Hoe erg beinvloed de media de jongere vissers tegenwoordig


Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

14-04-2004 09:40

Voorbeeld:

een paar dagen geleden reed in s avonds langs een smal limburgs kanaaltje, zie ik het volgende:
Drie jonge vissers denk een jaar of 18/19 bevissen een kleine 100 meter kanaal van ongeveer 15 meter breed.
Er staan drie van zon gigantische rod pods (amuad peche of zoiets) ieder drie hengels, strak op de steunen fox piepertjes/ swingers/ grote molens enz.
Nou vis ik daar zelf ook wel es, en dan meestal met 1 0f 2 hengels een stuk uit mekaar met toploodje om schrik reacties te voorkomen.
Dan denk ik bij mezelf waarom vist die jeugd zo is dat omdat t er zo gelikt uit ziet, en zo ook in de boekjes staat?
dit is slechts 1 voorbeeld, kan er wel meer opnoemen, en jullie waarschijnlijk ook, wat ik met deze topic duidelijk wil maken is dat duur en strak materiaal je visserij makkelijker kan maken maar verder geeft t geen enkele meerwaarde.
volgende keer dat je bv die strakke uitrusting van de gebroeders cremers in de kw ziet staan dan denk maar dat ie meer plezier heeft aan zn materie als aan zijn gevangen vissen.
vr groet william,
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

14-04-2004 10:14

ik snap je probleem niet??
jalours? :P

als zij er geld voor hebben en er zo plezier in hebben moeten ze toch vooral zo vissen??
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-04-2004 10:42

Ik snap zijn probleem dus wel!
Kijk ieder moet zijn hobbie beleven op de manier waarop hij het het liefst doet. Maar wanner je mensen bezig ziet met bijv de toppen zwaar ophoog afgesteld en dan een toplood (jaja echt gezien) omdat het zo gelikt erit ziet, dan zakt bij mij me de broek op de enkels. Deze mensen weten totaal niet waar ze mee bezig zijn en hebben bijv veel te laat door dat ze beet hebben wat weer tot verspelen leid. Zulke individueen hebben ook geen reet verstand van savety systemen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-04-2004 10:53

Kan deze mening ook delen!

Mooie hengels op dure Rodpods, Fox piepers, Fox swingers, en een Fox Easy Dome... Als je da een praatje gaat maken, komje erachter dat ze totaal geen kaas hebben gegeten van het hele karpervissen!
Jalours?
Dacht het niet, heb zelf een leuk setje bij lekaar gekocht in de loop der jaren, maar de kennis gaat voor het materiaal!

Als ze een vis van 15 pond vangen, wordt ie teruggekegeld, want ze willen zo graag een mooie 20-er vangen... Ja, als je geen 20-er achter je naam hebt staan, dan ben je natuurlijk al een flutvisser!

Beïnvloed de media de vissende jeugd?
Jazeker! En niet alleen de media, maar ook de commercie speelt hier heel handig op in!

Hengels strak omhoog en dan vissen met toplood... wat voor nut heeft dat? Ik zie het nut er niet van in! Een veel te late beetregistratie als gevolg, of zelfs zo dat je geen beetregistratie krijgt... Als je de onderlijnen bekijkt van sommige vissers... Ja, dat slaat dus nergens op! Een maatje 1 met een korte hair op 100 gram lood... en dan met een 14 mm vis willen vangen...
Dit is wel heel erg extreem, maar de verhoudingen kloppen vaak niet, als het spul aan de waterkant maar mooi is.....
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

14-04-2004 10:59

niet iedere jonge visser met mooie spullen kan niet vissen hoor!!
er zijn genoeg jongeren die met mooie spullen veel vis weten te vangen en ook veel verstand van vissen hebben!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-04-2004 11:30

robin....

Als je goed leest staat er ook niet dat IEDERE jonge visser niet kan vissen, dit geld net goed voro wat oudere vissers. Alleen zijn jongere vissers meer te beïnvloedden door de media
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-04-2004 11:33

Heren,
Vissen met toplood EN hengels in "lanceerstand" is zoms zelfs een noodzaak.
Ik heb op een hoop wateren te maken met alleerlei soorten puin/stenen/takken/fietsen/scooterframe's/handtassen/rollators met de bejaarden er nog aan op de eerste 10 meter uit de kant.
Ik heb mijn top (!?!) lood dan soms pas op 20 meter of verder liggen.
Mijn toppen staan dan een stuk hoger om de lijn zo ver als mogelijk van de bodem,lees puin, te houden.
Ik weet ook wel dat dit er voor zorgt dat je een beetregistratie van "lik me K*t krijgt,maar doe dit dan ook alleeen op wateren waar de vis in ieder geval gewoon de loze meters kan zwemmen zonder zich vast te zwemmen.


Dat jongere vissers met mooi spul vissen moeten ze zelf weten,maar als ik iemand met een lanceerinstallatie in een slootje zie zitten schiet ik ook nog wel eens in de lach.
Ik weet nog goed dat het me jaren geleden begon op te vallen dat hele bevolkingsgroepen persee met zo'n scud-installatie moesten vissen,onder wat voor omstandigheden dan ook.
Veel luxemburgers/Fransen vissen gewoon niet anders,jong en oud :o

Dennis

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-04-2004 11:38

Dennis het ging hier over een totaal schone bodem ik ken het water, om op de topic terug te komen...ik vind het jammer dat tegenwoordig meer vertand over materiaal is dan over het vissen zelf
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-04-2004 13:07

Dennis,

de situatie zoals jij beschrijft heeft ook een Scud-installatie nodig, maar hoeveel mensen zie je wel niet vissen die een scud-installatie gebruiken en hun toplood pal onder de top laten vallen, zodat de lijnen strak vanaf de op naar beneden lopen... Dat is en kan de bedoeling toch niet zijn?

In Frankrijk gebruik je ook vaak de Scud-installatie, maar dat is omdat je over bijvoorbeeld de stenen moet vissen of over het wier heen, totaal verschillende omstandigheden dan op een sloot van 20 meter breed...
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

14-04-2004 13:12

Ik ben zelf begonnen met een bamboehengel en vind dat ik tot nu toe leuk spul bij mekaar heb gescharreld. Heb niet het duurste van het duurste maar kan mij nu aardig redden. Er zijn nog een heleboel hebbedingentjes, maar die komen later wel.

Zo veel vis ik namelijk niet in het jaar. Als het totaal bij de 100 uur komt is het veel. Als ik bij mij water in de buurt kijk, wat voor spullen sommige vissers hebben word ik weleens jaloers. Misschien dat ik het geld er niet voor over heb!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-04-2004 13:33

Mannen,

Wat maakt het nu uit wat een ander doet.

OK paar restricities: geen overlast voor anderen. (mens en vis)

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

14-04-2004 13:40

tjah dat blijf je houden !

het eerste antwoord wat ik altijd krijg wanneer ik de vraag stel "waarom vis je met een rodpod als de grond zacht genoeg is om banksticks in te steken ?? "

dan krijg je vaak als antwoord ! " IS TOCH MOOIER ? ? "

ik vis liever met 4 losse backsticks zodat ik me hengels in de richting van mn stek kan leggen ! ziet er niet uit ? maar werkt wel !

ik meot eerlijk zeggen dat ik 6 jaar geleden iemand met fox piepers, sportex hengels en een solar rvs pod en usa's ook daadwerkelijk respecteerde !? ik dacht echt dat hun dan gelijk goed kunnen vissen !
daar denk ik nu 6 jaar later wel anders over !!
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

14-04-2004 14:15

heren,
volgens mij wordt de mn posting verkeerd opgevat:

Ik bedoel, waarom vis je op zon smal kanaaltje (bijna vereedelde sloot), met zon materiaal. Is dat omdat er gedacht wordt dat het zo moet omdat t in die blaadjes ook zo staat, of is dat omdat t er mooi uitziet, tenminste ik denk dat t 1 van deze twee motivaties moet zijn.
In mij ogen zou een pen/kortshengel vele malen mooier zijn. of twee subtiel boltrig stokken die je op een steuntje zet tussen de begroeing.
Voorbeeld twee:
Vorig jaar werd ik uitgenodigd om te vissen op de noorderlaan vijver in weert, precies hetzelfde tafereel: scud instalaties op een grasveldje, ligt t nou aan mij dat ik dat een beetje raar vindt?

mijn vraag aan t begin van deze topic was dus waarom..?

ps de mensen die denken dat ik ook maar een klein beetje jalours ben moeten leren om tussen de regels te lezen.
gr wiliam
**Arwin Bos**

14-04-2004 14:21

Een groot probleem is denk de commercie die doormiddel van de media een grootte invloed heeft. De bekende namen in de karperbladen die een artikel schrijven met schitterende foto's van dertigers en zelfs veertigers en daar staan dan ook een paar foto's bij van zo'n scud-installatie(vaak in Frankrijk). Maar de jeugd denkt al snel dat als zij zulken spullen hebben, dat ze dan ook van die vissen vangen wat natuurlijk niet waar is. Het is de kennis en het doorzettingsvermogen wat de vis vangt, natuurlijk heb je wel materiaal nodig maar dat is niet het belangrijkste.
Ik kom aan de plaatselijk karperput bij ons ook veel jongens tegen van mijn leeftijd. En die vragen dan :"waarom heb je wel zo' n 'grote' onthaakmat en geen rodpod en geen tent" Omdat ik ook mijn steunen in de grond kan krijgen en dan hoef ik minder zooi te kopen en mee te slepen. En ik kan ook wel onder plu zitten als het regent.
Ik wil niet zeggen dat spullen als een tent en rodpod overbodig zijn, want als je bijvoorbeeld 3 dagen aan de rijn gaat zitten is het wel lekker als je een tent hebt en een rodpod ook want je steunen krijgen je daar echt de grond niet in. Maar de meeste jeugd vist op cultuurwater, kanaaltjes en kleine plassen en dan kan je met wat minder spullen ook zeer goed uit de voeten.

mvg Arwin
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-04-2004 14:30

Hier is het ook vaak niet anders. Laatst zag ik bijvoorbeeld een paar jongeren die mij eerst vroegen of ik een boilienaald en wat stoppers voor ze had en of ik wat haken kwijt kon omdat ze die niet hadden. Als je gaat vissen zorg je toch voor die dingen? Met de gedachte dat ze misschien niet zoveel te besteden hadden, kregen ze mijn naald te leen en mochten ze een paar haken en stoppers houden.
Maar als je dan even later rondloopt en je ziet ze zitten met een bivy terwijl er een verbod op nachtvissen is, een rodpod met 3 hengels ziet staan (de grond is er zeker zacht genoeg voor bancksticks) en dat de tent ook nog zo'n 20 meter (zoals op die du der foto's vaak te zien is)van de hengels afstaat begin je ook te twijfelen aan die kinderen...

Maar gelukkig is niet iedereen naast de boot gevallen...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-04-2004 14:40

Klaas

Het uitgangspunt van deze topic is niet zozeer dat die emsne veroordeeld worden( zie o.a. mijn post) maar de vraag OF jongeren makkelijk worden beïnvloed door de commercie. In mijn ogen is het antwoord JA. Wat kan je hier nu mee? Tja je kan je afvragen of je juist niet jongeren dmv de commercie van bijv de betaalwateren kan afhouden, of goede omgangsnormen jegens mens en natuur bij te brengen, m.a.w. de commercie heeft een belangrijke invloed op het gedrag aan de waterkant!
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

14-04-2004 15:00

Haha!

Dat sommige mensen de hengels onder een hoek van 57,784° omhoog neerzetten, en dan moeite doen om de lijn (dmv het toplood) in een hoek van +/-32,54° weer in het water te doen laten lopen... da's toch geweldig :P !

Dat is nu DE humor die de hedendaagse (karper) visser tegenwoordig heeft als het gaat om medevissers!

De schrijvers/fotograven van "de blaadjes" doen het er gewoon om.... hoe vaker ze iemand onnodig de spullen zo op kunnen laten zetten hoe beter!

Jammer dat ik dit soort praktijken hier aan de Twentsche "sloot"-kantjes niet zo vaak te zien krijg. Maar een witvisser die op een visstoepje zijn vlonder op gaat zetten om daarop op z'n viskist te zitten vind ik ook al een aardig humoristische aanblik opleveren.

Wat maakt t uit, ik ben blij dat ik dat soort lieden niet tegen kom hier, en zowel, haha, dan levert dat weer een glimlach op :D

Met geen scud-opstelling gebruikende groet;

WouteR StegginK
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

14-04-2004 21:02

Ik denk dat vooral mensen die geld teveel hebben (jongeren dus) zich laten beinvloeden door de media. Lang niet iedereen. Ikzelf heb zo ook wel fox hengels en piepertjes, gewoon omdat ik degelijk materiaal wil. Hier kan ik tenminste even mee vooruit. Verder heb ik mijn hengels echt NOOIT hoog opgesteld staan, puur omdat ik dit juist niet mooi vind.... Mijn toppen staan meestal maar een cm of 10 boven het water, en toplood hangt er dan ook wel aan. Rodpot? geen nodig... geef mij mijn rvs banksticks en buzzbars maar, die werken ook. Ik heb er wel aan gedacht om die amiaud peche rodpod te kopen een jaartje geleden ongeveer, maar vond hem te zwaar. Gelikt uitzien maakt misschien een professionele indruk, en ik wil ook niet zeggen dat ik me er niet mee bezig houd maar ik vindt het niet het belangrijkst. Natuurlijk ga ik ook met iedere vis met evenveel respect te werk.

Jongeren die met gelikt materiaal vissen? Ik zie net zoveel ouderen en snap ook niet waarom meestal jongeren worden aangepunt :-? :roll:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

14-04-2004 22:42

Wiliam, de jeugd?

2-3 jaar geleden was die hype er ook al - niet dat ik die positief vindt overigens - en toen had jij die leeftijd, dus wat bedoel je met 'de jeugd'?
Dit even voor de goede orde.

Ik ben het verder met je eens dat je moet vissen zoals dat het meest gunstig is; vistechnisch (lijn over de bodem, 1 hengel ipv 2 of 3) of om praktische redenen (obstakels, scherpe bodem, steenkade)

Voorbijgangers kijken mij regelmatig raar aan als ik maar met één of twee hengels vis in plaats van drie. Wat dat betreft moet het inderdaad niet gekker worden. (zijn trouwens zelden jongeren)

Een uitzondering is de optonic vind ik. Hier dien je vrijwel blind op te kunnen vertrouwen. Een hengel hoeft niet per se 3 lb. te zijn, een pieper dient wel 100% OK te zijn, om even aan te geven wat ik bedoel.
Bovendien kan iemand van mijn leeftijd makkelijk een volledige baan hebben, of anders een goede bijbaan hebben, waarin hij in één maand zo een set Fox-en of Delkim's bij elkaar spaart.

Dus, als je het kan betalen vind ik het volkomen terecht dat je zo goed mogelijk materiaal aanschaft, maar gebruik het op de manier waarvoor het bedoeld is...

vr gr Sjoerd
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

14-04-2004 22:54

Media....

Wat is een karpervisser?
Hoe ziet die eruit?
Wat doet die?

Ik viste met een dobbertje.
Volgens "kenners"; ik kon onmogelijk op karper vissen...

Kijk maar in de bladen...
Dat doe je anders...

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

15-04-2004 00:00

leuke posting koen
laten we t er maar op houden dat iedereen zn visserij anders benaderd, beinvloed of niet, we delen alle dezelfde hobby toch.......
jan van kranenburg

15-04-2004 00:25

Het zijn echt niet alleen de jongeren die door Media en Commercie worden beinvloed.
Voorbeeldje?

Ik probeerde ruim 1 jaar geleden de al 15 jaar geleden gebroken draad van het karpervissen weer op te pakken.
Had geen vismaat of zo voor advies; folders halen dus; bladen lezen; beetje langs de waterkant kijken, en toen tot de ontstellende ontdekking komen dat het oude spul dat ik had totaal niet meer bruikbaar kon zijn; hopenloos ouderwets!

Heb toen een gigantische inhaalslag gemaakt. Had op een gegeven moment 14 hengels van een bekend topmerk (waarvan 7 nieuw) gekocht, alsmede
9 molens idem topmerk; 2 rodpots; 2 schepnetten; overwrap; shelter; piepers etc etc. Noem maar op!

Kocht in feite alleen maar op basis van folders en een beetje internet-reclame. Moet erbij zeggen dat ik me dat toen wel kon permitteren. En ik wilde er wel "bijhoren", eerlijk gezegd.

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder; bezit nu nog 6 hengels (andere),
6 molens(ook andere); rodpot heb ik nog wel, maar gebruik 'm nooit.
De onthaakmatten (2 stuks) blijven een welkome aanvulling.
Mijn oude banksticks werken prima. De "glitter" is verdwenen; ben terug bij mijn roots. Penvissen en freelijnen. Af en toe vastlood-systeem.

Discussies op dit forum en welwillende hulp van "vismaten" , dichtbij en op afstand, hebben me weer doen beseffen waar 't om gaat.

Met onderlijn en "rig" gebeuren ben ik nog niet geheel vertrouwd, maar dat gaat ook best lukken. Als ik dat wil!

Boodschap?

Het zijn dus niet alleen de "jonkies" die vallen voor allerlei commerciele aktiviteiten van de hengelsportwereld.
Maar wellicht ben ik eerder tot mijn positieven gekomen.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-04-2004 01:07

Beste Jan,

Als de gouden vangsten uitblijven die de folders beloven, verkopen veel jongeren hun set weer en gaan ze weer achter de vrouwtjes aan.

Ik denk dat jij een echt vissershart hebt, wat in die 15 jaar is blijven kloppen, en dat de essentie en de voldoening van het vissen elders gaat zoeken, wanneer deze niet enkel in het bezitten van materiaal wordt gevonden, en dat is een belangrijk verschil.

Het vinden van geluk in kleine dingen, na de grote dingen ervaren te hebben (of zelfs nog niet eens ervaren te hebben!) is een groot goed, iets wat minstens zo belangrijk is als goed vangen en over goed materiaal beschikken, zoniet belangrijker...

vr gr

Sjoerd
jan van kranenburg

15-04-2004 01:47

Sjoerd,

Heb dan wel een "vissershart" ,maar daarin is fors gesneden ...., waardoor het vissen zelf soms meer met de mond dan in de praktijk moet worden beleden.
Koester me aan Henk de Jonge; als 't hem lukt, waarom ik dan niet?

Maar, dank je voor je bijna dichterlijke posting, en de essentie is natuurlijk de natuur en beleving.

Ben heel blij dat ik daar weer achter ben gekomen.

mvg

Jan
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

15-04-2004 07:16

Ik ga helemaal met de postings van Sjoerd mee. Commercie heeft zeker veel invloed, ik denk dat we allemaal wel eens een keertje ermee te maken hebben gehad in ons vissersbestaan. De vraag is hoe jij daar zelf mee omgaat. Natuurlijk vindt ook ik goed matteriaal belangrijk, maar laten we eerlijk zijn, als je eenmaal echt vaak gaat vissen, en je hebt als jeugdige alleen maar een fiets als vervoermiddel, dan blijft die 3-poot na 4x vissen ook thuis hoor, en wanneer 3x met 3 hengels vist, en je verspeelt iedere keer de vis in je lijnen, ook dan zal je toch wel bij jezelf gaan nadenken. Dat is wat ik bedoel met aanpassen en leren, het zijn jeugdigen, dus ze moeten door fouten leren. Die jongetjes slaan een bekend karpermagazine open, en zien niks als flinke opstellingen, batterijtje hengels, mooie grote bivvy erbij en vissen maar. Dat willen ze zelf natuurlijk ook, en daarom zijn ze jeugd, en daarom mogen ze dat ook van mij, als het fatsoenlijke karpervissers zijn leren ze dat vanzelf wel af. Als zij zich op dat moment fijn voelen om op desbetreffende manier langs de waterkant te zitten, dan moeten ze dat gewoon lekker doen. Heb er ook vaak genoeg mee te maken gehad. Ik lach me kapot met mijn steunen, zij slepen zich een breuk :wink:

Ook wat Klaas zei klopt, laat ze vooralsnog lekker hun ding doen, binnnen de grenzen van het redelijke, en binnen de grenzen van de wet.

mvg
Stefan