Virus twente


Plaats reactie
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

28-04-2004 08:35

Hoi Ronnie,

In Almelo ook al? Welke beek, als ik vragen mag?
Groetjes
Rinus
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

28-04-2004 23:15

Ronny waarom een P.B. naar Rinus over welk water het gaat??
In mijn ogen kun je het beter openbaar maken zodat we er met elkaar wat aan kunnen doen,,toch??
Gr:Hans.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-04-2004 01:27

Waarschijnlijk bedoelt Ronnie de Schipbeek daar hier ook dode karpers zijn verwijderd.
SVC zit in practisch ieder water en leidt vrijwel ieder voorjaar dan hier en dan daar tot dode karpers.
Op zich is hiertegen niets te doen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-04-2004 12:50

Ronnie, het is onzin dat dit de eerste keer is dat zoiets op stromend water gebeurd is. En dat z.g. nieuwe virus is ook niet meer dan een veronderstelling en m.i. waarschijnlijk niet waar.
Inderdaad is het meestal zo dat bij watertemperaturen boven de 17 gr. de vissterfte weer ophoudt, maar dat zal met de huidige weersomstandigeheden helaas nog wel even duren.
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

02-05-2004 15:24

Volgens mij mag je het Katsmeer ook toevoegen aan risicogebieden, het is niet te hopen dat de ziekte van de Schipbeek overslaat naar het Katsmeer.

Toch vreemd dat er op zo'n groot schaal sprake is van vissterfte. Hemelsbreed is het nog wel een eindje van het OV-kanaal naar de Schipbeek.
Gebruikersavatar
bjorn diks
Berichten: 84
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Almelo

03-05-2004 12:06

Ben bang dat het Twentekanaal ook aan de beurt is.
Ik heb er het afgelopen weekend een aantal dode karpers gezien.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

03-05-2004 15:48

Hallo Aart,
Zijn er ook onderzoeken geweest/worden gedaan over overdraagbaarheid van bacterieen en virussen doormiddel van watervogels en bijvoorbeeld ratten.
kun je mij op op eventueele (openbare)uitslagen op internet of andere infokanalen wijzen?
groet Henk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-05-2004 16:36

Henk,
Aart is babysitten :-)

Hier is wel wat meer info te vinden.

http://www.cefas.co.uk/fhi/default.htm


MVG

klaas
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-05-2004 17:03

Dus toch maar een gesloten seizoen herinvoeren, zoals Jan vK voorzichtig opperde? Ik ben voor, heb ook geen commerciele bindingen.
De vis niet uit het biotrime halen door ze het hele jaar voorzien van makkelijk te vinden en wellicht slecht te verteren "voedsel"?

Gewoon van 1 februari tot en met 31 mei. Onszelf opleggen wel te verstaan voordat het óns wordt opgelegd.
Levert het doden van gevangen ( ziekte kiemen verspreidende) Koikarpers ook iets op?

Ach, dit ontspint zich zo bij mij, maar het openen van een topic over het gesloten seizoen herinvoeren kan geen kwaad denk ik....

Bezorgde groet,
Henk

ps, natuurlijk zullen meer stress omstandigheden een rol spelen, maar toch, ergens beginnen :(
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-05-2004 20:55

Heren, het grootste probleem wat betreft virussen overbrengen is nog steeds het overzetten van karper van het ene naar het andere water.

Overbrenging van virussen door vogels lijkt mij erg onwaarschijnlijk en onderzoek een moeilijke zaak. Ratten brengen al jaren bepaalde ziektes over of hier de bekende karpervirussen bij zitten zou ik niet weten, het lijkt mij althans sterk. Op een water waar virussen een ware slachting hebben veroorzaakt, gebeurde er op een water wat 200 meter verder lag niets. Terwijl ik er regelmatig ratten heb aangetroffen, voor watervogels geld daar hetzelfde.

Verenigingen die visrechten hebben, koop geen karper in Nederland en België van Beroepsvissers/ handelaren. Op dit moment laat alleen Valkenswaard de Karper controleren op virussen.

Een praktijk geval, karper komt in het najaar van verschillende kwekers uit het voormalig Oostblok. De karper wordt verzameld door een kweker/handelaar, een kweker levert besmeten vis, de andere twee niet.
Heel de partij karper is op dat moment drager, de uitbraak kwam pas in het voorjaar.

Op dit moment vind er een waren slachting plaats op tal van waters in Nederland en België.
Een water in België waar vissen van meer dan 25 kg zwommen is afgelopen week door het kopen van ongecontroleerde karper in het najaar helemaal naar de knoppen gegaan.

Na ik vernomen heb vindt er op dit moment een inventarisatie plaats van besmette waters in ons land. Zo snel als mogelijk is zullen de namen van de waters gepubliceerd worden.
Hopelijk doet het VBK in België hetzelfde.

Willen we onze hobby nog lang kunnen beoefenen denk na waar je mee bezig bent.
Ligt je HSV in over de problemen die er zijn, praat er over met collega karpervissers.

Moeten we een overlijdensakte opstellen, als alle waters in Nederland besmet zijn voor we wakker worden.

Een trieste groet, Peter
Plaats reactie