op inslag met je hengel omhoog. Daarom indraaien en even in je auto gaan zitten. Wat ik al zei Kiron > ga jij lekker met je hengel in de lucht staan , dan heb ik het weer rustiger de volgende keer dat ik aan het water zit. Ik snap alleen jullie beweegredenen niet om tijdens onweer te gaan doorvissen.

Met vriendelijke groet,

Marcel
Gebruikersavatar
Theo Smids
Berichten: 177
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

06-08-2002 23:45

Beste Kiron,

Misschien dat dit helpt om je op andere gedachten te brengen,

Mijn opa is ook getroffen door een bliksem inslag. Hij had een hand vol spijkers in zijn zak, waar de bliksem zich op ontlaadde.
Aan zijn lichaam was niets te zien, alleen zijn hand en teennagels waren zwart (verkoold)
Toen ze hem vonden leefde hij nog wel, en men dacht dat hij geluk had gehad.
Het bleek echter dat het merendeel van zijn organen, in het lichaam zware brandwonden hadden opgelopen.
De goede man heeft nog 4 weken geleefd, en heeft erg veel pijn gehad.
Mijn vader hoort hem nog gillen, als hij aan hem denkt.

Ik heb mijn opa nooit gekend.....

Theo Smids
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-08-2002 02:28

Vooral die top ver onder water houden......
Water geleid, sukkel!!!!!!!!!

met geleidende groet, MB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-08-2002 09:39

Niet te geloven dat er met v.n.l. 'macho' taal 5 pagina's gevuld zijn. Naar mijn idee kan al die energie veel beter aan zinnige zaken worden besteed.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

07-08-2002 10:00

inderdaad aart,
daar zijn onderzoekers ook al een lange tijd mee bezig, maar al die energie uit die bliksem, weten ze niet ergens anders in te steken....

sorry, grapje moet kunnen tussen al het 'macho' taal toch ? :grin:
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

07-08-2002 18:08

Micheal,

idd water geleid, maar het trekt niet aan!!!!!!!!!!!!!!!! Dus als je toch vis drilt maar beter die hengeltop onder water. Eerst ff nadenken over wat de beste oplossing is als je tijdens onweer een aanbeet krijgt, voordat je het mijne en het humeur van vele andere lezers probeert te verzieken met ondoordachte opmerkingen, misschien wil je het denigreren van mensen dmv het "schelden"de volgende keer wel achterwege laten, het is dit keer namelijk meer op jouw van toepassing.

Aart,

al mijn tegenhangers maken er "machogedrag"van, ik niet. Ik vis ontzettend graag en ook in het onweer, ikken de risico'sen accepteer ze dan ook...

Als jullie dat macho vinden dan is dat jullie fout, ik zal me zelf niet op de borst kloppen van:"zo ben ik ff macho bezig hier in het onweer, met mijn hengeltjes richting donderwolk.

Met groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-08-2002 20:14

Nee, water geleid dan misschien niet (weet ik eigenlijk ook niet), maar het stoot in ieder geval niet af!!! en die hengeltop onder water, ik weet niet of dat zoveel helpt. die bliksem slaat vanaf duizenden meters in. Denk je dan dat die 3 metertjes meer of minder wat uitmaken? Misschien als er helemaal geen bomen o.i.d om het water heen staan, maar bliksem slaat ook niet 100% altijd in op het hoogste punt. En mocht het dan zijn dat er geen bomen staan, en je doet je top omlaag, dan ben je altijd zelf nog het hoogste punt, da's ook niet errug lekker d8 ik zo.

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

07-08-2002 21:31

Als die drie meter niets uitmaakt, waarom dan wel binnendraaien en op je steunen laten liggen??? heb ook weinig nut, dus vissen (en drillen) we gewoon door.

Met groet,

Kiron
Henk Emmelot
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-08-2002 02:00
Locatie: Oosteinde (Groningen)
Contacteer:

07-08-2002 23:05

Er wordt door sommigen nogal "licht" gedacht over onweer.
Er komen dan wel niet zoveel om het leven door onweer als in het verkeer, maar dat komt grotendeels omdat de meeste mensen het gevaar niet opzoeken en lekker binnen blijven (huis of auto).

Het is gewoon levengevaarlijk om tijdens (naderend) onweer een vis te drillen.
Onweer mag dan b.v. 20km verwijderd zijn, dit zegt niks aangezien het zich lokaal kan ontwikkelen en sneller bij je is dan je denkt.

Ohh... en dat water waar sommige hun hengeltop in willen steken KAN gevaarlijk elektrisch geladen zijn, maar dat merk je vanzelf :wink:

Kruip dus lekker in je auto en haal je hengels uit het water, heb je geen auto ga dan niet vissen als er onweer voorspelt is.

P.S. ik ben dus nieuw hier, de naam is Henk Emmelot :smile:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2002 23:14

Hoi Henk,

Welkom, de floor is yours.

Maar Kiron overtuig je niet vrees ik. Die gaat door waar anderen afhaken.

Succes, Kees
marcel vahlkamp
Berichten: 89
Lid geworden op: 08-06-2002 02:00

07-08-2002 23:18

Precies Henk,

Je zet je leven toch niet op het spel voor vissen. En qua vangsten maakt het ook nauwelijks uit, want als de onweer weg is gooi je je hengels weer lekker in! Dat veel van jullie het hebben over onweer dat nog niet boven je hoofd is zegt al genoeg over jullie wetenschap van onweer. Als onweer nog op aardige afstand is dan is het mogelijk dat het plotseling uit het niets gewoon achter je inslaat. Het hoeft jou ook helemaal niet rechtstreeks bij je in te slaan , als het bv 30 meter verderop inslaat dan krijg je ook een opdonder.

Met voorzichtige groet,

Marcel
Henk Emmelot
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-08-2002 02:00
Locatie: Oosteinde (Groningen)
Contacteer:

07-08-2002 23:26

Bedankt Kees, ik zal hem schoon houden :smile:

@Marcel,

Zoals Kees al vermelde zijn sommige mensen hier niet te overtuigen, laten we dan maar hopen dat we geen berichtjes van hun zien in de "gestopt met roken" sectie van de lokale krant.

Een tip voor de heren: ga eens op zoek naar informatie over onweer (internet, boeken, etc) misschien kan je dan jezelf wel overtuigen.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

07-08-2002 23:37

Nog een leuk feitje: de meeste slachtoffers van bliksem vallen onder de mensen die denken dat de bui al voorbij is!

Ik zag trouwens ooit op Discovery (helaas niet meer op de kabel hier in P'end :sad:) dat een man door bliksem werd getroffen, terwijl de lucht strak blauw was. Waarschijnlijk werd hij getroffen door een bliksemstraal uit een bui op enkele kilometers afstand....

Met gefascineerde, doch angstige groet,

Martijn