Brasem... leuk???


Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

18-04-2004 22:42

Voor veel karper vissers is de brasem een pokke beest die liever niet gevangen word. Nu zat ik vandaag zelf op karper te vissen en zat er 50 meter naast me een man met z'n feeder hengeltje op brasem te vissen ook met zo'n vis bak/stoel en een grotebaklokvoer met allemaal flesjes en dingetjes, hij haalde in 2 uurtjes wel 10 brasems en 5vorens naar boven maar toen d8 ik bij me zelf wat is er nou zo leuk aan het vissen op brasem dat beest geeft geen weerstand en is vrij makkelijk te vangen en toch zijn er hele wedstrijden van mensen die op witvis vissen k zie daar nou echt de lol niet van in.
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

18-04-2004 22:50

Raymond,

Wat denken zij dan van ons??
Hele dagen en nachten vissen en vaak nog niks vangen.........
Zij vangen tenminste iets ......... :D :D

Mvrgr guido
Aldert Tjoelker
Berichten: 38
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Franeker
Contacteer:

18-04-2004 23:10

iedereen zijn eigen toch ik viste zelf een paar jaar geleden ook fanatiek op brasem en nu zo nu en dan in de zomer nog wel eens dus vind het ook helemaal niet zo erg als ik een dikke brasem vang tijdens het vissen op karper
tjah wat er nou zo leuk aan is ? als je alles wat goed aanpakt (voer,aas,enz) kan je vissen vangen aan de lopende band je bent goed actief bezig zo nu en dan leuke bijvangsten je moet er wat van houden denk ik, maar ik geef wel toe ik vang liever een dikke karper dan een brasem de kick is veel groter
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

18-04-2004 23:22

Ben het helemaal eens met de laatste 2 quotes.Ik heb ook meerdere jaren op brasem gevist en vond het hartstikke leuk.Je leert er veel van en met een feeder hengel of vaste stok heb je best nog wel wat actie.Tja en nu zit je uiteraard meer te blanken met het karper vissen,en als je dan een brasem aan je hengel hebt bungelen voel je natuurlijk weinig of geen actie,maar das niet zo gek met je 3ponds hengeltjes!Al met al ieder zijn eigen vis!


Greetz Danny
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

19-04-2004 07:50

Brasemvissen heb ik hele leuke jeugd herinnenringen aan.

Als jongetje van 7 a 8 jaar oud met mijn vader op stap, achter de vissen aan.
Hoe hard ik ook mijn best deed, hij ving altijd meer.
Eind van de dag de bewaar net omhoog hijsen om je vangsten te bewonderen en de vrijheid weer terug te geven.

Ik zie mijzelf nog zitten in de mistige ochtenden, broodje kaas en een kopje koffie.
Ik zou het nu niet meer willen doen, maar mijn herinneringen daaraan liggen mij dicht bij het hart.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
RoBerT Knijnenburg
Berichten: 114
Lid geworden op: 27-03-2004 18:28

19-04-2004 08:29

Ik neem altijd 1 ander hengeltje voor witvis mee anders verveel ik me dood............................ :lol: :lol: :lol:
Tenminste beetje leven in de brouwerij... 8)
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

19-04-2004 08:59

bij mij staat "dat pokkebeest" wel aan de basis van de karpervisserij. Vast hengeltje, pennetje uitloden, peilen, haakje aanzetten, enz.
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

19-04-2004 09:54

beste mensen,

ik hoor hier verhalen dat brasems niet sterk zijn...bullshit!
als jij op een rivier met een feederhengel een brasem vangt heb je echt wel een sport aan die vis!

later Jos
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-04-2004 10:35

Regelmatig grote brasems vangen is vele malen moeilijker dan grote karpers vangen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

19-04-2004 10:50

Da's een gewaagde uitspraak Klaas, durf ik zelf niet zo te beweren.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-04-2004 12:03

Nou, deels heeft Klaas wel gelijk. Er zijn maar weinig wateren waar ECHT grote brasems zwemmen. Vaak houdt het bij 55 - 60 cm wel op. Die echte grote zwemmen dus lang niet overal en dan al helemaal niet in grote getalen. Het vangen daarvan is dus zeker niet makkelijk. Alleen het vinden van een geschikt water is al een klus! En grote karpers zitten op heel veel wateren wel, dan is weer de vraag wat je groot noemt...maarja.

Over dit topic nog: Ik vind het vissen op brasem nog steeds leuk, wel aan het juiste materiaal te verstaan. Aan een karperhengel geven ze natuurlijk weinig sport, maar aan licht materiaal heb je er zeker wel eventjes je handen vol aan! En zoals gezegd je bent actief bezig en hoeft (meestal) geen uren op een aanbeet te wachten.

Groeten uut Wehl.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

19-04-2004 12:15

Ik heb vroeger niks anders gedaan! Iedere zondagochtend met m'n feedertje wedstrijden vissen aan t kanaal!!! :lol:
Het WAS leuk totdat ik met het (niet-te-genezen) karpervirrus in aanraking kwam! :wink:

En brasem op de karperhengel vangen: Neej....liever kwijt dan rijk die snottie's!! :-?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-04-2004 12:54

en mat licht materiaal en op het juiste water (diepte) kan je ook aan brasem leuke sport beleven!!
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

19-04-2004 13:06

Ik denk dat Klaas bij grote brasem meer bedoeld zware brasem..? OF niet Klaas?
Ik heb een goede vriend die nu meen ik zo'n 7 jaar met zijn vader gericht op grote brasem vist, zeg maar enigszins zoals te zien is op een aantal vis visie video's met de terlouws.....en groenewold......
Ook al kun je het niet vergelijken met elkaar, je moet het ongeveer zo zien dat een brasem van zwaarder dan 5 kilo net zoiets is als een karper van boven de 30 of 35 pond......Er zijn maar een beperkt aantal wateren in Nederland waar ECHt zware/grote brasem huist en deze visserij vereist hier wel doorzettingsvermogen. De twee brasem specimen hunters zijn er iig zeer fanatiek mee bezig en stoppen er veel nachten per seizoen in, dit is de gerichte visserij op grote brasem en daarin heeft Klaas gelijk dat dat moeilijker is dan een grote karper vangen, mits hij hierop doelt.....
In engeland is de gerichte brasemvisserij een aantal stappen verder dan in Nederland, daar is het populairder (zoals bijna alle specimen hunting) en er zijn wateren waar brasems ook gewoon namen hebben waar op getarget wordt....
De zwaarste brasem ooit in Nederland gevangen voor zover bekend is meen ik iets over de 8 kilo (!!!!!!!!) en dat is uitzonderlijk!
Met vriendelijke groet,
Robert.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-04-2004 13:20

Wat Klaas zegt; is puur de waarheid!
Ik vis zelf op een water waar specimen Brasems rondzwemmen 70cm bij
10+ pond, maar daar moet door de mensen die daar opvissen ontiegelijk
veel moeite voor gedaan worden!
Oh ja......de mensen die opdat water gericht op die grote platten vissen,
doen dat gewoon op de statische karper manier.

groetjes Benny
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

19-04-2004 13:37

Gaaf,zo leer je weer is wat over een vis waar je vroeger toch wel een hoop plezier van heb gehad.Ff over deze topic.....Of het vissen op brasem leuk kan zijn???Ik denk dat het bij deze het wel duidelijk is :wink: .

Greetz Danny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-04-2004 15:06

goed he? :lol:

Nee,

Groot is zo vanaf een pond of 8.

Eigenlijk idem grote zeelt. 50 cm plus.


We hebben het maar makkelijk met onze vreetmonsters :wink:

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-04-2004 15:14

Klaas,
Los van het feit dat een brasem en/of zeelt van die grootte best leuk is, met licht materiaal, maar heb jij enig idee of het massale voeren met boilies de laatste decennia het gewicht en lengte van genoemde vissen heeft beïnvloed?
Ik bedoel afgezet tegen die gigabuiken van veel karpers. ( het witte vlees)

Groeten
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

19-04-2004 15:45

Die allerzwaarste brasems van die topwateren worden vrijwel uitsluitend met boilies gevangen idd......
En wat klaas zegt, vanaf zo'n 8 pond is zeker weten groot te noemen....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-04-2004 16:03

Henk,

Zeker de voerplekken met particles worden dankbaar gebruikt. Veel wateren staan echter onder druk van aalscholvers. Witvisstand krimpt in en de paar brasems aan wezig worden in ene een stuk groter.

De karper vaak ook trouwens.

MVG

Klaas
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

19-04-2004 16:20

Hoi allemaal,

Goh, wat zijn we begaan met onze vriend de brasem. Terwijl ik maar al te vaak ( helaas) karpervissers zie die een gevangen brasem het liefst op de punt van de schoen nemen om hem daarna met de nodige verwensingen het brasemwalhalla in te schoppen. Nee, ik hoor alleen maar vieze slijmjurken die je schepnet om zeep helpen.
Nee, een onthaakmat voor onze brasem zal er wel nooit komen ( zelfs niet een klein flinterdun dingetje).
Moest dit toch ff kwijt!
Groetjes
Rinus
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

19-04-2004 17:54

Ikzelf heb meestal een van mijn hengels met mais uitliggen, dan heb ik wat te doen 8) . Vaak zul je zien dat je uiteindelijk op die 'brasemhengel' een hele knappe karper vangt, bij mij is het bijna altijd wel een keer raak qua karper op de mais......

Ik had trouwens, om heel eventjes op het grote zeelt thema te reageren, afgelopen zondagnacht een zeelt van 54 cm op de zelfgedraaide boilies :D

mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-04-2004 18:55

Rinus,
Als je de brasem in het water onthaakt en weer laat zakken? Wel eens over nagedacht, geen slijm, maar wel respekt voor een vissoort waarop menigeen voor het eerst is gaan vissen.
Dit geldt dan dus voor de "vissers" waar jij over spreekt.

Daniel, heerlijk zo'n "bijliggertje" en idd vaak pak je daar die mooie vis op! Omdat je met die hengel toch stiekem iets meer mee bezig bent?

Offtopic
Klaas, die aalscholvers hé, ben het met je eens, de groene maffia weer eens te ver doorgeschoten. Over 10 jaar komen de problemen pas. De HSV-en doen er goed aan een financiëele buffer te maken voor het uitzetten van pootvis van diverse jaargangen.
Als die scholvers al hier in de stad komen scholven terwijl het Aboudermeer en de Gaasperplas dichterbij zijn........ En de reigers ruzie met ze maken...
Mij zegt het genoeg!
Groeten
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
MauriceR Mittelmeijer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-03-2004 21:29
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

19-04-2004 19:12

Meestal ben ik niet blij als ik en brasem vang midden in de nacht. Ik onthaak ze altijd in het water en heb best respect voor de beesten.
Op het kanaal waar ik vaak vis helpen ze mij altijd. Ik voer altijd 2 dagen 40 liter mais(4 emmers) en steeds een pond boilies.

Als ik de visavond aankom en ik zie als gekken brasems springen weet ik dat het goedzit. Vaak dan krijg je eerst een hoop lijnzwemmers en daarna een paar brasemaanbeten. Als het schemerig begint te worden en de activiteit neemt af, dan komt ciprinus carpio standaard op bezoek.

Als dit niet het geval is dan is het vaak weinig of nix met onze wroetende dikke vrienden.

Maar evengoed een brasem blijft vaak wel ABRAMIS DRAMA!! :D

Gr Maurice
Als ik op dit board zit, smacht ik naar de waterkant met al zijn prachtige dingen.
jan van kranenburg

20-04-2004 02:10

Het is goed te lezen dat er ook jonge vissers zijn die toch ervaring hebben met het belagen van een andere vis dan karper.

Kom langs de waterkant en ook op dit board namelijk heel wat jonge vissers tegen, die ondanks hun een mega rodpot/hengel opsteling; superpiepers etc. nog nooit op iets anders blijken te hebben gevist dan op karper.

En dat werkt m.i. in hun nadeel. Ze missen de "opleiding".

mvg

Jan