Oorzaak aastijden

Plaats reactie
Jeroen houdijk
Contacteer:

21-01-2004 11:42

Hoi,

Naar aanleiding van de Poll over het effect van een zachte winter werden aastijden weer genoemd.

Wat veroorzaakt nu die aasperiodes?

Vorige week heb ik weer heel duidelijk met dit (winterse) fenomeen te maken gehad. Een aantal uren gebeurd er niets en een moment later krijg je twee runs vlak na elkaar.

Opzichzelf is dit te verklaren als er één school vissen op je stek begint te azen, maar de hengels lagen zo ver uit elkaar dat het beslist om meerdere scholen vis ging die tegelijkertijd, onafhankelijk van elkaar begonnen te azen op grote afstand van elkaar.

Dit is nu al meerdere malen gebeurd, zowel overdag als in de nacht. Bij verschillende weersomstandigheden.

Waar kan dit door komen???

jeroen
michel kemp

21-01-2004 12:56

Jeroen'

Dit is een onderwerp waar niet zo snel een antwoord op gegeven kan worden.
Het is namelijk vrij complex en het moment van azen hangt van meerdere oorzaken en redenen af. o.a. het voedselaanbod, trekgedrag, watertemperatuur en zeker niet onbelangrijk is de hengeldruk. En zo zullen er nog een legio aan oorzaken zijn , dus vandaar dat dat moeilijk te achterhalen is.
Mischien dat andere boarders je beter kunnen informeren en anders moet je maar beginnen met het verzamelen van zoveel mogelijk gegevens van je water en na een flinke studie daar je conclusies uittrekken...... Succes

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Frank bosman

21-01-2004 18:41

vreettijden, ik denk dat ze samen liggen met watertemperatuur, zuurstofgehalte, de aanwezigheid van voedsel, en natuurlijk honger.
vaak zijn bepaalde weersomstandigheden gunstiger dan ander weer, dit geeft weer dat ze reageren op weersomstandigheden, en daardoor misschien opgewekt worden om te vreten. waarom is een windkant zo goed? aanwezigheid van voedsel, zuurstofgehalte of watertemperatuur???
alles wat hierover te melden is zijn suggesties, er zijn geen onderzoeken gedaan naar natuurlijke omstandigheden wanneer een karper vreet! er zijn wel stoffen gevonden die karpers stimuleren te eten, deze zijn veelal onnatuurlijk.
eten doet eten zeggen ze wel eens, je ziet karpers vaak massaal azen, krijgt iedereen runs en vervolgens zie je niks meer. op deze wijze verkleinen ze in principe de kans om gehaakt te worden! allemaal massaal vreten in een korte periode, dit [u]kan[/u] een soort van dressuur zijn, en dat de beesten zich aangepast hebben door de hengeldruk. ik gooi maar een balletje op, misschien zijn hier ook meningen over, na een dikke 20 jaar fanatieke boilie visserij zou ik me kunnen indenken dat dieren zich gaan aanpassen in gedrag.

leuke topic keer weer wat nuttigs :lol: ben benieuwd wat de menigte denkt!
Plaats reactie