Lucht of licht?


Plaats reactie
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

06-02-2004 21:41

Heren,

Ik heb hier de laatste dagen al enkele malen gelezen dat mensen hoopvol richting de waterkant trokken, omdat de temperaturen zo zacht zijn geweest. Maar de zachtere buitentemperatuur kan op zo'n korte tijd toch niet zoveel invloed hebben op de watertemperatuur? Volgens mij gaat een lekker zonnetje op het water veel meer invloed hebben op het gedrag van de karper. Zeker als die zon dan nog wat hoger aan de hemel gaat staan, zodat er minder licht gereflecteerd wordt en meer door het oppervlak dringt. Dit zal op een of twee dagen mss ook niet zoveel effect hebben op de eigenlijke watertemperatuur, maar gaat wel op het moment zelf veel stralingswarmte geven. Zoals wanneer je in het vroege voorjaar achter een raam in de zon staat. Hoewel de buitentemperatuur nog steeds niet veel hoger als 5-10° raakt, voel je de zon toch lekker in je nek branden.

Dus graag uw mening. Wat is volgens jullie het belangrijkste voor een heropleving van de activiteit van onze geliefde prooi?
De stijging van temperatuur (lucht dus) of de verhoogde lichtintensiteit? Of een combinatie van de twee? En zijn er verschillen naargelang het watertype? Graag met een woordje uitleg, uiteraard.

En voor diegene die deze week (hoopvol) aan vissen zijn toe gekomen, hoe waren de resultaten?

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.
Koen de Been

06-02-2004 22:55

Rob,

Allereerst een interessante topic!!

Maar nu mijn mening op jij jou vraag....
Zoals jij al aangaf kan het ook een factor zijn van zowel meer lichtintensiteit en een stijgende watertemperatuur, en ik denk dat dit in de meeste gevallen de meeste en beste vangsten op doet waaien met speciale voorkeur naar het vroege voorjaar als de watertemperatuur in een korte tijd stijgt richting of boven de 10graden na een langere tijd kou en vorst.
Wat we de afgelopen week hebben gemerkt is dat de temperatuur al meerdere dagen boven de 12 graden komt en s'nachts een gemiddelde temperatuur van 10graden en ik ben van mening dat dit alleen op de korte duur z'n vruchten afwerpt omdat de temperatuur weer keldert naar de krappe 4graden overdag en s'nachts kans op vorst dus onze vriend karper reageert instinctief op dit gebeuren waardoor die karper waarschijnlijk een herfstgevoel krijgt (reserve aanleggen).......
Of dit nu werkelijk gebeurt dat weet ik niet met zekerheid maar ik ben van mening dat dit voor ons karpervissers een voordeel kan zijn een dezer dagen maar of dit idd op de lange termijn goed blijft gaan geloof ik niet omdat de natuur van slag is (bollen komen uit de grond, vogeltjes fluiten weer) :-?
Het effect is natuurlijk per water verschillend en natuurlijk is iedere karper niet hetzelfde(gelukkig maar) maar ik denk dat de karper deze week actiever is geweest in de afgelopen 5 maandjes.......
En zoals er al eerder is beschreven, de karper heeft z'n vetreserves niet echt nodig gehad deze winter dus de hele goede vangsten die blijven wat langer uit omdat hij nog genoeg verbrandingsvet heeft om er nog mee evn door te kunnen gaan de komende tijd!
Ik heb helaas nog geen hengeltje uit kunnen gooien van de week omdat ik met school zit en in het weekend veelal moet gaan werken voor deze interessante en mooie hobby.....

Wie volgt???


MVG Koen
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

07-02-2004 12:57

Rob'

Naar mijn idee is het een combinatie van meedere factoren, zoals inderdaad stijging van temperatuur, licht maar ook de wind en de luchtdruk hebben hun aandeel in het het spontaan aansporen van aasgedrag ........

Sommige dingen zijn nou een maal niet voor 100% te verklaren en dat is mischien maar goed ook !!!!!

Je kent alemaal van die momenten dat je er heilig van overtuigd bent dat je ze gaat vangen , en dan blank je en andersom net zo !!!!!!!

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

07-02-2004 12:59

Rob,

wat ik denk:

Een karper is een koudbloedig dier, dit wil zeggen dat de karper zich aanpast aan zijn omgevingstemperatuur en hierbij wordt ook zijn spijsvertering en dus aasgedrag en aastijden aangepast.

Dus ik denk dat als de temp. van het water stijgt dat hij meer gaat bewegen en dat hij dus uiteindelijk ook meer gaat azen.
Maar ik denk ook, dat de temp. dan eerst wel iets hoger mag gaan worden dan dat ie nu is :wink: .

Ik denk ook dat zon (lichtinval cq. hoek) een factor is waardoor de karper actiever wordt, maar ik denk dat de zon het water juist eerder en sneller verwarmt, maar dan heb ik het dus over de ondiepere gedeeltes.

Dus ik denk dat het een combinatie van beide is. Hoe hoger de temp. des te eerder ze weer actiever worden en het zonnetje zal het proces alleen maar versnellen.

Met vriendelijke groet,

Ferdi
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

07-02-2004 13:20

Heren,

Ik merk dergelijke weersinvloeden direct aan het gedrag van de karpers in mijn vijver. De laatste weken bleven ze dicht bij de bodem (anderhalve meter diep) en met het relatieve warme weer van afgelopen dagen zag ik ze eerst veel op half water zwemmen, en de laatste twee dagen zitten ze zelfs aan de oppervlakte! Dit heb ik in februari nog niet eerder meegemaakt! Ze eten ook duidelijk meer. Ik weet ook wel dat je dit niet meteen kan spiegelen aan de vissen in de natuur, ieder water is immers verschillend, maar toch zal dit een duidelijke indicatie voor ons moeten zijn dat enige dagen hogere temperaturen en vooral in combinatie met harde wind (onderschat dat niet) merkbare invloed kan hebben op het aasgedrag!

Simon
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

07-02-2004 13:38

ik sluit me aan bij ferdi, koudbloedige dieren zijn constant bezig met temperatuur regulatie en reageren daar heeeel sterk op! licht zie ik als mindere factor, denk dat ie meer van invloed is op de prooisoorten van de karper en dat de karper daardoor misschien meer gaat azen. plekken met zon zijn uiteraard warmer dan donkere plekken dus tis ook weer gedeelte temperatuur
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

07-02-2004 15:55

De temperaturen van afgelopen zijn weldegelijk van invloed geweest op de vangsten. Vooral op de ondiepere wateren waar de vissen vrij snel reageren op deze temperatuursteiging. Het bewijs is de afgelopen week meer dan bewezen bij ons in de buurt. Er zijn zeker 15 karpers in het net beland in 3 sessies van 3 uurtjes vissen per keer, en dit was enkel het resultaat van vissers die ik persoonlijk ken.

Ik weet niet hoe het andere delen van het land is maar ik vind 15 karpers in 9 uurtjes tijd toch wel heel bijzonder voor een winterperiode!

Groet,
Blank.
mark hofman.

07-02-2004 15:56

niet alleen de temparatuur.. denk ook aan de wind
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

11-02-2004 12:11

het enige wat ik weet is dat ik vanacht een blank heb genoteerd en dat ik helemaal door weekt was maar het water zal idd sneller op warmen door het zonnetje dan door de temperatuur maar het heeft erniks mee temaken hoe hoog de zon staat want hoek van inval is hoek van uitval en dat heeft niks met de licht doorlatend heid van water te maken.


groet rick
volg mij op twitter: @rickschoonaard http://twitter.com/rickschoonaard
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

11-02-2004 15:36

Rick,

Hoek van inval = hoek van uitval (vertel) ??

Het heeft er volgens mij zeker wel mee te maken onder wat voor een hoek het licht het water raakt !! Niet zozeer de opwarming van het water(denk ook van wel??), maar wel de breking van het licht !! Licht breekt in het water !! Ooit opgevallen dat een vis kleiner lijkt in het water ??

De zon staat volgens mij zo rond 12 uur s'middags ook op zijn hoogste punt, maar in de zomer staat de zon dan recht boven je en volgens mij in de winter absoluur niet !! Dus in de winter breekt het licht onder een hele andere hoek, als in de zomer !!

(Correct me iff i'm wrong)

Ik hou zelf veel meer rekening met de temp., de wind(kracht/richting) en de luchtdruk !!

Maar zo ieder zijn mening :lol:

Met vriendelijke groet,

Ferdi
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-02-2004 16:03

Zon = licht
Zon = warmte

Dus licht en warmte gaan samen!
Let ook maar eens op, als de dagen gaan lengen hoe groter de activiteit
word, dit kan al heel vroeg in het voorjaar beginnen! Dat ondiepe wateren
dan het beste produceren spreekt voor zich, het licht=warmte dringt hier
beter in!
Wat wind betreft, als een wind vrij constant is dan is een Z, ZW of ZO wel
favoriet bij mij, als ie maar constant is. Trouwens wil het in het voorjaar
ook nog weleens goed in de luwte lukken, waar de zon op staat te branden
op het ondiepe water of ondiep gedeelte!

groetjes benny
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-02-2004 16:47

Rob,

in mijn ogen is het ook een combinatie van faktoren, zowel de zon die het water verwarmd, als de stijging van de buitentemperatuur.

Wel is het zo dat 2 dagen een zachte luchtdruk het water niet veel verwarmd zonder dat het zonnetje erop schijnt. Wel is er een verschil in wateren zoals stadsvijvers waarvan de diepte niet meer is als een meter of een groot water met dieptes rond tot 40 meter.
Een ondiep water is eerder verwarmd en daar zal de vis ook eerder actief worden.

Wel zijn de 1e vissen van het jaar gevangen, maar dit was in een ondiep prutvijvertje waar veel te veel karper zwemt, niet echt een graadmeter dus.

Hopelijk gaat de zon de komende weken wat meer schijnen zodat de vis wel degelijk actiever gaat worden op de ondiepe stukken van het water!
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

12-02-2004 00:12

Heren,
vast bedankt voor de reactie's tot hier toe.

Lijkt dus vooral om een combinatie van omstandigheden te gaan, volgens de meerderheid onder jullie. Komt dit uit ervaring? Welke?

Dat ondiepe delen sneller opwarmen, lijkt me algemeen geweten. Toch speelt de zon hierin, volgens mij, de grootste rol. Deze zorgt er, weer volgens mij, meer dan wat dan ook voor dat het water opwarmt in de diepte. De hoek is van belang op de manier dat,hoe groter de hoek hoe minder licht (dus stralingswarmte) gereflecteerd wordt op het oppervlak. Onder een hoek van 90° heb je het minst weerkaatsing, onder een hoek vann 0° het meest. Bij wijze van voorbeeld dan.

Uiteraard zal de wind een rol spelen. Maar volgens mij niet heel erg veel. Hoeveel merkt een karper op een diepte van 1.5 meter uberhaupt van wind? Afkoeling of opwarming? Mss, maar ik denk dat het meer gaat om het weertype dat deze wind met zich meebrengt. ZW bv, geeft over het algemeen zachtere temperaturen, maar vaak wel bewolking, zeker in deze periode van het jaar. En vaak nog zware buien. NO is dan wel kouder, maar heeft wel altijd helder en zonnig weer mee... Tot nu toe wel altijd het gevoel gehad dat een zacht briesje intressanter is als een harde wind, in deze periode dan.

Over luchtdruk? Pfff... Ik weet het niet. Ik probeer er uit wijs te raken, maar het lukt me nog niet al te best om erachter te komen wat de grote invloed is. Maar 't komt wel, stukje bij beetje.

Zo, bedtijd voor mij. De ochtend zal er weer (te) snel zijn.

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

12-02-2004 17:57

Rob,

Ik denk dat wind juist een heel belangrijke factor is, als je denkt aan opwarming van het water. Hoe harder de wind, des te eerder mengen de bovenste lagen (warmere) water zicht met de onderliggende lagen water.

Dus hoe meer wind, hoe eerder het water opwarmt, ervan uitgaande dat de wind aardig warm is natuurlijk. Met een koude wind krijg je lijkt me het tegenovergestelde effect, alleen zal dit naar mijn weten nog veel sneller gaan als bij opwarmen.

Ik denk ook dat dit het gehele jaar door geldt op veel (grotere) wateren !!!

Met licht(warmte), zal het alleen gelden op de ondiepere stukken water, omdat licht nooit zo diep zal doordringen in water, laat staan dat ze dan nog warmte afgeeft, dit zal alleen gebeuren in ondiep water.

Dit is vooral in het voorjaar iets waar ik rekening mee houd !!!

Maar o.k. dit is mijn visie, nu de rest :lol:

Succes i.i.g.

Mvg,

Ferdi
Plaats reactie