Duikende Meerkoeten op je stek!!! Kan t kwaad of niet???


michael de boer
Berichten: 9
Lid geworden op: 24-04-2002 02:00
Locatie: Den Bosch

07-05-2002 16:46

Ik ben nu al een aantal weken aan het voeren en vissen op een prachtig water, maar het nadeel is dat ik iedere keer als ik zit te vissen wel een aantal duikende meerkoeten op men stek heb. mijn vraag aan jullie is dan ook kan dit kwaad voor mijn stek???

Zijn de karpers en schuw van?? heb namelijke nog nooit een karper weten te vangen als er een koetje op mijn plek lag te duiken.

Groetjes,

Michael
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

07-05-2002 16:55

probeer een verrekijker mee te nemen en te kijken of de koeten jouw voer in hun bek hebben?

Het kan namelijk dat je stek word leeg gegeten.
michael de boer
Berichten: 9
Lid geworden op: 24-04-2002 02:00
Locatie: Den Bosch

07-05-2002 17:09

Ik weet dat ze mijn boilies eten, dat is het probleem ook niet. Het probleem is; schrikken Meerkoeten karpers af of niet???
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-05-2002 19:30

Michael ,

Koeten schrikken echt geen karpers af.Ik heb al te veel karpers tussen duikende koeten gevangen.Andersom werkt het soms wel.Als je een duikende meerkoet ineens erg verschrikt boven ziet komen kan het heel goed zijn dat er juist een grote karper de stek heeft gevonden.
serge warbout
Berichten: 61
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: purmerend

07-05-2002 22:08

ik heb een keer een duikende meerkoet op mijn stek gehad. ineens gaat mijn pieper af en op hetzelfde moment komt er een meerkoet boven dus ik dacht klote meerkoet alleen hij had allang de boilie weer laten vallen en de run ging door er ik had dus gewoon een karper gehaakt.
ik denk dus dat een meerkoet een karper niet afschrikt maar dat de karpers er eerder opafkomen, omdat de karpers miescien wel weten waar een meerkoet duikt is eten te halen.


mvg, serge
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

07-05-2002 22:15

Ik denk dat Serge het helemaal bij het juiste eind heeft. Hoewel die beesten schurfterig irri kunnen wezen als ze elke keer je aas oppakken.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

07-05-2002 22:24

Er staan nog ergens op het board interessante stukjes over meerkoeten, zoek maar eens.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-05-2002 03:09

Meerkoeten op m'n stek! Graag. Meerkoeten duiken nog weleens met de snavel in de bodem om voedsel te zoeken. Hierdoor komt er dus van alles uit de bodem wat ook karper aantrekt. Ook het gezegde zien eten doet eten is hier van toepassing. Juist op een nieuw water waar ik vrij weinig vanaf weet kijk ik in eerste instantie waar de koeten duiken en aasen en leg daar m'n aas neer (instand gezien). Dit wil niet zeggen dat dat gelijk een hospot is om karper op te vangen (kan wel) maar meestal komt er wel vis af. Als er veel koeten op je stek zitten dan moet je wel af en toe bij voeren, maar dat lijkt me duidelijk.

Succes
Bart
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-05-2002 08:17

Bart,
denk je er nog zo over als je continu, en dan bedoel ik ook continu, snoeiharde run's krijgt van meerkoeten die je boilie opduiken, en je na ieder half uur een lege hair ophaalt of alleen het kurken balletje van je pop-up nog aan je hair zit?
Meerkoeten graag???? Nou wat mij betreft meerkoeten een plaag! Maar misschien heb jij voor mij wel een gouden tip om te voorkomen dat een meerkoet mijn haakaas oppakt?

Groeten
Paul
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

08-05-2002 09:07

Beste Paul, daar is elders op deze site een dicussie over gaande geweest met als uitslag leer er mee leven.

wat mij betreft: liever een koekoek op mijn bivvie dan een meerkoet op mijn stek. :grin:
richard dikhoff
Berichten: 10
Lid geworden op: 27-03-2002 01:00
Locatie: dordrecht

08-05-2002 13:39

meerkoeten !!! ze zijn erg irritant maar vertellen inderdaad waar de goede stekken te vinden zijn ........zo zal een koet niet zo snel een meter of drie naar de bodem duiken dus zie je er één op groot water duiken dan zit daar waarschijnlijk een plateau(tip)
en ze woelen inderdaad de bodem lekker om wat ik anders altijd met een peddel doe hebben hun nu al gedaan met de snavel

nou de mazzel
serge warbout
Berichten: 61
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: purmerend

08-05-2002 21:49

paul, je kunt mieschien met zwarte boilies gaan vissen, want dan zien die koeten je boilies niet meer. ik denk namelijk dat die koeten op zicht duiken.


mvg serge
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-05-2002 22:42

Heren,

Als je te veel last denkt te hebben van meerkoeten, ga dan op iets minder zwaar bevist water vissen. Daar heb je veel minder last van ze. Overigens hoe diep meerkoeten kunnen duiken, wil je niet weten. Ik vis gewoonlijk niet dieper dan zo'n 10 meter en nog steeds last van valse runs door meerkoeten. Meerkoeten op de stek is wellicht wat hinderlijk, maar zeker niet negatief voor de karper. Inderdaad, leer er mee leven, verhuis of probeer ze te foppen. Voer bijvoorbeeld wat gespreider en vis ietsje op afstand van de voerplek. Als je de karper wat meer dwingt tot zoeken, vinden ze het haakaasje ook wel. Niet afdoend, maar je maakt het de meerkoeten daardoor ietsje lastiger.

Hg Kees
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-05-2002 22:58

Heren ,

Tegen de meerkoeten valt vrij weinig te beginnen.Je kunt het aantal koetaanbeten wel iets verminderen door donkere boilies te gebruiken of dieper te vissen.Echter helemaal uitbannen zal je nooit lukken.En voor wie denkt dat die koeten irritant zijn , moet je eens een clubje kuifeendjes op je stek hebben.Jezusmina , ik ving die krengen s,nachts met donkere boilies op een diepte van 8 meter.Hier is echt helemaal niets tegen te beginnen.Het enigste wat soms nog voor enige rust zorgt is het vissen met single hookbaits.Maar dit is om vistactische redenen ook niet altijd de beste keuze....
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-05-2002 23:32

Wat ik doe als ik veel koeten op de stek heb is met een keiharde gedroogde boilie vissen. Mijn ervaring hiermee is dat ze deze boilies vaak met rust laten. Of dit daadwerkelijk aan de hardheid van de boilies ligt weet ik niet zeker maar mijn vermoeden gaat daar wel naar uit. Als ik met verse boilies vis krijg ik inderdaad weleens een beet van een koet maar dat komt niet zo vaak voor. Ik kan me goed voorstellen dat als je echt veel koetbeten krijgt je er helemaal naar van wordt. Dan is het een goede optie om wat dieper te gaan vissen. Stel je gaat dieper vissen en krijgt 2 runs terwijl je op de koetenstek 6 runs krijgt en de nodige koeten runs, dan weet ik wel waar ik liever vis. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

Wat ook nog een optie kan zijn is een stukje kous strak om de boilie doen, het zelfde principe als om krabben te weren. Dan kan de meerkoet de boilie niet kapot krijgen en zal hij de boilies de volgende keer wel laten liggen.

Bart
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

08-05-2002 23:58

Beste bart, helaas moet ik je even uit de droom helpen, het vervelende is dat de koet de boillie oppakt, niet dat hij hen stukbijt. Over het algemeen zit de boillie er nog aan met een heel klein krasje van de snavel er op. een kousje hinderd een koet echt niet want die haakboillie kan hij nooit opeten want dan moet hij je rig mee oppeuzelen.
En hoe zit dat dan met je andere er bij gevoerde boillies, moet je daar ook een kousje om doen soms? lijkt me niet echt een goede oplossing.

En ja die ultra harde boillie, Ik vis soms met van die knikkers die te lang in de zon gelegen hebben maar de volgende ochtend zijn ze ook zacht geworden in het water en heeft de koet vrij spel. P.s. tijgernoten pakken ze ook en die zijn een stuk harder dan de gemiddelde boillie of niet soms.

Wel creatief moet ik zeggen.
Groet.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-05-2002 00:06

Jezus, zitten er bij jullie soms genetisch gemanipuleerde pitbullkoeten!!! hehehe.

Nou nou, dan weet ik het ook niet meer. Wat jij daar meemaakt heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Als ik praat over last van koeten hebben dan gaat het over hooguit 3 tot 4 koeten beten. En daar kan ik nog niet wakker van liggen. Maar als het echt zo erg is als jij zegt dan was gewoon naar een ander water gegaan. Ik heb het trouwens nog nooit eerder gehoord ook dat iemand zoveel last van koeten heeft gehad.

Bart
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

09-05-2002 00:14

Je hebt vast mijn stukje in het andere forum over koeten gelezen waarin ik duidelijk maak hoeveel er op mijn prive eilandje in Boskoop zitten. Ja het is daar heeeeeeeeel erg maar ja er zitten ook zulke mooie karpers daar....
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-05-2002 00:19

Tja, ik weet wat je bedoeld. Op sommige wateren zitten zulke mooie vissen dat je er alle tegenslagen en obstakels voor wilt trotseren. Helaas kan ik je niet verder helpen met die koeten. Maar er zullen ongetwijfeld oplossingen voor zijn, je moet ze alleen weten te vinden.

Bart
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

09-05-2002 00:23

Ik heb de hoop na 5 jaar daar vissen en alles uitproberen al opgegeven. zelfs in het donker kunnen die gevederde :evil: duivels je aas vinden.

EVIL MEERKOET GROET :grin:
Erik van Duijvendijk
Berichten: 35
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: vlaardingen

09-05-2002 10:54

duikende meerkoeten op je stek is inderdaad zwaar iritand maar ik heb karper gevangen op een halven meter water terwijl die zwarte duivel aan het duiken waaren dus volgens mij schrikt het de karpers niet echt af
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

10-05-2002 15:50

Respect voor de natuur is op zijn plaats, wij vergeten soms dat WIJ te gast zijn, en niet andersom.

Het enigste irritante aan die beestjes is als ze duiken, dat ik constant denk dat er karper zit (en dan komt zo'n beestje boven)

greetz,
stefan
piet de hoop
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-05-2002 22:32

Gewoon wat aas apart in de buurt van die koet zijn nest voeren. Meestal gaat hij daar dan wel duiken en laat je visplek wel met rust. Werkt natuurlijk alleen in het voorjaar. Of je voert wat op 20 cm water daar duikt die kip veel liever.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-05-2002 21:53

Op 2002-05-08 13:39, schreef richard dikhoff:
meerkoeten !!! ze zijn erg irritant maar vertellen inderdaad waar de goede stekken te vinden zijn ........zo zal een koet niet zo snel een meter of drie naar de bodem duiken dus zie je er één op groot water duiken dan zit daar waarschijnlijk een plateau(tip)

Nietzo snel naar een meter of drie???
Met gemak naar tien meter of nog meer!!!
Je vlieger gaat hier niet op.
en ze woelen inderdaad de bodem lekker om wat ik anders altijd met een peddel doe hebben hun nu al gedaan met de snavel

nou de mazzel
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-05-2002 21:54

huh, hoe heb ik dat nou voor elkaar?