TE VEEL KARPER!!


jan van kranenburg

07-05-2004 02:39

Klinkt ongelooflijk, maar waar!!!!

Klant van mij is pas "jachtopziener" geworden.
In zijn gebied ligt nog oude "Tankgracht", door Duitsers aangelegd in 2e Wereldoorlog. Daar zou veel karper zitten.

Klopte, maar water onbevisbaar door gigantisch veel troep op de bodem.
Klant wist ook nog ander water. Op prive-gebied groot landgoed.
Flink grote vijvers.

Na veel zeuren, mocht ik (met mijn klant) daar eens komen kijken. en onder nadrukkelijke eis van geen rotzooi trappen, ook vissen.
Had een hengel bij me, maar kon 't niet opbrengen DAAR te vissen.

Ik weet niet of jullie ooit Kroeller-Muller hebben bezocht op de Veluwe, maar dit was hetzelfde.
Vijver met karpers, die je gewoon volgden als hondjes; gewend als ze waren gevoerd te worden. Als 't ware een gigantisch aquarium. En geloof me; er waren kanjers bij!

Niet mijn idee van vissen.

Dus niet gevist.

mvg
Jan
Laatst gewijzigd door jan van kranenburg op 07-05-2004 12:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-05-2004 08:58

Ja Jan, daar sta je dan eerst die "Tankgracht" waar niet? ( echt niet ) te vissen valt en dan val je in een volkomen dilemma op de Veluwe.
Het bekijken van die vissen is natuurlijk een belevenis op zich, maar dat je je hengel terzijde hebt gelegd is denk ik een goede keus.

Het doet me wat denken aan de Schinkelpolder dat deel uitmaakte van de kweekvijvers van het Amsterdamse Bos. Ik meen in de eind zestiger,begin zeventiger jaren werd dat deel vrijgegeven om te vissen.
Nogal een groot gebied met een gigapopulatie aan alle soorten karper die maar bestaan.
In het begin kon je je klem vangen en de lol was er voor velen al gauw af.
Ik weet nog dat diverse hengels verspeeld werden louter omdat tijdens de dril van de ene karper de andere uit de steunen werd getrokken.
De mensen die dat gebeurde komen vanwege hun taalgebruik niet in de hemel! ( had natuurlijk ook te maken met de toen gangbare Bosbaan technieken )

Maar jeuken doet het wel hé Jan.

Jammer dat die gracht niet te bevissen is, lijkt me echt wat voor jou.
Overigens, een gouden klant.

Groet
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
jan van kranenburg

07-05-2004 12:46

Henk,

PB volgt
Ted den Hollander
Berichten: 8
Lid geworden op: 07-05-2004 15:11

07-05-2004 15:15

Jan,

Een PB volgt
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-05-2004 18:57

Bedankt Mod voor het verplaatsen van deze topic.

Dat bericht van Jan heeft me behoorlijk beziggehouden vandaag, tijdens het wandelen, koken,strijken en stofzuigen door bleven vragen opkomen.

Zoals:
Er zijn vast meer van die plekken/privéwaters waar nog een "authentiek" bestand aan karpers rondzwemt.

Zijn het de "Redmire pools " van vroeger met van die héél oude karpers ( 40+ jaar).
Of dat geheime duinmeer van JdW, met een eerste lichting Valkenswaarders?

Hebben daar geen virussen toegeslagen, omdat het privéwateren zijn.
( geen uitzettingen, puur eigen kweek alleen onderhoud)

Eigenlijk nog veel meer, maar hebben jullie daar gedachten over?

Benieuwde groet,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

07-05-2004 20:39

Vreemd genoeg, maar nu ik dit laatste antwoord lees gaat er wel iets jeuken.... Alleen al de gedachte van een dergelijk water doet mijn bloed harder stromen.... ik denk dat daar de passie van het karpervissen ligt, in dit soort avonturen, het ontdekken van 'nieuw' water, wat niet zo ver weg is als je misschien verwachtte.......
Schitterend gewoon!

Met verblijde groet, daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-05-2004 21:20

Wanneer de karper er net zo dik ligt als op Kröller Muller, dan kon het wel eens rap over zijn met de "passie".
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-05-2004 21:24

Geen overwinning zonder een strijd ? .......................
CarpeR Diem
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

07-05-2004 21:27

Och Henk,

misschien is daar voor ons WEL iets te vangen :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-05-2004 21:30

Hans,

Zou daar ook Brasem zitten dan?
Misschien weet Jan wat meer, 't is in ieder geval een optie! :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-05-2004 21:48

Ha, die Hans en Henk, ik dacht al, waar blijven jullie? Waarschijnlijk teveel rondgehangen op http://www.breamboard.uk :lol:
Neen, volgens mij gaat het, als ik Jan begrijp om echte privéwateren, van familie op familie. Ruimte voor Abramis zal er misschien niet zijn, mogelijk wel voor gigasnoeken.
Misschien net als Donald Leney destijds met een populatie sterke karpers.
Niet doorgekweekt, dus onaange(p)taste genen.
Ik denk maar een beetje hardop hoor.

Jullie hadden, behalve Hans iets tekort aan karper heb ik van betrouwbare bron vernomen, ietwat gefrust? :wink:

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-05-2004 22:21

Ha Henk,

Zou het door de onaangepaste genen gelijkenis komen?,
dat ik de wat langerekte spiegels zo vaak vang, ze hebben wel wat Valkenswaardigs in ieder geval.....

Tsja, Hans was wederom Kanjerkoning.
Daar kon mijn grootste van 5 brasems niet tegenop, was toch 65 cm en een pondje of 5.
En nix gefrust, echt genoten, mooi weer, mooi water..beetje lawaaierig :-? :-?
Ben bang dat ze er zo weer zijn :wink:

Groet'n...... tha Breammachine!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

08-05-2004 01:42

Jan toch....

Eindelijk je kans om in the scene te komen. Vele, makkelijk vangbare karpers met een redelijk gewicht. Een 35 millimeter lens(met fotoshop maak je je vingers iets kleiner) en schieten maar die foto´s. En zet vooral dat gewicht er duidelijk onder. Met een pondje of 40 kom je er wel.......

Maar verder snap ik eigenlijk niet goed wat je met deze topic wilt...

Wil je nou horen dat wij jou zo nobel vinden omdat je niet op een overbezette vijver wilt vissen? Omdat je dan niet kan genieten? Want dat staartje naast je pennetje zul je ook zien op die vijver, alleen zul je het wat vaker zien dan op een reguliere put. Dus een remedie: Vis niet al te lang.
Je mist dus de uitdaging......

Ik zou toch maar regelmatig die vissen bezoeken, je kunt er veel van leren. Met of zonder hengel....

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
jan van kranenburg

08-05-2004 02:01

Koen,

Ik begrijp evenmin wat je met dit antwoord wilt. :cry:
Scoren of zo?

Mag hoor, 1 - 0 voor Koen!

All right, O.K. You win (vrij naar Joe Williams), maar dat snap jij natuurlijk weer niet.

Heb een ervaring en gevoel weergegeven; meer niet.
Als je mijn leeftijd hebt, zal je zelf meer van dit soort watertjes weten.
Althans dat hoop ik voor jou en voor Nederland.

Let trouwens op de sensationele wijziging in mijn profiel, begin juni a.s.

mvg

Jan
jan van kranenburg

08-05-2004 02:19

Henk,

Heb ooit nog zo'n soort watertje mogen aanschouwen.
Ligt ergens in de Betuwe, vlak bij "Jan Ververs" woonplaats.

Soort kasteeltje met een gracht. Mijn Oom, destijds grote Hotemoot bij Rijkswaterstaat, mocht daar vissen. Voor wat, hoort wat, begrijp je?
Ik mee. Was jong jochie.
Met de vaste stok zeer grote karpers!!!

Logisch, want de vis kon geen kant op en was met een vaste stok goed te drillen.
Dat water was ook al mogelijk eeuwen in de familie en nooit bevist.
Heb door diezelfde relatie ook eens mogen vissen in water van de "Gravin van Buren". Ook niet verkeerd!

Er moeten tich van dit soort watertjes zijn in ons land.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-05-2004 17:35

Koen, even een reactie op jouw reactie op de topic.


Als schrijver van "de Treurende boom" zou jij als geen ander de sfeer kunnen proeven die onzichtbaar tussen de regels van Jan's opening zit.
Het is net als een uitnodiging van Fons krijgen om eens op zijn privéwater te mogen kijken/vissen. Alleen nog poetischer, in een eeuwenoude entourage waar alles nog is zoals het was. Wegdromen onder een wilg en nadenken over hoe dit allemaal tot stand is gekomen, wanneer zijn welke karpers uitgezet bijvoorbeeld.
De natuurlijke aanwas, zitten er ook heel kleine karpers?
Die waarschijnlijk het oorspronkelijke (kweekbloed) in zich hebben.
Net als het bestand op de Remirepool, waar later mee werd gefokt.

De gouden eeuw gaat in je hoofd mee, de geschiedenis van het slot/landhuis, bomen die ouder zijn dan je zelf en ouder worden dan jijzelf ooit zal worden.
Dat water ook, met wellicht echt heel oude (gekweekte)karperrassen erin.

Dat hield mij bezig bij het lezen.

En Jan, hij heeft alles wel gezien, hij hoeft zich niet te bewijzen met grote en zware karpers om bij de "scene" te komen, ik denk ook niet dat hij daar behoefte aan heeft.
In alle rust je hobby bedrijven, en als er mooie gedachten ontspruiten aan je immer werkzame geest, deze delen met anderen en vragen hoe en/of wat zij denken bij zulke gedachten, en zo een mooie ervaring als deze te beschrijven, dat beweegt een man als Jan.
Dat is wat deze topic behelst, als ik me niet vergis vroeg Jan niet of je het nobel vond van hem om daar niet te vissen.

Iets te kort door de bocht, Koen.
Daniël heeft het wel begrepen en het heeft hem ook aan het filosoferen gezet.
Dit is óók vissen!

Dat er wellicht veel te leren valt ben ik van harte met je eens, ik ben ook benieuwd of er uitbraken van virussen zijn geweest in de periode dat wij massaal gekweekte karpers uit diverse landen en met diverse doorfokziektes/zwakheden in de "vrije wateren" hebben uitgezet.

Jan, die 1-0 telt niet,echt niet!

Misschien wat melancholisch, maar ik bezie het nu eenmaal zo.

Vriendelijke groet,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-05-2004 06:52

Mooi gezegt Henk, ik bevis op het moment precies zo'n plas.
Ouwe maagdelijke vissen, bijna nooit een hengeltje gezien.
Wat ik daarbij voel wanneer ik aan de oevers sta, heb jij mooi verwoord.

Ja jan, ze zijn er nog wel alleen niet makkelijk bereikbaar.

Vr.gr.

RC
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

09-05-2004 12:52

Leuke topic

Zou er ook niet gaan vissen. Lijkt me niks aan, en daar zit tegelijkertijd het merkwaardige in.
Zijn ze eens makkelijk te vangen en dan is het toch ook niet goed.
Een tijdje terug met mijn vrouw wezen squashen na 2 x 9-0 had ik het wel weer gezien, een beetje hetzelfde.

Eigenlijk zijn we vissers rare wezens.
1 vraag nog, hoe zijn die beesten erin gekomen?

Richard
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

09-05-2004 14:14

Henk en Jan,

Een beetje laat antwoord, maar eerder kon ik niet reageren.

Het eerste stuk, dat over in de scene kunnen/willen komen. Dit is niet serieus bedoeld uiteraard. Was zeer sarcastisch bedoeld, maar ik heb helaas het emoticonnetje vergeten. Ik hoop dat jullie dat gedeelte nu enigzins begrijpen. Een paar woorden kunnen toch snel verkeerd vallen he. Mijn excuses hiervoor.

En Jan,
Dat ik zou willen scoren ontgaat mij even. Ik zie geen link.

Ik zie dit topic in de discussiehoek staan. En Jan verteld over een paradijs voor blankers. Eentje waar de sfeer dus eigenlijk botst. Geen spanning om het wel of niet vangen, maar een prachtige onverstoorde natuur en nog onverstoord water.

Een discussie hieruit zie ik nog niet gauw ontstaan. Dus vraag ik mij af wat Jan met dit topic wil. Misschien slecht van mij, maar ik zie al gauw een complimenten vanger. Zoals eerder genoemd voor het zo nobel zijn om te bedanken voor zo´n paradijs. Want het is toch wel moeilijk voor velen om zoveel karper af te slaan.

Nogmaal, What´s the point? Te veel karper of het onverstoorde water?

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-05-2004 18:57

Koen, is oké, kon het me ook niet goed voorstellen :wink:

De topic werd in oorsprong door Jan op "Aanbod" geplaatst en door de Mod aldaar verplaatst naar "Discussie". Op zich een goeie gedachte, omdat aanbod nogal snel doorloopt en op discussie wat langer in de top meedraait.
Een discussiestuk is dit evenmin, ben ik met je eens. Het ging denk ik om het overbrengen van een gevoel.
Koffietafelpraat zou dit geweld aandoen, denk ik.

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
jan van kranenburg

09-05-2004 21:38

Had na je P.B wel iets anders van je verwacht, maar heb 't gevoel dat je me nog steeds niet begrijpt, Koen.

Ga je eigen overpeinzingen nog maar eens herlezen; misschien helpt dat.

"Complimenten-vanger"? Hou op, Joh!!


Je zegt "What's the point?"

Dat is 't nou juist. Er is geen "point"!

Wilde gewoon een ervaring en een emotie delen; en wat voor een ervaring!

Dat mijn posting is de discussie-hoek is beland, was zeker niet mijn bedoeling.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-05-2004 11:47

Wij snappen je heel goed Jan :wink:

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-05-2004 12:43

Er zijn inderdaad nog wel meer van die wateren. En gelukkig mag daar meestal niet worden gevist. Het komt af en toe wel voor dat het bestand wordt gereguleerd door SVC. Teveel op elkaar brengt nu eenmaal sneller ziektes met zich mee (net als b.v. bij varkens en kippen).
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-05-2004 22:17

Jan...ik kan me jouw gevoelens zeer goed begrijpen.
En ja...er zijn zeer zeker nog meer van dat soort wateren...ik weet zo al 4 wateren die in privebezit zijn waar veel en een goed bestand van karpers op zitten hier direct in de regio.
Gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-05-2004 22:19

p.s...maar gelukkig is het hier in Nederland nog lang zo gek niet als in midden-Frankrijk...ongeloofelijk hoeveel wateren daar in privebezit zijn met allemaal borden..peche interdit
HB