aquarium


Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

30-01-2004 10:28

ik vraag me af wat voor spullen je nodig hebt om kleine karpers te houden
in een aquarium
wat voor bak
hoe groot
wat voor water
welke bodembedekking
en wat moeten ze eten
en hoe zit het met filters enzo
en hoeveel vis kan/mag erin

ik zou dit graag willen weten

alvast bedankt
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Glenn Van Cauter
Berichten: 96
Lid geworden op: 14-12-2002 01:00
Locatie: Aalst
Contacteer:

30-01-2004 11:29

Echt veel weet ik er niet van in elk geval een grote bak met regenwater en miss 1 emmertje kraantjeswater. Grondbedekking: een voedingsbodem voor als je planten wilt. Boven je voedingsbodem grove kiezel en daarboven een bedekker: donker zand of zo. Wel best in een dierenwinkel halen dat zand. Verder een grote filter en op de uitgang van de filter stop je zo een darmpje dat er lucht in komt heb je direct een zuurstofpomp ook. Eten? Moeten we je toch niet meer zeggen eh :p al waar je mee vist of wel van die koisticks of zo
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

30-01-2004 11:34

tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

30-01-2004 11:40

Beste Benjamin,
Als je ze wilt bestuderen, kun je het beste een bak van +/- 80 cm breed nemen.
En de bodem bedekken met rivierzand daar het niet te scherp is aan de bekken van de visjes.
Verder zijn planten volledig overbodig omdat, daar ze die toch kapot woelen...je kunt ze echter wel in een klein bloempotje zetten en dan in het zand drukken.
Een goed filter is van zeer groot belang omdat de visjes aardig schijten en daardoor een hoop amoniak produceren...
als je ze goed wil houden raad ik een stevige eheim filter aan, omdat deze een grote capaciteit hebben en niet heel vaak ververst hoeven te worden...natuurlijk moet je wel eerst je water 2 week in de bak laten staan alvorens er visjes in te doen omdat er een natuurlijke balans in het water moet komen voor een goede filtering, en gezonde visjes.
Verder hoef je de bak niet te verwarmen, ze doen het prima bij een graadje of 18/19.
Als je verder nog vragen hebt stel ze gerust

mit grunningse groet'n,
Tim :)
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

30-01-2004 12:32

Hoi,

nou ik kan je ook wel het een en ander vertellen omdat ik ze zelf ongeveer 1 jaar heb gehouden.

Regenwater kan, maar is volgens deskundigen echt niet nodig. Ik haalde ze bij een professioneel kweker en deze deed ook niet zijn 20 aquaria vullen met regenwater en dit ging al jaren perfect!!

Verder kun je met aquasafe je kraanwater direct veranderen in goed zwemwater voor je vissen. Wacht toch voor de zekerheid maar ongeveer 1 a 2 weken en laat de pomp lekker lopen. Een externe grote filter kan inderdaad geen kwaad, dit is tevens een stuk gemakkelijker af te sluiten en te verschonen. Niet te vaak want dan verstoor je de balans in het water. Alhoewel karpers behoorlijk wat kunnen hebben hoor!!!

De beste filter is er een met UV licht, deze dood werkenlijk alle bacterieen die de karpers afschijden!!!.
Geef ze koikorrels, kleintjes. en geef ze muggelarven. Bijden zijn ze dol op!!!

Bodembedekking kan bestaan uit een donkere kleur zand, maar mag ook lichtgekleurd zijn hoor. Het licht in de bak zou ik niet te lang laten branden per dag, wel met een regelmaat natuurlijk. De vissjes houden niet zo van dat felle licht!!.

Op een bak van 80 cm (bij 35) over het algemeen zou ik er echt maar 2 inzetten van pakweg 4 a 5 cm. Als je er meer in gaat zetten wordt het een pestbende!!!!!

Voor een goed zuurstof gehalte zou je nog kunnen overwegen om een mini carbonator in je bak te zetten. Kost 12 euro en gaat met de meegeleverde 2 flesjes minimaal 2,5 maand of langer mee (afhankelijk van je watertempratuur.

verwarming:
Deze kun je aanzetten op 18 graden, of hoger. Maar hoe hoger hoe meer ze willen eten, en de meer ze eten des te sneller ze veel gaan schijten, en je bak veranderd snel een een graveyard!!
Beter is de vissen geen verwarming te geven, en op kamertempratuur lekker hun gang te laten gaan. Ze zullen minder energie verbruiken, en minder springerig zijn. Tevens minder eten nodig hebben.

Planten:

Een goede mooie plant is nooit mis, maar niet iedere plant kan zonder verwarming. Ik heb enkele planten waarvan ik weet dat ze erg stevig zijn!!, en ook tegen koudere water kunnen. Met grote bladeren. Vraag ff bij je dierenwinkelier na welke ok,
Verder kun je ook kiezen voor kunstplanten. Bij sommige zie je echt het verschil niet!!! (alhoewel mijn graskarper hier gewoon aan ging eten??) die vreten overigens alle planten op he!!!!!

Schoonhouden:

Je zou eventueel zo'n stofzuigertje kunnen kopen die je of met een battarij voorziet of een die je aansluit op een luchtpomp. Nu kun je af en toe je bak even schoonzuigen.

Weet wel, dat karpers behoorlijk je bodem kunnen omwoelen, en mede daarom zul je met 2 of 3 bodemlagen werkenlijk binnen de 1e maand alles overhoop zien liggen!!. Hou het dus gewoon enkel bij zand. Koop van die dunne levende muggelarven. Niet de rode, maar die echte hele dunne. Deze gooi je met s'n allen in de bak, en nestelen zich overal in de bodem. Mijn ervaring leerde dat als ik dit 2 maal in de week deed, de karpers vanzelf gingen eten zoeken in het zand!!!. En is wel zo natuurlijk toch??

enyway ik ben ermee gestopt omdat ik het teveel werk vond worden.
Ik heb nu een echte europese dwergmeerval (zo'n frankrijk meervalletje)

Hardstikke schuw, maar wel zo leuk, enuh de bak loopt als een trein.

succes ermee
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

30-01-2004 12:48

Leuk onderwerp ik kom nu ook op een idee om dit een keertje te doen :
Ik heb een aqarium van 100 x 30 x 40 breed x diep x hoog
Nu is mijn vraag : wat voor water zou je dan moeten gebruiken en waar haal je de vissen vandaan
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

30-01-2004 15:01

Jordy,

Je hebt het over hele dunne muggenlarven, niet die rode. Ik denk dat jij hier tubifex bedoeld. Dat zijn echt vrolijke sliertjes die zich inderdaad in de gehele bodem kunnen nestelen.

Grappig zo'n Europese meerval. Ik heb zelf een Afrikaanse variant gehad. Had op iedere kiewdeksel een giftige stekel. Heel leuk om die bak schoon te maken :-) . Jammergenoeg heeft 'ie bij een verhuizing de geest gegeven.

Voor de rest, op dit moment, niets toe te voegen.


Groet,

Ron
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

30-01-2004 17:11

Hallo benjamin

Aquaria zijn mijn tweede hobby, naast karpervissen, misschien dat ik ook wat tips heb:

Als je karpers succesvol wilt houden, voor langere tijd, raad ik een grotere bak aan: vanaf 120x50x50. In kleinere zijn ze zeker wel te houden, maar eigenlijk zouden ze gewoon genoeg ruimte moeten hebben, omdat ze nogal graag zwemmen, en vanzelfsprekend uberhaubt al een stuk forser zijn dan doorsnee aquarium-vis.

Wat voor water...karpers zijn in veel temperaturen te houden, maar 20 a 23 graden is ideaal, maar dan denk ik ook aan de planten. Ga je voor GEEN planten, maar een zuurstofpomp (niet aan te bevelen), dan kan het water vanzelfsprekend kouder, bijvoorbeeld 18 graden. Een ECHT plantenaquarium is niet aan te raden, dus je hebt geen CO2-installatie nodig. Let wel op als je geen CO2-installatie gebruikt, je PH gaat dan in de loop van de tijd langzaam omhoog, dus hou dat in de gaten. Eventueel corrigeren met 'Eichen-extract', bij iedere aqua-zaak te krijgen. Kraanwater is prima, na verloop van tijd, als de planten en het filter hun werk doen, wordt dit 'aquariumwater'. Omdat karpers nogal schijten, en ook omdat je veel voert (anders dan alleen droogvoer) moet je je nitrietgehalte ook niet laten oplopen. Dit doe je door een goed filter, en regelmatige waterverversingen. (1 keer per week 1/3 aquarium) Hou het in de gaten (nitriettest) want een teveel aan nitriet in je bak is zo'n beetje de grootste ramp die er is. Neem vooral geen zuurstofpomp, maar zorg ervoor dat de planten het benodigde zuurstof leveren. Met een zuurstofpomp bestaat de kans dat al het aanwezige CO2 in het aquarium wordt onttrokken, waardoor alleen nog bepaalde algsoorten kunnen groeien en bloeien.

Bodembedekking: Waarschijnlijk ga je grote vaste planten gebruiken, omdat het fijne spul toch gesloopt wordt. (aan te raden: Amazones en Javavarens...vraag bij de amazones wel even of het type geschikt is voor lagere temperaturen. ) Neem zeker een voedingsbodem, maar dan niet het compost-achtige spul i.v.m. woelen. Dupla heeft emmers met kleine korreltjes...deze is perfect. Neem een dikke laag grind, om te voorkomen dat de voedingsbodem toch omhoog komt door het woelen. Zoals gezegd: fijn grind is goed voor de karperbekken, maar neem geen zand, want daar doen de planten het niet bijster goed in.

Filters: Sowieso een mechanische, met een deel actieve kool erin. Dit zorgt ervoor dat de boel redelijk helder blijft (karpers...:) ). Helemaal ideaal is het als je er een bioloog onder hangt. Het blijven karpers. Dit betekent echter wel dat je een gat in de onderkant van je aquarium moet laten boren. Als je meer hierover wilt weten dan moet je dat maar melden.

Hoeveelheid vis: 5 karpers in die bak van 120 centimeter is echt het uiterste. Meer vis blijft leven, maar op een gegeven moment ga je merken dat je steeds weer problemen krijgt omdat je biologisch evenwicht continue verstoord wordt, om vele redenen.

m.v.g. ChrisN
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

30-01-2004 17:45

Chris,

Jouw posting roept bij mij enige vragen, dan wel kanttekeningen op. Let wel, mocht ik iets (te) stellig beweren dan is dat niet de bedoeling. Ik ben ook slechts een hobby-aquariaan :-).

Wat is een zuurstofpomp? Feitelijk bestaat er niet zoiets als een apparaat dat zuurstof in het water pompt. Het idee erachter is dat het wateroppervlak in beroering komt, hetgeen een groter wateroppervlak betekent. Het is juist aan het wateroppervlak dat zuurstof tot het water wordt genomen. Kortom, een groter wateroppervlak betekent een grotere capaciteit voor wat betreft de zuurstofopname.

De relatie die tussen CO2 en PH behoeft ook enige toelichting. CO2 is (een van) de grondstof(fen) voor waterplanten. Geen of onvoldoende CO2 betekent een verminderde zuiverende en zuurstofgenererende capaciteit vanuit de waterplanten daar deze gewoon niet tot volledig wasdom kunnen komen.

Ik heb geen idee wat een Eichen-extract is. Persoonlijk zou ik geen flesjes van het karakter PH- gebruiken. Is namelijk korte termijn denken. Ik zou zelf gaan voor een turf-substraat in je filter. Let wel op, kleurt ook je water en pas op dat je niet te veel turf gebruikt, want de PH kan aardig de diepte induiken.

Je verwijst naar een nitriettest. Correct, nitriet is giftig! Voor de "volledigheid", het verhaal begint bij nitraat. Nitraat is onschadelijk, maar bij een bepaalde hoeveelheid/ concentratie slaat het om in het giftige nitriet. Laten het nu net de planten zijn die nitraat lekker vinden.

Actieve kool zorgt er volgens mij niet voor dat het water helder blijft. Het filter bacterien uit het water. Wordt met name gebruikt als je een medicijn uit het aquariumwater wilt filteren.

Ook een leuk weetje, de grootte van een aquarium is niet bepalend voor de grootte van de vis. Vissen scheiden een stof uit (uh, naam even vergeten), die stof heeft een groeiremmend karakter. Kortom, hoe meer detritus (schuit ;-) ) in de bak, hoe hoger de concentratie groeiremmers en dus hoe minder de vissen groeien.


Zoals gezegd, ik ben ook maar een hobby-aquariaan en heb zeker niet de wijsheid in pacht. Sterker nog, ik nodig een ieder uit tot het geven van meer inzicht in deze materie.


Groet,
Ron
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

30-01-2004 21:08

Hoi Ron

Ik weet niet of de overige boarders op dit soort discussies wachten, maar ik reageer toch :-) Ook met aquaria heb je net als met karpervissen honderden meningen, en kan het alle kanten op.

Met een zuurstofpomp bedoel ik zo'n apparaat waar d.m.v. een uitstroomsteentje luchtbellen uitkomen. Erg fout voor in het aquarium is mijn ervaring. (CO2-verhaal)

Eichen-extract is eigenlijk niets anders dan een zuur. Met turf lukt dit ook, maar ik heb persoonlijk liever een glashelder aquarium door actief kool.
Toen ik nog geen CO2-armatuur had, kreeg ik door het eichen-extract een hele stabiele PH-waarde, jarenlang. Het wordt dagelijks gedoseerd, in een hoeveelheid recht evenredig als de zuurgraad omhoog gaat per dag.

Nog even over dat actieve kool. Ik weet 100% zeker dat er geen enkel filtermateriaal bestaat welk voor zo'n glashelder water zorgt. Ik gebruik het ook al jaren als hoofd-filter-materiaal, met een glashelder resultaat. Je zou het echt gewoon eens moeten proberen een paar maandjes.

Voor mij is het eigenlijk ook niets anders dan een hobby binnen een hobby (het is namelijk begonnen met karpers in een bak)
In de loop der jaren is het vooral richting 'plantenaquarium' uitgelopen. De planten zijn voor mij een stuk belangrijker dan de vissen. :)

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-01-2004 21:14

Chris,
why not best een interessante materie, lees dit liever dan hoop van het andere gelul van dezer dagen.

please continue :)
groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-01-2004 21:24

Aquarium fanaten,

Geen ervaring mee. Slechts met vijvers. Daarbij is de voorkeur kraanwater. Regenwater bevat tegenwoordig teveel chemicaliën. Er zijn middeltjes om het schadelijke chloor uit kraanwater te halen. Een goede luchtpomp is essentieel in een vijver met karpers. Maar ik zei het al, ik weet weinig van aquaria. In de vijver zijn karper en planten (zuurstof) namelijk moeilijk samen te houden. Niet onmogelijk (met manden en keien kom je een eind), maar de beestjes wroeten graag in de grond.

Dat van die groeiremmers lijkt mij onzin (volgens mij althans en wat ik ervan gehoord heb). Dat verhaal is ook wel bij de goudvis verteld, maar snijdt geen hout. Bij goede omstandigheden qua waterzuiverheid en voeding groeien goudvissen de kom en karpers de bak uit.

Groet, Kees
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

30-01-2004 22:28

Chris,

Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft de 1001 meningen. Dat is ook de reden dat ik bij aanvang van mijn posting meldde dat ik ook maar een hobby-aquariaan ben.


Kees,

Dat van die groeiremmers weet ik pas sinds afgelopen weekend. Toen eb ik namelijk een speciale aquarium dag bij Artis bezocht. Mochten we ook achter de schermen kijken. Heel leuk. De melding kwam van het hoofd van de aquarium-afdeling (maar dan in een iets chiquere benaming). Als ik zo nadenk dan lijkt het mij ook weer niet zo gek. Wellicht "nature's way" om ervoor te zorgen dat de vis zo zelf, automatisch, groeit naar de mogelijkheden die door zijn leefmilieu worden geboden, waarbij de vis dus zelf ook onderdeel is van dat leefmilieu.


Groet,
Ron
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-01-2004 23:46

Tja, dan spreekt het Artis hoofd andere biologen die karperachtige beschrijven tegen. Een van de verhalen die mij nog bij staat is dat je in principe een karper in 1 m3 water gezond en groeiend kunt houden als je in staat bent het water zuiver te houden. Dat dit in de praktijk niet lukt komt omdat voor een goede groei de karper zoveel eet dat het water "overbemest" raakt. Kan het zijn dat het hormoon zijn werk doet bij onvoldoende voedsel? Dan is het kringetje namelijk wel weer rond en wordt het niet door de ruimte maar door de voeding bepaalt.

Maar goed, inderdaad heeft een karper een prima aanpassingsvermogen. Bij overbezetting of te wel ondervoeding passen ze de groei aan.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

31-01-2004 00:30

Dit soort discussies zijn juist wel interessant. Voor deze discussies begeef ik me regelmatig op een koiforum, waar dit soort onderwerpen aan de orde van de dag zijn...

vr gr Sjoerd
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

31-01-2004 00:58

Kees, jouw beschrijving komt overeen met hetgeen de curator (dat was hem ;-) ) het beschreef en zoals ik trachtte te beschrijven.

Een karper helpt mee in de overbemesting door zelf ook het een en ander te produceren. In deze "uitstoot" bevindt zich een groeiremmend stof/ hormoon. Deze doet zijn werk als er sprake is van overbemesting, m.a.w. als er geen sprake is van zuiver water.
Rob Cuyten

31-01-2004 16:50

Leuk onderwerp...vooral mee doorgaan.

Ik heb jaren Discusvissen gehad. Erg moeilijk te houden. Ik heb er zelf ook wel eens aan zitten denken om karper te gaan houden, maar wil je ze werkelijk tot 10 kilo door laten groeien dan moet je toch al gauw aan een bak gaan denken van minimaal 200 x 80 x 80 En zeker met een biologischfilter er onder.

Zeker geen zand gebruiken want karpers zijn gravers en woelers dus als je je bak helder wilt houden dan is het beter om grote kiezelstenen te gebruiken van minimaal 5 cm groot.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

31-01-2004 20:10

hmmm 10 Kg..

jou afmetingen staan in dm neem ik aan.. :lol: :lol:

een bak je van 2 meter bij 80 cm krijg je echt geen 10 hele kg hoor!!!
:-?
Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

31-01-2004 20:23

Kan iemand mij vertellen waar je de karpers vandaan zou moeten halen ????
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-01-2004 20:31

Luuk,

Als je het voorgaande had gelezen, had je begrepen dat het theoretische mogelijk is om op een beperkt volume water dat voor elkaar te krijgen. Je redt het alleen niet met een aquarium filter. Maar met verschillende professionelere combinaties van mechanische, biologische en UV/ozon filters kom je een heel eind.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
nathan de hoop
Berichten: 41
Lid geworden op: 07-07-2003 02:00
Locatie: ijsselstein

01-02-2004 15:59

ik heb nog een klein auqarium te koop voor de gene die er een willen +- 65 euro met filter pompje achterwandje en zuurstof pompje zal vanavond wel effetjes de maten neerzetten heb je intressen p.b me dan


:roll:
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

01-02-2004 22:02

Hoi,hier enkele gegevens uit de praktijd:Het aquarium kan niet groot genoeg zijn en voor karpers(tjes) is een bakje van 1.25 m héél klein.
Verder groffe bodemlaag en planten(grote) in grote mandjes zetten met veel groffe korrel erbovenop en dan dikke stenen (enkele kilo's stuk)(en dan nog hopen dat ze dit niet omwoelen).Het beste is om zuurstofplanten in de bak te zetten maar deze moeten VOLLEDIG in een ruime roestvrij stalen mat gestoken worden want dit is het lievelings eten van de karper.Minstens 1 of 3 maal per week (afhankelijk van het aantal vissen en grote hiervan) de bodem omwoelen met een heveldarm met aan de onderkant het bovenste deel van een cola fles van 1/2 liter (kunt ge de bodem omwoelen en toch het vuil alleen opzuigen daar de groffe steentjes blijven liggen.Filteren over actieve kool is goed om de organische vervuiling te verwijderen en helder water te bekomen Het voornaamste is het biologische filter dat zo groot mogelijk gekozen moet worden en een goede opvoerpomp (te vergelijken met een zeeaquarium)
Afvoer vuil water naar het filter zo dicht mogelijk aan de bodem en liefst op verschillende plaatsen en minstens eens per week met stromingspomp de bodem proper(proberen) te spoelen.Ook een stromingspomp aan het wateroppervlak is goed.Verder héél goed nitriet en nitraat in het oog houden!!!!!!!!!! Daar ik het teveel onderhoud vond ben ik hiermee gestopt en ga een zeeaquarium beginnen.(weet wel dat velen denken,wat verteld die zot nu maar geloof mij om karpers GOED te houden is er veel werk te doen!)MIJN 5 KARPERTJES IN EEN 2 METER BAKzijn blij dat ze nu in het kanaal rechtdoor kunnen zwemmen.
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

03-02-2004 01:08

Ik heb bij elkaar 7 karpertjes,waarvan 2 gras,1volschub koi,1spiegel koi,en 3 schub koi,nou ze doen het bij mij al maanden prima,ik heb niet het idee dat er iets mis,en heb de bak zo natuurlijk mogelijk gemaakt,als ze groter zijn dan doe ik ze te water op een mooie locatie!
dennis v schoten
Berichten: 66
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: den haag

03-02-2004 09:50

Danny en als je ze uit zet en er komt vis sterfte ,weet jij zeker nergens wat van af zeker?
Of maak je in je tuin een grote vijver? :D
Wil je niet aanvallen maar zo gaat het vaak.
Ze worden tegroot voor mijn aqarium zet ze maar in een put waar ik vis kan ik ze altyd weer terug vangen.
Maar het linke is dat karper soorten wel een virus kunnen dragen zonder er zelf ziek van teworden dus zou heel dat bestand waar jij ze wil uitzetten verloren kunnen gaan. :cry:

groetjes haagsedennis
als me pieper maar blijft piepen
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

03-02-2004 10:37

dennis,
dit geld voor alle vissoorten maar een karper is een zeer resistente vis die niet zal overlijden aan een virus maar het gebeurt natuurlijk wel, veel vaker zie je bijvoorbeeld een paar dode brazems langsdrijven.
ik zeg hiermee niet dat en karper niet ziek kan worden maar in de algemene zin is de karper niet snel klein te krijgen... :)

mit grunningse groet'n,
Tim :)
Groet'n,
Tim