Gebruik van de onthaakmat word overdreven


lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

20-01-2004 20:13

heyy mensen,

ik wou ff wat kwijt..
ik vind namelijk dat het een beetje overdreven wordt.
als iemand niet op z'n foto een onthaakmat heeft staan is het niet goed.
Of iemand heeft er geen dan is het geen goede karpervisser.

Zelf heb ik wel een onthaakmat maar het word zo overdreven.
alsof 10 jaar geleden de karpers nog in het gras lagen allemaal dood of beschadigd werden.. als het gewoon een stukkie nat gras is maakt het ook niet zoveel uit, en alsof de karpers zelf nooit tegen het riet aanzwemmen en een schubkwijt raken.. of tegen de bodemschuren.

Natuurlijk is het goed om de karper met respect te behandelen en jij hebt plezier van het dier dus behandel hem ook goed daarom heb ik zelf ook een onthaak mat.

Maar veroordeel niet iemand als hij geen onthaak mat heeft of op de foto heeft staan, want er spelen veel meer factoren bij het niet beschadigd terugzetten van de karper

groeten
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

20-01-2004 20:54

Lorenzo,
Wie zegt dat iemand die geen onthaakmat is geen goede karpervisser is?
Of je goed kan vissen heeft weinig te maken met of je wel of geen mat hebt.
Feit is echter, dat door veranderde inzichten en de markt het in bezit zijn van een onthaakmat inmiddels algemeen bekend staat als een ongeschreven regel....
Dus omdat 10 jaar terug vrijwel niemand een mat had, is het niet erg als iemand nu ook geen mat heeft?
Als toch bewezen is dat onthaakmatten beter zijn voor de karper (simpelweg minder kans op beschadigingen) dan ga je daar toch niet op bezuinigen?
En nee natuurlijk bepaalt niet alleen de mat of je vis ongeschonden teruggaat; het is het geheel van de aanslag en dril tot de vis terugzetten in het water.
In de wet staat (nog) nergens dat een onthaakmat verplicht is, dus wat is dan het probleem voor vissers die geen mat willen hebben......? Niets toch? :roll:
Daar komt bij dat 10 jaar geleden heel wat minder (jeugdige) fanatieke karpervissers waren.
En omdat juist de afgelopen pak 'm beet 10 jaar de situatie op vele wateren in nederland geescaleert is (denk aan massale beschadigde karpers of zelf grote delen van populaties en zeer fout gedrag van "zondagsvissers') is inmiddels algemeen bekend dat de onthaakmat een onmisbaar attribuut is.
Hoe vaak worden er geen vissen gevangen met gebroken vinnen? Met een mat was dat minder snel gebeurt...

Ik begrijp je achterliggende gedachte wel, maar ja aan de andere kant omdat 10 jaar geleden bijvoorbeeld bijna niemand wat had tegen de bio-industrie en nu opeens een groot deel van de bevolking falikant tegen is moet men dan toch maar gewoon vlees afkomstig uit de bio-industrie kopen ook al staat het ze tegen, puur omdat ze dat 10 jaar terug ook al deden?

Ik denk dat veel karpervissers in nederland te veel naar elkaar kijken en niet voor zichzelf nagaan hoe belangrijk het is om een karper met respect te behandelen...
Je moet geen mat kopen omdat je dan beter ligt bij de andere vissers, maar omdat je het zelf nodig vindt.....

Maar als ik iemand tegenkom die geen onthaakmat heeft, maar wel serieus op karper vist en dure spullen heeft, denk ik bij mezelf van de kosten van een goede onthaakmat vallen toch in het niet bij de opbrengsten van zo'n mat....?
Het gaat allemaal om duurzaamheid en je geeft zelf al aan dat je een mat hebt, wat een goede zaak is. En ja ik ken die types wel hoor die al heel lang op karper vissen en niet zomaar opeens nu een mat gaan kopen omdat ze dat vroeger ook niet deden, en die persoon is dan echt niet per definitie een slechte visser. Hij heeft in het verleden andere normen en waarden omtrent karpervissen meegekregen/ontwikkeld en daar kan diegene niks aan doen.
Ik vind dat als je geen onthaakmat hebt omdat het 10 jaar terug amper in de uitrusting voorkwam het slechtst mogelijke argument...

Ga bij jezelf na of je vist met het oog op duurzaamheid, zodat ook ons nageslacht van mooie gave karpers kan genieten en de karpers zelf een beter leven hebben, of met het oog op puur je eigen belangen.....

Dit is mijn mening in ieder geval....
Met vriendelijke groet,
Robert.
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

20-01-2004 21:10

Ja oke,

daar ben ik het met je eens. Maar jij bent misschien niet zo.
maar er zijn genoeg karpervissers die iemand afrekenen omdat ze geen mat hebben en dat is gewoon het zwaar overdreven gedoe.

en ik heb echt geen mat gekocht omdat ik dan beter bij de andere karpervissers lig, nee ik heb er 1 gekocht omdat het gewoon goed is en belangrijk om de vis ongeschonden terug te zetten

Maar er zijn genoeg karpervissers die net beginnen en er alleen ff van proeven om te kijken of ze het leuk vinden. kijken een beetje rond op internet. zien dat het erg gewadeerd word bla bla bla kopen gelijk zo'n duur ding merken ze dat ze het niet leuk vinden. :-?

greetz
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

20-01-2004 21:36

Een onthaakmat is goed als je deze gebruikt om de vis niet te beschadigen. Alhoewel een onthaakmat geen garantie biedt dat de vis onbeschadigd blijft.
Ik zie veel te vaak dat vissers hun gevangen vis wel erg lang op de kant houden. Dit is makkelijker als de vis op een mat ligt waar door de vulling de vis niet gaat spartelen.
Ligt een vis in het zachte gras, dan wil de je hem wel zo snel mogelijk terug zetten voor hij begint te spartelen, en dit is uiteindelijk beter. Het lijkt er soms op dat het gebruik van een onthaakmat de visser het recht geeft om de vis ernstig zuurstoftekort te bezorgen voor een ellenlange fotosessie.
Ook zijn onthaakmatten ideale atributen om ziektes en de zo gevreesde virussen over te brengen.
Daarom moet naar mijn inzicht een onthaakmat gebruikt worden daar waar nodig. Als de stek goed is om op een zachte ondergrond te onthaken, of liever nog in het water, dan gebruik je geen mat. Het is kiezen; Loop je liever geen kans een ziekte over te brengen?, of loop je liever geen kans een karper te beschadigen?

Jos.
Laatst gewijzigd door Jos de Wit op 20-01-2004 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

20-01-2004 21:38

Je hebt gelijk dat het op nat gras niet veel uitmaakt, maar op een wandelpad, een (droog) stuk zand, en ga zo maar door, raakt de slijmlaag toch wel behoorlijk beschadigd. En da's natuurlijk niet echt goed voor de vis zijn afweersysteem.
Dus wanneer je dan (bedoel ik jou niet mee hoor lorenzo) zo'n grote jongen bent om op karper te gaan vissen, zorg er dan ook voor dat je er fatsoenlijk mee om gaat (en kan gaan!), en in 9 van de 10 gevallen scheelt een onthaakmat dan al een heleboel! :wink:

Met vriendelijke groet,

Erik
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

20-01-2004 21:39

Het wel of geen mat hebben is niet in het belang van de visser of hij wel of niet gewaardeerd wordt..... (lekker belangrijk)

Maar het wel of niet gebruiken van een mat is in de eerste plaats in het belang van de vis. En die moet ten alle tijden gerespecteerd worden. Als jij je vissen respecteerd en onbeschadigd weer terug kan zetten in hun element dan dan geeft dat toch een stukje extra waarde aan de hele belevenis van je hobbyof niet soms.

En wat andere van je denken daar moet je niet tezwaar aantillen.....

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

20-01-2004 21:46

Is nu iets minder....maaruhh tijdje geleden werd het een rage voor jeugdige vissers om plaatjes op het internet te zoeken zonder onthaakmat en er een topic over te openen en dan maar hopend op een wit voetje bij de oude garde.

Ik snap goed wat lorenzo bedoeld.

Dat het goed is om een mat te gebruiken zal niemand ontkennen, maar het zoeken en in de rug trappen van mensen die een foto vinden van een karpervisser zonder mat, dat vind ik heel sneu.

Koen
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

20-01-2004 22:01

Dat ben ik voledig met je eens Koen , maar dat soort miderwaardig heden zijn nog veel erger dan het niet gebruiken van een mat................

Met geschokte groet Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-01-2004 04:09

Als ik kijk naar de tekst " gebruik van een onthaakmat overdreven" zeg ik nee.
Wat mij betreft mogen ze het wel verplichten.

Maar......... Koen slaat ook wel de spijker op z'n kop.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Koen de Been

21-01-2004 13:05

mensen,

ben het met lorenzo eens!!!!

de karpers van 10/15 jaar zijn nu ookgezond en vangbaar en dit is te danken aan de vissers die een vis met goed verstand behandelen, want een idioot met onthaakmat kan meer schade aanrichten dan een visser die juist en met gezond verstand een karper behandelt.

de "trend" gebruik een onthaakmat is in mijn ogen goed uitgepakt!!!
daarom ben ik er een goede voorstander van!!!
terwijl ik zelf zelden een onthaakmat gebruik omdat de ondergrond meestal een zeiknatte bewaarzak is die in het hoge gras licht!!!

maar aangezien ik andere stekken ga bevissen dit seizoen schaf ik toch ook een grote,dikke mat aan!! :wink:

MVG koen
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

21-01-2004 13:08

Koen,

waar jij nu op doelt, is volledig opgeblazen, en daarom dus ook de grootste onzin. Hetgeen wat zich hier op 't Board voordeed, was dat er mensen een URL of een Foto plaatsten van de vangsten die hun deden. Hierbij zaten enkele mensen bij die een vis op het zand/steen hadden liggen e.d. De daarop volgende discussies waren niet om mensen een mes in de rug te steken, maar om enige educatie mee te geven. Ik heb ook mee gewerkt aan die discussies, en voel me daarom ook erg aangesproken door jou zgn 'witte voetjes' verhaal.

Tevens vind ik dat een onthaakmat weldegelijk verplicht moet worden, naast een cursus omgaan met karpers! Het één gaat niet zonder het ander, dát is de onderliggende gedachte voor mij!

Gr,
Christiaan.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

21-01-2004 13:36

Het gebruiken van een onthaakmat hoort gewoon bij het karpervissen! Ik zeg niet dat het kwaad kan een karper te leggen in nat gras ;) maar als je een karper op een onthaakmat legt verklein je de kansen nog meer dat hij beschadigd raakt ! Daarom vind ik een onthaakmat erg belangrijk! En ik ga nie meer vissen zonder ookal staat er 1 meter hoog dik gras :)

dusss de kans dat hij beschadigd raakt is gewoon veel en veel kleiner ook het terug zetten van de karper is veel veiliger ook in de laatste meter kan een karper vallen en zich verwonden !

groetjes Kevin
Koen de Been

21-01-2004 13:42

[quote="Christiaan van Klaveren"]Koen,

waar jij nu op doelt, is volledig opgeblazen, en daarom dus ook de grootste onzin. Hetgeen wat zich hier op 't Board voordeed, was dat er mensen een URL of een Foto plaatsten van de vangsten die hun deden. Hierbij zaten enkele mensen bij die een vis op het zand/steen hadden liggen e.d. De daarop volgende discussies waren niet om mensen een mes in de rug te steken, maar om enige educatie mee te geven. Ik heb ook mee gewerkt aan die discussies, en voel me daarom ook erg aangesproken door jou zgn 'witte voetjes' verhaal.

Tevens vind ik dat een onthaakmat weldegelijk verplicht moet worden, naast een cursus omgaan met karpers! Het één gaat niet zonder het ander, dát is de onderliggende gedachte voor mij!

Gr,
Christiaan.[/quote]

christiaan,

er zijn ook mensen die niet tegen mijn posting kunnen!!!!

als je er nix zinnigs op aan te vullen hebt, hou dan je mond!!!! :wink:

ik geef alleen mijn visie op het gebruik van onthaakmatten!!!

nu ben ik zeker een drekvisser die niet met karpers om kan gaan omdat ik zelden een mat gebruik?????BULLSHIT!!!

eerst lezen dan lullen!

koen :evil:
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

21-01-2004 13:50

Koen B,

erg volwassen hoe je nu reageerd, je had ook gewoon met enige argumenten kunnen komen. We hebben het hier in deze topic over onthaakmatten, en aangezien daar genoeg topics over zijn geweest, kan ik heel wat historie van vorige topics mee brengen, als argumenten in deze topic. 'Eerst lezen, dan lullen' is wel erg toepasselijk dat je dat zegt, aangezien mijn posting gericht was naar Koen W, aangezien mijn posting niets met de jouwe te maken had.

Om dan nu wél te reageren op jouw posting, zelfs in het hoge gras kan een steen verborgen liggen, en daar doet een bewaarzak niets tegen. Ikzelf heb vroeger ook geen onthaakmat gebruikt, omdat ik niet van het bestaan afwist, er geen voorlichting over gegeven werd, en het nooit te lezen was in de bladen. Maar door deze ervaringen weet ik nu wel, dat een onthaakmat wel degelijk veiliger is dan het hoge natte zgn veilige gras!

Gr,
Christiaan.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-01-2004 13:57

Mannen, Mannen,

Hier is al zo vaak een dicussie over gevoerd, en geen 1 komt er verder
mee. Je blijft altijd verschillende meningen houden! Dus.....?
Mijn visie hierover is als volgt: Vroeger waren er geen onthaakmatten,
bij uitzondering werd er een opblaasbootje gebruikt ter bescherming,
maar toen werden de karpers ook door de meesten met respect behan-
deld. Maar nu er onthaakmatten zijn, waarom zou je hem dan niet gebrui-
ken? Het komt de Karper alleen maar ten goede, in het gras leggen is op-
zich niet erg, maar er kan ook glas of iets anders scherps liggen.
Dus waarom tegenwoordig bezuinigen op een onthaakmat.....? :wink:

groetjes Benny
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

21-01-2004 13:57

Koen,

de reactie van Christiaan was niet naar jou gericht maar naar de andere Koen (Workel). Dat even terzijde.

Het belangrijkste is dat jij weet hoe je met een karper moet omgaan. Een onthaakmat is tegen beschadigingen, maar dan heb ik soms nog liever dat je de vis in het gras legt, en weet wat je doet, dan dat de vis op de onthaakmat gelegd wordt en men dan denkt dat de vis niks meer kan gebeuren door die onthaakmat.

Wel ben ik ervoor, vooral als ik naar jeugdigen kijk, dat die dus wel een onthaakmat hebben, ongeacht de omstandigheden. Hoe je een karper moet behandelen leer je door ervaring op te doen, en tijdens het opdoen van die ervaring is een onthaakmat zeker geen overbodige luxe. Daarom mag men wat mij betreft rustig een onthaakmat verplichten, vooral met in gedachte de jeugdigen die net beginnen met karperen (Alhoewel sommige volwassen karpervissers ook een lesje karperbehandeling kunnen gebruiken).

Ik vind best dat iemand erop gewezen mag worden als hij geen onthaakmat gebruikt, of desbetreffende persoon hier iets mee doet is natuurlijk een 2e, en je moet dit allemaal niet gaan overdrijven natuurlijk.

mvg
Stefan
Koen de Been

21-01-2004 14:02

ok sorry Christiaan, :wink:

heb m'n dag niet!!!!(zeiden ze thuis ook al)

voelde me snel aangevallen....

komt allemaal goed!!!!!!!! :wink:

MVG koen
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

21-01-2004 15:32

Maar wat maakt het eigenlijk uit als er geen onthaakmat op de foto staat en je deze wel gebruikt. Mening graag hierover.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

21-01-2004 15:39

dan maakt dat dus helemaal niks uit marcel... :roll:
Met vriendelijke groet,
Robert.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

21-01-2004 16:56

Christiaan,

Het was absoluut niet mijn bedoeling om jou aan te vallen.

Maar ik kan je eerlijk vertellen dat ik me wel kon ergeren aan de topics waarin mensen het internet hebben afgestruint naar foto´s, zodat men wel even kon zien dat zij WEL weten hoe het moet.

En dat het met name hier op het board wel heel gemakkelijk en voor sommige zelfs een hobby lijkt om mensen met een foto waarop geen onthaakmat is te zien, meteen af te schieten. Die discussies zijn hier al zo vaak gevoerd.

I hope you ´ll get my point.

mvg,

Koen
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

21-01-2004 17:49

[quote="Robert de Wilt"]dan maakt dat dus helemaal niks uit marcel... :roll:[/quote]

Oke, dan zijn we het daar over eens, ik vind een foto zonder onthaakmat erop veel mooier namelijk, ik wou eerst even bevestiging hebben. :D
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

21-01-2004 18:03

Maar waarom word er alleen voor de karper zo'n mat gebruikt.
en niet voor de resterende vissoorten.. want iedere vis kan geschadigd worden op het land..

ik vind het alleen maar goed als de wet word ingevoerd maar voer het dan niet voor alle vissoorten, behalve voorntjes etc.

Greetz
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

21-01-2004 18:34

Ach, de hond vind een onthaakmat gewoon een gaaf ding om lekker op te liggen.... alleen daarom neem ik m al mee!
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

21-01-2004 18:49

[quote="Christiaan van Klaveren"]Koen,

waar jij nu op doelt, is volledig opgeblazen, en daarom dus ook de grootste onzin. Hetgeen wat zich hier op 't Board voordeed, was dat er mensen een URL of een Foto plaatsten van de vangsten die hun deden. Hierbij zaten enkele mensen bij die een vis op het zand/steen hadden liggen e.d. De daarop volgende discussies waren niet om mensen een mes in de rug te steken, maar om enige educatie mee te geven. Ik heb ook mee gewerkt aan die discussies, en voel me daarom ook erg aangesproken door jou zgn 'witte voetjes' verhaal.

Tevens vind ik dat een onthaakmat weldegelijk verplicht moet worden, naast een cursus omgaan met karpers! Het één gaat niet zonder het ander, dát is de onderliggende gedachte voor mij!

Gr,
Christiaan.[/quote]

Christiaan,dit soort dingen worden geleerd bij bijvoorbeeld een jeugdcursus van de plaatselijke HSV. D'r moeten alleen welv rijwilligers zijn die 'm willen geven...

vr gr Sjoerd
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

21-01-2004 21:41

Collega,s jeugdie karpervissers

Het valt me op, dat in deze topic de jeugd de boventoon voert. (Daar hoort Jos ook bij) Dat is een goede zaak. Over een onthakingsmaat discussieren hoeft niet meer. Ten allen tijde en overal gebruiken.
Wat mij betreft een slotje erop.

Gr. John