Kroos


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

16-05-2004 15:03

Hallo,

Ik wil weer bij een klein cultuurwatertje hier een de buurt gaan vissen op karper (na eerdere leuke vangsten) alleen nu valt het mij op dat het water bijna helemaal dichtgegroeid is met kroos. Elk jaar ligt het er wel, maar nu is het nog extremer dan anders.

Nou vraag ik me af of er goed onder kroos te vissen is. Trekken de vissen niet weg naar stukken water waar het kroos niet ligt. Er kan namelijk maar weinig zonlicht het water indringen lijkt me door al dat kroos.

Wat vinden jullie hiervan, gewoon eronder gaan vissen?
Iemand hier ook ervaring met vissen onder veel kroos?

Alvast bedankt! :)
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

17-05-2004 00:06

Trouwens het vreemde aan het kleine water is dat er wel graskarper zwemt maar dat er toch zoveel kroos aanwezig is. Kan het zo zijn dat de graskarper en andere vissen al dat kroos niet aan kunnen? Ik hoorde toch altijd dat die graskarper enorm veel naar binnen kan werken?!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-05-2004 08:02

Ik zou zeggen, de randen van het kroos bevissen en als dat niet mogelijk is zou ik aan de slag gaan met pva-zakjes met voer en eventueel verzwaard met kiezels om de waterplanten te "pletten". Je kunt uiteraard ook een stek vrijharken, mocht je de moeite hiervoor willen doen.

Zonlicht dringt dan misschien moeilijker door de plantenlaag door, de waterplanten houden wel beter de warmte vast en vooral 's nachts zullen de karpers deze warmtebron (die ook veel kleine waterinsecten aantrekt) opzoeken.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

17-05-2004 18:08

Ben hierin zeker geen expert, maar ik betwijfel of een kroosdeken vooral 's-nachts aantrekkelijk is. Immers, juist in de donkere uurtjes neemt de plantenvegetatie zuurstof uit het water weg. Daarnaast denk ik dat een kroosdeken voor een meer statische waterlaag gaat zorgen, waardoor de zuurstof-opname aan het wateroppervlak ook niet optimaal zal zijn. Wellicht zorgt deze deken er, net als bewolking, voor dat de temperatuur eronder (een fractie) hoger ligt en hoe hoger de watertemperatuur, des te minder zuurstof kan water bevatten.

Nogmaals, ik ben hierin geen expert en pretendeer dat ook zeker niet te zijn. Deze vraag heeft wat mij betreft wel potentie in zich :-)
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

17-05-2004 20:26

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Nog wat extra info:
Het gaat hier dus om een singelstelsel midden in een dorp. Het stelsel bestaat is simpel gezien een lang deel met in het midden een wat breder stuk water (incl. eilandje). Afhankelijk van de wind is bijna altijd het bredere middendeel samen met één van beide smalle delen helemaal dicht met kroos.

Nou heb ik vroeger hier zowel schub als graskarper (waarschijnlijk daar uitgezet door vele kroos, zou niet weten door wie want het is niet echt van een hsv, gemeente??) gevangen en heb ook wel eens karper in kleine groepjes zien zwemmen in een kaal deel. Ik ving de karpers vooral in het smalle deel (toen nog niet zoveel kroos) maar dat deel waar ik ze bijna allemaal gevangen heb is nu dus bijna helemaal dichtgegroeid.

Ik weet niet zeker of de karper de mogelijkheid heeft om vanuit dit water naar een andere singel in het dorp te zwemmen via duikers etc. Ik hoorde wel altijd dat graskarper alleen maar uitgezet wordt in een afgesloten water.

Maar door al deze kroos is het ook zeer lastig om karper nog te kunnen waarnemen en aangezien het dichtgegroeide deel wel het mooiere stuk is van het water (ook het rustigste en mooiste om te zitten niet vlak langs de weg) wil ik hier graag vissen, alleen de vraag is dus of het door het kroos wel aantrekkelijk is om te gaan doen.

Graag hoor ik jullie mening :) (al is het maar een gedachte/vermoeden)
Groet, Koen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-05-2004 20:49

Wellicht is dit wat info voor je:

http://www.veiligheid.nl/csi/websitevei ... lanten.htm

Of het ook opgaat voor jouw watertje zul je zelf moeten uitvinden. Maar het lijkt erop dat je meer kans maakt op de plekken zonder kroos.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

17-05-2004 21:37

Bedankt Kees!

Dat verhaal lijkt voor mijn idee precies te kloppen! Dat verklaart ook goed de aanwezigheid van graskarper (en vrij grote brasem) in dat water. Alleen nu gebeurt dus waarschijnlijk ook dat laatste, dat door bodemvroeten (graskarper heb ik namelijk ook op de bodem gevangen)er alleen maar meer kroos komt. :( Het water is idd ook niet erg diep, dus dat is een groot nadeel.

Dan moet de gemeente toch eigenlijk dat kroos weghalen met een soort hark/net. Maar ze moeten natuurlijk niet allelei grove middelen gaan gebruiken, dat zou echt superzonde zijn van de vissen daar. Ik heb nog nooit iemand hier van de gemeente iets zien doen aan het kroos, dit zou dan toch moeten gebeuren, want de waterkwaliteit wordt er dan ook niet beter op.

Misschien een goed idee om eens bij de gemeente te vragen?

Groet, Koen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-05-2004 21:47

In de roos, Koen.

De waterbeheerder, gemeente of de HSV. De gemeente moet zich aangesproken vanwege het veiligheidsaspect. Dus als het watertje binnen de gemeentegrenzen ligt, kun je daar eens aankloppen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

17-05-2004 21:54

Jupz, ligt midden in de gemeente zelfs, tussen de woonwijken in!
Maar moet wel ff uitkijken bij zo'n gemeente, dat ze straks niet met van die maaiboten erdoorheengaan en alles helemaal naar de knoppen brengen. :evil:

Groet, Koen
Plaats reactie