wel eens een karper met onderlijn + lood gevangen?


almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

19-05-2004 15:49

Zelf heb ik er nog nooit 1 gevangen met een stuk lood aan zijn bek. (Ja, mijn eigen lood wel natuurlijk). zelfs niet met onderlijn. Wel vaak met een (klein) haakje. Ik ben benieuwd hoe snel een vis zich gemiddeld bevrijdt van zo'n brok ellende. (Of sterft)
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

19-05-2004 16:01

ik heb het een keer gepresteerd, geloof het of niet, maar 1 met hengel en al dr nog aan. Is alweer een jaar of 6 a 7 geleden in een klein rot vijvertje in hengelo, genaamd de storks vijver.
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

19-05-2004 17:04

Jupzz, mij is het volgende overkomen:

Ik kreeg vrij rustige run, vervolgens karper gedrild. Had ik hem helemaal niet gehaakt, maar had deze karper nog een flink stuk onderlijn incl lood in zijn bek hangen. Dit sleepte waarschijnlijk over de bodem en heeft mijn lijn opgepakt. Het hele gebeuren is op de één of andere manier zo in de knoop geraakt dat het niet losschoot tijdens de dril.

Vis dus vervolgens van de mij vreemde haak (zonder aas, lege hair) ontdaan en weer netjes teruggezet. :)
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

19-05-2004 17:34

waar ik vroeger woonde was een klein karper vijvertje voor 65+ en gehandicapte mensen maar er waren veel jongeren (ik was toen 8 ofzo) die daar veel viste met kleine en slechte matriealen en er was daar een oudere man die had een flinke karper van 94cm waar 4 haken in zaten ecl. zijn eigenhaak
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

19-05-2004 17:43

Ik heb zelf ook best vaak een karper gevangen alleen dan met een losse haak in zijn bek. Soms was het een karperhaak, maar vaak was het een haak van witvissers.

Groeten Rick.
Remco Caris
Berichten: 206
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: spaubeek
Contacteer:

20-05-2004 01:31

Nog geen karper met lood in bek maar wel vaker karper met weet ik hoeveel witvishaakjes en nog soms complete onderlijnen in zijn bek.
Laatst gewijzigd door Remco Caris op 20-05-2004 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

20-05-2004 08:53

Remco, je bent toch ook als witvisser begonnen met die kutwitvishaakjes (een andere woordkeus zou iets netter overkomen.)
Je praat ook over je zelf en al die andere karpervissers die zo begonnen zijn. 15 jaar en dan al zoveel ervaring van wie heb je dat geleerd hoe het allemaal moet. Breng regelmatig jeugdige karpervissers ook van 15 jaar de beginselen bij ook wat karperhaken aangaat. Iedere beginneling mag fouten maken ze een malloot zonder benul noemen slaat nergens op.

MVG,

Peter

PS, mensen die zo reageren moeten nog veel leren.
Remco Caris
Berichten: 206
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: spaubeek
Contacteer:

20-05-2004 09:44

Je hebt gelijk Peter, bij deze heb ik het bericht gewijzigd
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-05-2004 10:40

ik heb een keer een kleine karper gevangen in de lus van een witvisonderlijn, mijn haak zat door de lus van die onderlijn! ik zag het kort bij de kant en ben heel voorzichtig gaan drillen maar ik vinghem toch! wel mooi werk haha ook wel eens gezien dat anderen vissen vingen met karperhaken in de bek met stuk onderlijn of gewoon een stuk lijn eraan trieste zaak :cry: en dan maar weer zo dicht mogelijk voor de obstakels vissen!
RoBerT Knijnenburg
Berichten: 114
Lid geworden op: 27-03-2004 18:28

20-05-2004 17:55

Ik in frankrijk op een camping waar een klein karperputje op zat, en iedereen die op de camping een hengel had ging altijd s'avonds ff vissen, ook al die kleuters met bamboe hengels en bart-smit molentjes...
Had ik er 1 gevangen waar 4 haken in zaten.... :o
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

20-05-2004 23:44

hallo,

vorig jaar, kreeg ik een run, een goede ook, na een stevige dril, kon ik een mooie schubkarper in het net loodsen, wat mij echter tijdens de dril steeds ten oge kwam, deed mij vermoede met een koikarper te maken te hebben. Nou alles is minder waar........de kop van de karper kwam boven, en wat bleek er zat in de bek vast met 2 haken van de 6 een levensechte plug, in de kleuren wit en rood. Nu rest mij de vraag??? ik weet dat in spanje karpers te vangen zijn op een plug, maar dit heeft alles te maken met evolutie, en drang om te overleven omdat hiet het voedselaanbod in bepaalde delen van de rivieren schaars is. Maar hier??? lijkt mij dat de karper de zinkende plug tijdens het azen in de bek gekregen heeft??? althans dit lijkt mij aannemelijker.

De rig zat naar mijn idee niet in de bek vast??, maar dat weet ik niet omdat ik de haak al niet meer in de bek zat, vis weerhaakloos vandaar.

De plug zelf was zeer zeker nog niet lang in het water, omdat er niets van aanslag of iets dergelijks op zat.

raar maar waar :o :o :o , nou nog iemand iets gekker!!!!!, want dit sloeg voor mij echt alles
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Rene Reurings
Berichten: 129
Lid geworden op: 01-02-2004 15:05
Locatie: Mijdrecht

21-05-2004 00:25

Ik zat is op een watertje te vissen verspeelde daar een vis door lijn breuk. Vervolgens werp ik opnieuw in. Ik viste hier tegen een rietkraag maar nu gooide ik te ver, zo in het riet. Ik wil mijn lood en onderlijn er uit trekken merk ik dat ik een vis gehaakt heb. Eenmaal de vis in het net zie ik dat ik zojuist de vis gevange heb die ik even daarvoor verspeeld heb. De haak zat in het warteltje van het onderlijntje. Best vaag.

Groeten René
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

21-05-2004 11:00

Ik heb een keer een karper gevangen met een enorm abces op zijn buik. Bij nadere inspectie bleek er een gevlochten onderlijn uit zijn endeldarm te komen. Ik heb geprobeerd deze voorzichtig te verwijderen maar hij zat erg vast. Waarschijnlijk zat de haak nog ergens vast (in ieder geval niet in zijn bek) en heeft het arme beest de onderlijn ingeslikt. Heb hem wel weer terug gezet, maar ik weet eigenlijk niet of ik daar wel goed aan heb gedaan. In ieder geval was de vis nog wel aan het azen, maar erg lekker zag het er allemaal niet uit.

grtz,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Sem v Wijk
Berichten: 349
Lid geworden op: 07-11-2003 01:00
Locatie: Barneveld

21-05-2004 11:31

Ik heb meerdere keren een karper gevangen met een oog met de omvang van 50 mm.
Zag er eng uit en er zaten 2 onderlijnen in, ik denk dat de mensen hem eng vonden en de lijn hebben doorgeknipt.
MVG SVW
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

21-05-2004 17:22

toevallig ving een maat van mij afgelopen zaterdagnacht een vis waar behalve een witvishaakje ook een dreg in zn bek zat die bevestigd was aan een VLIEGERTOUW!!! waaraan weer een plastic potje zat dat waarschijnlijk als dobber heeft gediend...


dat was vrij bizar aangezien mijn maat em gewoon in de bek had gehaakt en de vis ook gewoon zijn (voorgevoerde) boilies uitscheet
we hebben alles maar onthaakt en uit de klit gehaald en de vis weer teruggezet
gelukkig was de vis nog geheel onbeschadigd..
Ruud Gosselink
Berichten: 3
Lid geworden op: 23-05-2004 02:17
Locatie: rotterdam

23-05-2004 02:23

Verschillende keren een karper met onderlijn en lood gevangen. Een keer zat mijn maat vast in de struiken met gevolg lijnbreuk. Nog geen 5 minuten later vang ik een karper met zijn onderlijn compleet eraan, keurig in de lip gehaakt en zijn boilie zat er nog aan.

Ook eens een hele mooie spiegel binnengehaald aan ong. 50 meter gevlochten lijn dat de karper achter zich meesleepte. het lood zat aan een vaste montage,zonder een mogelijkheid om los te schieten.
's nachts vissen moet het hele jaar kunnen.
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

23-05-2004 11:37

Jah als witvisser ben ik menig haakje kwijt geraakt.
Soms denk dat het inderdaad een karper geweest moet zijn :roll: :roll:
Je slaat aan en je voelt dat het beest begint te zwemmen. :roll: :roll:
lijn breuk is het gevolg :oops: :oops:

Wat kun je hier tegen doen, volgens mij niets.
En hoelang blijft de haak dan zitten.
Vangen jullie wel eens beesten met voerkorfen.

Jakob Balkema
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

23-05-2004 11:42

OH ja hoelang blijft een haak zitten

Jakob
Gebruikersavatar
Sem v Wijk
Berichten: 349
Lid geworden op: 07-11-2003 01:00
Locatie: Barneveld

23-05-2004 12:49

Totdat die knapt!
MVG SVW
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

23-05-2004 14:47

ik zelf heb het een keertje gehad dat ik een vis verspilde in de takken.
Daar baalde ik van want alles schoot eraf en die vis zwom in die takken, gelukkig kwam de vis los en hoefde ik het water niet meer.
Een dag later kreeg ik een run op de hengels van me maat (die op dat moment ff weg was). Ik drilde de vis en het bleek dat de haak van me maat niet in zijn bek zat maar mijn haak. De haak van me maat zat in de lijn vast.
Gelukkig was het lood er al af van me safty systeem.

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

23-05-2004 20:57

hmm... mijn raarste is een brasem met een spinner in zijn rug... zag er ook wel melig uit eigenlijk, zo'n brasem met een zilverglimmende piercing... Toch maar verwijderd en het beest teruggezet :roll:
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

23-05-2004 21:24

ikzelf niet maar een vismaat van me heeft me wel een soortgelijkverhaal verteld.
het ging hier om een karper met 10 voornhaakjes in de bek plus een onderlijn :-?

mit grunningse groet´n
Tim :D
Groet'n,
Tim
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

24-05-2004 14:10

Ik heb dit toch vaker meegemaakt dan verwacht.

(Kempisch), een karper met onderlijn, lood en voorslag eraan van 5 meter.
daar achteraan een paar takken slepend. Gelukkig heeft deze vis dit overleefd omdat de lijn in de war kwam met onze lijn.
(Cassien), meerdere karpers met haken zowel onderlijn in de bek.

Met name in Frankrijk komt dit vaker voor zeker op zwaar beviste wateren met veel obstakels.

Ook in parkwateren kom je het soms tegen met idd witvishaakjes of gewone karperhaken.

Mvg
Alex Poot
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

24-05-2004 16:24

als de karper viser nu over gaat op een rig waarbij het lood gewoon los op de lijn zit dan zou die dat lood nee mee hoeven slepen :)

want het is toch wel zielig zo die karpers met al die haken en dan het ergste dat zware lood eraan (een gemmidelde visser vist wel met ong 70 a 80 gram) stel je voor haak jezelf met iets en hang er dan een gewicht aan in verhouding

try it :lol: :lol: :lol:

mvg Nick
Ruud Gosselink
Berichten: 3
Lid geworden op: 23-05-2004 02:17
Locatie: rotterdam

25-05-2004 23:06

Het kan zo simpel. In plaats van muurvast lood of een dure montage, kan een stopper van siliconenslang met een stekertje van dik nylon (haar van een bezem) gebruikt worden. Bij het haken weerstand genoeg, maar wanneer de karper het op sleeptouw neemt schuift het er al snel af. Wanneer ik niet snel bij mijn hengel ben na een run, dan zit de stopper al gauw op een meter of twee van het lood. Bij lijnbreuk is ie het lood dan zo kwijt. Losschieters heb ik overigens weinig last van.
's nachts vissen moet het hele jaar kunnen.