Top vissen O.V.B. ???


Plaats reactie
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

20-05-2004 23:17

Hallo allemaal,
We hebben twee nieuwe top vissen kunnen bewonderen hier op het board
Twee schubs uit grote riveren.
Wat denken jullie dat het zijn.
O.V.B. ers
Vissen die met het hoge water van de laatste jaren mee zijn gekomen uit het buitenland.
Of edelschubs
Ik denk O.V.B ers en als dat zo is haden zij toch gelijk dat ze heel groot kunnen worden
En wat is de record schub dan ook O.V.B.
Groeten Leon
Hugo Bovenmars

21-05-2004 12:05

Ik ken meerdere watertjes waarvan de top bestaat uit karper rond de 40 pond, deze vissen zijn 100% zeker OVBers. Het gaat om relatief kleine watertjes; je zou dus verwachten dat karper op de grote rivieren met gemak de 50 pondsgrens zouden moeten kunnen passeren. In de praktijk blijken slechts enkele vissen door echt door te groeien (wel moeten we ervan uitgaan dat slechts een klein gedeelte van de gevangen grote vissen gemeld wordt). Tuurlijk kunnen OVBers in gunstige omstandigheden uitgroeien tot grote vissen. Het probleem is dat dit ras geen gebruik kan maken van NOG betere (optimale) omstandigheden; dit vanwege het 25% wildbloed. Ik verwacht dan ook veel van de Valkenswaardspiegels, de laatste jaren uitgezet op de grote rivieren.

Ook de recordschub zal een wildbloedhybride zijn, gewoon een uitzonderlijk geval. Het rusultaat van een kruising kan voorspeld worden, maar de kans op een extreme variant (in welke vorm dan ook) blijft altijd aanwezig (dit geldt overigens voor alle diersoorten).

........of misschien toch een 'foutje' van de OVB :wink:

groeten Hugo
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-05-2004 12:54

Mannen, dit is een mysterie waar zo geen antwoord op is. Voor en tegenstanders kibbelen hier al jaren over. De ene partij hield vol dat de wildbloed hybride net als andere kweekkarpers uit kon groeien tot karpers van kanjerformaat, terwijl de andere partij waarnam dat de groei achterbleef. Feit is dat, daar waar wildbloed hybriden werden uitgezet, er gewoon teveel werd uitgezet en er ook nog een overschot van andere voedselconcurrenten waren zoals brasem. Een voorwaarde voor het uitgroeien tot kanjerformaat is voldoende voedsel en tijd. Inmiddels zijn we vele jaren verder, wordt er belangrijk minder uitgezet en neemt ook de brasemstand wat af. Verder wordt er veel meer gevoerd door karpervissers dan vroeger. En kijk, dan worden er ook ineens wildbloed hybriden van kanjerformaat gevangen. Al die beweringen van vroeger kun je dan toch met een korreltje zout nemen? Nou, neem dat dan maar van mij aan. Een wildbloed bevat altijd nog voor 75 % genetisch materiaal van de kweekkarper.

Groet, Kees
Plaats reactie