paaitijd en vangen


Plaats reactie
evert van de linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 04-01-2004 22:06
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-05-2004 17:04

Ik heb vannacht gevist en ik heb geen piepje gehoord(voor het eerst in een jaar).

Tijdens het vissen zag ik allemaal plonsen, ik dacht eerst dat het allemaal brasems waren, tot ik er ff met me schijnwerper op scheen, het waren zeker niet alleen brasems.
Het waren snoeken of karpers denk ik(kon het niet goed zien want het was best ver weg).

De watertemperatuur is sinds deze week opgelopen naar 18 graden, en dat is ook de temperatuur waarbij karpers gaan paaien.
Hoelang duurt de paaitijd bij karpers als het weer deze week zo goed blijft????
Is het de moeite om zaterdag weer een nacht te vissen????(ik heb gehoord dat karpers veel gaan eten of soms we vreetbuien krijgen na de paai en dat ze daardoor goed vangbaar zijn).

Ik hoor vaak dat karpers tijdens de paaitijd bijna niets eten.
Denken jullie dat dat ook zo is????

mvg,
Evert.
rens kop
Berichten: 89
Lid geworden op: 07-04-2004 17:26
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

16-05-2004 17:42

hee evert

paaitijd of niet ik ga gewoon. als je thuis blijft vang je ze ook niet.

ben wel van mening dat de karper tijdens de paai moeilijker te pakken zijn. heb ook meegemaakt dat ik een dag of 2 ervoor was en me de kleren ving. omdat ze klaar lagen om af te paaien.

na de paai ving ik wel maar niet zoveel. je kan natuurlijk ook een wat dieper water proberen omdat deze wateren wat later warm worden, en dus later afpaaien. nouja ik ga woensdag weer proberen. en succes

gr rens
evert van de linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 04-01-2004 22:06
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-05-2004 17:51

Hey Rens,

Ik blijf gewoon ook vissen hoor, voor hetzelde geld vang je gewoon wel.
Altijd blijven proberen, dan komt er op een dag wel een dertiger naar boven.

mvg,
Evert.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

16-05-2004 17:53

Ik ga ook lekker door, omdat volgens mij de karpers nooit allemaal op precies hetzelfde tijdstip afpaaien, waardoor je op bepaalde plekken nog wel degelijk vis kan vangen, en als je de goede plekken weet nog heel veel ook!!
Succes ermee in ieder geval, en ik ga donderdagnacht weer....

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
krijn passenier
Berichten: 118
Lid geworden op: 14-04-2004 22:44
Locatie: brielle

16-05-2004 18:35

ik blijf wel vissen ook al krijg ik geen piep behalve door een meerkoet die er met mijn bollie van door wilt gaan gisteren ochend gebeurd maar gebeurd wel vaker
ik heb bij ons nog geen paaiende karpers gezien.
misschien al geweest of het moet nog komen ik weet het niet :D
mark hofman.

16-05-2004 19:26

mijn ervaringen tijdens de paai zijn tot nu toe uitstekend... ik heb het dan ook echt over tijdens.. je hoort overal plonsen en de beesten zijn flink aan het tekeer gaan. tot nu toe als de vissen nachts paaiden heb ik uitstekend gevangen en dan vooral qua gewichten.

de keren dat ik heb gevist in de paai waren op een cultuuratertje in de buurt. de meeste vissen waren volop lekker bezig en ik kreeg gewoon runs. het waren nog de toppers ook. hoe dat komt ? ik denk zelf dat de oudere vissen, dus vaak de zwaardere niet echt meer mee doen aan de paai. deze vissen die niet meedoen zwemmen wel met de rest mee het paaigebied in, maar zijn denk niet met hun kop bij het liefdesspel. waar zitten ze dan met hun kop? zoals in 99% van de gevallen bij vreten :)

een andere verklaring van (dikke) vis vangen tijdens de paai zou ik niet kunnen verzinnen.

Mark
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

17-05-2004 20:43

Vanmidag wel wat van gemerkt maar toch waren ze te vangen vanmiddag naar een prachtig schouwspel gekeken van paaiende karper echt gigantisch mooi en alsnog wisten we 2 karpers te vangen 1 verspelen en een paar missers (niet goed naar binnenzuigen, of wel naar binnenzuigen maar haak was eruit enz enz)
De karper zat zo in de paar dan zn 'liefdes-sap' over mn hand liep
Ondaks alles was het een prachtige spiegel
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

17-05-2004 21:47

Gister op mijn thuiswatertje wezen "vissen" in een sloot, waar ik de vis rond deze tijd wel verwacht.
Toen erg veel lijn zwemmers. Ook eentje helaas vals gehaakt in de staartwortel. Met scheppen een probleem. En loste de vis.
Denk rond de 30 karpers die ik in een sloot zag van 5 meter breed en ong 50 cm diep. Met wat wierplekken.

De gedachte van het paaien kwam toen ook wel een beetje in me op. Maar normaal zie je de beesten echt paaien. Gisteravond dus niet.

Vanmorgen weer terug gegaan.
En ja hoor... nu zag ik ze achter elkaar aan racen. Wat foto's geschoten. Ben benieuwd.
Na die sloot, ben ik de rest van het thuiswatertje wezen bekijken. Wat me opviel, NERGENS paaiende vissen. behalve op die sloot dan.
Dus na dat rondje hebben gemaakt.
Hoopvol gaan vissen.
Vis was op de stekken waar niet gepaaid werd, toch donders actief.

Heb een mooie vis vanmiddag weten te vangen. Alles met t pennetje, ter info.

Dus in deze tijden, zoek de stekken waar niet gepaaid wordt. Maak je denk ik de meeste kans.

Groet, Frank
evert van de linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 04-01-2004 22:06
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

17-05-2004 22:27

Jongens, ik bedoel nachtvissen op de bodem. :o
Met boilie of Celavita mini aardappelkrieltjes

Overdag vang ik ze ook wel tijdens de paaitijd, gewoon met broodkorst.

mvg,
Evert.
Edo Beltman
Berichten: 41
Lid geworden op: 07-04-2004 13:56
Locatie: Heino
Contacteer:

17-05-2004 22:59

Vandaag ook wezen vissen, toen ik aankwam was het paaien in volle gang, dus ik dacht nog, dit wordt niks. Eerst ook veel lijners gehad, en akelig veel brasem, meer als normaal. Totdat er om een uur of 11 een visser verscheen die er al 5 had gevangen, en hij stopte ermee. Ik kreeg dus wat van zijn aas, WORMEN. En toen begon het te lopen :D :D. Aan het eind van de dag, totaal resultaat: 10 karpers, 8 op wormen, 2 op vismeelpellet, 8 brasems, allemaal op pellet, en 2 voorns, ook op pellet, en ook nog een schildpadje 8) , die overigens gewoon met het schepnet.

Maar ze zijn dus wel te vangen tijdens de paai, met natuurlijke aassoorten zoals wormen, en voeren met maden werkte ook erg goed bij mij.

Groeten Edo Beltman
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

21-05-2004 17:51

normaalgesproken had ik nooit vertrouwen in de paaitijd maar na de laatste 2 nachten is dat volledig veranderd...we hebben op een water waar je normaal blij moet zijn met elke piep, in 2 nachten tijd 7 aanbeten gehad waarvan 5 gevangen in de gewichtsklasse van 17 t/m 27 pond , en dat terwijl de paai in volle gang was.
één vis (of eigenlijk dus 2)paaide tijdens de drill ongestoord verder en kwam dus ook pas na een minuut of 20 in de buurt van het net...
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

21-05-2004 18:17

Afgelopen nacht gevist, met 2 hengels had ik 3 runs, 1 kunnen vangen(de rest verspeeld door obstakels) het ging om een schub van 11 kilo en als die vis zonder kuit zwemt dan zal er een goede 1,5 kilo afgaan...
De temperatuur was zeker nog geen 18 graden maar ze zaten al wel vol met kuit.
2 vismaten van me hadden er samen 3 gevangen en ook deze vissen waren vol van kuit en homvocht!

Dus vóór de paai houden ze regelmatig schranspartijen om zo toch de ruige paai door te kunnen komen....volgens mij is het ook zodat die karper zoveel mogelijk voedingswaarde wilt hebben om zo z'n kuit/homvocht in goede conditie te houden of om extra kuit/homvocht aan te maken :roll:

7 runs voor 6 hengels in totaal is op dit water eerder uitzondering dan regel :P :wink:
Vanavond ga ik voor 2 nachten vissen op stromend water en misschien moet die vis toch ook moeten azen....ik ga eens kijken! 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Jens Konst
Berichten: 77
Lid geworden op: 03-02-2004 20:40
Locatie: Mijdrecht

21-05-2004 18:58

Woensdag nacht gevist en normaal 3 runs maar nu nix komt waarsschijnlijk door het paaien.

Groeten JEns
geert vangils
Berichten: 105
Lid geworden op: 01-05-2004 21:08
Locatie: weelde (belgie)
Contacteer:

21-05-2004 21:52

woensdag op de ene vijver waren ze ook volop aan het paaien
2 runs 1ste =>lijnbreuk 2de graskarper van 10 kilo

vandaag van half 11 tot 5u
2lijnen maarliefst 7 runs!!!

ale runs is veel gezegd 2 echte runs
mn maat was te laat ikke ene gelost voor de rest 5 halve runs
3 keer verlore door takken enzo
1 keer lijnbreuk
en 1 keer was men maat me men pieper ant spelen
(lul) hehe
[url=http://www.dahharahn.com]Mechelaar pups te koop (met stamboom)

Moeder: Dracey van Balderlo
Vader : Zulu van Balderlo

http://www.dahharahn.com[/url]
Dorus Prins
Berichten: 14
Lid geworden op: 26-02-2004 21:15
Locatie: Noordwijk

11-06-2004 01:18

Het is een pracht gezicht om de karpers te zien paaien. Dan is de behoefte om mijn hengels te pakken absoluut niet aanwezig. Je kunt ze zo aanraken als je dat zou willen, maar dat doe ik niet, want ik vind het ook niet lekker als er een vent over mijn kont ligt te aaien als ik aan 't paaien ben. :-?
ruim altijd je zooi op
jan van kranenburg

11-06-2004 02:10

You never know until you try!!!!

Misschien beter dan dat je vismaat met je pieper aan het spelen is...., nietwaar Geert?

mvg

jan
Plaats reactie