Zicht...Geef je mening!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

06-03-2004 19:53

Hoi allemaal

Ik had laatst een raar hersenspinsel, maar denk (voor mezelf) dat er best een kern van waarheid in zit!
Al jaren lang word er gediscusieerd over hoeveel karpers nu eigenlijk zien. Veel\weinig, zus zo. Nou denk ik niet daar de oplossing voor te hebben, maar wel voor iets anders; KLEUR!!!
Ik denk namelijk dat karpers helemaal geen kleuren kunnen onderschijden, maar contrasten zien! Zwart wit dus, of in die richting in ieder geval. Klinkt misschien een beetje raar, maar het verklaart wel waarom bepaalde kleur singles op het ene water fantastisch vangen, en op een ander water nog geen piepje geven.
Oftewel, gewoon de kleur van de omgeving! Een zwarte boillie op een witte bodem valt dus ook veel meer op dan een gele boillie op een zandbodem. Contrast dus!
Ik ben echt benieuwd hoe jullie hierover denken (oppervlaktevissen?) want denk maar eens aan de voordelen die je hebt als je dit echt goed begrijpt! :wink:

Met benieuwde groet,

Erik
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

06-03-2004 21:46

Erik,

Mijn "boilies" heb ik het liefst donkerkleurig, d.w.z. bodemkleur-achtig. Probeer aldus een beetje vertrouwen bij de karper te winnen door het aas net als (het meeste van het) natuurlijk aas zo weinig mogelijk op te laten vallen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2004 22:49

Dat kun je nu wel denken Erik, maar het is allang aangetoond dat karpers prima kunnen zien en bovendien in kleuren. Het enige waar je het dan nog over kunt hebben is dat kleuren vervagen naar gelang diepte en doorzicht van het water. Mooi he, wetenschap. 8)

Groet, Kees
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

07-03-2004 01:31

Kees, dit fenomeen heb ik ook bemerkt tijdens mijn oppervlaktevoeren en -observaties. Op donkergekleurd aas (hondebrokken) waren er meer missers (mishappen) dan op een stukje witbrood. dit is althans mijn ervaring op enigzins troebel water.

Ik denk overigens dat kleur op een diepte van meer dan 3 meter (al naar gelang de helderheid van het water en lichtinval) niet veel meer uitmaakt. De fluor-popups zijn dan ook ontwikkeld voor de heldere niet al te diepe wateren in Engeland en ik zal ze hier niet op diep, troebel water inzetten.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

07-03-2004 15:47

Hoi,

Sommige kleuren dringen dieper door in het water dan andere.

Het klopt daarom niet helemaal om te stellen dat op een meter of drie kleur geen rol meer speelt. Omdat sommige kleuren dieper doordringen dan andere kun je hier wel degelijk rekening mee houden mocht je dit willen.

Het mooiste zou dan natuurlijk een kleur die de karpers wel kunnen waarnemen en meerkoeten niet.

Ik moet me maar eens wat meer in die kippen gaan verdiepen!

Jeroen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-03-2004 15:58

Contrast is heel erg belangrijk!!! ook voor de mens ;)
En over dat drijvend vissen! ik heb ook veel mishappers op katte/hondebrokken en daarin tegen witbrood een heel stuk minder!
Jammer genoeg dat er met brood niet op elk water mee goed gevangen kan worden

groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

07-03-2004 20:20

Oftewel; kleuren kunnen wel degelijk gezien worden. Maar aangezien het grootste deel van de wateren waarop we vissen, behoorlijk troebel zijn, kunnen we dus wel degelijk zeggen dat de karpers hier op contrast 'zien'. In dat opzicht is het dus misschien wel degelijk eens goed om te kijken naar kleuren e.d. in combinatie met de diepte waarop je bezig bent. Nou ja, on het eens even een beetje samen te vatten :P
Heeft er iemand eigenlijk ooit al eens iets geprobeerd met hele kleine breekstaafjes? Ik kan me herrineren dat Jens Bursel hier ooit eens iets over schreef. Single vissen midden in de nacht... Is misschien wel iets compleet anders, en hoe wij het zien, is natuurlijk niet altijd zo als de karper het ZIET!!! :wink:

Erik
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

08-03-2004 11:03

Hoi,

Op Carp 2004 in zwolle liet Frank Warwick glow-in-the-dark aasjes zien. Dat komt er dus aan, maar je kunt zoiets ongetwijfeld ook zelf maken.

Jeroen
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

09-03-2004 11:08

De omgeving KAN ook zeer belangrijk zijn in dit geval. In helder water kunnen de karper misschien meer afhankelijk zijn van hun zicht, waardoor kleur soms de sleutel wordt voor het kiezen van hun aas. In troebeler water daarintegen, is de karper meer afhankelijk van zijn smaakpapillen, hier kan de smaak van het aas meer belangrijk zijn.

let op dit is echter niet altijd van toepassing, bedenk maareens als een karper aast op bijvoorbeeld muggenlarven neemt hij een hele hap
modder, en met behulp van de smaakpapillen haalt hij(door het vastklemmen van de voedseldeeltje) de muggenlarven uit de modder.
ik denk dat de karper niet op zicht de muggenlarven heeft gevonden, dat is bijna onmogelijk wanneer ze diep in de modder zitten.

ik vis zelf met de meest kleurloze boilies, meestal zo modderbruin dat je ze niet, maar dan ook totaal neit ziet liggen op de bodem in een sloot, zelfs al is de sloot super helder.
en ik vang genoeg vis met die donkere knikkers.

een voorbeeldje dat karpers wel degelijk een aardig zicht hebben zie je op de DVD van Korda waar ze het gedrag van een karper onderwater vasthebben gelegd. een van de karpers die op een gegeven moment op de stek aanwezig is, kijkt naar het aas (in dit geval een paar maiskorrels met en stukje foom bewegend op de bodem) en de karper schrikt en zwemt er als een speer vandoor.
dit zou ook weleens de boeggolven kunnen zijn die menig visser weleens over zijn/haar stek ziet gaan.

wat ik hiermee wil zeggen is, dat Zicht wel degelijk een belangrijk herkennings factor zou kunnen zijn voor de karper, maar de karper zal daarintegen toch altijd eerst de omgeving afgaan op zoek naar voedsel door middel van zijn smaakpapillen.

maarja dit is maar mijn theorietje :)
Just another carp fisher.......
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

10-03-2004 11:24

Gisteravond, tijdens de ksn regiomeeting r'dam gaf willem peters een lezing over aas, en daarbij kwam ook het zicht aan bod en de kleuren.
Wat jeroen zegt is idd waar, de ene kleur dringt veel dieper door in het water dan een andere.
Hij had een engels tabelletje van een wetenschapper (hoeft uiteraard niet helemaal te kloppen maar...) waarin naar voren kwam dat verreweg de best zichtbare kleuren die het verst in het water doordrongen de kleuren blauw en groen (!) waren. Iets minder zichtbaar maar nog altijd vrij goed doordringend door het water was de kleur geel. Rood blijkt amper in het water door te dringen......
natuurlijk ligt het er ook aan hoe helder een water is en wat de reflectie is vanaf de bodem en het zonlicht en.........maanlicht???????!!!!!!!!!!
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

10-03-2004 12:03

Mensen,

Ik heb verschillende soortren ready-mades gebruikt in alle kleuren van de regenboog maar qua kleur kon ik nix onderscheiden (qua meerwaarde aan kleur)......In die keren dat ik viste was het in de meeste gevallen wel instant...

Ik denk dat het na een tijdje voorvoeren van je kleurballetjes toch geen drol meer uitmaakt omdat de karper dan weet dat er eten ligt.....

Kleur heeft voor mij geen extra meerwaarde als je bijvoert, bij de felle fluropopups kan het anders liggen maar hoe dat zit weet ik niet.
Volgens mij werkt kleur alleen maar op helder water als de karper overdag aast...

MVG Koen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-03-2004 12:19

denk dat het op de meeste nederlandse wateren niks uitmaakt gezien de troebelheid. En als het water wel helder is dan vang je vaak het meest in de nacht hoe dan ook wit reflecteerd alle soorten kleuren(wit is in feite geen kleur) en valt onder water in ieder gavel het beste op!
Plaats reactie