Imago karpervissers


Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

08-04-2004 15:01

Momenteel staat er op de introductiepagina van Karperwerld.nl een foto met drie hengels van ene Jurgen. Zou Jurgen een driehengelvergunning hebben? Het gedrag van karpervissers is de laatste jaren nogal eens in het nieuws, met name in negatieve zin. Op vele wateren staat het nachtvissen op de helling door het gedrag van vissers. Controleurs worden bedreigd als ze zien dat men de visserijwet en vergunningsbepalingen bv. drie, vier of tig hengels overtreedt. Ook de houding/mentaliteit is bij veel vissers asociaal. Wil ik nog wel met dit soort lieden geassocieerd worden? Voor veel mensen, ook die niet vissen, is een karpervisser iemand met een tent (languit op de een stretcher), batterij hengels met van die lawaaierige piepers. Het is dan niet vreemd dat de toezichthoudende instanties zoals de provincie, de hsv-en en niet te vergeten de groene lobby een antipathie tegen het (karper)vissen gaan krijgen.
Ik pleit voor een boycot van foto's die niet voldoen aan de normen.

Arend
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

08-04-2004 15:30

Sorry misschien asociaal maare....
BULLSHIT.

Als je het dan hebt over 3 hengels of meer,verder als het natuurlijk niet lijkt op normaal vissen en respect voor natuur en vis uiteraard,maar daar is iedereen het wel over eens!

Greetz Danny
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

08-04-2004 15:36

Beste Arend,

Bovenstaande klopt en is idd erg vervelend voor de ware karpervisser.
Het pleiten voor een boycot van foto's die niet aan de normen voldoen lijkt me erg moeilijk, dwz; je kan wel pleiten, maar de vraag is hoe toets je zoiets ???.... Overal gelden weer andere regelgevingen..

Wie zegt b.v. dat de foto van jurgen niet in de winter in frankrijk is genomen ? zoiets kan je niet zien op zo'n foto, daar mag zelfs gevist worden met 4 hengels (uitzonderingen daargelaten)
dus wordt erg moeilijk verhaal lijkt me...

vr gr R 8) N
Bart van Dijk
Berichten: 24
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Enschede

08-04-2004 15:44

Er zijn ook wel wateren in Nederland waar je met meerdere hengels mag vissen, moet je eerst maar eens uitzoeken aan welk water die foto is gemaakt.

bart
jurgen van erp
Berichten: 138
Lid geworden op: 27-01-2004 19:28
Locatie: britsum

08-04-2004 16:30

Eigenlijk heeft deze meneer best wel gelijk maar als het zo f___ing koud is gooi ik egt wel eff een 3de hengel erbij want het vergroot de kansen nietwaar..?? en niemand ziet mij daar zitten dus dat valt ook wel mee maar eigenlijk heb je gelijk...!!!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

08-04-2004 17:03

Arend, welke normen? Jouw normen? Misschien is die foto in Frankrijk genomen? Misschien heeft Jurgen een drie-hengel-vergunning? Kom op zeg, je draaft door.
Een tent, batterij hengels, languit op de strecher, lawaai-piepers. Doe je dan iets verkeerd? Natuurlijk niet! Als wij door onze manier van vissen een beetje lacherig worden bekeken, en opmerkingen krijgen als "dat is geen vissen meer"...dan heb IK en jij waarschijnlijk ook er geen last van. Laat ze maar lullen. Relschoppers, vismishandelaars, zuiplappen enzovoorts, DIE verzieken het voor karpervissers. Wij met onze strechers, tenten, drie hengels (als toegestaan) etc, echt niet hoor.

Ik heb het al eerder gezegd: Als men ZO kritisch naar foto's gaat kijken, dan bestaat er straks geen KWO meer...niemand durft nog een foto in te zenden!

m.v.g. ChrisN
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-04-2004 17:32

Ik ben het volledig met Chris eens. In deze tijd waarin iedereen jammert en mekkert dat er niet genoeg artikelen van Nederlandse bodem gepubliceert worden zijn we wel allemaal zo hypocriet om elkaar de grond in te boren als er toevallig 3 hengels op de rodpod liggen.

Dit is geen persoonlijke aanval, meer gewoon een kritische noot,

mvg
stefan
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

08-04-2004 17:45

Ben het er ook mee eens!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-04-2004 18:06

de 3 hengels zijn natuurlijk niet het enige waar karpervissers mee gevonfronteerd worden. het vele voeren, het claimen van stekken etc zijn dingen die vaak genoemd worden. het is goed om bij ons zelf na te gaan wat wel en niet te doen.
is die derde hengel het gezeik waard, het is een regel lijkt me niet moeilijk. daar waar het mag smijt je hem erin en waar niet mag laat je hem in je foudraal! het is volgens mij ingeburgerd die derde hengel, de showroom kan soms niet groot genoeg zijn heb ik de indruk.
die foto daar doe ik niet moeilijk over, maar ik zie het ook vaak genoeg in de praktijk, daar ligt het probleem.
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

08-04-2004 19:05

Ik snap niet waar iedereen zo'n drama van maakt.
Ik bedoel,tuurlijk hoor je wel eens wat over karpervissers die zich misdragen.Maar dat hoor je ook over voetballers,mensen die uitgaan enzv.
Wat ik bedoel is een beetje serieuze karper visser gedraagt zich echt wel,lijkt me logisch,iets wat je leuk vind verziek je niet voor je zelf en voor anderen.En wat kan mij dat nou schelen wat anderen van mij denken als ik in het groen gekleed zit achter mijn electronische hengels!Ik weet toch beter,ik heb het naar me zin en ik doe er niemand kwaad mee!Kijk en wat het verbod van nachtvissen betreft op sommige wateren,dat komt eigenlijk altijd door gasten die gaan karperen,maar dat doen ze eigenlijk alleen in de zomer of nooit,geen serieuze echte karper vissers dus!En ja die verzieken de boel!Maar kom op,wij weten wel beter.
En wat die 3e hengel betreft,tja als niemand in de buurt is die daar over gaat,gun ik mezelf echt wel een bonus vis!Kom op jongens wie doet dat nou niet?Laten we daar nou niet moeilijk over doen,je doet er echt niemand kwaad mee...ja je concurentie misschien :) .
En ja als je gepakt word heb je gewoon een prent,dat risico pak ik dan maar!Maar ik ben er heel eerlijk over,ik doe niet zo moeilijk over dat soort dingen,ik geef een hoop geld uit voor mijn hobby,en ik heb er echt heel veel plezier van!En ik weet dat ik alles netjes opruim als ik weg ga,ik behandel de vis met respect,en de natuur en de omgeving ook!Dus maak er alsjeblieft niet zo'n drama van zeg :wink: .


Greetz Danny
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

08-04-2004 19:57

Waarom moeten wij ons altijd zo druk maken om alles, ik vind het een schiterend plaatje van jurgen, en in nederland heb je ook wateren waar je met 3 hengles mag vissen, aub jongens laten we niet roomser dan de paus zelf willen zijn, als ik alleen aan een water zit gooi ik er ook wel een 3e hengel op,hebben wij daarom een slechte naam? denk het niet!!!!!!!!!!!
Een slechte naam hebben we te danken aan het feit dat er mensen zijn die denken dat karper vissen ``een feest aan de water kant is`` en dat moeten we zien te voorkomen, maar als iemand met 3 hengels vist kan ik me daar niet druk om maken.
grt gradus
Kazim Arslan
Berichten: 468
Lid geworden op: 01-11-2002 01:00
Contacteer:

08-04-2004 20:20

misschien ging dr vriendin meej dus dan heeft hij een extra vergunning :wink: schitterend foto jurgen ga zo door met maken van foto's :lol: 8) 8)
Vrienden heb je niet voor even maar Voor je hele leven.....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-04-2004 21:08

Zal ik maandag dan maar een foto maken met 4 hengels in beeld? :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

08-04-2004 21:19

de gene die hier moeilijk over doen, kunnen beter ook geen tijdschriften over karpervissen kopen, daar zit bijna iedereen met 3 hengels,, jemig, waar maak je je druk over....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-04-2004 21:31

Druk over maken?


Heel simpel. Er zijn een paar collegae, die ook voor jullie de kastanjes uit het vuur proberen te halen. Deze mannen bezoeken wel jaarvergaderingen, sommige zitten in het bestuur, er zijn er zelfs die aan SKP's meewerken. Heel soms krijgen ze het voor elkaar om een nachtvisontheffing of 3 hengel ontheffing te verkrijgen. Sukkels he?


Maar meer nog ondervind men weerstand, geboren en instand gehouden door ons eigen imago.

"Ben je belazerd, ze bekijken het maar. Ze doen toch waar ze zin in hebben. Nu zeker 3 en dan met 4 hengels vissen of 5?"

Ach, zijn maar details...

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-04-2004 21:36

Hallo Paashaas,

de gene die hier moeilijk over doen, kunnen beter ook geen tijdschriften over karpervissen kopen, daar zit bijna iedereen met 3 hengels,, jemig, waar maak je je druk over....

Het is echter wel één van de redenen waarom ik ze niet meer koop!

En dat, Jemig waar maak je je druk over, zegt mij in ieder geval meer over jou Imago als karpervisser.. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

08-04-2004 21:54

Denken de heren echt dat wij zo verafschuwd worden omdat we af en toe met een 3e hengel vissen? niet zo naief doen jongens jullie weten wel beter.
grt gradus
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-04-2004 22:08

mooie reacties, bij onze ledenvergadering heb ik nog nooit een karpervisser gezien!
je krijgt zo snel genoeg een eentonig beeld van karpervissers, ze laten zich nergens zien, houden zich niet aan de regels, maken rotzooi, heb het allemaal al gehoord!
andere vissers die veel moeite moeten doen om bijv. het snoekseizoen verlengt te krijgen etc. die zien dat andere vissers zo de regels aan hun laars lappen, dat kun je niet verkopen!
je doet er niemand kwaad mee maar langzaam maar zeker groeit er wel iets tegen de karpervissers. die vooroordelen zijn we niet zo snel kwijt denk ik.
dit geld niet voor iedereen, je hebt heel veel goede serieuze karpervissers.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-04-2004 23:07

Mannen, even de volgende opmerkingen:
- in de visserijwet staat niet letterlijk dat vissen met 3 hengels verboden is
- wel dat een visser altijd de vereiste papieren bij zich moet hebben, n.l. een sportvisakte en een visvergunning en in de Sportvisakte staat dat je maximaal met 2 hengels mag vissen.
- wie met 3 hengels wil vissen moet in het bezit zijn van een vergunning van de visrechthebbende waarin expliciet staat dat de vergunning geldig is voor het vissen met ten hoogste 3 hengels in het betrokken water
- zulke vergunningen kunnen door de rechthebbende uitsluitend worden uitgegeven wanneer daaraan voorafgaand toestemming van de Kamer van de Binnenvisserij is verkregen (art. 22 van de Visserijwet)
- een HSV (of federatie) die vergunningen voor meer dan 2 hengels wil afgeven moet aan de Kamer voor de Binnenvisserij een schriftelijk verzoek richten om deze vergunning te mogen uitgeven. Daarop moet het aantal (3 in dit geval) en het soort vistuigen en aas dat gebruikt mag worden, het maximaal aantal uit te geven vergunningen, het water waarvoor de vergunning geldt en de geldigheidsduur (is maximaal 3 jaar) en de vergoeding (dus wat de vergunning kost) staan.
- de 'driehengel-vergunningen' zijn pas geldig als ze na goedkeuring door de Kamer van de Binnenvisserij zij afgestempeld. Die goedkeuring wordt pas afgegeven nadat de Kamer voor de Binnenvisserij de zogenaamde doelmatigheid van de bevissing heeft getoetst. Als het om een afgesloten water gaat waar geen andere belangen spelen, dan zal de Kamer waarschijnlijk de uitgifte van de vergunningen toestaan.
- ook moeten in de vergunning duidelijke regels staan m.b.t. gedrag aan de waterkant, toegestane overnachtingsmiddelen, voerbeperkingen etc. Zich niet aan de regels houden kan dan procesverbaal en intrekking van de vergunning tot gevolg hebben.
- karpervissers met 3 hengels nemen vaak uitzonderlijk veel viswater in beslag, als daardoor conflicten met andere hengelaars te verwachten zijn wordt geadviseerd geen 3 hengelvergunningen uit te geven.
- daarnaast moet voor het mogen vissen met drie hengels ook nog de Grote Sportvisakte worden aangeschaft, aangezien je met de Sportvisakte maximaal met 2 hengels mag vissen.

Al met al niet niks! Maar op wateren waar dit zonder problemen mogelijk is (lees hierboven) kan je HSV dit dus aanvragen.

Wat ik verder nog even kwijt wil (gezien de nonchalance van een aantal vissers t.o.v. het met 3 hengels vissen):

De Boa's, b.v. in dienst van een federatie maken ieder jaar een jaarverslag op van hun controles en dit verslag wordt bijna altijd weer opgenomen in het jaarverslag van de federaties en wat staat daarin altijd te lezen:
- meeste PV's worden uitgeschreven voor het niet in het bezit zijn van een Sportvisakte en geldige visvergunning
- daarna voor het vissen met 3 hengels
- en daarna voor het nachtvissen in de maanden dat dit niet is toegestaan

Overtredingen voor het vissen met 3 hengels worden dus wel degelijk geregistreerd!!! Evenals het nachtvissen buiten de toegestane periode.
Denk dus s.v.p. niet dat HSV-en (leden van de federaties) en de federaties zelf niet op de hoogte zijn van overtredingen door karpervissers, dit ter overweging...
Gebruikersavatar
Pier Boomstra
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-02-2004 21:53
Locatie: zwolle
Contacteer:

08-04-2004 23:22

Ik ben het met een aantal reacties eens, het imago van de karpervisser holt achteruit.
Jongelui die 's nacht zitten te vissen met kratjes bier naast de tent komt regelmatig voor, 3 hengels op de steunen en ga zo maar door.
Ik ben ook van mening dat de commercie hier een grote rol in speelt, in de catalogus van fabrikanten zie je bijna altijd 3 of meer hengels op de steunen, altijd grote vis en alweer ga zo maar door.

Ruim ook je troep achter je op, neem een vuilniszak mee in je tas, naast al die vele spullen, past dit er nog wel bij, en als je troep van een ander ziet ruim dit dan gelijk mee op.
We geven vaak af op o.a. snoekbaarsvissers e.d maar ik zie vaak blikjes liggen van o.a. gas, mais, bruine bonen en bier, nou dan weet ik wel genoeg. Met dit soort akties werk je mee aan een beter imago.

Houd je aan regels, ze zijn er niet voor niets, ook al zijn we het hiermee niet eens, maar dat is een andere discussie.
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

08-04-2004 23:27

19 antwoorden en 256 x is deze topic bekeken, zouden die andere 237 bezoekers soms ook regelmatig met 3 hengels vissen ?
vast niet, want dan zou ruim 80% van deze mensen hetzelfde imago hebben als ik, volgens sommigen
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-04-2004 23:43

erik snijders schreef:19 antwoorden en 256 x is deze topic bekeken, zouden die andere 237 bezoekers soms ook regelmatig met 3 hengels vissen ?
vast niet, want dan zou ruim 80% van deze mensen hetzelfde imago hebben als ik, volgens sommigen


Nee hoor !
Ik wil je ook wel vertellen wat ik van al die KLOOTZAKKEN vind die ik steeds vaker langs de waterkant tegenkom,of de DUIDELIJKE sporen die ze achter gelaten hebben :evil: :evil: :evil:
Maar laat ik maar een beetje aan mijn bloeddruk denken,en dat niet doen.......................

Dennis
PS ik heb het niet over mensne die met 3 hengels willen vissen,want dat is nog wel het MINSTE waar ik me aan stoor............
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-04-2004 23:55

Neeeeee hoor Erik,

Die tweehonderdzevenendertig zijn voor een deel de bezoeken van diezelfde negentien posters die willen zien hoe hun post staat.
Pak van je hart, niet?
Nee he?
Met herkennende groet,

John
Laatst gewijzigd door John Pannekoek op 08-04-2004 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

08-04-2004 23:55

RAAR, ik mag aannemen dat ik niet de enige karpervisser ben die met meer rommel van de waterkant weggaat dan dat ik had meegenomen na een nachtje vissen.

Als ik iemand het zie doen, bijv zijn etensverpakkingen en dergelijke een natuurlijk onderkomen geven kan hij of zij na een waarschuwing indien iemand herhaaldelijk een waterkant verziekt een leuke rekening verwachten!! :evil:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-04-2004 23:58

Erik, wat voor imago jij hebt zal mij worst wezen. Het imago van de karpervissers in het algemeen doet wel ter zake.
Neem maar van mij aan dat over enkele jaren dit er heel anders uit zal gaan zien.
Als centrale registratie een feit geworden is kunnen al diegenen die zich nergens aan storen na enkele overtredingen gewoon nergens een vergunning meer kopen...
Het kaf zal op de duur 'vanzelf' van het koren worden gescheiden.