Rare plekker op de kop van een karper


Plaats reactie
Gerard Grooten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18-03-2004 22:15
Locatie: ALMELO

04-04-2004 20:21

hallo allemaal :D


Vannacht gevist ,eerste vis die ik vang had allemaal rare plekken op zijn kop,(alleen op zijn kop)ik schrok me kapot :o en heb dit verschijnsel nog nooit eerder gezien of gehoord,wat zal het kunnen zijn een ziekte?? Ik heb er maar een foto van gemaakt met mijn digitale-camera :(

De vis zag er verder wel gezond uit.....!!

Graag Reacties kan de foto wel mailen...


Groeten Gait
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

04-04-2004 20:34

gerard, mail de foto maar even door naar mij
frank@karperwereld.nl

kijken of ik je uit de brand kan helpen
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

04-04-2004 20:39

Gerard Ou ik mischien een foto mogen.
gerritschippers@hotmail.com

Mvg Gerrit Schippers
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

04-04-2004 21:07

Afbeelding

hier de kop van de vis, als ik zo mijn gedachten erover loslaat ben ik bang dat dit een schimmel is... en wat er de vorige 2 seizoenen in het voorjaar gebeurde met dat virus, daar was een beschimmelde kop ook vaak te zien.

Ik weet het niet, maar ziet er niet best uit

Frank
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

04-04-2004 21:34

Het is precies mijn buurman. :oops: CN
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-04-2004 00:34

Niet zo duidelijk van een foto te zien, maar waarschijnlijk inderdaad een schimmelinfectie. Bij lage watertemperaturen geneest dit niet / nauwelijks maar als de watertemperatuur stijgt is dit meestal zo genezen.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-04-2004 09:15

Ik en mijn maat hadden onlangs ook twee vissen metexact dezelfde verschijnselen.
Ik heb begrepen dat dit vaker vorkomt na de winter,waarin de karper bevattelijker is voor allerlei parasieten/schimmels e.d.
Voor zover ik nu weet gaat het vanzelf weg.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

05-04-2004 09:22

kijk, tenminste positieve antwoorden :)

ben blij dat het vaker voorkomt en dat het ook weer weg trekt...
en dat ik fout zat :)
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

05-04-2004 09:33

Als het is wat ik vermoed (Pokken?) dan verdwijnt het weer als de watertemperatuur straks weer hoger gaat worden.

Maar misschien dat Kees (Koi) Ouwehand hier even zijn licht over kan laten schijnen.

Groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-04-2004 09:39

Aart Lokhorst schreef:Niet zo duidelijk van een foto te zien, maar waarschijnlijk inderdaad een schimmelinfectie. Bij lage watertemperaturen geneest dit niet / nauwelijks maar als de watertemperatuur stijgt is dit meestal zo genezen.

Een vraagje:
Een karper overwintert in de koude periode langdurig bij de bodem, in de randstad (waar vorige jaren veel vissen zijn gestorven!) zijn de bodems nou niet bepaald schoon te noemen en bevatten vaak zwaar verontreinigde metalen en andere negatieve materialen...zal het kunnen zijn dat de vissen hierdoor eerder een schimmelinfectie op kunnen lopen?, welke normaal gesproken weer verdwijnen als de temperaturen weer gaat stijgen zoals jij schrijft.
Weliswaar wel
Tweede vraag..als wij gedurende de wintermaanden doorvissen en een beschimmelde karper vangen die dus al enigzins verzwakt is door de schimmelinfectie, dan kan ik mij voorstellen dat deze karper door de stress van de vangst hierdoor niet genoeg reserve meer heeft om hiervan te herstellen gedurende de winterperiode en mede hierdoor verder verzwakt en andere karpers medeinfecteert, wat wellicht gevolgen heeft voor de verdere karperpopulatie.

(Ik heb deze vraag stelling vorig jaar ook al eens gedeponeerd zonder bevredigende antwoord tot nu toe)

Wellicht doen we er verstandig aan (als mijn gegevens klopt!???) om in de winter niet te vissen op afgesloten wateren in de randstad of op plekken waar de bodem verontreingd is...en doe je er verstandig aan om je heil te zoeken in stromende rivieren of wateren met een gezonde bodem zonder verontreiniging (let op er zijn meer wateren vervuild dan je denkt!!) gedurende de winter....just my thoughts
Ben benieuwd naar overige reacties hieromtrent.
gr
Hans Brinkel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-04-2004 13:25

Hans, op alle wateren komen schimmelinfecties voor 's winters. Voor zover mij bekend heeft dat niet met een al of niet vervuilde bodem te maken. Helaas is er nog zoveel wat we nog niet weten omtrent de karper.
Aangezien karper koudbloedig is zal stress bij lagere temperaturen ook minder zijn dan bij hogere temperaturen. Gezien de taaiheid van een karper zal het vangen met of zonder schimmelinfectie bij lagere temperaturen niet zoveel verschil maken.
Een echt wetenschappelijk onderbouwd antwoord hierop is niet te vinden / geven.
Gerard Grooten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18-03-2004 22:15
Locatie: ALMELO

05-04-2004 20:28

Ach jah Frank dat je fout zat kan gebeuren.....gehhehh :lol:


Ben alleen al heel blij met de reactie,s dat het schimmel is en hopelijk weer helemaal goed komt met deze vis.

Hoplijk vang ik nu wel allemaal gezonde vissen!! :D




Met vriendelijke groet :wink:

Gait
Plaats reactie