wonden bij oppervlaktevisserij


Plaats reactie
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-05-2004 23:06

Ik zit met het volgende dilemma: regelmatig vis ik na het werk of op een verloren middag een paar uurtjes op een stadsvijver aan de oppervlakte. ik heb er al een aantal gevangen nu het zonnetje zich wat vaker laat zien, maar wat me opvalt is dat er heel veel vissen zijn die een ingescheurde mondhoek hebben. nou zijn haakwonden op dit water niet vreemd en doe ik alles om verwondingen aan de vis te voorkomen, toch knaagt de vraag of die ingescheurde mondhoeken door mijn dril komen. immers bij het oppervlaktevissen kan de haak overal in de mond inslaan.

Ik vis met de sufix super skin als onderlijnmateriaal, dus een gevlochten lijn, maar met een coating (ook gebruik ik wel eens fluorcarbon). tevens heb ik echt supersoepele hengels, neem ik alle tijd om de vis uit te drillen en probeer ik zo min mogelijk te forceren.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is om een stukje soepele siliconenslang over de eerste 6-8 cm vanaf de haak op de onderlijn te doen om zo het schuren te voorkomen. Maar zou dit nog helpen, ondanks alle andere voorzorgsmaatregelen die ik neem en schrikt het de vis niet af?

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
jan van kranenburg

11-05-2004 02:31

Jurgen,

Zie niet in waarom je gevlochten lijn gebruikt bij oppervlakte vissen.

Kan niet beoordelen of zo'n lijn ingescheurde bekken veroorzaakt; mogelijk misschien, maar een soepele nylon lijn doet 't vast niet minder;
sterker nog, levert mij geen problemen op.

Die siliconen-slang suggestie geeft in 't algemeen wel extra bescherming voor de vis, maar zal je oppervlakte- vissen er niet makkelijker opmaken.

mvg
Jan
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

11-05-2004 07:59

Jan,

De reden waarom ik deze lijn gebruik is omdat de relatief dikke fluorcarbonlijn die ik heb (IQ of ESP), in tegenstelling tot gevlochten lijn, zinkt en hierdoor de presentatie niet ten goede komt.

Overigens is de lijn die ik heb zoals gezegd gecoat en dus in principe qua oppervlaktestructuur vrijwel gelijk aan een nylon onderlijn.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

11-05-2004 08:27

Mischien helpt het als je je fluorcarbon invet, ik weet alleen niet of dit bij zo'n dikke lijn werkt.
mzzl Melvin
Marius Rouveroy
Berichten: 103
Lid geworden op: 15-03-2004 19:04

11-05-2004 13:47

Je kunt ook een stukje doorzichtige krimpkous van ongeveer 3,5 cm of meer bij je haak doen, die dan in elk geval het inscheuren van de mond hoeken kan vermijden.
Misschien kan het ook een beetje helpen om een langstelige haak te gebruiken.

Mvg. Marius
Plaats reactie