Wat is /was er met deze karper aan de hand ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

27-04-2004 20:13

Hallo,
Gisteren ving mijn maat een spiegel van zo'n 23 pond,een vis die er op het oog gezond uitzag.
Na het wegen en wat fotootjes ben ik een stuk met de vis het water ingelopen(langs de kant is het te ondiep om een vis terug te zetten),ik hield de vis zoals gewoonlijk rechtop en en wachtte tot ie weg zou zwemmen.
Nou,dus niet................. :cry:
Ik heb daar een half uur !! gestaan met die stakker,ging steeds minder snel ademen,totdat er helemaal niets meer gebeurde.
Geen bek die open en dicht ging,geen kieuwen meer open en dicht,heb mijn vinger in zijn bek gedaan om te voelen of de bek echt niet meer bewoog.
Om de halve minuut of zo voelde ik hem heel lichtjes "bijten" en op een gegeven moment helemaal niets meer.
Ik heb de op een gegeven moment de kieuwen van de vis een stukje open gedaan en de vis ferm maar beheerst van voor naar achter bewogen door het water,met de achterliggende gedachte dat er dan wellicht zuurstof bij hem naar binnen kwam(weet niet of ik hier uberhaupt goed aan heb gedaan ? ).
Al zeker een paar minuteen geen teken van leven meer,de vis begon op zijn kant te draaien en ik kreeg toen echt de koude rillingen,bij het idee dat we wellicht een vis hadden "vermoord" :(
Toen gebeurde het,de vis kreeg als het ware een stuk of 5,6 stuipen/schokken(alsof ik 220 volt op de vis zette) en wonder boven wonder gingen de kieuwen/bek weer lichtjes op en neer.
Om ee nlang verhaal kort te maken,ik heb nog zo'n 15 minuten gestaan en op een gegeven moment kwam de vis plots tot leven en begon te zwemmen voor zijn leven !
Ik hield op dat moment nog steeds zijn staartwortel vast,heb nog even gewacht,losgelaten en toen maakte dat ie wegkwam met een flinke klap.
GELUKKIG.......... :D

Nu zijn mijn vragen;
Heeft deze vis een attaque/hartstilstand gekregen ?
Wat zijn die heftige schokken geweest ?
Heb ik er goed aan gedaan dat ik de vis ferm maar beheerst met de kieuwen geopend,door het water te bewegen ?

Graag wat reaktie's

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-04-2004 20:28

Dennis,

Zeker niet slecht aan gedaan. Inderdaad bevorder je zo de zuurstof toevoer. Voor de rest gok ik maar. Beesten kunnen door angst in een shocktoestand geraken. De schokken zijn dan spiertrekkingen bij het weer bijkomen.

Groet, Kees
ruud stoop
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-01-2004 15:23
Locatie: wouw

27-04-2004 20:29

zal een soort van shock geweest zijn denk ik..heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt.. snotties doen dat trouwens wel regelmatig, play dead en dan na een half uur rugzwemmen ineens als een speer er vandoor
Als een vis slecht weg wilde zwemmen was gelukkig bij de staartwortel pakken en enkele minuten op en neer bewegen om water door de kieuwtjes te krijg voldoende om de krachten te herwinnen...maar drie kwartier een vis staan reanimeren gelukkig dat je de hoop niet opgegeven had... waarschijnlijk heeft dat onze vriend toch gered.

gegroet ruud
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

27-04-2004 21:15

Respect Dennis,

Kan me idd. wel erg vinden in de bovenstaande theorie van een soort van shock-toestand. Misschien zelfs wel wat uitgeput door de dril, zuurstof gebrek door kort ademigheid van de strijd die ie had geleverd ?
Mooi dat je niet opgegeven hebt en daarmee waarschijnlijk de vis het leven hebt gered.
En door de vis weer langzaam aan het "ademen" te krijgen dmv. water door z'n kieuwen te laten stromen is ie dus misschien weer bijgekomen.
(bij big-game vissen laten ze de marlijn toch ook altijd naast de boot even "op adem" komen door rustig achter een zachtjes varende boot het water door z'n kiewen te laten stromen voordat ze 'm laten gaan ? zie oa. R. Hunt)

Heb het zelf nog nooit meegemaakt en hoop dat ook niet te doen, maar in ieder geval door jouw verhaal zal ik het tot het uiterste blijven proberen om de vis weer gezond weg te zien zwemmen.

Met meer dan respecterende groet,

Mark
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

27-04-2004 21:26

hoi,
zou de vis misschien de aanblik van dennis niet hebben kunnen verwerken???......
het blijft gissen......maar wie wel eens het verhaal in tegen de stroom in gelezen heeft..van alijn danau..over de kempvis..eerst als dood gewaant..om als nog te leven en vrolijk verder te zwemmen....
blijft een dier.....kan stress zijn....zou het verder niet weten.
gr roy
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-04-2004 22:55

enkel eens meegemaakt met een snoek....deze vissoort help je er wel mee door deze te wiegen.

IK weet dus niet zeker of het goed is om de vis heen en weer te wiegen....weet dus wel dat het niet slim is om een karper aan een boot in een zak te slepen daar deze dan kan verdrinken...dus mede hierom vraag ik mij af of dat wiegen ook zo goed is voor de karper.
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het zo gauw ook niet geweten zou hebben waar je goed aan doet...dus wellicht heb jij het zo slecht nog niet gedaan dennis!..eind goed al goed zullen we maar zeggen
(Enne..schiet mij nu aub niet af omtrent bewaarzak/slepen achter een boot enz...ik heb dit ook maar eens ergens gelezen hoor :wink: )
gr
Hans Brinkel
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 27-04-2004 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-04-2004 23:04

Hans,

Verdrinken is stikken. Een vis ademt door zijn kieuwen. Zolang er water langs de kieuwen stroomt gaat het goed. Als de kieuwdeksels worden dichtgedrukt is er geen waterstroom langs de kieuwen en stikt de vis. Ik kan mij voorstellen dat dit in een zak achter een boot aan verkeerd kan gaan.

Groet, kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-04-2004 23:22

Hans,

De grootste Cassien vis van jaren geleden heeft inderdaad zo'n toch niet overleeft.

Dennis,

Ondanks shit happens: klasse en gelukkig dat het beestje weer wegzwom.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-04-2004 23:23

Kees...bedankt voor je heldere en duidelijke uitleg
gr
Hans Brinkel
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

28-04-2004 10:30

Als je dat hebt met een karper kan je hem ook langzaam van voor naar achteren bewegen.. door die beweging stroomt er weer zuurstof in zyn kieuwen!!
groeten
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-04-2004 13:31

Ik denk dat dat ook bedoeld wordt Simon...

Trouwens, bij dat 'reanimeren', open dan de bek, en niet de kieuwen. Zo boots je de natuurlijke waterstroom na. Bij het 'heen' wiegen stroomtdoor zn bek langs z'n kieuwen, en bij het 'weer' sluiten de kieuwen zich d.m.v die zachte rand die aan de kieuwdeksel zit en kan er geen water door de kieuwen naar de bek stromen, anders kan de karper verdrinken, dacht ik... Dit is wat er gebeurt bij boottochtjes in een bewaarzak, er is dan geen zicht op of de karper wel of niet 'tegen de stroom in' ligt, wat wel zou moeten.

Verder prima aangepakt Dennis, alhoewel zo'n vis dat natuurlijk nooit had meegemaakt als er niet op hem gevist werd, maar vissen is nu eenmaal niet 100% diervriendelijk, dus dan hou je dit soort dingen...

Karpers zijn taai, heb zelf ook eens een karpertje een half uur gereanimeerd voordat hij wegzwom, geef het dus vooral niet te snel op!

vr gr Sjoerd
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-04-2004 14:58

Simon,

Ik vind hje onderschrift zwaar storend.

Ik heb nix tegen Fox hoor verre van, maar zo krijg ik er hoofdpijn van.

MVG

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

28-04-2004 15:27

Echt typisch gedrag van een gras karper. Daar herken ik het meest van. 1 keer in frankrijk bijna een uur in het water gestaan omdat de vis niet meer verder wou.

Een gras is in staat om zich letterlijk dood te vechten. Een beetje oppassen met wat ik zeg natuurlijk, maar als je dit vaker heb zou je er eens aan kunnen denken om een iets zwaardere hengel te gebruiken. Om de vis iets korter te kunnen drillen. Te snel drillen veroorzaakt natuurlijk schade, maar te lang drillen ook!!

Nou neem ik aan dat jij wel in staat bent omdat in te schatten, maar goed wou het toch maar ff. meldden.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Carlo Knipschild
Berichten: 157
Lid geworden op: 01-03-2004 10:22
Locatie: zuid Limburg

28-04-2004 18:22

Dit heb ik ook 1x meegemaakt maar dan niet met een karper maar met een snoek!!
Zette m gewoon terug en toen ook idd niks meer....
Na een paar schokken ging hij ook als een speer ervandoor... :-?
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

28-04-2004 20:07

Jezus Dennis, goed gedaan man ik had m ook ernstig geknepen! een vis die zowat sterft in je handen, ik zou echt helemaal wit wegtrekken. Het moet wel een hele ernstige shocktoestand zijn trouwens want ik heb ook wel s karper gehad die zn kiewen niet meer op en neer liet gaan en zn ogen niet meer bewoog etc. Maar dat was binnen een minuut gewoon weer in orde na dat heen en weer bewegen. Zoiets als jou heb ik nog niet meegemaakt...en dat wil ik niet meemaken ook!

Good Job

Thijs
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

28-04-2004 20:48

Ik heb zoiets ook al eens gehad met een snoek van ongeveer 80 cm... na een fototje meteen weer terug in het water (was vorig jaar in die hete zomer, op een zwembadje van een camping in limburg) maar de vis wilde niet meer, begon steeds minder te ademen en lag na een 20-tal minuten met gesperde kieuwen zonder beweging in mijn handen... In de hoop hem toch nog te redden ben ik toen in mijn gewone broek (!) tot mijn middel in het water gaan staan in de hoop dat er in dit diepere, frissere water meer zuurstof zat en zo nog eens een kwartier krom gestaan... Op eens begon de vis heftig te schokken en zwom weer een beetje, maar als ik hem losliet draaide hij weer ondersteboven... na nog een minuut of 5-10 zwom de vis echter weg. Misschien dat het iets met het zuurstofgehalte van het water te maken heeft?

De shock-theorie daar kan ik het ook wel over eens zijn ja, vooral voorns en vloermatjes willen hier nog wel eens aan meedoen :-?
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-04-2004 21:53

Dennis,
respect, supperstrakke actie!
Kan me goed voorstellen dat je je op dat moment niet echt lekker voelde.
Heb zoiets gelukkig nog niet meegemaakt, alleen 1 maal een karper gehad die totaal gedesorienteerd was en weer tegen de walkant aan zwom waarna hij bleef liggen.

heb deze vis net als jij enige tijd aan de staartwortel vastgehad en voortbewogen waarna deze weer na enige tijd rustig wegzowm.

groet,
Peter
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

29-04-2004 09:27

Dennis,

ik heb pas iets vergelijkends meegemaakt !

ik was fotos aan het nemen van een vis toen begon ie ineens soort van stuiptrekkingen te krijgen ! ik schrok me dood ! heb de vis meteen in het water terug gezet ! de vis was er misschien max 3 minuten uit !??

heel erg vreemd dus,

Groetjes MArtin
Plaats reactie