luchtdruk


Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-04-2002 20:36

Weeronline.nl is een prima site om de luchtdruk, max. en min. temperatuur, windrichting en kracht, hoeveelheid neerslag ,etc. etc. terug te kijken. Gebruik het ook om mijn logboek bij te houden. Heb nu trouwens het gratis logboek van peter farla op carpweb. werkt goed genoeg voor mij met ook nog eens leuke statestieken.

mvg

Bart van den Hurk
Arnold Haandrik

14-04-2002 21:48

Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!
dat weet ik allemaal wel heren maar jullie wijken af van mn vraag wat is dan eenn goede of "ideale"luchtdruk?¿
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

14-04-2002 23:23

heb even geduld, ik ga van al m'n sessies (afgelopen 8 jaar) de luchtdruk opzoeken en de daarbij horende vangsten.

ik zet het allemaal mooi en netjes in een tabel, en eens kijken wat er uit rolt..

om alles compleet te maken, zou je eigenlijk ook de luchtdruk voor en na je sessie moeten weten / noteren , zo ken je eventuele schommelingen noteren en de mogelijke vangsten / of aasperiodes te ontdekken.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-04-2002 05:41

Douwe toch!! Ik heb je wel eens iets genuanceerder zien reageren!

Harrald,
Luchtdruk blijft een moeilijk verhaal. Ook ik heb gevangen met de meest schommelende luchtdruk.
Uit mijn ervaring blijkt wel dat constante luchtdruk een van de belangrijkste aspecten is om goede vangsten te behalen.
Mocht het weer onstabiel zijn, dan van uit mijn optiek liever een dalende barometer dan een stijgende.
Van mooi weer naar slecht weer dus.
Groet MB
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-04-2002 10:10

MB en de meeste andere lezers, mijn verontschuldigingen voor mijn ongenuanceerdheid, maar soms gaat het schrijfduiveltje zijn eigen(gereide)gangetje.
:evil:
_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-04-15 10:12 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-04-2002 10:24

Luchtdruk en vangsten, ben het met MB eens het is een lastig onderwerp.
Liever een dalende dan een stijgende barometer, mee eens.
Liever een periode met een stabiele barometerstand, mee eens.

Ook moet je niet vergeten dat je in de onderzoeken via een logboek de windrichting, windsterkte, regenbuien, komende of wegtrekkende onweersbuien, jaargetijde, visstek, uur van de dag, watertemp. buitentemp. visdiepte, onder de kant met waterbeplanting, onder de kant met alleen walbeschoeing, op afstand tussen waterplanten, op afstand zandbodem, of juist modder of grind, maanstand/fase, mist of juist helder enz. erbij moet betrekken dus wat heeft een onderdeel van het geheel voor invloed?
m.i. heeft de barometerstand de minste invloed, wel tijdelijk maar dan maar voor enkele uren, tenminste als ik mijn eigen en de gegevens van iemand die vele jaren alles heeft bijgehouden kan geloven.

Zo beter MB?

Groeten Douwe



_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-04-15 10:27 ]</font>
Arnold Haandrik

15-04-2002 14:35

Kijk,nu komen we ergens!
Douwe van jou hoopte ik al op zn antwoord immers jij bent de gene (in mijn ogen dan he)
die tussen de letters door ook écht wat verteld waar de mensen iets aan hebben.ben al weer wat wijzer nu.keep on the good stuff!


Chris,jou tabel van jou vangsten en de daarbij behorende weersomstandigheden van de laaste 8!! jaar zie ik graag tegemoet kijken of ik daarook nog een wijze les uit kan trekken

heren,wederom bedankt en ga zo door

met neerbuigende groet,(met dank aan HPE)
Harald
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-04-2002 15:09

High five Douwe! :smile:
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

15-04-2002 16:49

Douwe wanneer breng je een boek uit ? :wink:
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

16-04-2002 20:15

Op 2002-04-14 18:01, schreef Douwe Bijlsma:
Oke Eric ik zal ze niet meer lezen Eric want in tegenstelling tot jou haal ik mijn antwoorden niet uit een encyclopedie Eric.

Tot ziens Eric, oja nog even dit kijk deze week even naar een test van BNN, iets over gevoel voor humor hebben.

Beter vis vangen in een hoge vochtige omgeving, lache man, het zwemt er ook beter in blijft je huid gaver.

:smile:

Dag Erik




Ah zo je kunt mijn naam dus toch goed spellen :smile: Kijk liever niet naar BNN want is niet mijn favoriete zender ik kijk liever naar de Belgische zenders of anders NG of Discovery en MTV + TMF. Maar dat interesseert vast niemand dus dan is dit weer een onzin bericht :razz:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-04-2002 09:38

Ohhhhhh Belgische zenders, nu wordt mij al weer wat meer duidelijk.
Tik Tak enzovoort interessant.

:smile:
Vissen is een hobby, geen religie!
Arnold Haandrik

17-04-2002 17:43

tsssss,gaan we nu muggeziften?¿
laat iedereen op zn eigen manier aan zn "wijsheid"komen en laat de mensen in zn waarde,ik zit hier om bepaalde dingen nog te leren en om te lachen wat sommige mensen "karpervissen" noemen.tuurlijk,ik stoor me ook aan bepaalde mensen hierroo maar het is niet aan mij om daarover te gaan lullen ik laat ze allemaal in zn waarde.
persoonlijk denk ik dat het afgunst is op sommige mensen die meer weten dan een ander,maar dit board is toch vooral om te leren en lachen?
maargoed ik dwaal weer eens af op deze eigenlijke topic die over de weersgesteldheid gaat en dan voornamelijk de luchtdruk,want ik ben persoonlijk van mening dat dit een goede of slechte sessie kan bewerkstelligen(met andere factoren dus).dus schroom niet om je eigen mening hier neer te zetten en laat andere maar zeveren over het hoe en waarom en hoe je aan je wijsheid komt(of is het eigenwijsheid?):-)

met opvoedende groet(HPE he)

Harald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-04-17 17:46 ]</font>
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

17-04-2002 19:21

Dank je Harald ik hoop dat Douwe het hier ook mee eens is, want persoonlijk krijg ik hier echt genoeg van.

MVG,
Erik
Arnold Haandrik

17-04-2002 23:02

Mensen,ik schrijf dit stukkie niet om iemand zn gelijk of ongelijk te geven integendeel.
ik wil alleen maar zeggen dat je hoe dan ook van andere kunt leren al ben je 88 jaar.laat iedereen in zn waarde ook al "zeuren"ze in jou ogen iedereen hieft hier recht op zn eigen mening en als het te persoonlijk word dan ben ik er van overtuigd dat de beheerders ingrijpen want het is en blijft een discussieboard en geen afzeikboard.

groeten Harald
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-04-2002 23:08

Ach ik maak mij niet om lucht druk :smile:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-04-2002 21:05

Heren,

Ik wil me er niet mee bemoeien, en zeker niemand afzeiken. Ook begrijp ik dat Erik er inmiddels moe van wordt. Maar inmiddels ben ik toch wel heel nieuwsgierig hoe die luchtvochtigheidsgraad er in is gekomen?

Luchtige groet Kees
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

18-04-2002 21:56

Dat is mijn schuld Kees, maar de luchtdruk heeft ook te maken met de luchtvochtigheid. Immers watermoleculen wegen zwaarder dan gewoon luchtmoleculen.
Dus een hogere luchtvochtigheid betekent een hogere luchtdruk.
Er zijn ook nog andere factoren die van de luchtdruk afhangen zoals de temperatuur. Hogere temperatuur betekent ook hogere luchtdruk omdat de deeltjes dan sneller gaan bewegen.
En luchtvervuiling. Daarom is volgens mij luchtdruk plaatselijk soms enorm verschillend, maar dat is is wat ik denk en volgens mij ook logisch...

MVG,
Erik
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-04-2002 23:41

Erik,

Oh op die manier. Eens kijken hoever ik kom:

De luchtdruk is te benaderen door het gewicht van een verticale kolom atmosferische lucht met een bepaalde doorsnede.

Luchtvochtigheid is de maat voor de hoeveelheid waterdamp die de atmosferische lucht bevat.

De temperatuur beïnvloedt de snelheid van de moleculen en daardoor de hoeveelheid waterdamp die in lucht opgelost kan zijn.

Bij toename van de temperatuur lost meer waterdamp op, derhalve een hogere luchtdruk.

Bij afname van de temperatuur neemt de oplosbaarheid af en condenseert de waterdamp. Of te wel een afname van de luchtdruk en kans op regenen.

Lokaal grote verschillen kunnen gewoonlijk optreden bij geringe menging van de lucht. Lage windsnelheden dus.

Probleem is dat dit een aaneenschakeling is van oorzaken en gevolg. Met als resultaat de heersende luchtdruk. En die kun je gewoon meten, zonder rekening te houden met alle factoren die invloed hebben op die meting. Of niet soms?

Voor de invloed van de luchtdruk op het aasgedrag sluit ik mij aan bij Douwe. Verder is succesvol karpervissen gewoon uren maken en zou ik me niet al te druk maken over de luchtdruk.

Met metereolische groet en vang ze, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-04-2002 00:16

Mannen,

Ik snap er nix van, maar..

Mischien afgezaagd, maar de Baets heeft in zijn boekje het 1 en ander vrij simpel verwoord.

Wat ik bij jullie mis is: de verandering in luchtdruk. Da's het enige belangrijke voor ons. Deze verandering heeft wel degelijk invloed op vissen(op mensen soms ook). Deze verandering wordt trouwens zelden of nooit bijgehouden, of wel?

Maar wat nu? maandag 1030 Mb, daalt naar 1005 op donderdag. Vroeger goed/slecht* gevangen. Nu maar wel/niet* gaan vissen?

(* doorhalen wat van toepassing)

Gewoon vissen.

O ja, voor wie het hoofdstuk (her)leest. Soms wel eens handig een extra vrij daagje er aan vast knopen.

MVG

Klaas


PS Ook wel eens een boek gelezen hoor. Om de gevolgen van luchtdrukverschil te compenseren, kunnen vissen ervoor kiezen( er is er geen 1 die kiest hoor, is gewoon instinkt, maar dat verkoopt niet) om een metertje (on)dieper te zwemmen.Geldt ook voor allerlei micro(aas?)organismen.

Wat pas echt gek is: Nederland, dagen mooi weer 35 graden slechter kan bijna niet. Zelfde omstandigheden, alleen 1000km zuidelijker, geen probleem, zelfs overdag.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-04-2002 08:15

Klaas: is niet zo gek, de vissen passen zich aan aan hun biotoop.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-04-2002 15:47

Douwe is op dreef!!

Wanneer daag je mij weer eens zo uit Douwe?

Da's alweer een poosje geleden. :wink:

Ik ga je nu een kans geven, want hier komt mijn bescheiden mening:

Luchtdruk is ten eerste een menselijke term. Ga eens na wat je er zelf van merkt boven water, weinig dus. Waarschijnlijk merkt de vis er meer van, omdat die er nu eenmaal gevoeliger voor lijkt te zijn.

Maar wat heeft dit voor invloed op het aasgedrag?

Volgens mij is een luchtdruk verandering per definitie een goede periode, als die druk maa een tidj hetzelfde is geweest.

Met een barometer die danst als Michael Jackson kom je meestal ook niet veel verder in je visserij.

Maar om nu puur ook maar iets te zeggen over de werking van aleen luchtdruk op het aasgedrag van de vis lijkt me nmogelijk en veel te kort door de bocht!

Het verschijnsel luchdruk hangt namelijk met een hoop meer factoren samen. Denk hierbij aan temperatuur en luchtstromen, bewolking, luchtvochtigheid etc.

Ik las laatst in het AD Magazine en razend interesant artikel over de invloed van het weer op het menselijk lichaam en op de natuur, over hoe mieren super gevoelig zijn voor een verandering van de soort 'ionen' (positief naar negatief en andersom) die in de lucht hangen, wat ook weer samenhangt met luchtdruk of deze bepaalt. Ze gaan dan lang vor de storm en de luchtdruk en barometer verandering al het nest verstevigen!!

Het was een goed gemotiveerd artikel waarin er diverse aspecten naar voren kamen die dierlijk en menselijk gedrag beinvloeden.

(Ik zal de essensie nog eens opzoeken en hier plaatsen)

Dus om nu puur over luchtdruk in relatie tot betere of slechtere vangsten te praten vind ik pure kolder want die aasbui wordt niet alleen door die luchtdruk veroorzaakt maar dat is volgens mij slechts 1 van de vele verschijnsel die in die combinatie om een karper aan het vreten te krijgen thuishoren.

Met relativerende groet,

Laurens Maasland
When the going gets tough, the tough get going!!
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

19-04-2002 15:54

Hoi Aart.

Als veel "karpervissers" zich nu ook eens wat meer aan hun biotoop zouden aanpassen, zou het op veel wateren een stuk prettiger toefen zijn.

Enne Maasland....
Denk je aan je bloeddruk :grin:

Zie jullie morgen.

Mike
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-04-2002 18:27

Zie Laurens daarom is jou uitdagen niet leuk meer :smile:
Mocht het weer eens zover zijn laat ik respect zwaarder wegen dan het ergeren en stuur je gewoon een mail.

:wink:

Met een met vele factoren rekening houdende groet Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!