Gebruik van de onthaakmat word overdreven


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-01-2004 21:50

Helemaal eens met John,

voor alle jeugdigen ( inc John) altijd gebruiken die matten 8) 8) .uit.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

21-01-2004 22:51

Ik vind persoonlijk dat snoekvissers hem ook moeten gaan gebruiken dit zie ik jammer genoeg veel en veel te weinig ook een snoek kan zich ernstig beschadigen! meestal zijn ze nog veel wilder dan een karper en ook zijn de grote snoekdames zwaar en lang dus daar moet ook gewoon een matje onder toch??? ;)

groetjes Kevin

PS: Gewoon een onthaakmat mee mannen tis gewoon veel en veel beter en je hebt toch het beste over voor de karper IK WEL IN IEDER GEVAL!
robbie tas
Berichten: 29
Lid geworden op: 04-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

22-01-2004 00:46

ik gebruik altijd een mat ook voor snoek.
Maar waar ik mij veel drukker om maak is het schepnet dat mensen gebruiken en de manier van scheppen(gebroken vinnen en dergelijken)
vooral met uit het water tillen dat zie je te vaak fout gaan :x .


Met voorzichtig scheppende groet .
Vang graag vis in mooie schone natuur.!
jan van kranenburg

22-01-2004 01:10

Heb me na mijn "herintreding" vorig jaar, uiteraard ook geconformeerd aan de norm "een onthaakmat is een must". Was wel even zoeken; zoek eigenlijk nog steeds naar de enige juiste.

Ontmoette vorig jaar in Friesland een oude rot in het karpervissen, die stelde - wijzend op de prachtige grasland omgeving- " dit is de grootste onthaakmat ter wereld".
Was gelijk van mijn frustraties af.

Als je nu al die verhalen leest over virus gevaar. Schepnetten reinigen; onthaakmatten ontsmetten, dan meen ik dat een sappig stukje gras te preferen valt.
40 jaar geleden was de onthaakmat een volslagen onbekend fenomeen;
ik gebruikte toen een simpel grondzeiltje ter bescherming van de vis.

Nu heb ik wel altijd een mat bij me, maar zal hem alleen gebruiken indien de omstandigheden daarom vragen.

mvg

Jan
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

27-01-2004 21:53

lorenzo berlijn schreef:Ja oke,

daar ben ik het met je eens. Maar jij bent misschien niet zo.
maar er zijn genoeg karpervissers die iemand afrekenen omdat ze geen mat hebben en dat is gewoon het zwaar overdreven gedoe.

en ik heb echt geen mat gekocht omdat ik dan beter bij de andere karpervissers lig, nee ik heb er 1 gekocht omdat het gewoon goed is en belangrijk om de vis ongeschonden terug te zetten

Maar er zijn genoeg karpervissers die net beginnen en er alleen ff van proeven om te kijken of ze het leuk vinden. kijken een beetje rond op internet. zien dat het erg gewadeerd word bla bla bla kopen gelijk zo'n duur ding merken ze dat ze het niet leuk vinden. :-?

greetz
Onthaakmat duur???????
Dan slaap je zeker in een kartonnen doos?
Als je er geen kan kopen, kun je er op zijn minst een maken!@
Een stk schuimrubber voldoende dik in een vuilniszal en goed dichttapen deden wij al meer dan tien jaar geleden, toen werd er nieteens gesproken over een onthaakmat, dit was toen geneens een begrip.
gr, Ed
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

27-01-2004 21:57

Ed van Peppen schreef:
lorenzo berlijn schreef:Ja oke,

daar ben ik het met je eens. Maar jij bent misschien niet zo.
maar er zijn genoeg karpervissers die iemand afrekenen omdat ze geen mat hebben en dat is gewoon het zwaar overdreven gedoe.

en ik heb echt geen mat gekocht omdat ik dan beter bij de andere karpervissers lig, nee ik heb er 1 gekocht omdat het gewoon goed is en belangrijk om de vis ongeschonden terug te zetten

Maar er zijn genoeg karpervissers die net beginnen en er alleen ff van proeven om te kijken of ze het leuk vinden. kijken een beetje rond op internet. zien dat het erg gewadeerd word bla bla bla kopen gelijk zo'n duur ding merken ze dat ze het niet leuk vinden. :-?

greetz
Onthaakmat duur???????
Dan slaap je zeker in een kartonnen doos?
Als je er geen kan kopen, kun je er op zijn minst een maken!@
Een stk schuimrubber voldoende dik in een vuilniszal en goed dichttapen deden wij al meer dan tien jaar geleden, toen werd er nieteens gesproken over een onthaakmat, dit was toen geneens een begrip.
gr, Ed


nou, die goede dikke zijn niet zo goedkoop hoor.
en waar k slaap, aan de waterkant zo'n berg riet is niet zo koud. maar niet hopen dat het gaat vriezen, want dan word het tog frisjes :roll:

man kijk nou eens naar ons leeftijds verschil, ik verdien natuurlijk niet zoveel als jij he.. dus wat k prijzig vind kan jij wel niet zo vinden..
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-01-2004 07:50

Lorenzo, vraag om een 2de handse mat bij het rubriek "vraag"
Wedden dat je een goedkope op de kop kan tikken :wink:

Vriendelijke groet,

Robert
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

29-01-2004 10:36

Ik heb nog een matje liggen. Niet zo'n hele dikke met piepschuim, maar ik heb er jaren veilig vissen op onthaakt, dus is voor de beginner beter als helemaal niets.

Gratis af te halen hier...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

29-01-2004 14:32

Op het gevaar af te worden afgeschoten, beken ik niet in het bezit te zijn van een onthaakmat. Ik vis in de eerste plaats alleen op plekken waar volop gras langs de slootkant groeit en zich geen fietspad binnen tien meter bevindt. Dat gras wordt alleen in het najaar gemaaid en ik heb er nog nooit een steentje of zo zien liggen. In mijn vistas heb ik wel altijd een groot stuk plastic met van die luchtblaasjes wat gebruikt wordt om breekbare spullen in te verpaken. Vertrouw ik het gras niet, gaat dat dus op de grond onder de karper of wat ik dan ook vang. Ik zorg er voor dat het plastic nooit in de vole zon ligt en maak het altijd drijfnat voor dat de karper er op gaat. Maar meestal onthaak ik alleen in het natte gras. Ik maak ook nauwelijks foto's en heb geen weegtoestel of een meetlint, -stok bij me. De tijd dat een karper op het droge ligt zal ik tot een minimum beperken en een bewaarzak zal ik nooit kopen.Ik denk dus dat ik zorgvuldiger met de karper omga dan menigeen met een onthaakmat. Ik besef terdege dat ik in de gelukkige omstandigheid verkeer dat ik volop in de polder kan kiezen uit sloten met dik gras langs de kant. Ik zal door mijn manier van vissen dus nooit een superponder vangen, maar ik denk niet dat ik daardoor ongelukkig zal sterven.
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

29-01-2004 14:40

Robert Campbell schreef:Lorenzo, vraag om een 2de handse mat bij het rubriek "vraag"
Wedden dat je een goedkope op de kop kan tikken :wink:

Vriendelijke groet,

Robert



Nee, ik heb er al 1 dus...

een nieuwe geen 2e hands
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

29-01-2004 16:36

Theo,

van mij zul je geen slecht woord horen. ik heb het jarenlang zo gedaan. Op dit moment heb ik hem gewoon nodig en ik gebruik geen cypro omdat die gewoon niet bij mijn meer struinende aanpak past.

Wat je trouwens zegt dat je zoals jij het beschrijft zonder onthaakmat beter omgaat met de karper dan sommigen met onthaakmat, daar geef ik je voor de volle 100% gelijk in. Blijkbaar hoef je niet meer op te letten als je een dikke mat hebt. Wat ik bijvoorbeeld al gezien heb: Jongetjes met een mooie vis op een cypro. tot zover prima, ware het niet dat onder de mat grind ligt en de jongens even de tent in gaan voor een fototoestel en een plasje (buiten de tent :) ). De vis begint te klapperen en werkt zich van de mat af, juist ja, het grind op. Als je dan aan de andere kant van het water staat ben je toch best wel gefrustreerd. :evil:

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
jan van kranenburg

29-01-2004 22:28

Theo,

Vervang jouw plastic door mijn oud grondzeiltje, en dan is je verhaal mij op 't lijf geschreven.

Omdat je nooit zeker weet wat je tegenkomt, en ik ook wat stuntelige pogingen doe om afstandsvissen te leren beheersen; dus niet in polders,
heb ik wel altijd een mat bij me.

Was deze zomer ook wel nodig; zelfs in enkele normaal zeer grasrijke polders.

mvg

Jan
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

30-01-2004 07:47

Theo,

Ik bedacht me overigens: vind je niet dat je jezelf erg beperkt als je niet eens in het bezit bent van een onthaakmat? Ik bedoel: stel je vindt tijdens je omzwervingen ergens een superstek, maar er liggen veel takken en stenen en je hebt geen onthakingsmat, ga je er dan ook niet vissen? Dat lijkt me dan namelijk een flinke beperking voor je visserij.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

30-01-2004 08:37

Jurgen,
dan vis ik inderdaad niet. Maar ik zit in een zo waterrrijke omgeving, dat elke superstek met grind, zand of stenen een vergelijkbare plaats heeft met gras. In die zin ervaar het dus niet als een beperking.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

30-01-2004 13:26

Dat lijkt me wel wat! Zullen we dan maar ruilen? ik heb een huisje in het fraaie zuid-Limburg. kun je fijn op de Maas en grindgaten je geluk proberen. Mag je mijn onthaakmat ook nog hebben.

:D :D :D

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

30-01-2004 17:39

Mijn mening is dat je niet altijd een onhaakmat nodig hebt, maar dat je met penvissen nooit weet in wat voor omstandigheden je beland. Maar in een grasrijke omgeving met hoge graspollen (in de polder) is er naar mijn mening niets op tegen om je gevangen karper of wat voor vis dan ook in het hoge gras te leggen. Dat is een uitzondering op de ongeschreven regel. Dit is minder (zoniet on-)schadelijk dan iemand die een dikke onthaakmat heeft maar door onkunde de vis van de mat laat afspartelen en zo de vis op steen grind of wat dan ook terecht laat komen. Met penvissen gebruik ik altijd zo'n matje van fox, met dat klitteband, deze kun je gemakkelijk tussen de flap van je rugzak oprollen, en je kan hem dichtmaken als er een vis in ligt. Met een beetje goede wil kun je trouwen een matje maken zoals ik beschreef en die hoeft je helemaal niets te kosten. En er zijn ook mede karperliefhebbers die er eentje gratis aanbieden, bravo sjoerd.
mgv Ed van Peppen