Voeren NU op het kanaal


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

03-05-2004 12:14

Hoi,

een vraag met betrekking tot een voercampagne op het kanaal.
Ik was van plan om deze week te beginnen met een kleine voorcampagne op het kanaal (twente kanaal). Nu is mijn vraag: Is mijn aanpak goed voor deze weers omstandigheden en het kanaal aangezien ik nog nooit heb voorgevoert op het kanaal.

Wat ik wil doen is het volgende:

Woensdag wil ik tussentijds een morgen/middag op de stek gaan vissen. Alvorens wil ik dinsdagavond en vanavond gaan voeren.
ik had in gedachte een brede voerplek te maken, zeg maar een strook van 8 a 10 meter lang en een meter of 6 breed, dit te doen met 1 kilo mais per dag, met daardoor heen geweekte hennep en een halve kilo boilies per dag.
Is dit teveel/te weinig met dit weer? Is er iets wat ik aan de opzet kan verbeteren, of zeggen jullie van gaan met die banaan?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-05-2004 15:08

Bas,

Ikzelf zal je dit afraden, vanwege het feit dat de meeste karper nog bezig is met paaien of nog nit is afgepaaiud... Eind mei zal de vis zijn afgepaaid en dan kan je heel goed een voercampagne opstarten.
Wel zou ik kiezen voor een grotere hoeveelheid voer, aangezien je wil voeren met mais en hennep.
Allerlei soorten witvis zijn ook gek hierop, dus je hebt kans dat er alleen nog wat boilies op je stek liggen voordat er maar 1 karper is geweest om te azen.

Op het kanaal wat ik bevis, zitten de vissen in de zijtakken om daar te paaien, op het kanaal zelf hoef jehet nu niet te proberen, gewoon omdat de grootste populatie al ios weggetrokken. Zodra de paai is afgelopen en ze komen terug op het grote kanaal, dan kun je genoeg voeren want dan vreet de karper zich een slag in de rondte! Partikels doen het dan juist goed! Probeer door je voere en iets grotere aprtikel te doen, zoals pinda's of tijgernoten.

Vooral met pinda's kan je de vs goed ope stek krijgen en houden, let op... de pinda's houden de vis een dag of 3 op je stek, alvorens ze verder trekken op zoek naar voedzamer voedsel!

Je kan ook wat meer boilies voeren, omdat de vis toch in grote getalen langstrekt en het niet de bedoeling is dat ze stek snel leeg is.... 23 kilo knikkers kan je er zo ingooien!
Beter is het om de stek dan de 2e dag te laten rusten en de 3e dag licht te bevoeren, 1/3 van hetgeen je als eerst gevoerd hebt! Zodra je gaat vissen hoef je niet veel te voeren. Een paar cupjes per hengel.
Zodra je snel een aanbeet hebt kan je gerust meer voeren, want dan ligt de vis gewoon op je stek enkan je ze maar beter vasthopuden door continue een cupje bij te voeren!

Dit is een methode die bij mij op het kanaal heel goed werkt, vooral na de paai!
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

03-05-2004 15:31

Je kan ook wat meer boilies voeren, omdat de vis toch in grote getalen langstrekt en het niet de bedoeling is dat ze stek snel leeg is.... 23 kilo knikkers kan je er zo ingooien!
3e dag licht te bevoeren, 1/3 van hetgeen je als eerst gevoerd hebt! Zodra je gaat vissen hoef je niet veel te voeren. Een paar cupjes per hengel.

Dat is ongeveer 30 kilo voeren in 3 dagen tijd :o :o :o

als je dit nodig hebt om een karper te vangen kun je beter op zoek gaan naar betere stekken of waar de karper langs komt.

ik heb meestal in 3 dagen tijd nog geen 5 kilo nodig incl partikels en boilies om mijn visje te kunnen vangen
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

03-05-2004 15:37

naar mijn inzien (afgelopen zaterdag) is de paai nog niet begonnen. Zaterdag 2 keer beet, 1 echte run, spiegelkarper 23,5 pond, nog niks van de paai aan te zien.

Maar ik zal het in de overweging meenemen!!! Bedankt voor de tip!!
vdk boy
Berichten: 10
Lid geworden op: 09-11-2003 01:00
Locatie: enschede
Contacteer:

03-05-2004 16:50

beste bas:
de paai is pas in begin juni dit is de voor paai (heb k me laten weten)
en in enschede zijn de vangsten ook perfect, ik zou niet teveel voeren en al helemaal niet in particals want ,er zit erg veel brasum in het kanaal zoals je weet (denk ik!?)

groet`n uut enskedeeee :wink:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-05-2004 19:26

heren,

bedoelde natuurlijk 2-3 kilo boilies en geen 23 kilo boilies, lijkt me iewat overdreven.... :wink:

Wat betreft de paai:

deze is bij ons allang begonnen en is in sommige wateren alweer afgelopen...
Kazim Arslan
Berichten: 468
Lid geworden op: 01-11-2002 01:00
Contacteer:

03-05-2004 19:33

ik vis zelf ook op twente kanaal ma dan in almelo. Ik voer meestal 2 kilo boilies en 2 dagen later weer het zelfde tot weekend en een dag te voren ff 6 kilo mais dr op ma dan wel gedeeld over 2 stekken en weekend gaan vissen

(was het hier ma zoon feest dan kon ik ff weer met korst visse bij mij achter het beekje :D:D:D:D ) :wink:

groeten kazim
Vrienden heb je niet voor even maar Voor je hele leven.....
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-05-2004 20:07

Mensen,

Ik heb 4 nachten achter elkaar geblankt dit jaar op een nieuwe stek van me.... :cry:
Ik had dit totaal niet verwacht omdat de stek er zowel boven als onder water er zeer interresant uitleek...
Mijn aanpak ging als volgt: Iedere dag een pond boillies voeren en 1 nacht in de week bevissen( s'weekends)....
En vangen.....ho maar! :roll:

Ik ben wel van mening dat kanaalkarpers zo naïef zijn in het voorjaar(voor de paai) dat je de karpers dan niet vast kan houden op 1 bepaalde stek omdat die beessies iets anders in hun hoofd hebben dan vreten!

Na de paai ga ik zeker weer terug op die stek omdat dan eigenlijk de stabiliteit in de vangst stukken beter is!
En over het voorvoeren in deze tijd: Baat het niet, dan schaadt het ook niet! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Kazim Arslan
Berichten: 468
Lid geworden op: 01-11-2002 01:00
Contacteer:

03-05-2004 20:09

koen je hebt pb
Vrienden heb je niet voor even maar Voor je hele leven.....
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

03-05-2004 22:06

hallo marijn,
dan snap ik het,
ik ken jongens die voeren echt per emmer boilies en een emmer mais en dergelijke .
meestal als resultaat enorme scholen brasems,geen karper.
deze stekken zijn dan ook de eerste weken waardeloos voor de karpervissers ,maar een hemel voor de witvissers.
groet henk
frank boerboom
Berichten: 54
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: duiven, gelderland

15-05-2004 23:46

als je mij vraagt komen de karpers helemaal niet terug op de stek en gaan ze gewoon verder. Dus heeft naar mijn mening voeren helemaal geen zin....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-05-2004 23:24

Beste Koen: baat het niet dan schaadt het ook niet? Dit is niet waar daar jij iets aan het watermilieu toevoegt wat daar van nature niet in thuishoort.
Gezien de EU kaderrichtlijn water zal voeren wellicht op termijn nog wel mogen, maar kleurstoffen in het voer zullen m.i. op termijn zeker verboden gaan worden.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-05-2004 11:25

frank voeren heeft wel degelijk zin...je maakt de vis bekend met je aas plus dat de vis je stek frequenter zal aandoen
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

17-05-2004 11:38

[quote="Aart Lokhorst"]Beste Koen: baat het niet dan schaadt het ook niet? Dit is niet waar daar jij iets aan het watermilieu toevoegt wat daar van nature niet in thuishoort.
Gezien de EU kaderrichtlijn water zal voeren wellicht op termijn nog wel mogen, maar kleurstoffen in het voer zullen m.i. op termijn zeker verboden gaan worden.[/quote]


Aart,


Die paar kilo knikkers die ik er op een week ingooi kunnen geen kwaad voor vis en milieu.....
Als je ziet dat de vis door de boillies/voer terugkomt kan het in dit opzicht geen kwaad :wink:
Als je vanuit het milieu-aspect bekijkt dan kan dit ook niet kwaad...als je eens ziet hoeveel chemisch en kunstmatige troep wordt gedumpt bij aanlegplaatsen,sluizen ed ben ik daar niks bij!! En dan voer ik geen chemische troep want daar vang ik niks op :D

Dus mijn mening blijft: Baat het niet dan schaadt het ook niet :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-05-2004 12:18

Koen, op zich kan ik me jouw mening wel voorstellen. Alleen is jouw (of mijn mening) niet van belang in deze. Alle waterbeheerders (vnl waterschappen dus) zijn / worden aansprakelijk voor schoon en gezond water en daarbij hoort (in samenwerking met visrechthebbenden) een gezonde visstand. Op termijn worden zij daarop ook afgerekend door de EU regels, op straffe van hoge boetes. Vandaar dat in de nabije toekomst met argusogen naar voeren (en vooral kleurstoffen) zal worden gekeken en tevens naar bodemwoelende vissen als brasem en (gelukkig in iets mindere mate) naar karper.
Plaats reactie