Experimenteer je wel eens ?


Plaats reactie
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

11-04-2004 14:07

Beste collega karpervisser,

Afgaande op de berichten in een ander onderdeel van dit forum (Vangsten op datum) wordt er momenteel niet geweldig gevangen. Deze indruk wordt helaas ook bevestigd door mijn eigen resultaten van de laatste tijd ..... :cry:

In Engelse tijdschriften kom je in artikelen regelmatig het gebruik van zig rigs tegen waarmee "ergens" tussen water en wind wordt gevist. De redenatie daarbij is dat karper onder specifieke weersomstandigheden niet op de bodem maar een eindje daarboven zwemt. Door een zig rig te gebruiken vergroot je dan in ieder geval je kansen. Nu moet ik zelf bekennen dat ik wel regelmatig aan het gebruik ervan heb gedacht, maar dat ik het nog niet daadwerkelijk in de praktijk heb toegepast. Mijn indruk is dat experimenteren met alternatieve methoden slechts door een klein deel van de karpervissers wordt gedaan.

Mijn vragen aan jullie zijn:

1. Gebruik je weleens/vaak een zig rig en wat zijn jouw ervaringen daar mee?
2. In de bredere zin: doe jij regelmatig aan experimenteren als de vangsten tegenzitten of hou je vast aan een en dezelfde methode (zoals ik meestal :-? ) ?

Groeten,

Humphrey
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

11-04-2004 19:12

Nou Humphrey,

Ik heb werkelijk van alles al geprobeerd tot nu toe en niks lukt, heb pas twee vissen gevangen in 4 nachten en 6 middagjes vissen, en 1 onderlijnbreuk op karper. Dus welgeteld 3 karperruns. Wel al meer dan 30 brasems, 3 koeten, 1 duikeend en een zwaan er aan gehad! Gaat lekker dus.

Ik heb met ongeveer 15 verschillende aassoorten gevist, vastlood en schuifloodsysytemen, slappelijn en freelijnsystemen, meerdere stekken en verschillende watertypes. Lange onderlijnen, korte onderlijnen, stifrig, soepel, combi, rekker, met hair, zonder hair, aas direct op de haak! Echt van alles zoals ik al zei. Ik moet eerlijk toegeven, ik heb nog nooit zoveel moeite hoeven doen om een karpertje te kunnen vangen.

Dit voorjaar sucks bigtime!

Groet,
Bart
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-04-2004 10:47

Als je blankt, wat heb je dan te verliezen? Dan ga ik altijd wel wat experimenteren. Maar ook als het goed loop word er vaak wat veranderd.
Vaak is het net zo dat ik dingen uitprobeer om te kijken of dat goed gaat. En als ik dan lekker vang op die manier ben ik meestal zo gek dat ik omschakel omdat dan weer een stukje onzekerheid terugkomt. En dat is nou weer net zo spannend en leuk he.

Maar als ik nou elk uur een 30-er zou vangen zou ik wel weer niet wisselen he :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

12-04-2004 18:44

ik vind het ook slecht dit jaar ik heb al 5 hele weekenden voor niks gezeten ik heb al 2 keer controlle gehad 1 x bekeuring voor 3e hengel dus het schiet bij ons ook niet echt op maar de aanhouder wint en dingen uitproberen leverd vaak vis op als je dat maar weet

gr barry
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

12-04-2004 19:53

majh het gaat nu niet echt over resultaten he ( gister mn eerste 20iger :lol: ), maar over die waterdieptes dus...

Die zig rig, daar heb ik ook over gelzen in een engels tijdschrift (vorig jaar al) alleen lijkt het mij niets. Je krijgt namelijk niet alleen het probleem van 'waar' zwemt de karper maar ook nog 'hoe hoog'. en dan moet ie ook nog maar net jou halfdiepe aasje vinden aangezien je er niet omheen kunt voeren.

Ik sta er redelijk negatief tegenover (heb het niet uitgeprobeerd dus is een vooroordeel), wellicht dat het in warme zomerdagen wel werkt ; Op zo'n klein putje, wanneer de vis lekker op halfwater rondcruist en je op zicht in kan werpen ofzo.

Mvg
Thijs
Plaats reactie