Karpers die nog nooit gevangen zijn...


Plaats reactie
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

12-05-2004 08:04

Mede boarders,

Ik vroeg mij af of jullie misschien de zelfde ervaring hebben of misschien een situatie kennen zoals hieronder beschreven:

Het is bekend dat een heel klein deel van de karper van een willekeurig water nog nooit is gevangen maar wel wordt gezien (tijdens paai of zonnebadend aan de oppervlakte).
Dit heb ik zelf ook waargenomen op een aantal kleine kapot geviste vijverputten.
Vissen die bijna alle soorten aas links laten liggen. Misschien kan je ze vangen op een worm of anders?
Hoe zou het kunnen dat ze geen interesse hebben in aas.
Negatieve ervaringen toen ze jong waren? etc vul het aan...

Alex Poot
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

12-05-2004 10:03

Alex,

kan naar mijn mening verschillende oorzaken hebben. Ten eerste weet je nooit zeker of die vissen nooit worden gevangen, iemand kan ook zn mond over zulke vangsten houden. Ten tweede zou het idd kunnen dat bepaalde karpers in kapot geviste vijvertjes niet of zeer lastig te vangen zijn op de standaard gebruikte aassoorten (vanwege slechte ervaringen), maar bedenk wel dat echt ELKE karper is te vangen! Er is altijd wel een periode waarin elke vis zich even laat gaan en dus fouten kan maken. Ik ben vooral een korstvisser, en weet dat als je karpers kan observeren (bijvoorbeeld omdat ze aan de oppervlakte zitten) je ze ook kan vangen! Ook de zonnebadende karpers kan je regelmatig aanzetten tot azen, ligt eraan welk 'bui' ze hebben. Probeer ook zeker eens een worm of maden, dit pakt een karper soms direct terwijl de vis andere aassoorten niet pakt!

Succes ermee,

Bas
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

12-05-2004 10:11

Dat de methode met wormen/maden kan werken klopt zeker, maar zoals eerder beschreven bijv in het boek ´de dunne lijn´ staan ook enkele voorbeelden van dit (gedrag) van vissen die (nooit) gevangen zijn.
Ik ga er dan vanuit dat ze dan ook nooit gevangen zijn, zeker weten doe je natuurlijk niet helemaal maar goed.

waarom niet die drang om het ´makkelijke aas te nemen´.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

12-05-2004 11:50

Alex,

Niet iedere vis reageert hetzelfde op het aangeboden voedsel. Of een vis te vangen is of niet, hangt nauw samen met het aanbod van natuurlijk voedsel. Op wateren met een grooty aanbod van natuurlijk voedsel is het moeilijk concurreren met de boilies of andere aassoorten, omdat ze 'ons' aas daar niet nodig hebben en met natuurlijk voedsel zich prima kunnen redden...

Op een water waar weinig aanbod is aan natuurlijk voedsel moet de karper wel zoeken naar andere aassoorten zoals boilies, pinda's, enz. Dee vissen zijn veel makkelijker te vangen!

Ik geloof dat er zeker genoeg karpers zwemmen die nog nooit, of bijna nooit zijn gevangen, het is vreemd dat een bepaalde vis 4 keer per jaar word gevangen en de andere vis nooit...

Ik geloof ook echt dat sommige vissen uiterst voorzichtig azen, dit zijn dan vaak vissen die 'alleen' zwemmen en de tijd nemen om het voedsel te onderzoeken, iets wat ze niet kennen vreten ze niet, waar het aan ligt...? Misschien hetzelfde als bij mensen. Iets wat wij nooit gegeten hebben zullen wij vaak ook niet proberen, kijk maar naar bijvoorbeeld het eten van slakken... er zijn veel mensen die dit nooit hebben gegeten terwijl het misschien wel erg lekker is... misschien dat een vis ook zo kan denken. Vandaar zou je deze vissen proberen te kunnen belagen met natuurlijk aas, zoals Tubifex op een kurken bol... naaktslakes of kleine mosseltjes... hierop zouden deze vissen immers wel kunnen azen.

MVG,

Marijn
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

12-05-2004 16:46

Op een slootje bij mij in de buurt zit een karper met witte flanken. Heel herkenbaar. Ik heb 'm al eens de hele sloot achterna gezeten. Niks lukte. Gewoon zien hoe zijn pad door de sloot was en een eind voor hem uit een handje mais, worden of wat dan ook gooien en een maisje op een haakje erbij. Gewoon zien hoe ie aan kwam zwemmen en bij het voer aangekomen van zijn pad afwijken en een stuk verder weer terug naar de kant zwemmen om zo zijn pad te vervolgen. Met niets was het diertje te verleiden. Hij pakte gewoon geen neergelegd aas. Inmiddels ook al geprobeerd met paardenbix gemengd met aardappelen als deeg (recept van Willem B.), roggebrood met stroop, hennep, tijgernoten. Niks, maar dan ook niks. Fantastisch eigenlijk. Ik moet me er bij neerleggen dat ik sterf zonder dat beestje gevangen te hebben of dat het beestje sterft zonder door mij gevangen te zijn.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

12-05-2004 16:54

Jongens,

Ik ken zelf een vis die van een klein eitje tot 30+ is opgegroeid en in die tijd nog maar 4 keer is gevangen !! Het water zit vol met natuurlijk voedsel en staat al een 15 tal jaren onder zware hengeldruk. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat die karper in zijn hele leven alle boilies die hij heeft gezien heeft laten liggen.

Ik vis nu al een ruim seizoen op dat water en er zijn veel vissen die nooit tot bijna nooit eruit komen. Één ding weet ik zeker de karpers eten wel het voer dat ik ze voorschotel!! Het water is maar 1,2 meter diep en zit prop vol met wier. Vorig jaar kwamen er veel onbekende vissen uit die er toch al een 5 tal jaar zwemmen, mede dankzij een persoon die het water heel anders aanpakte. De vissen zwommen heel de dag langs zelfs over je stekken, 's nachts bleek het water toch tot leven te komen maar niet op de voor de hand liggende stekken!! De meeste vis werd gevangen midden in het wier en zelfs strak tegen de bomen en struiken aan.

Marijn je zegt dat niet iedere vis het zelfde reageerd op aangeboden voedsel. Daar ben ik het volkomen mee eens, maar laten we nou eens eerlijk zijn karpers zijn mega nieuwsgierig. Boilies heeft zich instant heel goed bewezen dus waarom zou een karper niet een simpel te verkrijgen aas tot zich nemen? Natuurlijk heeft het natuurlijk voedsel aanbod hier een grote invloed op, maar waarom vangt een boilie instant gevist op een polder water heel erg goed? Hier is in mijn ogen genoeg natuurlijk voedsel maar heel vaak pakken de karpers toch liever de goude ouwe knikker.

Alex ik denk dat er wel iets zit in het feit dat karpers in jonger stadium negatieve ervaringen hebben gehad met aas. Wat ik vroeger 1 keer niet te eten vond lust ik nu nog steeds niet! (maarja ik ben een mens). De kans is heel groot dat de vis op jonge leeftijd toch vaker is gevangen want tja als jij een schubje van 8 pond vangt ga jij hem toch ook niet meteen inlijsten en trots aan iedereen laten zien :roll:

Pascal kik
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

12-05-2004 17:24

[quote="Theo Nieuwenhuijsen"]
Op een slootje bij mij in de buurt zit een karper met witte flanken. Heel herkenbaar. Ik heb 'm al eens de hele sloot achterna gezeten. Niks lukte. Gewoon zien hoe zijn pad door de sloot was en een eind voor hem uit een handje mais, worden of wat dan ook gooien en een maisje op een haakje erbij. Gewoon zien hoe ie aan kwam zwemmen en bij het voer aangekomen van zijn pad afwijken en een stuk verder weer terug naar de kant zwemmen om zo zijn pad te vervolgen. Met niets was het diertje te verleiden. Hij pakte gewoon geen neergelegd aas. Inmiddels ook al geprobeerd met paardenbix gemengd met aardappelen als deeg (recept van Willem B.), roggebrood met stroop, hennep, tijgernoten. Niks, maar dan ook niks. Fantastisch eigenlijk. Ik moet me er bij neerleggen dat ik sterf zonder dat beestje gevangen te hebben of dat het beestje sterft zonder door mij gevangen te zijn.
[/quote]

Als deze karper nou is vlak voor de kant zwemt, probeer het dan simpelweg voor zijn neus in de baan die hij zwemt te laten hangen, hij kan het aas niet missen.
Zo heb ik dit jaar mijn eerste gevangen terwijl ze totaal niks pakten.

succes Melvin

p.s. stil zijn is wel een vereiste :wink:
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

13-05-2004 09:31

Interessante discussie,

Ik denk dat er zeker vissen zijn die nooit gevangen worden. Zeker omdat de meeste mensen tegenwoordig alleen/veel met boilies aan de gang gaan. Zelfs vis ik ook regelmatig met particles en tijgernoten, het valt mij op dat je dan andere vissen vangt dan met biolies.

Voorbeeld, op een gedeelte van een rivier van +/- 3 km lang zit een volschubspiegel die nog maar 1 keer gevangen is en dat was met duivenvoer. Na jaren nog steeds nooit gevangen op boilies.

Wij hebben het altijd over biolievissen en particlevissen (zie de dunne lijn)

Groeten Martijn
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
pieter buist
Berichten: 101
Lid geworden op: 04-05-2004 12:29
Locatie: zoetermeer
Contacteer:

13-05-2004 11:48

[quote="Theo Nieuwenhuijsen"]Op een slootje bij mij in de buurt zit een karper met witte flanken. Heel herkenbaar. Ik heb 'm al eens de hele sloot achterna gezeten. Niks lukte. Gewoon zien hoe zijn pad door de sloot was en een eind voor hem uit een handje mais, worden of wat dan ook gooien en een maisje op een haakje erbij. Gewoon zien hoe ie aan kwam zwemmen en bij het voer aangekomen van zijn pad afwijken en een stuk verder weer terug naar de kant zwemmen om zo zijn pad te vervolgen. Met niets was het diertje te verleiden. Hij pakte gewoon geen neergelegd aas. Inmiddels ook al geprobeerd met paardenbix gemengd met aardappelen als deeg (recept van Willem B.), roggebrood met stroop, hennep, tijgernoten. Niks, maar dan ook niks. Fantastisch eigenlijk. Ik moet me er bij neerleggen dat ik sterf zonder dat beestje gevangen te hebben of dat het beestje sterft zonder door mij gevangen te zijn.[/quote]

hallo, ik heb ook eens zoiets meegemaakt maar ik heb die karper toch weten te vangen hoe? ik heb gewoon twee weken lang een handje duivenvoer gevoerd en ben toen gaan vissen het duurde wel 6 uur voordat hij hapte maar ik had hem toch


mvg,pieter
Plaats reactie