Bliksem


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-06-2002 20:08

Het omweer is onweer, maar buiten deze kleine correctie zou ik zeggen lees dit maar eens.

http://www.karperwereld.nl/artikel/douwe1.php
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2002 20:13

Kiron en Rob,

Had me voorgenomen om niet meer op deze onzin te reageren. Te veel onweer, zal ik maar zeggen. Maar goed je verleidt me tot deze laatste, maar of het echt verstandig is? Het antwoord op jullie misbruik van de statistiek staat in de posting van Martijn. Lees het maar eens, en neem maar van mij aan dat het klopt.

Helaas voor jullie vis ik onder bijna alle weersomstandigheden, ook met onweer. Het enige verschil is dat ik een aantal beperkte maatregelen neem zodra het onweer boven mij dreigt te komen. Schat ik ook wel eens verkeerd in, maar meestal gaat het goed. Als het onweer weer wegdrijft, wat in Nederland nogal snel is, staat alles direct weer in slagorde. Denk je nu echt dat wat flitsen aan de horizon mij boeit. Maar ik weet wel wat het betekend. Wees echter niet bang, zo te zien heb ik (nog) geen plannen om in jullie omgeving te gaan vissen.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

21-06-2002 21:08

Is het onzin als iemand zijn MENING probeert te verkondigen, je hoeft het er neit mee eens te zijn, maar om het maar gelijk af te doen als onzin??.......... Das wel een hele makkelijke manier om je er vanaf te maken.

De kans dat je genaaid wordt door een bliksem is wel zo ontiegelijk klein, zelfs al blijf je met je hengels zitten, dat ik het risico wel neem. Maar jah, das mijn mening / onzin.

met flitsende groet,

Kiron
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

21-06-2002 21:11

Kees, top van je dat jij ook blijft zitten, dan is er tenminste iemand in de buurt die mijn vis ff kan scheppen als ik me godgruwelijk kapot zit te vangen tijdens een bui:), en natuurlijk wil ik jouw ook wel helpen met scheppen hoor, ben de rotste niet....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kiron zaal op 2002-06-21 22:46 ]</font>
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-06-2002 04:09

Hee Kiron, voordat je gaat "pennen" is misschien volwassen worden ook een optie...
Groet MB
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

23-06-2002 04:21

Kiron

Klein detail. De meeste hengels zijn van carbon, zo niet dan zit er wel carbon doorheen verwerkt. Is jou nooit verteld dat bliksem de nare voorkeur heeft zich aangetrokken te voelen tot carbon? Ik zou dat dan toch maar even in je gedachten houden en niet zo de rambo uithangen als ze aan het flitsen zijn boven. Voor je het weet ben je as. Je zal niet de eerste zijn die zoiets overkomt. Als de onweer te dichtbij komt draai ik rustig m'n hengels op en ga ik lekker genieten van het mooie vuurwerk in de lucht.

Bart.
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

23-06-2002 11:15

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roy Alofs op 2002-10-19 02:54 ]</font>
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

23-06-2002 11:53

Bart,

Jij draait je hengels binnen, je laat ze toch nadat je ze hebt binnengedraait op je steunen liggen??? nee, je moet ze echt in de auto leggen hoor, oh nee weet jewat, je kan ze beter thuis brengen, oh nee je kan ze beter in een atoomkelder opruimen, dan weet je tenminste zeker dat de bliksem er neit bij kan komen. Maar jah das mijn mening

Liever langs de waterkant in een hoopje as veranderen, dan op +-65 jarige leeftijd kwijlend in coma door een verpleegster in mijn bedje in het bejaardentehuis gevonden worden, en de rest (wat er dan nog van over is) als een kasplantje leven.

Micheal,

Ik heb in mijn leven al genoeg meegemaakt om volwassen door het leven te gaan, daarom weet ik ook heel goed dat het leven komt zoals het komt. Vreemd dat terwijl je mij totaal niet kent, al zo'n oordeel over mij kan vellen omdat ik alleen mijn mening geef, Ben jij God of zo, de almachtige die alles van iedereen weet en iedereen kent? Nee?? doe dan ook ff niet zo.
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

23-06-2002 12:25

http://users.bart.nl/~boudewyn/Bliksem.htm
Kijk even onderaan de pagina en je weet genoeg.

:smile: Wisten jullie dat er per jaar van het aantal doden door onweer er altijd een paar vissers bij zitten...

Kijk mij eens even stoer en eigenwijs zitten vissen met de bliksem boven m´n hoofd.
16 jaar en nog veel te leren, blij dat ik het de ouders niet hoef te vertellen...

Oh ja, even over dat kasplantje van hierboven, er vallen per jaar enkele tientallen gewonden door blikseminslag, misschien dat het fijn is om met gehoorbeschadiging/ hersenbeschadiging of ernstige brandwonden door het leven te moeten op 16/ 21 jarige leeftijd??

De vergelijking met autorijden slaat ook de plank finaal mis, hoeveel mensen rijden er wel niet in de auto en hoeveel mensen lopen er buiten met onweer?? En van die paar die buiten lopen in het onweer toch nog zoveel doden/ gewonden... zegt toch wel iets dacht ik...
Ach ja, zoek het ook maar uit.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronald de Vries op 2002-06-23 12:37 ]</font>
Cor Blokhof

23-06-2002 14:40

Ik ga altijd met mijn vol carbon hengel van 14 meter in een open weiland staan zwaaien als het onweert en dan ook nog eens er niet bij regent :)

Maar even serieus, ik vind persoonlijk dat er hier soms nogal overdreven word.

Ik zelf kijk wel uit als het onweert en ik aan het vissen ben, maar ik draai niet mijn hengels binnen.

En iedereen heeft hier wel andere feiten over onweer.Komt er ook nog iemand met feiten die zeker weten kloppen ? :)
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-06-2002 17:35

"Carbon trekt de bliksem inslag aan"

toch een aardig feit denk ik zo ?
Cor Blokhof

23-06-2002 18:01

Ja dat is zo omdat het elektriciteit geleidt

Maar ik had het meer over het aantal dode en gewonde die er paar jaar vallen door bliksem en wat nu echt de kans is dat de bliksem inslaat
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-06-2002 20:18

Er word hier gevraagt om feiten,
het enige wat ik geef, zijn feiten.

Als jij ergens kan vinden in mijn postings,
waarin ik vertel dat een inslag een kilometer bij jou vandaan, aangetrokken word door je carbon hengeltje,
krijg jij m'n oprechte excuses,
zover ik weet, heb ik dat totaal nergens geschreven, dus wat je zegt slaat nergens op.

Dat over je rotzooi,zuipen,onthaakmat etc verhaaltje,
dat heeft hier niets mee te maken.
daar zijn al genoeg discussies over geweest.
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

23-06-2002 20:41

Rob,

Patsertje? je bent geen patsertje te zijn als je blijft vissen als het onweert.

Maar hoe jij hier aan het posten bent, dan kom je toch wel patserig over. Nu kun je ook weer een half uur tegen mij aan gaan lullen over lievertjes en onthaakmatten enzow, maar daar gaat het hier helemaal niet over, er wordt hier gewoon gevraagd wat je mening is over het vissen in onweer.

Geef die dan gewoon, en als andere jou een patser vind omdat jij vist in onweer, laat hun dan gewoon.

M.G.V. Roel
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-06-2002 22:25

Er zijn meerdere mensen op dit forum,
zo ook op deze thread/topic.
hiervan vroeg iemand om feiten,
en ik poste in van die feiten.

Als je wil dat iemand jou sarcastische humor,
in een totaal afzeikend berichtje wil laten zien, gebruik dan smileys.
het is erg moeilijk, als in het hele bericht geen goed woord voor komt, iets leuks (*want dat is humor toch ?) te kunnen zien.

alleen in een ding kan ik je wel gelijk geven,
en dat is dat niet iedereen zich uit, op de mannier hoe die denkt/voelt.

reken mij maar niet tot deze groep :wink:
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

23-06-2002 23:34

Rob en Kiron jullie moeten niet zo kinderachtig en overdreven reageren! Je hebt onweer en ONWEER. En bij dat laatste gaan bij mij de hengels eruit.

Rob

Ik zal even verklaren waarom ik om 04.00 u. achter de pc zit. NACHTDIENST, zegt jou dat wat? Gelukkig zijn ze bij mij op het werk niet zeikerig dus kunnen we internetten. Je moet niet oordelen over dingen waar je niets van weet! (dat is toeval he, dat zeg jij tegen michael terwijl je zelf ook vooroordeeld).

Bart

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2002-06-23 23:48 ]</font>
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

24-06-2002 17:49

hallo mannen,

zijn er dan helemaal geen mensen zoals ik die niet met onweer mogen vissen van zn ouders :smile:? lol

ik begrijp mn ouders wel..
dus ik kan mij niet losmaken over vissen tijdens het onweer...

ik denk wel dat dit gevaarlijk is, net als door velen van jullie al vermeld is....

maar begrijpen jullie het standpunt van mijn ouders?
ik vaak niet, maar af en toe wel :smile:
lol

ben benieuwd

MVG
Frank
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-06-2002 18:09

Een onweers bui duurt normaal gesproken geen uren lang.

normaal zijn ze na 5 of 10minuten weer voorbij.
Als je toch een run krijgt, kan je meestal je tent wel uitgaan om aan te slaan, en daarop volgend te gaan drillen.
Omdat de onweer niet boven je hoofd hoeft te wezen.
Is dit wel het geval, kan je beter even wachten.

Me ouders willen gewoon dat ik voorzichtig doe.
dat is volgens mij niet teveel gevraagt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-06-2002 18:13

Beste Frank, ik weet haast wel zeker dat jou ouders die verantwoording op zich nemen die iedere ouder zou moeten nemen.
Niemand wil er schuldig aan zijn dat zijn of haar kind iets overkomt.
Vooral niet als het iets is wat zijzelf hadden kunnen voorkomen door in te grijpen in een situatie die bedreigend KAN zijn.

Ik ben ervan overtuigd dat zodra de jongeren die hier erg nonchalant mee omgaan er anders over gaan denken zodra zij ook verantwoording hebben af te leggen aan iemand anders.
Werkgever en carriëre, niet in de WAO willen komen, vriend(in), echtgenote, verloofde, kinderen en ja ook tegenover de ouders.

Zodra zij zelf een gezin gaan vormen komt het onderscheid in wat je graag zou willen en wat je aan verantwoording schuldig bent aan die ander.
Denk hier ook eens over na heren, jullie hebben ook ouders, broers en zusters die niet graag achter een baar willen lopen.
Tenminste dat hoop ik van ganser harte.

Mijn ouders hadden graag gewild dat ik vroeger ook zo gedacht had, maar ja ook ik ben eens jong geweest

:smile:

En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook met onweer niet direct de handel binnendraai, zoals eerder opgemerkt je hebt onweer en ONWEER!!
Wel trek ik dan de hengels boven land en zet ze laag neer, nog een voordeel van losse banksticks.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

24-06-2002 21:01

das een waar woord douwe, weinig aan toe te voegen
groetjes Da Fox
Wesley Bormann
Berichten: 23
Lid geworden op: 01-04-2002 02:00
Locatie: Maassluis
Contacteer:

24-06-2002 21:16

Op 2002-06-04 11:26, schreef Martijn Nederpel:
het verhaal van die bomen....er zit best een stuk waarheid in, maar vergeet niet dat op het totale ateroppervlak(meer/plas)geen hoge punten zijn en er toch bliksems inslaan in het water aan de kant kan jouw hengel wel eens een zeer aantrekkelijk punt zijn voor de bliksem ook al ligt ie op plastic beetmelders(die worden net zo nat als een boom)
een kooi van faraday zoorgt er voor dat een electrische lading om je heen geleid word zoals in een auto, een de balijnen van je bivvy genoeg zijn?? ik zou het niet weten!
al al met al is da kand dat een bliksem in je hengel/tent inslaat erg klein maar als je een in een onweer terecht komt dat zo heftig is dat zelfs je piepers afgaan door het spanningsverschil dat ontstaat als de bliksem inslaat kan je het beste een greppel induiken want ook al slaat de bliksem in een boom als je daar dicht in dbuurt staat heb je kans dat je haar voor de rest van je leven on model blijft!!

mvg martijn


ik heb da ook gehad, kreeg gewoon complete runs ervan, ik zat echt zowat in me broek te schijte van de angst, t was ook de eerste keer dak ging nachtvissen, als et nu onweert ga ik gewoon op me stretcher ligge en nix van metaal aanraken
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-06-2002 22:18

Je bivvy stokken (*of van elke gewonen tent)
zijn meestal (*voor zover ik weet) van plastig.
Als hier bliksem op inslaat, dan smelt alles binnen 'no-time'.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

24-07-2002 21:34

so heren, 't ging weer lekker van het weekend op de maas, kon om drie uur snachts perfect zien hoe me boilie op de hair moest, en dat zonder lamp. 't was weer een machtig mooi schouwspel die bliksem te zien over de maisvelden. Alleen die wind man, die had wel wat minder gemogen.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

25-07-2002 12:01

Bas Bakker zei eerder : Ik vind bliksem altijd een mooi fenomeen van de natuur en daarom prachtig om naar te kijken.

Vind ik ook, als ik tenminste thuis zit.

Ik was laatst m'n lijn aan het uitvaren. de lucht was wel dinker en het regende ook af en toe, maar ik d8, t moet maar...

dus ik 't water op en de lucht werd per seconde donkerder. Het begon z8jes te regenen en toen steeds harder, echt met van die grote druppels, recht naar beneden. En de lucht was pikkedonker. Het was echt zo'n moment waarop je normaalgesproken een keiharde knal verw8. Ik ben nog niet vaak zo bang geweest. Ik heb de lijn niet eens uitgelegd ik ben omgekeerd en heb geroeid voor mijn leven.

Ik dacht toen. : "Nou als mijn tijd dan toch gekomen is, ben ik tenminste 'in het harnas gestorven' " haha ( lachje achteraf )

J emoet echt heel erg goed uitkijkenmet onweer, want, nu komt het bekende cliche: 99 keer gaat het goed en 1 keer gaat het fout. En iedereen denkt dat ie bij die 99 keer zit, maar dat is niet altijd zo

Ik ben in ieder geval liever iets TE voorzichtig dan iets TE WEINIG voorzichtig

Sjoerd
ff nog iets anders: je kunt je lijnen toch vlak na onweer weer uitwerpen???????? of niet soms.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-07-2002 05:34

Beste Rob en Kiron,

terwijl jullie je lijntjes uitvoeren tijdens onweer, en ik gelukkig vakantie vierde in Frankrijk, is de bliksem ingeslagen in het restaurant waar ik werkzaam ben.

Hij sloeg in op op een lamp die het uithangbord verlicht met de naam van ons restaurant, 20 meter van onze hoeve vandaan.

Het resultaat:

- de telefooncentrale kapot
- de alarmcentrale kapot
- de totale verlichting op het parkeerterein(4 lantarenpalen met elk 3 aparte lampen compleet ontploft)
- in de wijnkelder alle stekkerdozen verbrand.
- op kantoor 2 computers, een fax, 2 printers, een scanner, enz. onherstelbaar beschadigd.
- een oog, dat bij duisternis de verlichting inschakeld, kompleet weggesmolten.
- de lamp die geraakt is door de bliksem..tja, er was eens........

Als je ziet wat voor een schade een blikseminslag aan kan richten.

Gelukkig is niemand van mijn medewerkers gewond(of erger) geraakt maar heeft dit op hen(en onze gasten die op dat moment aanwezig waren) allen een indruk achter gelaten dat wil je echt niet weten...

De kracht die een blikseminslag kan veroorzaken en de schade(in dit geval gelukkig geen persoonlijke) kan je je niet voorstellen.

Ergens in deze discussie word voetballen naar voren gebracht. Misschien zijn jullie er nog te jong voor en heb je het niet bewust meegemaakt. Een van onze beste keepers uit het verleden heeft zijn zoon zien sterven doordat de bliksem insloeg in het doel waar hij op dat moment zijn wedstijd speelde....

Misschien kunnen jullie je nu voorstellen dat de lichtzinnigheid waarmee jullie met dit verwoestende natuurfenomeen omgaan bij sommige mensen irritaties oproept.

Over het veroordelen van mensen, en dit is dan vooral voor Kiron(Rob, jouw leeftijd spreekt voor zich) bedoeld:

Bart Janssen geeft jou in dit opzicht een koekje van eigen deeg.

En als je nou zo overdreven wil reageren probeer dan in ieder geval mijn naam goed te spellen.....
Dat irriteert mij namelijk mateloos meer dan dat ik op mijn bootje zit te vissen en er een enorme onweersbui aankomt!

met nasmeulende groet, MB