Bliksem


Plaats reactie
Roy Wissenburg
Berichten: 45
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Zevenaar

20-06-2002 12:02

das een kans van 25%, niet niks hoor, maar ik weet niet wat het leven je waard is.

En of je de hengel nu bij het foam vasthoud of niet, een opdonder krijg je toch.
De meeste mensen die getroffen worden door de bliksem, worden niet rechtstreeks geraakt, maar doordat hij de naatse (10-25 meter) inslaat.

Je hebt het vast weleens op tv gezien tijdens een of andere voetbal wedstrijd, de bliksem slaat in, en in een straal daar omheen slaat iedereen aan de grond.

Alleen met de hengel in de hand maak je kans dat hij rechtstreeks bij jou inslaat, zoniet is de kans zeer minimaal.
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

20-06-2002 12:28

Sorry Roel ik bedoelde het niet vijandig ofzo.

Groetjes
Martin Bijkerk
Berichten: 87
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00

20-06-2002 12:39

...
Laatst gewijzigd door Martin Bijkerk op 14-12-2004 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-06-2002 12:41

en dat dunne stukje foam red je ook niet hoor! trouwens das toch al nat van de regen

mvg martijn
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

20-06-2002 12:43

Op 2002-06-20 12:28, schreef Stefan Desar:
Sorry Roel ik bedoelde het niet vijandig ofzo.

Groetjes


:wink:
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

20-06-2002 13:24

wie jij bent....iemand die een beetje dom lult!!!
en voor degene die het nog niet weten
bliksem komt ook vaak uit de grond waarna het kontact maakt met de bliksem uit de lucht.
tip kijk eens wat discovery channel leer je mischien nog eens wat
Arjen Lans

20-06-2002 13:46

Donald,
Klopt helemaal. Simpel gezegd kun je zeggen dat in dit geval de grond positief geladen is ten opzichte van de lucht. Bliksem kan zich ook horizontaal bewegen, zonder dat de aarde geraakt wordt. De ontlading vindt dan plaats tussen twee verschillend geladen delen in de lucht.

Rob Kuiper,
Als je echt meent wat je zegt, dan vind ik je een grote waaghals. Maar dan het is jouw verantwoordelijkheid om je leven te wagen.

Als je stoer wilt praten en niet meent wat je zegt, moet je dat maar in de kroeg doen.

Ik, voor mezelf heb ontzettend veel respect voor onweer. Afgelopen vrijdag heb ik mijn hengels binnen gedraaid en ben ik in de auto gaan zitten.

Arjen
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

20-06-2002 16:53

Beste lui,

Ik denk dat er wel genoeg is gezegd over dit onderwerp, maar ik wil er toch nog ff iets bijvoegen.

Namelijk:

Er is vorig jaar bij mij in de buurt een man omgekomen die liep samen met zijn vrouw in een onweersbui met een paraplu op (de man had de plu vast). Ze liepen in een woonwijk!! met hoge huizen bomen t.v. masten enz. En toch is het ingeslagen op de paraplu van die lui!! Die man was (zo heb ik gehoord) echt helemaal verbrand, hiermee bedoel ik geen vel meer aan zijn lichaam. En die vrouw had bijna niets. Dit terwijl ze naast elkaar liepen.
En dan hoor je hier van die lui, dat ze in groots onweer gewoon hun hengeltje laten inliggen en als het nodig is bij een run de hengel nog de lucht in te steken ook.

GEKKENWERK!!!! meer kan ik er niet van zeggen

Waarom niet gewoon na de ergste bui je hengels weer uitleggen?? Het blijkt uit eigen en jullie ervaringen dat het juist dan goed wil!!!! Kun je dat geduld nu niet opbrengen?? Hoeveel uur zit je eigenlijk aan het water???

Ik dacht ook ooit iets gehoord te hebben van bliksem die zich in de lucht verdeeld, in kleinere stralen ofzo. Weet iemand daar iets meer over??

Maar ja laten we het maar gewoon over vissen houden, of niet dan??

Begrijp me niet verkeerd, IEDEREEN MOET DOEN WAT HEM/HAAR HET BESTE LIJKT!!!!!

Met vriendelijke groet,

Ferdi

En vang ze!! (ook voor degene die het wel tijdens onweer doen)
Guido venbroek
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: HAARLEM

20-06-2002 16:55

Ik zat laatst ook in de onweer te vissen vind dat altijd wel eng ga ook het liefst in de auto zitten heb ook altijd het idee dat mijn polyester bootje ook een aantrekker is meestal ga ik schuilenn zo'n 40 meter van m'n hengels.

Moet wel zeggen dat jullie er zeker van zijn dat als ik naast een 50 meter hoge populier vis dat de bliksem toch op mijn hengltje inslaat dat is pure speculatie want zelfs piet paulusma en erwin krol samen lukt het niet om het weer goed te voorspellen.

Rubber zolen en handschoenen Wet suit idee absorberen trouwens ook goed want zouden er geen rubber banden onder die auto zitten was het ook een ander verhaal.

Maar wees voorzichtig met onweer alhoewel de kans groter is dat je aids oploopt of je vliegtuig neerstort.

met vriendelijke groet,

Guido

Goei discussie trouwens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-06-2002 20:19

Een auto is een kooi van Faraday, die rubber banden zorgen er slechts voor dat de opgebouwde spanning door inslag in het geleidende metaal toch maar langzaam wegloopt. Na blikseminslag dus niet direct uitstappen.

Je schoenzooltjes helpen niet zo tegen bliksem, zeker niet als het ook nog regent. Al die nattigheid maakt de kans op narigheid alleen groter.

En die hengel is een supergeleidende stok en daarom supergeschikt voor blikseminslag. Onverstandig dus daarbij ook maar in de buurt te blijven. En wat is het probleem om deze even in te draaien en weg te leggen?

Hier past één opmerking die we anders zo makkelijk maken. Heb respect voor de natuur, dus ook voor zijn ongekende krachten. Dan toon je tenminste dat je enig verstand hebt.

Grappig ook die kansberekening. Wat dat betekent realiseer je pas ná de blikseminslag. Als je het kan navertellen tenminste. Goed voor statistici, maar niets voor individuen.

Het verhaal van Ewout is duidelijk en hij heeft dubbel geluk gehad. Hij leeft nog en heeft er bovendien geen ernstige brandwonden aan overgehouden, meen ik te lezen. Geluk dus en wat is de kans op geluk heren kansberekenaars?

Met kansrijke groet, Kees.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

20-06-2002 20:58

een bliksemflits bestaat uit een positief en een negatief.
de negatieve komt van de grond af dacht ik en dat kan van alles zijn jij ik iedereen
van grasspriet tot mens als jij de negatief bent dan maakt het geen fuck uit waar je je bevind en of je wel of niet iets in je hand hebt je bent dan gewoon de lul
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

20-06-2002 22:21

hey mensen,

Rob? maat die zijn lijnen aan het uitvaren was? gossie, dat zal ik dan wel zijn:)

had al ruim een uur gewacht met uitvaren tot het droog werd, werd het wachten een beetje zat. Het zag er wel mooi uit, al die horizontale flitsen, zo kon je mooi die vertakkingen volgen.

Heb het al een keer meegemaakt dat de bliksem in mijn directe omgeving insloeg, bliksem vertakte zich in drie armen en sloeg op een oppervlakte van hooguit 500 meter op drie plaatsen in. Schade? 1 geleider, 1 schoorsteen en een boom 50 meter van me vandaan. Damn mensen, dat gaf me ff een kick.

Bliksem? tuurlijk is het gevaarlijk, maar vergelijk het eens met het aantal mensen dat in het verkeer sterft, of bij een vliegtuigongeluk! jullie rijden toch ook in je autotje of met het vliegtuigje op vakantie, niet toch?

Jullie moeten je niet zo druk maken in het leven, er zijn al genoeg dingen in het leven die je een maagzweer kunnen bezorgen (is mijn haak scherp, zit ik met juiste onderlijn, zal mijn aas vangen, of ga ik weer blanken enz.)

groeten,
Kiron
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

20-06-2002 22:27

Ik ben van nature nogal positief ingsteld, dus als het negatieve gedeelte van de grond komt, dan ben ik dus behoorlijk veilig:):):)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2002 00:06

En dit was dan nog de positieve bijdrage. Deze discussie begon met ontkennen. Nu dat niet meer geloofwaardig lijkt negeren we het maar. Ik kruip maar gauw in mijn auto 5 meter verderop voordat de negatieve bui losbarst. Als ik nu maar niet mijn tabletjes tegen een maagzweer vergeet. En mijn ziekte uitkering, hoe is het daar eigenlijk mee. Zal die wel op tijd komen om mijn rekening bij de hengelsportwinkel te betalen?

Met overbezorgde groet, Kees
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

21-06-2002 07:05

Mensen, als jullie zo graag bang door het leven willen gaan, dan is dat jullie goed recht.

Maar kijk gewoon eens naar de cijfers van slachtoffers van omweer, zoveel zijn dat er echt niet in verhouding met de dingen die je in het dagelijks leven wel gewoon doet zonder erover na te denken.

Ik zal in iedergeval echt niet mijn hengels binnendraaien, en ik vaar gerust mijn hengels uit als het omweert, mocht het echt recht boven me hoofd hangen (flits..boem). Dan zal je me natuurlijk niet op het water zien, maar die hengels blijven in liggen!!!!!!!

slaat ie in? dan heb je gewoon een bad hairday, kan iedereen overkomen.
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

21-06-2002 09:59

Jeetje man, jullie nemen de dood gewoon niet serieus.........
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

21-06-2002 10:20

laat die 'patsertjes' lekker doen wat ze willen doen.

hun zijn strax de gene die lopen te janken als ze de inslag overleven...
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

21-06-2002 10:48

Je kan ook ineens doodgaan door overreden worden. Je hengel geleid wel goed, maar dat doet een hoge boom ook. Als je wilt vissen in onweer, hou dan je hengel gewoon laag. Wat is de kans dat je geraakt wordt? Ik denk minder dan een auto-ongeval.
Mzzl
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

21-06-2002 11:11

Stefan,
een hengel (*bijna allemaal tegenwoordig)is van carbon...,

carbon gelijd bliksem heeeel veeeel beter dan 'andere' dingen.
oftewel de bliksem word 'aangetrokken' naar de carbon hengel toe.
hou je laag, boeit niet, evengoed gaat de bliksem er naar toe.

waarom denk je dat je met een carbon hengel NIET onder die stroom gelijders mag staan ?
idd, je raadde het al, omdat carbon het aantrekt...!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-06-2002 11:55

Mijne heren positievo,s is een spelletje Russische roulette niks voor jullie?
Dan kun je ervaren hoe lang je het met ontkennen en machogedrag uithoud.
Ik ben ook niet bang voor onweer maar wel voorzichtig.
Zelf heb ik ervaren hoe het voelt tijdens een voetbalwedstrijd als de bliksem ergens inslaat, dat was kort voordat het dwingend advies kwam om de wedstrijden te staken bij naderend onweer.

Het was gelukkig ver genoeg weg om gevolgen te hebben maar je voelt het wel degelijk je spieren verkrampen gewoon.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

21-06-2002 15:52

Mannen,

Die vergelijking met verkeersongelukken met dodelijke afloop gaat niet helemaal op.

Door tijdens onweer te blijven doorvissen (of zelfs te gaan staan drillen) vergroot je NODELOOS de kans om geraakt te worden door bliksem.

Dit is hetzelfde als vlak voor een rijdende bus oversteken.

Wat ik wil zeggen is dat het onverstandig is om de kansen op een (dodelijk) ongeluk te vergroten, terwijl je simpel jezelf in veiligheid kan brengen!

Groet,

Martijn
Arjen Lans

21-06-2002 16:49

Rob,
Gelijk heb je. Helemaal jouw mening. Mijn mening is dat ik hoop dat je bij een volgend onweer weer gaat vissen.

Als ik de berekeningen moet geloven hebben we 25% kans dat jij nooit kinderbijslag zult ontvangen.

Arjen
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

21-06-2002 18:34

Heren,

Dit heeft totaal niets met patserig of machogedrag te maken, eerder met logisch nadenken.

Je bent toch ook niet bang om de straat op te gaan, in je auto te stappen of met het vliegtuig op reis te gaan, maar daardoor gaan meer mensen dood dan door bliksem.

Maar blijven jullie maar mooi bang, dan zit ik tenminste lekker rustig als het onweert, lekker het water voor me alleen.

Houdoe,
Kiron
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

21-06-2002 19:09

Arjan volgens mij heb jij het ook al niet helemaal begrepen, en had je iets beter meoten lezen. Hte is niet 25% kans om getroffen te worden, maar 25% kans om het te overleven nadag je getroffen bent.

De kans om daadwerkelijk getroffen is nihil, en zit een stuk dichter bij de 0 dan bij de 25%. Laten we het voor de gein eens op 1% houden. hoeveel is 25% van 1%??............... juist heel erg weinig.

groeten, kiron
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

21-06-2002 19:42

Mischien verwoordt Rob zich ff niet zo lekker, door wat woorden te gebruiken die sommigen mensen nogal kunnen treffen, maar met zijn standpunt ben ik het eens.

Ik leef voor het vissen, absoluut, kvis verdomd veel en heb er veel, zoniet alles voor over. En er moet wel heel wat gebeuren voordag je me mijn hengels ziet binnendraaien, en dat is zeker niet voor onweer (mocht een mooie dame me uitnodigen om wat te "pennen" dan ga ik toch wel twijfelen:)).

De statistische kans om getroffen is zo beroerd klein dat ik het niet nodig vind om die kans nog kleiner te maken.

Maar jah, das aan ieder voor zich. Het mag van mij part flink onweren aankomend weekend, dan is het lekker rustig en kan er goed gevangen worden.

Misschien dat jullie kunnen beloven dat jullie de volgende keer niet gaan als het onweert, dan hoef ik me niet zo de klote te haasten om bij het water te komen,

Bij voorbaat dank,

Kiron