Katapult. hoe liep het af


Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

17-04-2004 07:58

Môge mensen,


Gisteren ben ik uiteindelijk voorgekomen voor mijn katapult.

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ult+versus


Uiteindelijk valt het allemaal wel mee. Heb wel een strafblad nu maar ja.
Het is een verboden wapen en daaraan konden ze niet voorbij gaan dus ben ik veroordeeld voor het vervoeren/voorhanden hebben van een wapen van de 1e categorie tot een boete van 50,-.
De schikking was in eerste instantie 227,- de eis ter zitting 160,- maar na het horen van mijn verweer werd het dus 50,- omdat ze het wel begrepen maar toch een straf moesten geven.
Had ik em maar niet in het zicht moeten leggen vond ik, maar dankzij mijn verschijnen toch een hoop eraf.
Na de aanklacht werd aan mij gevraagd of het klopte dat ik dit misdrijf begaan was. Mijn antwoord hierop was tevens de basis van mijn verweer: Ja, eh nee... Nee ik heb geen wapen vervoerd/voorhanden gehad maar een werktuig. Ja volgens de wet klopt dit wel daar dit werktuig daar helaas in staat.
Heb vervolgens duidelijk kunnen maken dat ik het dus niet als wapen ervaar en daardoor open en bloot had liggen.
Op de vraag wat ik ervan vond toen de officier zijn eis naar beneden bijstelde heb ik nog geantwoord dat ik dat toch wel prettig vond, maar het er nog steeds niet mee eens was daar ik geen wapen had en het heel jammer vind dat het dus wel als dusdanig omschreven staat en er geen ontheffing voor te krijgen is.
Overigens was de rechter geen gekke gerrittje; nadat de pult getoond was (dit was em?) was zijn eerste vraag En..heeft u alweer een nieuwe?
En in oordeel klonk door...we weten nu dat u er geen kwaaie zin mee had maar we moeten u veroordelen, het is nu eenmaal verboden, zodat u volgende keer weer weet dat het niet mag.
Al met al viel het dus wel mee, weer een ervaring rijker.
Voortaan hou ik em wel uit zicht, hoef niet nog een keer.
En wie weet kunnen we in de toekomst een ontheffing aanvragen, de rechter gaf hoop dat we dat met behulp van overkoepelende organisaties misschien voor elkaar kunnen krijgen.
Wie weet, voorlopig maar stiekum.

Groeten,

René.
Size doesn't always matter
gerrit koop

17-04-2004 08:43

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Richard Hoogstraten
Berichten: 55
Lid geworden op: 26-01-2004 16:30
Locatie: Wapserveen
Contacteer:

17-04-2004 15:52

Ik kan met mijn stalen cobra-stick veel meer kwaat uithalen dan met mijn katapultje.
En die cobra mag wel :)
Krom...

Groet,
Rich.
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

17-04-2004 16:35

eej rene
ja da is wel een beetje kut maar, ik heb het ook een keer gehad: toen kwam een wout mijn katapult terug brengen want ik was hem kwijt geraakt hij zei toen wel da eigelijk niet mocht maar hij gaf er niet zoveel om maar hij kende wel collega's die mij wel haden opgeschreven en die zullen jouw wel hebben gehad.:wink:
groetjes sjors
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-04-2004 18:56

Het beste kun je voortaan, inderdaad de katapult uit het zicht bewaren!
Ik heb regelmatig controle gehad, maar de controlerende instantie hebben
bij mij nog nooit een opmerking gemaakt over de katapult!

Rene,

Als ik het verhaal zo van je leest, vind ik dat je kunt merken dat de offici-
cier/rechter het ook een beetje "water naar zee dragen" vind. Dus met
andere woorden; ze vinden het een beetje kinderachtig om daar straf voor
op te leggen, maar het staat nu immers zo in de wet.....! :wink:

groetjes Benny
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

18-04-2004 12:26

waarom kan je een katapult dan in elke willekeurige hengelsportzaak kopen? Heeft de eigenaar dan een wapenvergunning voor het voorhanden hebben van meerdere moordwapens. Ik dacht het niet.
Als ze de verkoop van katapulten verbied,vindt ik pas dat je het bezit van een katapult strafbaar kan maken
mvg patje
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

18-04-2004 13:08

Wrom zijn ze eigenlijk verbode , voor als je perongeluk iemand met een steen tegen zijn hoofd aan gooit. Dan kan je tog ook gewoon gooien!!! :-? :-? Btje vaag allemaal dit maja.. wel btje achterlijk dat je nu een strafblad hebt..!!!!! :(
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

18-04-2004 14:34

Een tijdje geleden is een vriend van mij ook gecontroloeerd door de politie. Ze deden verder niets fout, dus kon de politie ze ook geen boete geven. En aangezien ze dat toch wel willen zijn ze alles wat nader gaan onderzoeken. Ze voeren hierbij of zij zijn vistas wilde openmaken. Hierbij kwam een katapult uit zijn tas. deze hadden ze verder niet gebruikt. toch kergen deze mensen een boete van 100 euries!! en ze moesten hem inleveren.

Mag je ook weigeren om je tas open te maken? het is teslotte jou eigendom!?

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

18-04-2004 14:48

jah cker mag dat, de politie moet een bevel hebben,.. maar de vraag is of ze daar wat op uit doen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-04-2004 15:40

[quote="luuk schenkelaars"]

Mag je ook weigeren om je tas open te maken? het is teslotte jou eigendom!?

Groeten,

Luuk[/quote]

Luuk,

Controlerende instanties mogen ten allertijde in je tas kijken, ze mogen
zelfs je voertuig zoals een auto nog door zoeken! Let wel, een controleur
van de hsv mag dit niet!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-04-2004 15:54

Ho, ho. Visitatie kan alleen toegepast worden op een verdachte die is aangehouden en tegen wie bovendien ernstige bezwaren bestaan. Als er geen reden is voor ernstige verdenkingen, dan is er geen reden tot visitatie. Een boete is dan aanvechtbaar omdat gesproken kan worden over onrechtmatig verkregen bewijs.

Doorzoeken van tassen gaat dus alleen als je daarvoor zelf toestemming geeft of als je verdacht wordt van een misdrijf. Bij bedrijven is vaak een visitatie regeling, maar daar moet een overeenkomst over zijn in het arbeidscontract en een ontheffing voor het bedrijf. En fouilleren (lichamelijke visitatie) is aan nog strengere regels verbonden en mag alleen door bevoegde overheidsinstanties.

Kees
Ronald Klinkhamer
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-10-2003 02:00
Locatie: Nieuwegein

18-04-2004 16:14

mooi verhaal. Veel doorzettingsvermogen om het tot zover te laten komen. Je ziet wat het kan opleveren.
En een paar dure heren zijn voor een totaal van 50 euro hun brein over laten rollen.

:wink: Het mag wat kosten!!! :wink:

suc6 in de toekomst.

ronald.
een week niet gevist is een week niet geleefd.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

18-04-2004 20:00

Wij hebben kort geleden op onze website een artikel bijgeplaatst wat dus ingaat op een katapult en de zaken daar rond om heen (wetgeving).

Is zeker interessant om eens te lezen.

Verder is het maar net welke agent je treft. Ik ben ook al een keer aangehouden maar ze deden niet moeilijk. Opbergen en niet verder voorzichtig gebruiken was hed advies.

Groeten Pascal
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

19-04-2004 07:59

Kees Ouwehand schreef:Ho, ho. Visitatie kan alleen toegepast worden op een verdachte die is aangehouden en tegen wie bovendien ernstige bezwaren bestaan. Als er geen reden is voor ernstige verdenkingen, dan is er geen reden tot visitatie. Een boete is dan aanvechtbaar omdat gesproken kan worden over onrechtmatig verkregen bewijs.

Doorzoeken van tassen gaat dus alleen als je daarvoor zelf toestemming geeft of als je verdacht wordt van een misdrijf. Bij bedrijven is vaak een visitatie regeling, maar daar moet een overeenkomst over zijn in het arbeidscontract en een ontheffing voor het bedrijf. En fouilleren (lichamelijke visitatie) is aan nog strengere regels verbonden en mag alleen door bevoegde overheidsinstanties.

Kees



Klopt als een huis Kees.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-04-2004 11:10

Kees,

Duidelijk!
Maar ik neem toch aan wanneer een politie ergens inkijkt, dat ie je dan
ergens van verdenkt.....?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-04-2004 11:46

Nee, we leven niet in een politiestaat waar je op elk moment van de dag zo maar opgepakt kunt worden. Moet duidelijk zijn dat je aangehouden bent ter verdenking van een reëel misdrijf. En dat moet een serieuze verdenking zijn. Controleren van een vergunning is geen verdenking, maar een normale standaard controle op het bezit van de vereiste papieren (staat in de vergunning dat dit kan, dus dat is een overeenkomst). Ze mogen wel vriendelijk vragen wat er in de tas zit. Dan nog mogen ze nog niet zelf gaan grabbelen. Jij moet hun de inhoud tonen. Alles op vrijwillige basis en je hebt het recht om te weigeren. Kan natuurlijk wel onaangenaamheden opleveren. Op het moment dat je weigert kunnen ze gaan zoeken en beweren dat je verdacht bent. Maar een rechter zal doorgaans niet in dat soort onzin trappen.

Groeten, Kees
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

19-04-2004 13:44

never mind
Laatst gewijzigd door patrick de GRoot op 19-04-2004 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

19-04-2004 13:47

Pascal Rijzinga schreef:Wij hebben kort geleden op onze website een artikel bijgeplaatst wat dus ingaat op een katapult en de zaken daar rond om heen (wetgeving).

Is zeker interessant om eens te lezen.



misschien handig om een linkie naar de site te zetten
mvg patje
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

19-04-2004 14:38

Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

29-04-2004 12:50

Robert Campbell schreef:
Kees Ouwehand schreef:Ho, ho. Visitatie kan alleen toegepast worden op een verdachte die is aangehouden en tegen wie bovendien ernstige bezwaren bestaan. Als er geen reden is voor ernstige verdenkingen, dan is er geen reden tot visitatie. Een boete is dan aanvechtbaar omdat gesproken kan worden over onrechtmatig verkregen bewijs.

Doorzoeken van tassen gaat dus alleen als je daarvoor zelf toestemming geeft of als je verdacht wordt van een misdrijf. Bij bedrijven is vaak een visitatie regeling, maar daar moet een overeenkomst over zijn in het arbeidscontract en een ontheffing voor het bedrijf. En fouilleren (lichamelijke visitatie) is aan nog strengere regels verbonden en mag alleen door bevoegde overheidsinstanties.

Kees



Klopt als een huis Kees.

Vr.gr.

RC


Jammer, dus niet......

Politie is bevoegd tot het inkijken van je vistas/koffer/emmers etc.
Dit in verband met de controle op de naleving van de regelgeving ingevolge de visserijwet.

Bijvoorbeeld: het is verboden snoekbaars filets in je bezit te hebben tijdens het vissen omdat de minimummaat niet meer vastgesteld kan worden. Dit zitt vaak zat in de tas dus....

Tassen emmers en visgerij inkijken is een bevoegdheid!
kleding doorzoeken zonder ernstige bezwaren niet! dus niet foulleren tenzij er verdenking bestaat.

Met wettelijke groet, Bob.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-04-2004 13:24

OK Bob, die nuancering uit de visserijwet was mij niet bekend. Maar ik neem direct aan dat jij het bij het juiste eind hebt. :wink: Niettemin blijf ik aarzelen om zomaar mijn spullen te laten doorzoeken als ik niet in overtreding ben. Zal dus wel wat discussie opleveren in het geval dat. Is nog niet voorgekomen, hoor. Overigens geldt dit dan voor politie, en mag ik aannemen dat dit ophoudt bij controleurs?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
krijn passenier
Berichten: 118
Lid geworden op: 14-04-2004 22:44
Locatie: brielle

29-04-2004 18:05

patrick de GRoot schreef:waarom kan je een katapult dan in elke willekeurige hengelsportzaak kopen? Heeft de eigenaar dan een wapenvergunning voor het voorhanden hebben van meerdere moordwapens. Ik dacht het niet.
Als ze de verkoop van katapulten verbied,vindt ik pas dat je het bezit van een katapult strafbaar kan maken
mvg patje
.

de wet is krom heb vroeger ook mijn brommer opgevoerd word gewoon in de winkel verkocht.
word je aangehouden krijg je wel een boete.
krijgen ze lekker veel belasting geld binnen :evil:
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

29-04-2004 18:45

Bob van Biemen schreef:
Robert Campbell schreef:
Kees Ouwehand schreef:Ho, ho. Visitatie kan alleen toegepast worden op een verdachte die is aangehouden en tegen wie bovendien ernstige bezwaren bestaan. Als er geen reden is voor ernstige verdenkingen, dan is er geen reden tot visitatie. Een boete is dan aanvechtbaar omdat gesproken kan worden over onrechtmatig verkregen bewijs.

Doorzoeken van tassen gaat dus alleen als je daarvoor zelf toestemming geeft of als je verdacht wordt van een misdrijf. Bij bedrijven is vaak een visitatie regeling, maar daar moet een overeenkomst over zijn in het arbeidscontract en een ontheffing voor het bedrijf. En fouilleren (lichamelijke visitatie) is aan nog strengere regels verbonden en mag alleen door bevoegde overheidsinstanties.

Kees



Klopt als een huis Kees.

Vr.gr.

RC


Jammer, dus niet......

Politie is bevoegd tot het inkijken van je vistas/koffer/emmers etc.
Dit in verband met de controle op de naleving van de regelgeving ingevolge de visserijwet.

Bijvoorbeeld: het is verboden snoekbaars filets in je bezit te hebben tijdens het vissen omdat de minimummaat niet meer vastgesteld kan worden. Dit zitt vaak zat in de tas dus....

Tassen emmers en visgerij inkijken is een bevoegdheid!
kleding doorzoeken zonder ernstige bezwaren niet! dus niet foulleren tenzij er verdenking bestaat.

Met wettelijke groet, Bob.


Dus als je je katapult gewoon in je warmtepak stopt en als ze komen je pak aantrekt kunnen ze je niets maken??? :D
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-04-2004 18:58

Sterker nog,

Hier in de buurt, toevallig ook bij een hoop viswateren werken ze met een Zero Tolerance beleid, een APV die de bevoegdheid van een ambtenaar ff iets uitgebreider maakt.

In deze Zero Tolerance gebieden mogen ze zonder reden je auto en kleding doorzoeken!

Rede van zo'n Zero Tolerance gebied: Dusdanig veel problemen ter zake, wet wapen en munitie, opium wet en andere zaken!

Daar ben je dan als onschuldige karpervisser weer mooi mee gematst.

Bart
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

29-04-2004 19:17

de politie mag WEL je spullen inkijken. dat is gekomen door de drugssmokkelaars. Als ze wat spul in een tas hadden zitten mochten ze daar eerst niet inkijken. dus iedereen deed dat daarin. tegenwoordig mag dat wel. ze mogen overal inkijken. Of ze mogen foulieren weet ik niet precies. ik dacht dat ze daar een duidelijke reden voor moeten hebben.

Simon,
Ik zie het niet zitten om een week een kakapult in mijn jas/pak te hebben zitten....

Groeten,
Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper