Karpers met witte vlekken ? Help!!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-04-2002 07:02

Op 1 van mijn thuiswatertjes hebben een aantal vissen ineens witte vlekken.Het gaat om een paar vlekken , meestal op de flank af langs de rug.Ik heb nog geen vis met die vlekken gevangen , maar ik heb ze al wel zien zwemmen.Deze vlekken moeten dit jaar onstaan zijn volgens mij.Ik heb een vis met vlekken gezien die vorig jaar deze vlekken niet had.Bij de laatste vangst was deze vis kerngezond , maar laatst zag ik deze vis (zeer herkenbare spiegel) zwemmen met dus twee vlekken.Is dit misschien een ziekte of zo? De karpertjes die ik vroeger in mijn aquarium kregen wel eens witte stip , maar dit zag er anders uit.Wie o wie kan mij hier meer over vertellen?Ik bevis dit water al zo`n 10 jaar en ik heb de vissen van knolletjes tot twintigers en groter zien groeien.Mede hierdoor gaat de vis me echt aan het hart.Ik hoop niet dat het een of andere ernstige ziekte is....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-04-2002 09:01

De beheerder of visvereniging waarschuwen, kunnen herstellende wonden zijn maar net zo goed schimmels, dan ben je verder van huis.

Waarschuwen dus.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Remco Stuveborg
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Utrecht

18-04-2002 11:06

Hoi Roy,

Ik ben geen expert, maar waar ik het eerst aan denk is een schimmelinfectie (komt wel vaker voor, m.i. vooral bij zachte winters)

Je zou het kunnen vragen aan de karperdokter op carpwed.com

Op de site van het vbk staat een heel stuk over voorjaarssterfte in Belgie, geschreven door Marco Kraal. (en die is wel expert)
Niet prettig om te lezen, maar wel leerzaam.

Groeten!
Remco
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

18-04-2002 18:17

Bij ons op een afgesloten water is dit fenomeen twee keer voorgekomen, en twee keer weer verdwenen.
Beide keren was ook aan het begin van het seizoen. Voordat het zomer werd waren alle witte vlekken, die duidelijk onder de slijmlaag zitten weg.

Jos
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-04-2002 18:59

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk zelf niet dat het om herstellende wonden gaat.Met paaien lopen de vissen weleens van deze wonden op , maar aangezien de vissen dit jaar nog niet gepaaid hebben lijkt dit me vrij sterk.Ook de maaiboten zijn er nog niet doorheen geweest.Deze verschrikkelijke karperverminkers komen alleen als het wier zijn hoogtepunt bereikt.
Maar goed , ik heb contact opgenomen met de visvereniging.Eigenlijk zouden ze voor een goed onderzoek een dode karper moeten hebben.Nu is het nog niet zo erg dat er dode vissen drijven , en een vis vangen en doden voor een dergelijk onderzoek zag ik ook niet zo zitten.Ik ben dus met de man overeengekomen dat ik hem mag bellen wanneer er zo`n karper gevangen word.Deze vis wordt dan in een bewaarzak gestoken en later onderzocht.Mijn enigste voorwaarde hiervoor was dat de vis daarna levend en wel weer terug mocht.Dit was wel erg moeilijk maar na overlegging van mijn argumenten (grote oude vis)ging de man akkoord.Ik hoop dat hierdoor duidelijk wordt wat er aan de hand is.
Op dit betreffende water zwemt ook een vis die 1 enkele witte vlek op zijn flank heeft.Deze vis zwom hier tien jaar terug al en ook toen had hij die vlek al.Ik zie deze vis elk jaar zwemmen , maar hij is in die tien jaar nog niet 1 keer gevangen.Misschien dat dit slechts iets van een pigmentvlek of iets dergelijks .Wat ik wel weet is dat deze vlek absoluut niet van invloed is op de gezondheid van de desbetreffende vis.Hij groeit namelijk elk jaar nog.

Maar goed , we hopen er maar het beste van...

In ieder geval bedankt voor de reacties.

MVG Roy
Jeroen Speerstra
Berichten: 69
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

19-04-2002 11:00

Ik denk dat het witte stip is:

Witte stip

Deze bekende aandoening wordt veroorzaakt door een trilhaardiertje, dat tijdens zij "vrijzwemmend levensstadium" karpers kan besmetten. De parasiet nestelt zich in de vissenhuid en leeft juist onder de buitenste huidlaag. Het lichaam van de karper en de vinnen raken overdekt met stipjes met een doorsnede van ongeveer 1 mm. Zonder behandeling kunnen secundaire infecties optreden. Onbehandelde karpers kunnen binnen een paar dagen, maar ook na een aantal weken dood gaan.

Behandeling/ preventie.
Gebruik een middel als malachietgroen of de "plus formaline" versie hiervan, volgens de aanwijzing op de verpakking. De kuur werkt sneller als u de watertemperatuur verhoogt naar ten minste 26 graden Celsius. Houd er wel rekening mee dat warm water minder zuurstof bevat en gebruik eventueel een zuurstof pomp.

Bron: http://www.dekleinekarper.nl

MVG Jeroen
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-04-2002 17:43

Jeroen ,

Ik denk niet dat het om witte stip gaat.Witte stip ziet er inderdaad precies zo uit als jij beschrijft.Ik heb het weleens in mijn aquarium gehad.
De witte vlekken waar het hier om gaat zijn echter tussen de 1 en de 3 cm groot.Precies weten doe ik het ook niet want ik de vissen slechts zien zwemmen en nog niet kunnen vangen.De vangsten op dit water zijn trouwens ook zeer slecht.Er zijn ondanks een redelijke hengeldruk slechts 3 vissen gevangen dit jaar.Voorgaande jaren liep het storm rond deze tijd.Dit kan echter misschien ook wel andere oorzaken hebben.

Roy
Gebruikersavatar
joost hymans
Berichten: 79
Lid geworden op: 05-02-2006 17:17
Locatie: druten
Contacteer:

09-02-2006 13:37

als de karper onder water die vlekken lijkt te hebben hoeft het natuurlijk geen ziekte te zijn het kan ook zijn da ze over de bodum zijn gegaan en dat de slijmlaag iets beschadigt is en dat de zon er op schittert kijk maar eens naar de dvd door de ogen van de karper deel 1 en daar geven ze er ook uitleg bij maar als het wel een ziekte is kan het heel goed de ziekte genaamt witte stip zijn :( maar ik hoop het niet voor de karpers
wind op de kant is vis in de hand
Willem Barnas

09-02-2006 13:41

Zijn het geen karperpokken?

Want die trekken gewoonlijk weg als de watertemperatuur stijgt en zijn redelijk onschuldig heb ik begrepen...

Als ik ernaast zit hoor ik dat graag.

Mossel,
WB :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-02-2006 14:42

gezien het jaargetijde lijkt het me niets ernstigs hoe het heet weet ik niet...zouden de pokken kunne zijn maar heeft te maken dat de vissen passief bijelkaar liggen bij lage water tempraturen gewoonlijk verdwijnen deze vlekken bij het stijgen van de tempraturen
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

09-02-2006 14:58

hier heeft een soortgelijke discussie gelopen, met vrij veel uitleg over de ziekte.. als ik het me goed herinner hoef je je geen zorgen te maken, het zou vrij frequent voorkomen bij lage temperaturen. Ik heb vorig jaar ook zo'n vis gevangen, er staat een foto op de link ook, en ik heb van geen enkel sterfgeval op het betreffende water weet!

http://www.carp.be/BBS/viewtopic.php?t=7756
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

09-02-2006 16:52

Ik vermoedt dat het iets met een aantasting van hun slijmlaag te maken heeft. Voor de zekerheid toch maar even de beheerder waarschuwen of foto's maken en je vraag bij de KSN neerleggen
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Plaats reactie