Hoe reageren jullie op bezoekers aan de waterkant ?


Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-04-2004 18:24

Omdat ik en mijn maat nu niet echt open staan voor bezoek aan de waterkant,ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe jullie daar eigenlijk mee omgaan ?

Het lijkt waarschijnlijk heel asociaal,maar hieronder beschrijf ik hoe ik en mijn maat omgaan met bezoek,ook wel sijbelaars genoemd......... :wink:

We hebben standaard niets gevangen(hoef ik overigens dus meestal niet eens om te liegen)).
Soms zeg ik uberhaupt niets tegen de bezoeker,in de hoop dat ie zsm weer pleite gaat.
En als ik al wat zeg is het doorgaans zeeeeeer kortaf.

Ik weet dat het er allemaal niet zo vriendelijk uitziet,maar ik redeneer als volgt:
Ik bemoei me niet of nauwelijks(tenzij ik de persoon in kwestie ken)met mijn medevissers,en verwacht ook dat ze mij/ons met rust laten.

Wat overigens super werkt is dat wanner je ziet dat er een potentiele ouwehoer nadert,je telefoon pakken en net doen of je gebeld wordt.
Gaan ze vanzelf wel weer weg.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-04-2004 18:51

Dennis,

Ligt puur aan "ons" humeur en wat voor water we bevissen.
Op bepaalde waters kan het b.v. heel goed zijn, om niet veel te zeggen.
Ook heb ik er een hekel aan, als mensen met veel bombarie naar je toe
komen, terwijl je dicht onder de kant vist.
Over het algemeen zeggen we dus niet veel, maar het is ook afhankelijk
van het water. Vissen we b.v. op een water met weinig drukte, dan kun je
beter zorgen; dat ze niet "als bijen op de honing af komen"!

Tot slot: Wanneer je liever op jezelf bent, hier dan een goede tip.
Probeer zo te gaan zitten dat niemand je ziet of doe net alsof je aan het
slapen bent als je ze in de verte ziet naderen! Werkt natuurlijk niet voor
iedere brutale....! :)

groetjes Benny
jan van kranenburg

25-04-2004 19:02

Er is ooit een werkelijk magnifiek artikel over dit onderwerp verschenen, naar ik meen onder de titel "Puistekop".
Weet niet zeker meer wie 't geschreven heeft. Kees soms?

Met bezoekjes tijdens het vissen van wat dan ook karpervissers blijken te zijn, heb ik geen moeite. Integendeel!
Op die manier heeft er heel wat kennis overdracht plaatsgevonden, en zijn diverse ervaringen gedeeld.

Andere zaak wordt 't als bezoek gewoon om een o.h. praatje verleden zit;
trek dan meestal mijn gewone gezicht, en de bezoeker druipt dan wel af.

Bij Dennis zal dat moeilijk gaan, vrees ik.
Zo'n innemende persoonlijkheid! :D

mvg

Jan
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

25-04-2004 19:09

Dennis,

Aangekomen op de camping waar ik samen met mijn vriendin een weekje gingen vertoeven en vissen zocht ik een mooi plekje op aan het water, die was zo gevonden. Bij het opzetten van de tent op de campingplaats zie ik een man met een bedchair en foudraal, wakker als ik ben merk ik meteen op dat het hier een collega karpervisser betreft. Nadat ik een gesprek met de vriendelijke kerel aan wil knoppen kom ik snel tot de conclusie dat deze kerel wel karpervisser is maar absoluut niet collegiaal. Goed, we zijn niet allemaal uit hetzefde hout gesneden.

Ik haal in het dorp mijn vergunning wil mijn tent op bouwen aan het water en zie de bivvy van mijn nieuwe vriend staan. Ik besluit daarom maar een stukje verder mijn kampement op te slaan ,totdat er een kerel met het gedrag van een woeste stier die een rood lapje voor zijn ogen was gebonden (rara wie zou dat zijn)aan kwam gesprint, ik zat schijnbaar op zijn plaats en hij viste al 20 jaar tegen het eiland aan en had daarbij ook nog eens met "alle grote karpervissers van europa gevist" dus moest ik maar met mijn boeltje ergens anders gaan zitten (dacht het niet) na vrolijk met hem te hebben gebekvecht over de door mij te bevissen stek besluit ik hem er attent op te maken dat ik niet voor jan lul een praatje met hem wou komen maken (overleg plegen noemen wij dat in Brabant).

Moraal van het verhaal: Door dit gedrag aan het water manoeuvreer je jezelf af en toe in vervelende situaties die makelijk voorkomen hadden kunnen worden maar zoals ik al zei, niet iedereen is uit hetzelfde hout gesneden en misschien is dat maar goed ook.

Overigeens moet ik zeggen dat mijn "nieuwe vriend voor het leven" ook ergens uit de buurt van Den Haag kwam, misschien zit daar wel in de grond :roll:

Met graag buurtende groeten,
Wouter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-04-2004 19:44

Jan,

Ik heb hier ook wel eens wat over geschreven, maar dat is lang geleden. Ik denk dat je dit maal Henk bedoelt met het meesterstuk "Krentenbrood met karperstokken". Even wat berichten naar beneden scrollen:

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... entenbrood

Groet, kees
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-04-2004 19:51

Jan,

Ik kan er natuurlijk niets aan doen dat jij om andermans kennis verlegen zit.................. :wink:

Wouter,

Het feit dat iemand anders zich asociaal gedraagt aan de waterkant,heeft in principe weinig te maken met het aangaan van een gesprek.
Ik vermoed dat zo'n "Type" ook moeilijk had gedaan als je 2 kilometer verderop was gaan zitten.

Of het idd zo is dat er bij ons iets ïn de grond zit" waardoor er hier alleen maar mafketels wonen weet ik niet.
Wel weet ik dat erdan in Brabant dan ECHT iets mis is met de grond !!
Ik heb een Hagenees in ieder geval nog nooit een andere visser zien BESCHIETEN(ja,met een pistool/revolver)om een visstek !

Nu zal ik het nog eens via een andere uitvalshoek proberen:

Stel,
je bent filatelist en toevallig wonen er in je omgeving zo'n 25 mensen die dezelfde hobby hebben.
Dan is het toch ook niet zo dat je de hele dag door bij anderen aanbelt of er bij jou aangebeld wordt om een ouwehoerpraatje te maken mbt je hobby ???
Maar omdat een visser nu eenmaal "onbeschermd" buiten zit en niet kan vluchten,en daardoor dus een "makkelijke prooi" is,is het klaarblijkelijk de normaalste zaak dat je iemand anders lastig valt !

Heel simpel,ik vis vooor mezelf en NIET voor een ander.
Ongeacht wat een ander hier van vindt,dit is mijn mening.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

25-04-2004 20:23

Beste Dennis,

Met mij kan je altijd wel een praatje maken. En ik zie ook geen rede waarom niet? Alleen ik vis voor mijzelf en niet voor een ander vind ik wel erg goedkoop. Zo'n praatje duurt max. 30 minuten? Als je 24 uur aan het vissen ben zie ik daar het probleem niet van in. Je geeft zelf aan dat dat met een vismaat is, maar als je alleen aan het vissen ben hoe zit dat dan?

Ik ben toch wel benieuwd naar of er nog andere redenen zijn dan alleen maar "ik vis voor mezelf en niet voor een ander".

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-04-2004 20:34

Rene,

"Zo'n praatje duurt max. 30 minuten?"

Geloof me als ik zeg dat dat voor mij een nachtmerrie is !
Iemand die een half uur komt ouwehoeren !

Simpel:
1)Ik vis regelmatig met een hengel on mijn eigen kant en wil niet dat mijn kansen vern"**kt worden door iemand die toevallig dezelfde hobby heeft.
2)ik beschouw mezelf echt niet als een goede visser maar het merendeel van de "figuren"die komen ouwehoeren weten het verschil niet tussen een hengel en een molen !
3)Noem mij een reden WAAROM ik met iemand een gesprek zou moeten aangaan :o
Omdat we toevallig beide vissen ?
4)het is in het verre verleden al heeeeeeeeel vaak gebleken dta je maar beter je mond kan dichthouden mbt vangsten/stekken e.d.
Dus dan kan ik twee dingen doen,tegen iemand gaan zitten liegen of hem gewoon negeren.
5)Het boeit me niet dat iemand net de nieuwste CJW hengels heeft gekocht of dat ie karpers heeft gevangen van wel 20 meter lang !
6)Aangezien ik nogal eens experimenteer met aas en/of rigs is het ronduit irritant,wanneer ik een run krijg of om wat voor reden dan ook moet binnendraaien/uitgooien,er iemand met zijn GROTE neus bij staat als ik mijn rig/aas bloot moet geven.
En zo kan ik nog wel even door gaan.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-04-2004 20:38

Rene,

Als ik samen met mijn maat vis,zitten we vaak onder een pluutje en is er teveel rumoer om bijv. onder mijn kant te vissen.
Als ik alleen vis ligt er wel vaak een hengel onder eigen kant,e ndan stel ik uiteraard helemaal geen prijs op een bezoek.

Ik denk ook dat een hoop mensen niet realiseren dat een simpel bezoek je visserij voor uren verpest kan hebben.

Dennis
PS dit laatste geldt uiteraard niet voor degene die 400 meter uit de kant liggen.............
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

25-04-2004 20:53

Dennis,

Ik schaar mij in jouw kamp. Zie daar ook mij voorliefde voor de vroege, late en donkere uren.

Overigens ben ik niet te beroerd om een deel(tje) van mijn kennis te delen met mensen waarvan ik het idee heb dat ze er mee om kunnen gaan. Ik tracht ze wegwijs te maken zodat ze zelf hun eigen pad uitstippelen.

Het wil nog wel eens gebeuren dat "collega-karpervissers" komen kijken en dan verdacht veel interesse hebben in hoe je vist. Dit bedoel ik in de breedste zin des woords, dus waar, waarmee, hoe en waarom. En bedankt he.
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

25-04-2004 20:57

Heel simpel,ik vis vooor mezelf en NIET voor een ander.
Ongeacht wat een ander hier van vindt,dit is mijn mening.


Met deze instelling hier bijna 2000 berichten plaatsen??? :o :o

Vanwaar dan deze vraag wat anderen ervan vinden als ze een praatje komen maken?? Moet jou dan ook niet boeien......
En maak je zelf nooit eens een praatje met een collega karpervisser????

Mvrgr Guido
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-04-2004 21:03

guido berkmortel schreef:
Heel simpel,ik vis vooor mezelf en NIET voor een ander.
Ongeacht wat een ander hier van vindt,dit is mijn mening.


Met deze instelling hier bijna 2000 berichten plaatsen??? :o :o

Vanwaar dan deze vraag wat anderen ervan vinden als ze een praatje komen maken?? Moet jou dan ook niet boeien......
En maak je zelf nooit eens een praatje met een collega karpervisser????

Mvrgr Guido


Guido,
Op het board wat info uitwisselen en/of wat tips geven/ontvangen is heel wat anders dan aan de waterkant "lastig gevallen worden/lastig vallen" !

Ron,
Welkom in "mijn kamp" :o

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

25-04-2004 21:05

Oke, dan heb je nu idd iets te pakken. Je noemt een aantal redenen i.p.v. 1 rede. Ik ben altijd van mening dat je moet doen wat je niet laten kunt. In jouw geval moet je dat ook zeker doen. Toch vind ik dat je nu alles en iedereen over een kam scheert. Niet iedereen komt info bij je halen of kijken dingen van je af, er zitten ertussen die gewoon belangstelling tonen. Niet meer niet minder.

Ik heb toch het idee, dat je het ook eens anders kan proberen!!

1. Hengel onder de eigen kant!! Kolder, als je andere hengel een run heeft, dan heb je onder de kant diezelfde ellende dan wanneer iemand een praatje komt maken.

2 personen die niets van vissen weten. Juist die moet je op weg helpen. Stel dat ze met "hun oneindige kennis" een vis landen en die verkrachten omdat ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.

3. Rede, sociaal kontakt, horizon verbrede, misschien iets te weten te komen wat je nog niet wist!!

4. Goed punt, als iemand vraagt of je wat gevangen hebt. Zeg je i.p.v. nee. Bijvoorbeeld eens "een schubje" diegene die wat van het water wil weten zal vragen hoe zwaar. Diegene die dat niet vraagt toont alleen intresse. O ja, als ze vragen hoe zwaar deze dan is zegje een pondje of 12 en daarbij dat dat een van de mooiere vissen van het water is.

5. bluffers, zijn er gemakkelijk te herkennen. Vind ik persoonlijk ook erg irritant. Als iemand tegen mij zegt "Ik heb de nieuwste CJW hengels" Dan antwoord ik met "zijn ze fijn?" bij ieder antwoord zeg ik "mooi".

6. Als je vangt met mensen erbij is dat altijd wel vervelend. Maar dan zou je eens andere tijden kunnen gaan vissen dan overdag of begin van de avond. 's ochtends vroeg of 's avonds laat zie je ze niet hoor!!

Zo dat was het dan wel weer.

groetjes Rene
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

25-04-2004 21:10

Dennis,

Ik geloof juist dat een filatilist heel veel met andere filatilisten in contact komt, denk maar aan het ruilen.

Ik snap best dat wanneer je onder het kantje zit te vissen het rustig wil houden op je stek, maar het water kun je niet claimen.

Waarom ga je hier wel een gesprek (punt 3) aan met andere vissers? Volgens mij juist omdat we beide vissen, een filatilist zul je hier niet zo snel treffen (tenzij dat ook een karpervisser is) je vraagt om een mening, die krijg je en dan ga je op je achterste poten staan om jou mening te verdedigen, dat kan ik niet volgen!

Door juist met die personen te praten die dezelfde hobby dan jij beoefent krijgen ze volgens mij meer begrip voor jou standpunt, ben je nog steeds een toffe gozer en laten ze bovendien nog met rust ook. Maar goed eenieder beleeft zijn visserij op zijn eigen manier en dat moeten we zo zien te houden.

Met vriendelijk Brabantse groeten
Wouter

p.s. Waar is dat schietincident gebeurt?
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

25-04-2004 21:16

Enigzins deel ik je mening Dennis.

Betreft het een visser die een stukje verderop aan het vissen is, maak ik wel eens een babbeltje onder het genot van een bakkie.

Maar....... zo'n eigenwijze betweter die zelf geen hengels bij hem heeft, mij wel even komt vertellen dat ik op mijn stek helemaal geen top lood hoef te gebruiken, is bij mij niet welkom.
Daar kan ik mij echt mateloos aan ergeren, alsof ik kwakkeloos top lood gebruik.
Daar heb ik echt wel over nagedacht.
Jij hebt het over je vis stek die word verstoord, bij mij word mijn hele ritme verstoord door dat soort gasten.

Ik blijf wel vriendelijk maar ondertussen ...............

Gauw mijn telefoon pakken als er iemand aankomt, vind ik een goeie.
Ga ik de volgende keer proberen.
Maar wat nou als zo'n eigenwijze betweter blijft staan tot jij klaar ben met je gesprek.
Dat word een lang gesprek tegen mijzelf :-?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

25-04-2004 21:27

Guido,
Op het board wat info uitwisselen en/of wat tips geven/ontvangen is heel wat anders dan aan de waterkant "lastig gevallen worden/lastig vallen" !


Dennis,

Lastig vallen of een praatje maken is ook iets heel anders!!!!!
Als mensen (vissers of niet-vissers) een praatje komen maken, kan dit ook zijn voor tips te geven/ontvangen of om wat info uit te wisselen.....

Ik ga sowieso zelden of nooit op stekken zitten die aan fiets/wandelpaden liggen want dan vraag je erom........op andere wateren loop ik liever een stuk verder en parkeer ik mijn auto verborgen, dan dat ik hem opzichtig parkeer en kans heb op bezoek......gewenst bezoek kent mijn mobielnr.

Mvrgr Guido
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

25-04-2004 21:34

Ik ben zelf ook wel iemand die zo nu en dan een praatje gaat maken.
Altijd even een rondje maken rond het water. En even kijken wat "
voor mensen" er dan vissen.
En ik merk gauw genoeg in zo;n gesprek als diegene zit te vissen wat er gezegd kan worden.
En ik weet ook met wie ik mijn info deel.

Zo nu en dan loop ik maar gewoon door, gewoonweg omdat ik ff geen zin heb in gepraat.

Zo bekijk ik het vanaf de andere kant als dennis. Dus "de voorbijganger-kant".

tevens als ik zit te vissen. Is het precies eender. Eerst opletten tegen wie je wat zegt.
En af en toe best leuke gesprekken gehad. Maar ook minder leuke. En daarvan heb ik weer geleerd zullen we maar zeggen :)

Ik snap best dat er mensen tijdens het vissen helemaal alleen willen zijn, dwz geen voorbijgangende karpervisser die info uit je komt trekken. En er geen info instopt.
Moet wel van 2 kanten komen, en tot hoever is die andere kant dan betrouwbaar.

Een vraagje tussen door.
Wat zeggen jullie als je die ochtend een prachtige vis heb gevangen.
En er komt iemand langs. "en is het al wat".
Zeg je het hele verhaal dan, of zeg je dat het niks was. Of gewoon "ja een visje". Ben wel benieuwd wat jullie zouden zeggen. Want soms denk ik bij mezelf.. volgens mij heb ik weer teveel tegen diegene gezegd.
Maar da;s dan weer achteraf praat

Groeten
Frank
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

25-04-2004 21:45

Frank,

Begrijp best dat je uit enthousiasme je hele verhaal kwijt wilt maar pas op.........
Ook je bewaar of weegzakken te drogen hangen is niet zo slim!!!!!!
Doe dit thuis maar..........
Nat schepnet of onthaakmatras zegt ook veel......of fototoestel uit hoesje op tafeltje......
Dus zeg of de waarheid (hoeven geen ponden bij) of ben geloofwaardig en ontken en wek geen argwaan door bovenstaande dingen te vergeten want dan sla je wel een gek figuur......

Mvrgr Guido
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

25-04-2004 21:48

Ik heb nooit wat gevangen Frank :wink:

RC
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-04-2004 21:49

Dennis,

Ik reageer wel!
Hoe?
Ligt aan de vraagstelling/opmerking/aanmerking van de betreffende persoon.

Als iemand mij vraagt; En is het al wat?
Standaard; Neej!
Ik weet dan namelijk niet wat hij bedoelt!

Ooit vroeg iemand me; Heb je al een grote?
Waarop ik m'n broek openmaakte en hijzelf kon oordelen, stilzwijgend beende hij weg..............!

Jah weet ik veel wat ie bedoelt?? :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

25-04-2004 21:51

Ha ha :lol: :lol: die Henk!
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
rens kop
Berichten: 89
Lid geworden op: 07-04-2004 17:26
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

25-04-2004 21:51

ikzelf maar me niet druk.

alleen oom agent mag weg blijven.

groetjes rens :lol:
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

25-04-2004 21:53

Waarop ik m'n broek openmaakte en hijzelf kon oordelen, stilzwijgend beende hij weg..............!


Alleen een kleintje dacht ie zeker........ :lol: :lol: :lol:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

25-04-2004 21:58

Guido,

Precies. Daarom ben ik maar (te) open.
Maar soms kan ik me zelf wel voor mn hasses rammen. Als ik teveel gezegd heb, en er later op die stek 1 grote puinzooi van gemaakt zien worden. 1 x raden door wie... Juist ja... :evil:


Haha Henk.... Was jij dat?

Verder komt er hier wel altijd een kerel met 2 honden. Normaal heb ik een hekel aan hondenuitlaters, nouja.. vooral het gedrag van die mensen (;luid praten e.d.) , deze kerel woont er in de buurt. Ken hem nu helemaal. Kerel verteld heel zn levensverhaal.
En die "let ook n beetje op me".
Zo was ik vorig jaar ooit op de stek aangekomen. Fiets weggezet. En er lag een dode vis aan de opp. Ik met mn schepnetje eruit gehaald. En achter de bosjes in gelegd. (zal de details achterwege laten:P). Maar hij zag mijn fiets staan. maar waar was ik?
Dus wastie gaan zoeken..

Toch ergens is dat wel handig/fijn.

Gr. Frank
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-04-2004 22:08

Guido,

Op een niet produktieve stek juist wel meerdere zakken, onthaakmat en schepnet te drogen hangen.

Groot succes man.

De stekkenpezers zijn minstens twee weken uitgeschakeld, omdat je namelijk weet waar ze zitten te blanken. :wink: