Wat voor rigs bij welke omstandigheden....


Plaats reactie
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-02-2004 10:45

Heren,

waar ik benieuwd naar ben is welke rigs men gebruikt bij welke omstandigheden, kijkende naar de diepte, de hengeldruk, enz.

Ikzelf vis in veel gevallen met de rekker-rig, voornamelijk op wateren waar een behoorlijke hengeldruk bestaat en de vis voorzichtig aast.

In ondieper water, zoals de slootjes waar de karper intrekt om te paaien, gebruik ik een korte combi-rig .

In water met enige stroming gebruik ik een lange combi-rig omdat de vis voornamelijk aast vanaf een wat grotere afstand.

Hier een aantal voorbeelden...

met afwachtende groet,

marijn
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

05-02-2004 11:22

Op zwaarbevist water een korte stiff, voor de rest een nylon onderlijn.
als haak een (semi)langstelige, maatje 6 of 8 met het oogje iets naar binnengebogen en de weerhaak plat. De enkele keer dat ik bevlochten onderlijn gebruik is wanneer ik met een licht glijdend loodje vis. welke lijn ik ook gebruik, er gaat altijd wel een PVAzakje of stringertje aan.
oh ja, als ik met de stiff vis is mijn hair soepel
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-02-2004 11:42

Marijn,

Wat bedoel jij precies met 'de vis aast in stromend water voornamelijk vanaf een wat grotere afstand'? Het lijkt mij juist dat karpers op stromend water dicht(er) bij de bodem zullen azen. Simpelweg omdat zich hier een relatief stilstaande laag bevindt, toch? In flink stromend water (lees: de grote(re) rivieren) ben ik van mening dat een rig (nog) niet de doorslaggevende factor zal zijn. Op stromend water is de karper gewend snel toe te moeten happen om zijn kostje niet voorbij te laten gaan, meegenomen door de stroming. Deze aashouding zal m.i. ook van toepassing zijn op de boilie of wat dan ook waarmee wij vissen. De vis krijgt van nature niet de tijd en neemt deze bij kunstmatig aangeboden aas ook niet om het aas te "inspecteren". Snel toeslaan lijkt mij eerder het motto.


Groet,
Ron
piet pietsema

05-02-2004 12:02

ik gebruik altijd een standaard onderlijn in combinatie met helicopterrig.
pas als ik aleen nog maar kleine karper vang of zelfs bijna geen aanbeten
meer krijg ga ik wat veranderen.Je moet simpel beginnen vind ik want in de meeste gevallen zijn al die ingewikkelde rig's toch niet nodig.

P.pietsema :wink:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

05-02-2004 12:07

Tja, wat is dan standaard?

Groeten,

Mark
piet pietsema

05-02-2004 12:09

ps:Phil Cottenier(die iedereen wel kent neem ik aan)schreef; Nog altijd denken mensen dat ik met superieure ultra geheime rig's zou vissen,zo'n rig waar de vis nog maar aan hoeft te snuffelen of hij hangt al,sorry ik ben ook maar een mens van vlees en bloed en vis dus met dezelfde rigs als jij en je vismaat,sterker nog mijn devies ter zake luid:houd het zo sompel mogelijk.

P.pietsema :o
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-02-2004 12:11

Ron,

ik bedoel inderdaad niet de grote rivieren maar wateren waar enige stroming te bekkenen valt.
De rivieren vallen hierbij af.
Op dit soort wateren vis ik met een langere rig omdat de vis daar echt vanaf een grotere afstand aast op onze boilies.
Bij het begin kreeg ik op een kortere rig veel lossers en als ze op de kant kwamen waren ze geprikt in het uiterste einde van de lip, nadat ik langere rigs begon te gebruiken werd de vis goed geprikt en verdwenen ook gelijk de lossers!

Vandaar dat ik op dat soort wateren met een lange rig vis....
piet pietsema

05-02-2004 12:11

simpel bedoelde ik,en standaard wil bij mij zeggen,een haak,hair en wartel en verder niets.

P.pietsema :D :D
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-02-2004 12:16

Piet,

ik begrijp je mening, maar ik heb ervaren dat ik met het aanpassen van mijn rigs op verschillende wateren met diverse omstandigheden meer vis wist te vangen, en dat de vis beter werd gehaakt!
Op wateren waar enige dressuur heerst heb ik goede resultaten gehaald met de rekker-rig, de vis kan hem minder snel uitspugen omdat het elastiek spanning op de haak houd, waardoor de vis alsnog in paniek een run neemt!
Op een kanaal waar ik vis maakt de rig ook zeker niet uit! Alle rigs vangen daar even goed, want er heerst helamal geen dressuur.
Als je een aanbeet krijgt, krijg je eerst 1 piepje, en dan een volle fluiter!
dat houd in dat de vis rustig aan het azen is, zonder angst voor gevaar. Als ze zich dan prikken, reageert de vis daar in eerste instantie niet op (1e piep) waarna de vis alsnog een volle run neemt!
Op ander water heb ik dit nog niet veel meegemaakt, maar het is frappant dat 80% van mijn runs op het kanaal als hierboven beschreven tot stand komen!
piet pietsema

05-02-2004 17:07

daar heb je gewoon ook gelijk in,ik vis het liefst zo eenvouding mogelijk maar als de omstadigeheden om elders vragen zoals jij beschrijft moet er inderdaad gewoon wat anders geprobeers worden. experimenteren en kijken wat de beste resultaten oplevert. :D

greets Piet
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-02-2004 17:25

Vissen die het aas van grote afstand opzuigen - Lange soepele onderlijn

Vissen die het aas van kortere afstand opzuigen - Kortere onderlijn

Vissen met partikels (aas dat dichter bij elkaar licht) - Kortere onderlijn om het prikken te versnellen

Vissen die het aas testen door een stukje ermee te gaan zwemmen - Rekker rig

Vissen die zeer bedreven zijn in het uit de bek werken van de haak - overgelode withy pool

Een water waar veel kleine karper en witvis zit - Een pop up, omdat die de kleinere vis vaak afschrikt (of gewoon niet zo snel als voedsel wordt gezien)

Water waar veel kleine witvis zit die de boel zo in de k*t leggen - stiffrig (ook als ik last heb van tangles door worpen)
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-02-2004 21:30

Ik hou me meestal niet zoveel bezig met verschillende rigs. Criteria voor mij zijn: hij moet sterk zijn, niet te snel in de knup gooien en een zo natuurlijk mogelijke aasaanbieding waarborgen. Als je met andere aassoorten en voer/vistactieken werkt kun je meestal gewoon met een "standaard" onderlijn uit de voeten. Vetrouwen in het aas winnen vind ik belangrijker dan een dressuurdoorbrekende rig, dat is dan ook vaak helemaal niet nodig, al die frutsels.

Groeten uut Wehl
Koen de Been

05-02-2004 21:44

Rick Boerboom schreef:Ik hou me meestal niet zoveel bezig met verschillende rigs. Criteria voor mij zijn: hij moet sterk zijn, niet te snel in de knup gooien en een zo natuurlijk mogelijke aasaanbieding waarborgen. Als je met andere aassoorten en voer/vistactieken werkt kun je meestal gewoon met een "standaard" onderlijn uit de voeten. Vetrouwen in het aas winnen vind ik belangrijker dan een dressuurdoorbrekende rig, dat is dan ook vaak helemaal niet nodig, al die frutsels.

Groeten uut Wehl



Rick,

Ben ik het volkomen mee eens!!!
Als je zo eens rond kijkt naar de vissers die al lang vissen (30 jaar) gebruiken die in 99 van de 100 gevallen een gewoon simpele onderlijn zonder ringetjes hier, elastiekje daar etc.
Ik gebruik bij het vissen van een pop-up nog wel eens een D-rig omdat ik daar nog wel vertrouwen in heb omdat de inhakingskansen bij een liggende boillie weer eens heel anders liggen dan bij een pop-up......
Ik vis sinds vorig jaar met nylon onderlijnen (hetzelfde als m'n hoofdlijn) en ik heb het beste seizoen ooit terwijl ik de jaren voorheen heel anders viste (rigje hier, rigje daar).......
Dus de conclusie: Karpers zijn domme beesten die niet kunnen nadenken en ik vindt net als die betaïne en die andere geurtjes,kleurtjes en poedertjes een hoop commercie dat alleen maar goed verdient!!!!!en niet de vangsten verschilt en achteraf ben ik alleen maar een duit met € armer!!
Dit is mijn conclusie over rigs,ringetjes,geurtjes en kleurtjes!!!
Maar ik bedoel hier niet mee dat het minder vis oplevert als je die trucendoos gebruikt/toepast!!!!!Maar het kan simpeler zie je wel! :wink:

Knoop ze! :)

MVG Koen
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

05-02-2004 22:29

Semi -benthook rig en bananarig gekoppeld aan een rekkerrecoil voor dressuurwaters pop-up aanbieding.

Standaard rig (wartel - lijntje 8 cm, haak met Ligne aligner) aan een rekkerrecoilrig voor dressuurwaters bodempresentatie.

Gewone waters: Standaaronderlijn 20 cm, of een nylononderlijn 25 cm.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

06-02-2004 08:52

Koen de Been schreef:Ik vis sinds vorig jaar met nylon onderlijnen (hetzelfde als m'n hoofdlijn) en ik heb het beste seizoen ooit terwijl ik de jaren voorheen heel anders viste (rigje hier, rigje daar).......
Dus de conclusie: Karpers zijn domme beesten die niet kunnen nadenken en ik vindt net als die betaïne en die andere geurtjes,kleurtjes en poedertjes een hoop commercie dat alleen maar goed verdient!!!!!en niet de vangsten verschilt en achteraf ben ik alleen maar een duit met € armer!!
Dit is mijn conclusie over rigs,ringetjes,geurtjes en kleurtjes!!!
Maar ik bedoel hier niet mee dat het minder vis oplevert als je die trucendoos gebruikt/toepast!!!!!Maar het kan simpeler zie je wel! :wink:

MVG Koen


Hopelijk zijn velen het met jullie eens.. scheelt weer een hoop concurrentie :P Waarom moeilijk doen? niet doen joh.... je zou eens meer vangen... nee dat is niet leuk.. moet je veel te vaak je tent uit 's nachts....... :wink:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-02-2004 10:14

Koen,

Ik ben het niet echt met je eens....
Absoluut zeker dat je rig van doorslaggevende betekenis kan zijn op moeilijk water! Een ringetje hier, een elastiekje daar kan het verschil zijn tussen een blank en een vis vangen!

Wel moet ik zeggen dat als je vis op je stek hebt en de vis gaat los op je voer, dan maakt de rig niet zo heel veel uit, de zullen ze minder voorzichtig azen en zal je zeker je vis wel vangen, maar juist als ze zich niet volledig op je voerstek azen en juist wat voorzichtig aan het azen zijn kan een andere onderlijn doorslaggevend zijn!

Ikzelf heb ook altijd gevist met hui-tuin-en keuken-rigs, lekker zimpel en niks geen elastiekjes en ringetjes of wat dan ook... Ik ving er zeker wl vis mee, en niet slecht ook! Maar zodra ik op een moeilijker water kwam, wist ik de vis minder goed te haken, trillende toppen en enkele piepjes... tekenen dat de vis zich wist los te krijgen van de haak, gewoon omdat de haak niet goed in de bek prikte... Door veel te hebben geëxperimenteerd ben ik erachter gekomen dat een goede rig te gebruiken er meer vissen en ook zeker zwaardere vissen op de mat kwamen...
Koen de Been

06-02-2004 13:04

Marijn,

En die loze piepjes en tikken op de top hebben wij te danken aan 1 systeem en ook het meest gebruikte systeem: Vastlood-systeem!!

De karper pakt de boillie+rig in z'n bek en voert de spanning langzaam op, waardoor die gegeven moment de volle lengte van de onderlijn heeft gestrekt waardoor die het gewicht van ons vastlood-systeem voelt, en dan laat ie los....Het recoil-systeem
Met schuivend lood/freelinen heeft ie een andere weerstand of geen weerstand waardoor jij te tijd hebt om aan te slaan!!!
Dus als je met een afwijkende montage vist dan heb je al heel veel dressuur omzeilt omdat de karper deze situatie van azen niet herkent( dus ook geen gevaar ontdekt)........... :D

Dus wat doen veel karpervissers op een dressuurwater: Afwijkend vissen met een "super-anti-dressuur-rig" en vastlood dus dat betekent elkaar naäpen!!!!!

Ik bevis geen zware dressuurwateren omdat ik alleen een fiets+kar ter beschikking hebt dus mijn vervoer is beperkt......en ook geen last van moeilijke wateren in mijn omgeving/bereik waardoor het "superrigje" uitblijft!!

En al vist men op 300 meter: Je kan gevlochten lijn en schuivend lood perfect combineren!!

Zorg eerder dat je aas,voertactiek,stekdressuur en montage(zonder moeilijke rig afwijkt en dan zal je ook net zoveel of nog meer vangen dan een ander die met zo'n "superig zit te vissen!!

Tactiek in het algemeen is veel doorslaggevender dan zo'n wannabe-superrig aan je lijn knubbelen!!

Try it and you'll find it!
Over het algemeen is dit nix nieuws wat ik vertel maar er zijn nog een hele hoop die elkaar naäpen! Loop maar eens langs een moeilijk water en vraag aan de locals of ze met vast of schuivend lood vissen (zowel op korte als op lange afstand) en je zult zien dat 9 van de 10 vissers met vastloodvissen!!!!!

MVG Koen
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

06-02-2004 13:17

Koen,

Beetje kort door de bocht voor wat betreft het vastloodvissen. Jij schaart alle rigs, c.q. systemen, onder een noemer, namelijk het vastloodsysteem. Let wel, de diverse rigs zijn niet enkel en alleen aan het vastloodvissen voorbehouden. Ook met schuivend lood of als je met de pen vist kun je in rig-gebruik variëren.

Groet,
Ron
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-02-2004 15:24

Kopen,

Het vissen met een vastloodmontage heeft tal van mogelijkheden, denk hierbij aan zwaarte van je lood, soort rig en niet te vergeten, de lengte van je hair of van je onderlijn!

Om een welles-nietes discussie op gang te brengen is niet mijn bedoeling, maar je beschrijft dat je d.m.v. tactiek tot betere vangsten kan komen... maat is dan deze tactiek? Vissen met een schuiflood, free-linen? Aaspresentatie, voerstrategie? hoe zou je het dan willen aanpakken? Ben erg benieuwd...

De tikken op de top geeft aan dat de rig niet volledig goed werkt, al zal je nooit al je aanbeten kunnen registreren, maar als je op een avond 4 keer je top ziet tikken... dan gaat er iets goed mis met je rig, want de vis is enigszins gehaakt!
Wanneer ik mijn top zie tikken en geen aanbeet krijg, dan vervang ik mijn rig of zal hem zeker even goed bestuderen, want in mijn ogen mag dat niet te vaak voorkomen.

Free-linen kan op het ene water wel goede resultaten opleveren, maar op het andere water zal het weer minder succesvol zijn!

Wat Ron ook al zei... ook met freelinen, vissen met schuiflood en pennen heb je en rig-keuze... of gebruik je hierbij dezelfde onderlijnen als dat je met vast lood vist?

Met afwachtende groet,
Marijn
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

06-02-2004 15:28

Marijn,

Als ik mijn top zie tikken, weet je wat ik dan doe?

Ik sla aan.......... :roll: :roll: :wink: :D

mvg

Koen
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-02-2004 01:12

Beste Marijn,

ik deel jou mening m.b.t. rigs.
Bepaalde rigs hebben mij op verschillende gelegenheden zekerweten extra vissen opgeleverd.

Met welke rig ik mijn sessie aanvang, doe ik puur op gevoel (aasgedrag van de vissen op dat moment)
Als eerste pas ik mijn rig aan het water aan, is er een zachte bodem, is het een harde bodem, zandbodem, gravel bodem en welke kleur heeft de bodem.
Is het water helder of juist niet, waar kom ik mee weg (zicht factor)
Vis ik bij takken of andere rotzooi op de bodem ( verschil tussen nijlon c.q stiffrigs en gevlochten onderlijnen)
Ken ik het water, werken pop ups over het algemeen beter dan bodem aasjes.

Nu weet ik met welke ik beginnen moet :roll:

Naarmate mijn sessie volgd, lees ik het water.
Zitten de vissen waar ik ze hebben wil?, zo ja, krijg ik runs? krijg ik lijnzwemmers? of wat jij al beschreef de bekende trillende toppen.
Zie ik ze springen of zie ik bel partijen?
Liggen ze te zonnen (zig rig)

Krijg ik ze niet op het voer en/of zie ik ze ergens anders springen.
Dan gaat er vaak een single hookbait aan, ook deze vis ik weer met een andere rig dan als ik ze op een voerstek heb.
Wat voor een voerstek heb ik? vis ik een compacte voerstek of moet de vis een stukje zwemmen voor de volgende lekkernij.
Wil ik mijn pop upje strak op de bodem hebben of wil ik hem precies uitloden.

Wil ik de pop up dicht tegen de bodem hebben of wil ik hem wat hoger (zwemmen de vissen wat hoger in het water).

Dan komen we bij het volgende, de gevangen vis!
Zit de vis goed gehaakt, netjes in de onderlip, zo niet, welke aanpassingen kan ik maken om dat wel voor elkaar te krijgen.
Andere haak? lange of korte hair? langer of kortere onderlijn?

Dan probeer ik op beide hengels verschillende rigs te gebruiken, welke ik denk dat mijn kansen hiermee worden vergroot.
De hengel die de meeste vissen opleverd is de rig die ik dan op beide vis.

Ik heb vaker gezegd dat ik altijd erg aktief ben aan het water, snap je nu waarom?
Dit alles gaat elke sessie weer door mijn hoofd :roll:

Ik zal nu best wel een aantal factoren zijn vergeten maar het idee is er.
Hier pas ik nou mijn rigs op aan.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

07-02-2004 01:22

speciale rigs enkel gebruiken wanneer de vis zeer voorzichtig is.
Krijg je RUns ipv bliepen waarom dan moeilijk maken, begin steeds simpel en pas je rig aan de situatie.
Op het ene water vang ik ze met een standaardrig 20 cm,op een ander water is een recoil of rekkerrecoil echt noodzakelijk om het verschil te maken.
greeeeeeeeeeeeets peeke
Plaats reactie