Overijssels kanaal


Plaats reactie
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

29-04-2004 09:37

Ik was gister weer is aan het vissen in het overijssels kanaal.. komt er een dooie vis langs drijven (10 pond ongeveer) waarvan de buik lijkt "open geknapt" een half uurtje komt er een Tv-oost busje aanrijden.. ze gingen iemand interviewen over karpers.. daar moete wij ook ff bijzijn! eenmaal in het interview blijkt het dat het Koi herpes virus is aangetrooffen in het OV.. vandaag (vertelde die man) waren er in het OV meer dan 25 dooie karpers gevonden waaronder een aantal grote jongens..

Vraag : moet ik die vis uit het water halen(het kan in myn schepnet blijven zitten neem ik aan die zooi)?

OPROEP: Constateert u ergens vissterfte? Wilt u dit dan zo spoedig mogelijk melden, zodat de medewerkers maatregelen kunnen nemen. Hiervoor is het waterschap dag en nacht, ook in het weekend, telefonisch bereikbaar (0546 - 832525).(ALLEEN VOOR MENSEN IN HET WATERSCHAP REGGE & DINKEL)

http://www.reggeendinkel.nl/
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

29-04-2004 09:46

simon,

Bedoel je het kleine overijssels?? Das niet zo mooi.

gr Ramon
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

29-04-2004 10:02

Simon,

Gelijk de OVB bellen, http://www.ovb.nl. Die kunnen vis naar Lelystad brengen waar de daadwerkelijke doodsoorzaak vastgesteld kan worden.

Groeten,

Mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-04-2004 13:13

Simon, dat KHV is maar een uit de lucht gegrepen veronderstelling, zonder onderzoek kan men hierover helemaal geen uitspraak doen. En dat onderzoek duurt al gauw 4 tot 6 weken...
Als het werkelijk KHV mocht zijn zijn de rapen gaar, dan is het gevolg ca. 80% sterfte onder alle karpers in zo'n water met grote kans op uitbreiding naar andere wateren waar dan ook ca. 80% doodgaat. De overblijvende vissen worden min of meer resistent maar wel drager van dit virus, waardoor je uitzettingen ook kunt vergeten omdat de uitgezette vissen dan ook weer besmet worden. Een vicieuze cirkel dus en op alle open wateren niets tegen te doen.
Meer waarschijnlijk is dat het SVC is en dat is maar te hopen ook!
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

29-04-2004 13:29

Aart,

Voor het hulsbeek ben ik wel bang dat het zo is. Er is recent witvis uitgezet en binnen een week daarna begonnen de karpers vreemd gedrag te vertonen en zijn reeds meer dan 40 dode karpers gevonden. De OVB is hier afgelopen dinsdag geweest om vis te vangen voor onderzoek. Ik hoop dat er snel uitsluitsel komt.

Gezien het feit dat het zich zo razendsnel verspreid over zoveel verschillende wateren, denk ik dat het toch om SVC gaat.

Echter de visuitzetting op het hulsbeek en de start van de sterfte aldaar, brengen mij wel aan het twijfelen. Het kan natuurlijk ook met aalschovers, honden of wat dan ook zijn meegekomen ik sluit niets uit, maar toch.....

Mvg,

Ramon
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

29-04-2004 15:29

Aart,

We horen de laatste 2 jaar veel over vissterfte zowel door virussen als lozingen, is dit iets van de laatste tijd of speelt dit al jaren maar werd het door gebrek aan kennis en mediamiddelen niet bekend?

Aangezien jij al wat jaartjes meeloopt weet je er misschien meer over.

mvg Mark
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

29-04-2004 16:51

:o ****** shit....
Staat t overijssels in verbinding met het nieuwe ommerkanaal... ? :roll:
zoja, :cry:

Met angstige groeten, daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-04-2004 17:12

Kut
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

29-04-2004 19:30

Jah het kleine overiijssels kanaal.. ik neem aan als het op tv komt dat het wel officiel is!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-04-2004 23:39

Ramon, nogmaals, niet te hopen dat het KHV is. En dat onderzoek duurt 4 tot 6 weken.
Mark: SVC is niet iets van de laatste jaren, zit al veel langer in ons oppervlaktewater en ieder voorjaar steekt dit her en der de kop op.
Anderzijds is door uitzetting van pootkarpertjes (niet via de OVB betrokken) enkele jaren geleden ook vissterfte opgetreden hetgeen zich vrijwel ieder jaar nog herhaalt op die wateren. Noch het CIDC in Lelystad noch de Universitäts Klinik in München heeft kunnen achterhalen om welk virus dat gaat.
Het is gewoon onverantwoord om pootkarpertjes uit te zetten die niet steekproefsgewijs tevoren op ziektes zijn onderzocht, nooit doen dus!!!
Het nieuwste voorbeeld hiervan kun je vinden op een water bij Maasmechelen in België waar na uitzetting van niet vooraf op ziektes gecontroleerde pootkarpertjes nu vele vissen van de bestaande populatie doodgegaan zijn.
Sommigen schijnen het nooit te leren.....
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

30-04-2004 18:24

We hebben met de hsv in mijn voormalige woonplaats z'on 5 jaar geleden eens een slotgracht leeggevist en de vissen uitgezet in een kanaal vlakbij.
(valleikanaal te Woudenberg)
Dit moest wel omdat de slotgracht geheel droog kwam te liggen en de vis anders verloren zou gaan.

De karpers (8 stuks meen ik) zijn in een vijver terechtgekomen en doen het gelukkig nog goed. Er is op beide wateren geen vissterfte voorgekomen. In dit geval ging het dus goed maar hoe kun je als je zoiets een paar dagen van te voren te horen krijgt op een goede manier aanpakken?

gr. Mark
Plaats reactie