Samen plannen, samen voeren, samen vissen... samen vangen!


Wat is jullie mening?

Dan is de vis door jullie samen gevangen
24
30%
Je hebt het zelf gedaan... je hebt hem zelf uitgedrild
56
70%
 
Totaal aantal stemmen: 80
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-03-2004 12:02

De meeste van jullie kunnen wel de vangst van de recordvis voor de geest halen… Die vangst waarbij er twee(!!!) trotse vangers op de foto stonden. Ze deden alles samen. Vanaf het plannen tot het vissen. Dus eigenlijk heb je het onder die omstandigheden samen gedaan.
Je hebt samen een stek uitgekozen, samen gepland, samen gevoerd en samen gevist. Maar ja, hij kwam er maar op 1 hengel uit… Is die vis dan samen gevangen??

Zelf denk ik van wel. Aangezien het drillen niet de grootste moeite is. Je hebt er toch samen voor moeten werken… Wat is jullie mening?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-03-2004 13:04

ik gekozen voor optie 2
ik vis altijd samen met mijn maat, we draaien samen boilies, voeren samen, vissen samen, peilen samen etc etc Plots pakt hij een vis van 18 kg! suoer vis! wij beiden blij omdat we hat samne hebben geflikt, maar toch er knaagt iets......dan vangt hij hem nog en keer en daarna nog een keer Rationeel gezegd hebbnen we hem beide gevangen maar gevoels matig wil je hem aan jouw eigen hengel vangen en uitdrillen en zelf op de foto! En vissen is nu eenmaal een gevoels in plaats van een rationele kwestie. Eind van het liedje is dat ik nu een pposje alleen op die stek vis om alsnog die vis te vangen..........
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

15-03-2004 13:47

Optie 2.......

Ik vis 9 van de 10 keer alleen, dus al m'n vissen die met mij op de foto staan zijn door mij ook gevangen zonder hulp van vismaten etc.....

Als ik met een vismaat ga en hij zit bijv. te kakken en hij krijgt op zijn hengels een run dan dril ik de karper met zijn hengels dus ik heb hem dan gevangen.....

Zoals Joop Butselaar en z'n maat het deden, vindt ik het geen samenspel want het gaat tenslotte om de dril.....Je kan toch geen karper met z'n tweeen drillen??? :roll:

MVG Koen
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

15-03-2004 14:17

Ik heb voor optie 1 gekozen, niet omdat ik anders wil zijn maar omdat het zo is. Ik draai samen met mijn vismaat de boilies, we trekken dr samen tijd voor uit en we gaan voor die topvis. Iedere vis die we vangen wordt door beiden met het grootste respect behandeld, ik wordt altijd geholpen met landen, en als er iets misgaat tijdens de dril (enkel verstuikt, banden gescheurd enz. ) staat hij altijd voor me klaar. Samen op de foto gaan doen we niet maar wel elkaar op iedere mogelijke en nodige manier helpen. Je doet samen de voorbereiding, helpt elkaar en bent beiden blij dat er een vis is uitgekomen. Soms is het niet eerlijk maar ik blijf blij voor mijn maat en hij voor mij. vandaar mijn keuze :D
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-03-2004 14:19

Koen,

Helmut van Schaik en Joop van Kleef bedoel jij waarschijnlijk.

Joop Butselaar vist(e) alleen op z'n targets.

Wat betreft samendelen, indien vooraf afgesproken run om run , anders gewoon mijn hengel, mijn dril en mijn vis.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-03-2004 14:25

simon je kan wel alles samen doen...de vangst doet toch maar een persoon en das de vanger! je kan wel blij zijn voor je maat..dat ben ik ook, maar het gaat erom, of je hem samen gevangen hebt en ik kan mij op gene enkele manier voorstellen dat je ook niet een klein beetje zelf liever die dikke zou hebben gedrild!
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

15-03-2004 14:41

Ik heb voor de 2e optie gekozen, gelukkig doe ik bijna alles zelf en bij ik niet afhankelijk van anderen. Het voorvoeren en alles in orde maken. Ik heb iets meer het karpervirus dan mijn vismaat en misschien wat meer tijd. Ik vind niet alleen vissen leuk maar ook gewoon langs de waterkant lopen om te voeren enzo..

Groeten Rick.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

15-03-2004 14:49

Dit is een heel persoonlijk iets wat je goed af moet spreken vooraf. Als je een beetje jaloers aangelegt bent zou ik het bijvoorbeeld zeker niet doen! Het verschilt ook per water voor een hoop mensen en de manier waarop je vismaat vist..

Over het algemeen is het voor mij gewoon mijn hengel, mijn run, mijn dril, mijn vis.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-03-2004 14:52

Heren,

Nog een paar daagjes geduld, lees dan over samen vangen de bijdrage van Frank Huisman in het KSN Jubileumboek...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

15-03-2004 14:57

Vaak vist ik alleen maar ook regelmatig met vismaten. Natuurlijk voeren en vissen we samen maar ik vis/vang toch het liefste met mijn eigen materiaal. Kwestie van een stukje vertrouwen.

Wel wisselen we van stek als de ene stek veel vis opleverd, dan gaan we de volgende nacht omgekeerd zitten. Ik vis vaak op de rivier en dan wil de karper nog weleens van dezelfde kant komen.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

15-03-2004 14:59

Michel Hollaar schreef:Koen,

Helmut van Schaik en Joop van Kleef bedoel jij waarschijnlijk.

Joop Butselaar vist(e) alleen op z'n targets.

Wat betreft samendelen, indien vooraf afgesproken run om run , anders gewoon mijn hengel, mijn dril en mijn vis.


Michel,

Je hebt gelijk.......

Er zijn zoveel bekende Joop's die karpervissen.... :wink:

MVG Koen
henk gerressen

15-03-2004 16:40

ik voer ik spot ik vis ik dril alleen en fototje maken doe ik ook zelfs :lol:


suc6 ermee
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

15-03-2004 16:41

Hoi,

Ik heb me recordvis helemaal zelf gevangen en heb het dus ook zelf gedaan.
Als ik samen met me maat zit te vissen zeggen we niet dat we er smane een hebben gevangen omdat je hem niet drilt, je helpt elkaar en dat is bij ons heel wat anders als samen die vis vangen.
En de laaste tijd vis ik alleen wat em heel goed bevalt.

mvg,

Robert.
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

15-03-2004 18:38

ik heb voor optie twee gekozen
als je het zo stelt dat je dan beide de vis hebt gevangen omdat je allles samen doet
hoe zit dat dan als je met bijv zijn 4 een stek onderhoud???
heb je hem dan met zijn vieren gevangen
denk het niet
mvg patje
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

15-03-2004 20:33

Optie 2. Wij doen ook alles samen (bijna :D ) Maar ik kies de plaats voor het aas, de haak, de montage, de hoeveelheid voer(of niks). Mijn hengel,mijn run,mijn vis.

Wij zijn wel beide zo blij als een kind met elke vis, ook die van de collega.
Gebruikersavatar
MauriceR Mittelmeijer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-03-2004 21:29
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

15-03-2004 20:43

Ik heb toch maar gekozen voor optie 1.
Waarom: Ik ben van mening dat het belangrijkste de voorbereiding is, deze doe ik vaak samen met een maat. Daarmee is bij ons al 80% van de moeite gedaan en uit een bivvy kruipen en een vis drillen kan iedereen wel, dat vind ik niet hetgene wat telt als je een vis vangt.

GR maurice
Als ik op dit board zit, smacht ik naar de waterkant met al zijn prachtige dingen.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

15-03-2004 20:53

Leuke poll :)

Ik heb optie 1 gekozen, als je alles samen doet moet je ook om en om vissen, De eerste run is voor diegene die er op dat moment het dichtste bij is ofzo, en dan om en om de runs verdelen. Dan kan het zo wezen dat net die dikke vis op jouw hengel valt, terwijl het de beurt is van de ander. Dan word de discussie nog iets anders want jij hebt de stek gekozen, de hengel ingegooid enz en je maat trekt die dikke eraf.... Dan is het de vraag of je nu samen met die vis op de foto gaat of niet.

Persoonlijk vis ik altijd alleen, dus heb geen last van die ellende. Je kunt je eigen stekken bepalen, je hebt geen beperking met het zoeken van een plek of je er wel met 2 man kunt zitten/vissen en je kunt vissen wanneer je wilt, bent niet gebonden aan afspraken.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-03-2004 05:57

Daar komt helemaal niks van in :D

Even voor de duidelijkheid, ik vis al jaren, altijd alleen!
Ik heb "vroeger" wel een vismaatje gehad.
In die tijd, als hij een run van mij pakte, nou...... dan.......ahhee, tja! dan had ik wel kunnen janken :cry:

Nee, even zereneus, bij mij is dat een ongeschreven regel: Nooit aan andermans hengels komen.

Ik snap eerlijk gezegt niet hoe je een ander jou hengel kan laten pakken.
Of je moet denken dat de hengel van je maat als eerste gaat, dan zit er wel wat in.

Ik voer zo naukeurig, ik zorg er voor dat mijn rig zo perfekt word aangeboden dat het helemaal naar mijn zin ligt.
Ik ben er altijd van overtuigd dat ik meer vang dan een ander op dezelfde strook water.
Waarom dan delen, ik heb er alle moeite in gestoken, ik mag dan ook daar de vruchten van plukken.
Ik heb er echt geen vertrouwen in dat een ander naar al de kleine detais kijkt zoals ik dat doe.
Als iemand mijn hengel zou pakken tijdens een run, laat ik hem gelijk de kurken handvat op vreten.

Als mijn (vismaatje) meer vangt dan ik, he klasse man!
Wat doe jij anders dan ik?
Begrijp mij niet verkeerd, ik gun een ander evengoed zijn visje.
Ik heb alleen nooit iemand gezien die net zo veel aandacht besteed aan zijn aaspresentatie als ik.
Daarom heb ik altijd meer vertrouwen in mijn eigen hengels dan die van een ander.

Ik snap het wel, goeie vrienden en zo bla bla bla maar als ik dan zie hoe diegene zijn aas aanbied........... :o nee man, doe het liever zelf.

Dit zal mischien raar klinken voor sommigen, voor anderen heel herkenbaar.
Als ik vis, weet ik precies hoe alles op de bodem ligt.
Ik zie helemaal voor me hoe het aasje word genomen.
Ik weet precies waar de voerboilies liggen en ik weet precies hoe ik de beetregistratie heb afgesteld.
Ben helemaal in harmonie met waar ik mee bezig ben.

Zou een ander mijn hengel pakken dan onderbreekt diegene de harmonie die ik gekreeerd heb.
Op een of ander manier, raak ik een bepaald gevoel van de aas situatie kwijt.

Nee heren, ik doe liever alles zelf.

RC

PS. Gezien hoe ik er over denk, wie denk je wie altijd de lijnen uitvaarden om te zorgen dat alles perfekt op de bodem werd aangeboden?

RC
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

16-03-2004 21:13

Ik heb voor optie 2 gekozen,mijn maat heeft soms een ander plan qua aanpak, dit is niet erg maar als ik dan een run krijg is het ook mijn vis.En anders om natuurlijk ook, (dit komt niet zo heel vaak voor :D )
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

17-03-2004 19:44

Hmmm .... zelf vis ik al jaren met een vaste vismaat, spullen halen, aas bereiden, rigs knopen, sessie voorbereiden stekken, uitvaren, drillen (1 drillen, de ander bestuurt de boot en net de vis) alles samen.
Diegene die de vis drilt mag zich dan de vanger noemen, maar we praten altijd over "onze" en niet over "mijn".

Ook wij steken allebei heel veel tijd en moeite in bijvoordbeeld onze aaspresentatie, net niet is een "not", al moet het 100 maal over.

Maar Robert ...

(quote) Nee, even zereneus, bij mij is dat een ongeschreven regel: Nooit aan andermans hengels komen.

- En als je net je broek hebt laten zakken ... weken gevoert ... eindelijk die verlossende aanbeet ... jij staat met de broek op de enkels, je maat stond erbij en keek er naar ... resultaat, dit WAS "jouw" vis. Zeker juist die uitzondering die die ongeschreven regel bevestigd.

(quote) Zou een ander mijn hengel pakken dan onderbreekt diegene de harmonie die ik gekreeerd heb. Op een of ander manier, raak ik een bepaald gevoel van de aas situatie kwijt.

- :-?

(quote) PS. Gezien hoe ik er over denk, wie denk je wie altijd de lijnen uitvaarden om te zorgen dat alles perfekt op de bodem werd aangeboden?

- ai ... da's een moeilijke ... hmmm ... Roberto "Mister Perfect" Campbell? :wink:

Nee gekheid, ik begrijp je wel, maar er lopen echt nog meer karpervissers rond die er net zo over denken als jij, daar zou jij een uitstekend team mee vormen! En dat je dan vis "moet delen", ach, delen geeft ook, ik zal voor mezelf spreken, heel erg veel voldoening.

Thijs
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

18-03-2004 04:55

Ik snap je wel Thijs maar ik blijf liever alleen vissen.
Zal niet de eerste keer zijn dat ik met mijn broek op mijn knieeen een vis moet drillen :wink:

Ik doe gewoon liever alles zelf.

Noem het perfectionisme, noem het een eigenaardigheid.
Mensen waar ik mee vis (paar sessies per jaar) voelen het precies hetzelfde.
In die zin zijn wij goed op elkaar afgesteld.
Ook al zijn wij met z'n tweeen, schep ik toch liever zelf mijn vissen.
Puur gewenning Thijs.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Jens Konst
Berichten: 77
Lid geworden op: 03-02-2004 20:40
Locatie: Mijdrecht

18-03-2004 14:01

Ik heb gekozen voor optie 2 want,

Ik en mij vismaat voeren meestal samen altijd vissen op de zelfde plek maar allebij geven wij apart aandacht aan onze eigen stek ook al licht dat vlak tegen elkaar aan.

wij drillen met onze eigen hengels dus vangen we ze niet samen maar apart. Kijk ik vind het wat anders al werk je b.v. met het systeem van de runs omstebeurt drillen dan vang je samen naar mijn mening en anders niet.En ik zou geen eens een vis willen vangen op zijn stek of hengel is niet echt en al helemaal niet met een vis op de foto die hij heeft gevangen.

Groetjes Jens
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-03-2004 14:28

Zelf heb ik een hele periode run om run gevist met een maat van me. Ging super... Maar we gingen echt niet samen met het beesie op de foto. Dat mocht de driller dan. Maar ik ben er toen mee gestopt toen hij m'n target op de kant kreeg... Met MIJN hengel!!! Dat was balen.
Maar als je niet voor een bepaalde vis gaat, er maar een echt productieve stek is en je zowat alles samen doet is het naar mijn idee niet zo "erg"om te gaan delen. Of is iedereen zo aso dat ze alles zelf willen doen? Zelf in een nacht een hele rits 20-ers vangen terwijl je vismaat blankt? Geeft dat dan voldoening... Elkaar wat gunnen hoort er ook bij. En doe je dat niet, of ga je voor een targetvis? Dan ga je toch lekker alleen vissen. Of pak je het anders aan dan je maat.

En gezellig bij elkaar zitten is wat anders dan SAMEN vissen en SAMEN vangen!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Jens Konst
Berichten: 77
Lid geworden op: 03-02-2004 20:40
Locatie: Mijdrecht

18-03-2004 17:15

Nou de laatste tijd blankt bijde van ons niet maar de regel is normaal gewoon ieder zijn eigen hengels en stek maar al heb ik al 3 eind 20 gers gevangen in die nacht dan is de volgende natuurlijk voor mijn vismaat.

groetjes Jens
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

18-03-2004 18:35

Voor mij is er sowieso maar 1 vismaat die ik überhaupt even veel vis als mij zou gunnen, en dat is de jongen waar ik al bijna 4 jaar mee op karper vis, eigenlijk voor mij van begin af aan dus. Voor mijzelf is het heel belangrijk dat een vismaat iets toevoegt aan mijn visserij, ik moet niet iemand hebben die alles van mij kopieert, maar lekker zijn eigen plan trekt, zijn eigen ding doet. Daar leer je allebei het meeste van. Dat soort karpervissers zijn er voor mijn gevoel (van mijn leeftijd) niet echt bij mij in de buurt, op mijn vismaat na dan.

Het laatste jaar is daar wat verandering in gekomen. Hij viste in het weekend, ik doordeweeks. Dit jaar zitten we wel nog op hetzelfde water, maar niet meer dicht bij elkaar in de buurt. Ik denk dat dit vooral iets van mijzelf, ik moet gewoon vrijheid hebben als ik vis, dus ook de vrijheid om 1 hengel bijv. 50-60 meter naar rechts te gooien als ik daar een vis zie springen, vaak ben je daarin beperkt met je vismaat.

Nu ben ik van plan dit najaar gericht op een bepaalde karper te gaan vissen, en dan ben ik ook eerlijk genoeg om te zeggen dat een vismaat gewoon voor mij nog eens 2 extra hengels in het water betekend, een ander aas, en een (theoretische) mindere kans voor mij om die vis te vangen. Daarom heb ik ook besloten om gewoon alleen mijn plan te trekken. Of dat nu zo associaal is? Denk het niet. Daarom kan ik mij opzich ook wel goed vinden in de mening van RC.

In mijn visserij is er steeds minder en minder plaats voor een vismaat, daar kies ik zelf voor, en daar heb ik zelf vrede mee.

mvg
stefan