waarom doen we dat toch


Plaats reactie
pim de borst
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-02-2004 17:42
Locatie: Rotterdam

28-04-2004 10:22

hallo allemaal,

ik heb misschien wel een rare vraag maar waarom hebben WIJ karper vissers het altijd over ponden en niet over kilo's???????

is dat om onze ego's te strelen (zodat het meer lijkt) of omdat er ooit lang lang geleden iemand mee begonnen is en we dat allemaal over genomen hebben.

ik heb het zelf ook altijd over ponden en weet eigenlijk ook niet waarom ik dat doe of hoe ik eraan gekomen ben.

mzzl
als ze me missen......... dan ben ik weg
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

28-04-2004 11:55

Hoi Pim,

Voor mijn gevoel hebben we dit overgenomen van de Engelsen.
Deze hebben veel betekent voor de huidige karpervisserij.
Ja, en als die eilanders dan altijd roepen pounds, zijn wij snel geneigd dit over te nemen.
Een andere verklaring heb ik er niet voor.
Groetjes
Rinus
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

28-04-2004 13:08

Ik schrijf toch in KILO'TJES op,
omdat m'n weger in kilo's aangeeft.
Ik ga niet omrekenen om dan aan een hoger aantal te komen,
het blijft toch hetzelfde !

En daarbij is het gewicht maar een onderdeel vd vangst......
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

28-04-2004 15:59

Ik denk dat we dit inderdaad van de Engelse hebben overgenomen, ook al hebbe die het over lbs.......

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

02-05-2004 01:21

Heren,

Kanttekening bij de engelse 'ponden' is dat (zoals de meesten wel weten) het engelse 'pond' niet de 500 gram is die wij bedoelen met een pond. Maar dat is niet de kern van wat ik te melden heb.

Ik denk dat de reden dat wij de karpers in ponden zien niet enkel in verband staat met het feit dat de engelsen ook in 'ponden' tellen. Ook het feit dat dit een handige rekenmaat is komt hierbij om de hoek kijken. Een pond is redelijk nauwkeurig zodat we onderscheid kunnen maken en toch blijft het geheel overzichtelijk. De lengte van je rig geef je immers ook niet in meters (vanwege de onnauwkeurigheid) of milimeters (vanwege het gebrek aan overzichtelijkheid). Ik denk dat de combinatie van de Engelse 'ponden' en deze theorie ervoor gezorgd hebben dat wij in ponden wegen.

Mvg Rob
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

02-05-2004 19:37

waarom wegen belgische karpervissers dan overwegend in kilo's ? Zijn de belgen minder overzichtelijk dan ?

Het zal wel gewoon met traditie/gewoontes te maken hebben. Zo zullen er vele dingen zijn die door bepaalde mensen zus en door anderen zo genoemd worden.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

02-05-2004 19:59

Maak toch helemaal niks uit. Voor mij part weeg je in grammen. :P Zou er verder weinig achter zoeken.

Ieder z'n meug toch.

Cheers.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-05-2004 20:12

Zijn veel vissers die ineens veel meer 30igers vangen als de rest van de vissers op een bepaald water. Waarom?? omdat ze in engelse ponden wegen en wij als pond een halve kilo (500gram) rekenen.

Zo zijn hoge 20igers ineens net 30 en zijn hoge 30igers ineens een 40iger.

Doet niets aan de schoonheid en de herinnering die we aan zo'n vis beleefd hebben, maar het is niet correct.

Weeg je in lbs noteer dit dan ook zo, doe je dit in nederlandse ponden doen we dit toch denk ik omdat de bekende benamingen als 20iger 30iger en 40iger bekender zijn als een 15 kilo vis toch???
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-05-2004 20:50

Vraag was hoe we er zo op gekomen zijn. Geen idee eerlijk gezegd. Het was niet eens een gewoonte om de vis te wegen. De lengte werd in centimeters gemeten en dat was het. Zo is (of was inmiddels?) de kanjercompetitie in het visblad gebaseerd op lengte. Ik vermoed dat Rinus in de buurt zit. Dat hele weegritueel zal wel met de stroom mee van Engeland naar hier zijn gekomen. Het engelse pond zal dan vernederlands zijn naar het oud Hollandse pond. Net als een dertiger (thirty), etc. In België werd men wat later geïnspireerd en hebben ze het op kilo’s gehouden. Of was Alijn daar mede de initiator van? Dus inderdaad, allemaal nogal triviaal. Met kilo’s minder verwarring. En zonder wegen en claimen, minder gezeur. :wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

02-05-2004 22:55

Ik kan me herinneren dat ik een aantal jaren geleden op de meeting in Leerdam in de maling werd genomen toen ik praatte over kilo's i.p.v. over ponden.

Die Limbo's toch... lijken toch erg veel op Belgen... :-? :D

Gr.,
Raymond
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

03-05-2004 08:56

Ik weeg altijd alles in ounces... haha.

En die Limbo's (en alles wat onder de grote rivieren vandaan komt) heb ik wel eens "Reserve-Belgen" genoemd... dat werd mij toen niet in dank afgenomen, dus ik doe het niet weer!

Maar dat Belgiers wegen in kilo's, ja, daar kan ik in komen, doe ik ook namelijk!

Groet;

WouteR
Plaats reactie