's nachts niet in obstakels


Plaats reactie
Paul Kuijten

20-04-2002 12:12

aan jullie de vraag wat jullie hier over denken.

Mijn indruk is dat 'snachts een vis minder snel dan overdag een struik of omgevallen boom in vlucht.

Nu is dit een beetje een gevaarlijk onderwerp want ik wil niemand aanmoedigen 'snachts te gaan slapen terwijl je tegen een obstakel ligt.

Toch wil ik jullie mening graag weten.

Mzzl Paul
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

20-04-2002 18:02

Ik denk dat dit (weeral) afhankelijk is van het water. Wanneer je op een niet zwaar bevist water bezig bent, denk ik dat de vis het donker associeerd met veiligheid, als er 's nachts niet gevist wordt.
Alles is natuurlijk afhankelijk van de hengeldruk, want hengeldruk zorgt voor een "afwijkend" gedrag van de vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-04-2002 19:22

Aangezien een karper een echte kantazer is heeft hij ook een voorkeur voor een "dak" boven het hoofd.
Dat betekent veelal ( let wel het is geen wet ) dat hij graag onder overhangende struiken en uitgeholde oevers vertoeft.
Het geeft ook aan dat het dier bij een haking tegen, voor ons, hindernissen maar voor hem een veilig onderkomen, direct zal proberen om er naar toe te vluchten ongeacht of het nacht of dag is.
Vissen tegen hindernissen betekent niet slapen maar boven op je hengels zitten kun je of wil je dit niet vis er dan ruim vanaf.
Uitzonderingen bevestigen de regel maar reken er maar op dat het een uitzondering zal blijven dat hij er niet naar toe vlucht.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-04-2002 20:14

Douwe,
Nu laat m'n niet geringe fantasie me toch even in de steek.
Hoe bedoel je; boven op de hengels zitten?
Je bent toch niet afgevallen?

Hartelijke groeten Henk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-04-2002 22:05

:smile:

Slip off the PENN.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

21-04-2002 19:36

ik denk dat er de nieuwste karper van de KSN een goed woord over geschreven is, te veel om hierneer te tikken. het komt er op neer dat je dit verantwoord moet doen, en dus zo min mogelijk, en dat als je dit doet je niet moet wachten op piepjes, maar dat je als het ware gaat feederen.
daarnaast dien je ook verantwoord bezig te zijn mbt voorslagen, maar dat is weer een ander onderwerp waar ik verder overigens geen ervaring mee heb.

aangezien de meeste vissers snachts slapen lijkt het mij dus niet zo verstandig dit te doen, tenzij je de hele nacht wakker wil blijven, en scherp gaat zitten vissen.

denk in het belang van de vis, en niet in het belang van je vangstlijst.
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

21-04-2002 19:50

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henri van der Wal op 2003-02-02 17:56 ]</font>
Plaats reactie