Luchtdruk


Plaats reactie
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

16-04-2004 01:16

hoe kan een vis luchtdruk waar nemen?
Persoonlijk denk ik dat dit niet kan omdat de drukken in het water veel groter zijn dan luchtdruk.

Ik wil hierbij een discusie uitlokken die gaat over het waarnemen van drukken door een vis.
Ook waarom reageert vis op onweer.

Jakob Balkema

:o :o :o
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

16-04-2004 11:15

Jacob,

Ik denk dat het wel zo is dat als de druk in de lucht (de luchtdruk) hoger/lager is dan zal dit ook door werken op de waterspiegel daar staat dan immers ook meer/minder druk op, dus zal dan de druk in het water ook hoger/lager zijn.
Ik denk dan bv aan een gesloten vat als je dat half vol doet met water en er dan druk op gaat zetten dan zal het water comprimeren.
Maar hoe en of de vis dit kan waarnemen weet ik niet.

Frans
Carp anglers do it all night long with ...
Mark van den Akker
Berichten: 43
Lid geworden op: 03-06-2003 02:00
Locatie: Eindhoven

16-04-2004 12:49

Water comprimeren ??!!??
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

16-04-2004 13:09

Marc,

Begin nu toch te twijfelen kan het ook fout hebben (zal het zo nog even nakijken in m'n oude schoolboeken, had beter moeten opletten op school), maar volgens mij is het wel zo dat druk boven het water mede bepalend is net als nog een aantal andere factoren.

Frans
Carp anglers do it all night long with ...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-04-2004 13:39

ff googlen
http://oud.refdag.nl/weet/990817weet02.html

staat nog veeeeel meer.

MVG

Klaas
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

16-04-2004 14:16

Als een vis dieper gaat dan zal de vis een hogere druk waarnemen. Immers hoe dieper hoe hoger de druk. Per meter zal dit 0,1bar zijn.
luchtdruk verschillen worden aan gegeven in milibars. Mijn mening is dat de vis denkt bij een verschillend lucht druk is zit iets dieper of hoger in het water. en dat zal dan enkele milimeters zijn.

Jakob Balkema
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

18-04-2004 09:01

Luchtdruk:
De luchtdruk heeft een grote invloed op het aasgedrag van de karpers. Slechts weinig karpervissers houden rekening met deze veranderingen.

Hoge luchtdruk
Ook bekend als anti-cyclonen. De kenmerken zijn een heldere hemel en weinig of geen wind. In de zomer kan dit snikhete dagen betekenen. In de winter daarentegen gaan koude dagen en vriesnachten met deze luchtdruk gepaard. Voor de gewone standaard bodemvisserij zijn dit geen indeale omstandigheden.

Lage luchtdruk
Ook bekend als depressies. Kenmerkend zijn hier een betrokken hemel, zachte zuidwestenwind en veel regen. Deze omstandigheden zetten de karpers eerder aan tot azen. Een toename van het zuurstofgehalte in het water, waterturbulentie en minder licht zijn hier niet vreemd aan.

Natuurlijk ligt tussen deze twee uitersten een oneindig aantal variaties. Maar ik denk dat het juist is om te zeggen dat in de meer productieve maanden, zoals van april tot oktober, perioden van lage of dalende luchtdruk betere omstandigheden inhouden dan perioden van hoge of stijgende luchtdruk.

GEVONDEN OP HOLLANDSEKARPERS.NL

Jakob Balkema
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

18-04-2004 21:55

Nou vandaag heb ik als laagste luchtdruk gemeten 990 mbar. ( nee ik loop niet met een barometer te vissen maar ik heb een horloge die dat voor je doet, altijd handig zo'n extra "feature" ;) )
Het was dan ook bar en boos qua weer maar nergens heb ik een aanbeet of enige actie kunnen waarnemen.
Huilen met de pet op dus in het vroege voorjaar en dalende luchtdruk, om een vergelijk te geven gister en eergister was het zo'n 1027 mbar.
Ik ben er dan dus ook heilig van overtuigd dat, vooral overdag, luchtdruk een erg belangrijke factor is in het (aas)gedrag van onze vriend de karper.
En dat dus in het vroege voorjaar snel wisselende luchtdruk niet bevoordelijk is voor het aasgedrag, op andere momenten zoals in de zomer na lange periodes van hoge luchtdruk dan ineens een snelle daling levert over het algemeen wel heel veel activiteit op. (denk aan onweersbuien)
Laten we het er dus maar voor het gemak even op houden dat onze vriend zijn ritme nog even aan het vinden is in het vroege voorjaar.

Mark
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

18-04-2004 22:29

Tjah...

Het heeft in mijn ogen dus ook lang niet alleen met de luchtdruk te maken he. "Het was een lagere luchtdruk dan gister, nix gevangen, volgende keer alleen maar vissen als de luchtdruk wat hoger is"

Vallen die vangsten nu tegen door de luchtdruk? Of door de weersomstandigheden die tezamen met de luchtdruk over ons kikkerlandje dwalen?
De lichintensiteit, neerslag, temperatuur en wind zijn in mijn ogen veel belangrijker.

Zoals gezegt kan de luchtdruk wel van invloed zijn wanneer een onweersbui op weg is. Het weer;lichtintensiteit, neerslag, temperatuur, wind; moet hetzelfde blijven, terwijl de luchtdruk veranderd.

En stel dat de karper reageert op de luchtdruk?
Waarom vreet die dan veel/weinig?

Ow..een hoge luchtdruk, sodeju, wat heb ik een honger :roll:

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
dennis v schoten
Berichten: 66
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: den haag

19-04-2004 21:46

Jacob ik heb deze vraag op aladin gestelt.
Ja die van dat grote waterhoofd en KAKATOE.
Zodra ik een antwoordt heb zal ik hem posten ben ik ook benieuwt naar hoe dat zit.
Heb het zelf al diverse keren mee gemaakt.
Haagse Dennis
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

20-04-2004 09:14

Wanneer ik mijn vangstagenda's van de afgelopen jaren er op nasla, dan concludeer ik dat de meeste vangsten tijdens minder mooi weer (lage druk dus)plaatsvonden. Meestal zijn dat perioden waarbij het weer omsloeg van mooi naar minder mooi. De wisseling van weer maakt dat de vis actiever wordt, zeker in het voorjaar/zomer na een periode van rustig, warmer weer. Er komt door de verandering(wind, regen) meer zuurstof in het water, waardoor de vis actiever wordt. Het gaat dus om de wisseling in het weer: van mooi naar slecht en andersom. Tweede punt is dat de vis volgens mij de luchtdruk veranderingen voelt in zijn zwemblaas. Dit veroorzaakt een verandering in gedrag: passiviteit of activiteit. Ook bij mensen (kinderen) is dit waar te nemen bv. als er storm op komst is. De beste vangperioden zijn de eerste twee dagen van een naderende depressie, waarbij de wind (zuidwester)flink toeneemt. In de zomer zijn er echter ook goede perioden bij een flinke oostenwind, die tegelijk het water opwarmt en in beweging brengt. Mijn devies is dan vissen in de gedeelten waar het flink klotst, zeker bij ondiepere wateren. Een steeds wissellend weertype is naar mijn ervaring ongunstiger, bv. zoals momenteel het geval is: dan weer mooi, dan weer regen of koude vriesnachten. Je zult ongetwijfeld wel karper vangen, maar zoals het soms kan gaan is het huidige weertype niet positief. Een derde punt is dat het weer grote invloed heeft op de watertemperatuur. Zwalkende temperaturen van enkele graden binnen een paar dagen is ongunstig. Als binnenkort de temepreaturen ineens flink omhoog gaan, dan heeft dit een grote negatieve impact op de vis die dan vanuit een nog min of meer winterse activiteit direct doorstevent naar (pre)paaigedrag en daardoor tijdelijk minder vangbaar wordt. Daarna is het natuurlijk kassa, want als het weer na een mooie periode dan omslaat moet je aan het water zijn.

Arend
dennis v schoten
Berichten: 66
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: den haag

07-05-2004 19:06

Het heeft even geduurt tot dat ik antwoordt kreeg.
Maar dit kreeg ik van aladin.


Op de site van het KNMI: < http://www.knmi.nl/voorl/nader/beestenweer.htm > vonden we de volgende informatie:

"Vissen komen bij mooi (warm, zonnig en windstil) weer naar boven omdat het zuurstofgehalte in het water onder de omstandigheden afneemt." Het gaat dus niet zozeer om voelen, maar een reactie op veranderende omstandigheden in het water die te maken hebben met het weer.

Specifiek over luchtdruk en karpervisserij vonden we het volgende:


"Luchtdruk

Kleine waterdiertjes reageren op luchtdruk. Veranderd de luchtdruk, dan moeten deze diertjes zich aanpassen. Gaat de luchtdruk van laag naar hoog, dan zullen deze diertjes dit compenseren door hoger te gaan zwemmen, in dit geval zijn ze dus een makkelijke prooi voor vissen(dus ook karper). Valt de luchtdruk, dan zullen ze naar beneden gaan(in de bodem kruipen). Deze theorie zou ook verklaren waarom karper tijdens een storm moeilijk te vangen is(luchtdruk daalt extreem), echter kort erna gaan de vangsten zeer goed. Het probleem is echter dat bij een dalende luchtdruk het aantal beten stijgt. Karper zwemt zelden strak tegen de bodem. Meestal zwemt hij een meter hoger. Als nu de luchtdruk daalt zou het kunnen zijn dat hij dit compenseert door iets lager te zwemmen. Als dit het geval is komt hij dan dichter in de buurt van ons aas. Luchtdruk is geen gemakkelijk onderwerp. Ik vermoed dat luchtdruk alleen van invloed is als het verschil groot is."

We hebben dit gevonden op internet bij < http://www.wahldesign.nl/xoops/html/mod ... storyid=12 >.

In het boek 'De dunne lijn...', geschreven door Lucien De baets (2000) staat ook nog een hoofdstuk over vissen bij weer en wind. Het is te leen of aan te vragen bij uw eigen bibliotheek.



Groetjes Haagse Dennis
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

09-05-2004 07:44

bedankt Dennis.
Het blijft een ingewikkelde zaak.

Jakob :) :) :) :) :) :) :)
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

09-05-2004 13:50

Ja die luchtduk houdt mij al lang bezig, intressant onderwerp. Ik ben zo'n acht jaar geleden de luchtdruk gaan bijhouden in mijn logboek.

Ik kan echter (helaas) geen onderscheid opmaken tussen vangen en niet vangen gerelateerd aan een bepaalde luchtdruk. Het is voor mij zeker dat vissen reageren op luchtdruk. Maar om nu een conclusie te kunnen trekken, nee. Er zijn zoals reeds opgemerkt, te veel andere factoren die ook van invloed zijn op het (aas)gedrag.
Het is in mijn ogen altijd een combinatie van... Dit is zo complex, dat het zéér moeilijk is om dit op een juiste manier te kunnen analyseren. Hier heb je ongelooflijk veel data voor nodig,

In ons onderbewustzijn gebeurt dit wel. Ik weet zeker dat iedere karpervisser wel eens het moment meegemaakt heeft dat hij aan het vissen was en gewoon zeker wist dat hij ging vangen. Een bepaald gevoel.
Op dat moment zijn een aantal factoren zeker, hier ben je je heel goed van bewust. Maar bepaalde factoren die je op zo'n moment in je (onder)bewustzijn waarneemt (en waarschijnlijk relateren aan eerdere ervaringen) worden gecombineerd waardoor dit specifieke gevoel op dat moment ontstaat.

Mijn mening is dus, luchtdruk is zéér zeker wel belangrijk, maar alleen in combinatie met andere factoren.

Groeten,
Raymond
Jakob Balkema
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

20-05-2004 23:10

heren dank u voor de reacties

Jakob :)
Plaats reactie